10 najbardziej niedofinansowanych linii km (część II)

Poprzednio: 10 najbardziej niedofinansowanych linii km (część I)

VI. „178”

„178” cieszy się sporą popularnością, gdyż zapewnia szybkie połączenie Huty z rejonami Wielickiej i Kampusu UJ, omijając zatłoczone centrum miasta. Niestety o ile w dni powszednie kursuje w miarę porządnie, tak rozkład weekendowy rozczarowuje – odjazdy co 40 minut to zdecydowanie za rzadko. Ma to też dalsze konsekwencje – linia ta zastąpiła „163” na Nowohuckiej i obecnie to ona razem ze „174” zapewnia połączenie wzdłuż tego ciągu. O ile jednak „163” ze „174” kursowały w takcie co 12 minut, tak teraz w weekendy „178” jeździ dwa razy rzadziej niż jego towarzysz. W efekcie w połowie przypadków można trafić na aż 20-minutowe dziury w odjazdach. Czy pozostawienie jednego z głównych ciągów łączących Hutę z południowym Krakowem z kursami co 20 minut nie jest z deka niepokojące?

Tutaj niestety nie ma nadziei na poprawę – rozpisany przetarg zakłada nawet drobny ubytek kursów. Wprawdzie w dni powszednie w zamian na wszystkich brygadach będą kursować autobusy przegubowe, jednak w weekendy nic się nie zmieni. Dalej takt na Nowohuckiej będzie jedynie połowiczny.

VII. „502”

Tak, „502” jest niedofinansowane. Czemu linia, która w szczycie kursuje co 7-8 minut, wieczorami jeździ ledwie co 30? Przecież jest to połączenie, które zastępuje tramwaj (albo i dwa) dla całej masy mieszkańców z rejonów Olszy II, Wiślickiej i os. Strusia! W dodatku jedzie do ścisłego centrum, więc wieczorami – zwłaszcza w weekendy – w autobusach panuje spory tłok. ZIKiT jednak tego nie wie, bo przecież badania potoków na tej linii nie objęły dni weekendowych. Co z tego, że jest „152”, skoro ludzie i tak wolą „502” jadące szybciej i krótszą trasą.

I podobnie jak ze „178”, tak i tu niestety nie planuje się poprawy. Rozpisany przetarg zakładał ilość kursów bez zmian, jedynie zwiększenie taboru w weekendy. Cóż, może mieszkańcy północnych rejonów Krakowa nie zasługują na porządne połączenie z centrum.

VIII. „193” – odcinek zachodni

Mieszkańcom ul. Strzelców zabrano w miarę często kursujące „142”, zabrano również szczytowe „439”. W zamian… dano linię „193” kursującą co oszałamiające 30-60 minut. Owszem, Radni Dzielnicy III walczyli o połączenie ul. Strzelców w kier. Olszy II i Wieczystej celem przesiadki na tramwaj, jednak na pewno nie w takiej postaci. Dając ogryzek raczej ciężko będzie zachęcić ludzi do systemu przesiadkowego. A szkoda – linia miała olbrzymi potencjał i gdyby wysłać na odcinku Pr. Czerwony – Wieczysta mniejszy tabor, za to częściej, mogłaby mieć olbrzymie powodzenie. A tak wozi pojedynczych pasażerów, bo przecież nikt nie będzie przesiadał się w środku miasta na autobus kursujący co godzinę.

Jak będzie w przyszłości? Bardzo możliwe, że linia zostanie skrócona do Pr. Czerwonego a w zamian połączenie w kier. Wieczystej będzie obsługiwane przez „185”. Linia ta w dni powszednie ma trochę lepszą częstotliwość, w weekendy niestety dalej co godzinę. Na pocieszenie, zapewniłaby ona również szybkie połączenie z Al. Pokoju i Płaszowem, więc powinna mieć trochę lepsze zapełnienia.

IX. „503”

Kolejny owoc małej marszrutyzacji, kolejny gdzie zabrakło ostatnich szlifów. „503” jest sporym sukcesem – w godzinach szczytu na linii tej kursują autobusy przegubowe co 12 minut i jeżdżą pełne. Czemu zatem w weekendy jeździ ona jedynie co 40? Na szczęście tutaj sytuacja ma się poprawić.

X. „52”

Jak to? Przecież „52” to jedna z dwóch najczęściej kursujących linii w mieście, więc jak można twierdzić, że jest niedofinansowana? A ja jednak tak uważam. Co z tego, że w szczycie kursuje co 5 minut, skoro ten szczyt trwa krótko? Do tego część kursów jest skrócona do Bieńczyc, więc mieszkańcy os. Piastów czują to 5 minut jeszcze słabiej. Idźmy dalej, w soboty przez kilka godzin kursuje co 10 minut. Przez większość dnia jest to jednak ledwie takt 20-minutowy, wieczorem schodzący nawet do półgodzinnego. W święta wzmocnień w ogóle nie ma i kursuje tak jak pozostałe linie, co 20-30 minut.

Miasto próbuje zachęcać mieszkańców do przesiadek, a linie takie jak „52” mają być właśnie koronnym argumentem „za”. Pamiętajmy jednak, że „52” zastąpiło dwie linie („10” i „12”). Jak to jest, że dwa tramwaje kursujące wieczorem co 30 minut są wymieniane na jeden, kursujący… też co 30? Nowa matematyka? Jak to jest, że „50” może kursować w niedziele co 10 minut, a „52” nie? Czy naprawdę chcą mnie Państwo zachęcić do przesiadek, oferując tramwaj co 20 minut?

Urzędnicy planują też wprowadzić pełną reformę komunikacyjną, która miałaby oprzeć krakowską komunikację na liniach częstszych, podobnych co „52”. W zamian jednak miałoby ich być mniej. I o ile jestem zwolennikiem reformy, to jeśli ma ona działać tak jak właśnie „52”, to chyba… wolę podziękować.

Epilog

To już koniec zestawienia, choć zapewne Czytelnicy mogą bez problemu wymienić kolejne linie, które śmiało mogłyby dołączyć do powyższej dziesiątki. W 2014 Mobilis ma przejąć więcej linii od MPK, a tym samym ma starczyć środków na dodatkowe kursy pozostałych –  oby przynajmniej część z powyższych tras została wzmocniona.

lkaszmirski

Reklamy

, , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by marvolo613 on Październik 12, 2013 - 3:09 pm

    Pozwolę sobie jeszcze dodać linię 130. Jest ona zawsze zatłoczona – zawsze, czyli w sobotę i niedzielę (szczególnie wieczorem), w dni powszednie poza szczytem, o szczycie nie wspominając. W niedzielne wieczory podróż 130 dla pasażerów stojących bliżej drzwi kończy się dosłownie wypadnięciem z autobusu na chodnik.

  2. #2 by lkaszmirski on Październik 13, 2013 - 1:53 pm

    Prawda, „130” dosłownie otarła się o listę, podobnie jak „112”.

  1. 10 najbardziej niedofinansowanych linii km (aneks) | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: