W ramach opracowania marszrutyzacji, naukowcy z SITK przedstawili ZIKiT na początku października 2011 cztery warianty zmian, różniące się układem poszczególnych tras oraz bazowymi częstotliwościami, z którymi miały kursować linie:
- W1: interwały 6 / 12.
- W2: interwały 7,5 / 15.
- W3: interwały 10.
- W4: interwały 10 / 20.
I tak np. w W4 tramwaje oraz większość autobusów miały odjeżdżać z przystanków co 10 albo co 20 minut. Mieszkańcom zostały ostatecznie przedstawione jedynie pierwsze dwa – jako te zawierające więcej zmian, podczas gdy W3 i W4 były zbliżone do ówczesnej siatki. Po konsultacjach z Radami Dzielnic, oraz po naniesieniu drobnych poprawek, ostatecznie zarekomendowany zostały Wariant 1.
Okazuje się jednak, że w toku prac przygotowany został jeszcze jeden wariant, W5. Linie miały w nim kursować z bazowymi częstotliwościami 7,5 / 15, czyli podobnie do W2. Był to osobny i w pełni kompletny wariant, w szczególności na pewno nie był jedynie inną nazwą ówczesnej siatki połączeń, dla której przyjęto oznaczenie W0. Podane „7.5” oznacza, że w praktyce linia odjeżdżałaby na przemian co 7 i 8 minut, podobnie jak obecnie „502” w godzinach szczytu. Wariant W5 nie został jednak przedstawiony ZIKiT.
Nie jest wyjaśnione, czemu W5 nie został upubliczniony. Umowa między ZIKiT a SITK zakładała przygotowanie czterech wariantów, jednak pozostaje pytanie czemu akurat piąty był odrzucony. Być może uzyskał on najniższe wyniki w przeprowadzonych symulacjach, niemniej szkoda, że nie zdecydowano się na jego publikację. Nawet jeśli jako całość był najmniej funkcjonalny, zawsze istniała szansa, że przynajmniej część zaproponowanych w nim (korzystnych) rozwiązań mogłaby zostać wdrożona.
lkaszmirski