W ostatnią sobotę wprowadzona została tzw. mała marszrutyzacja, czyli korekta siatki komunikacji miejskiej w całym mieście. Jest to jednak tylko uboższa wersja szykowanej od dłuższego czasu pełnej reformy komunikacyjnej, obecnie planowanej na rok 2014. W ramach opracowania pełnej reformy przygotowano cztery warianty zmian, różniące się założeniami i przebiegiem tras linii. Niestety, zdecydowano się opublikować jedynie dwa z nich (można je znaleźć choćby tutaj), podczas gdy pozostałe dwa do dziś nie zostały przedstawione mieszkańcom Krakowa.
Udało mi się dotrzeć do informacji nt. nieopublikowanych wariantów, w tym do tabelek podających ilość kursów tramwajowych/h na wszystkich ciągach. Choć marszruty poszczególnych linii wciąż owiane są tajemnicą, wydaje się że odtworzenie przybliżonych przebiegów powinno być tylko kwestią czasu. Tymczasem – zapraszam do zapoznania się z pierwszymi szczegółowymi informacjami nt. Wariantów W3 i W4. Dane dotyczące ilości kursów nie były wcześniej publikowane. Mapki są mojego autorstwa, a dane w nich zawarte pochodzą ze sprawdzonych i potwierdzonych źródeł.
Wariant W3
W tej propozycji linie tramwajowe miałyby kursować co 10 oraz co 20 minut, podobnie jak obecnie. Opcja ta jest właśnie najbardziej zbliżoną do aktualnej siatki, co być może oznaczałoby mniejszy opór mieszkańców przeciw zmianom. Kursować miałoby 25 linii tramwajowych, w tym:
- 15 linii magistralnych – co 10 minut,
- 10 linii uzupełniających – co 20 minut.
Z powodu mnogości linii, zapewnionych byłoby więcej połączeń bezpośrednich, jednak kosztem częstotliwości. W przypadku autobusów podział byłby analogiczny, wzbogacony dodatkowo o linie wspomagające kursujące z mniejszymi częstotliwościami, głównie o charakterze lokalnym. Podano również, że autobusy zniknęłyby całkowicie z I obwodnicy oraz z ciągu Grzegórzecka-Dietla.
Schemat z podaną ilością kursów tramwajowych/h w szczycie dostępny jest pod linkiem.
Wariant W4
Ta propozycja jest częściowo zbliżona do W3. W tym przypadku wszystkie tramwaje pojechałyby z taką samą częstotliwością, tzn.:
- 21 linii magistralnych – co 10 minut.
Tak skonstruowana siatka pozwoliłaby na łatwiejsze synchronizowanie linii, gdyż wszystkie kursowałyby w takich samych odstępach czasowych. W kwestii autobusów podział byłby identyczny jak w W3, i podobnie jak poprzednio zniknęłyby one z I obwodnicy oraz ciągu Grzegórzecka-Dietla. Ponieważ jednak ten wariant niesie ze sobą wzrost ilości kursów tramwajowych, nieuniknione byłoby ograniczenie częstotliwości niektórych linii autobusowych.
Schemat z podaną ilością kursów tramwajowych/h w szczycie dostępny jest pod linkiem.
lkaszmirski