Niedawno pasażerowie z rejonów Górki Narodowej oraz ul. Siewnej zagłosowali, jak przebiegać ma trasa linii „115”. W międzyczasie RDIV poinformowała, że niebawem również mieszkańcy Prądnika Białego będą mieli możliwość wyrażenia opinii nt. komunikacji publicznej w swoim rejonie. I to nawet nie w jednej, lecz dwóch kwestiach.
„144” czy „194”?
Pierwsze pytanie dotyczyć będzie głównego połączenia z centrum. Obecnie zapewnia je linia „144”, która choć w godzinach szczytu kursuje co 12 minut, to poza nimi już tylko co 24. Tymczasem na sąsiedniej pętli – Krowodrzy Górce – kończy bieg „194”, które do centrum jedzie po tej samej trasie co „144”, lecz zapewnia częstotliwość co 12 minut przez cały dzień.
Choć „194” to ważna linia, to na Krowodrzy Górce prym stanowią tramwaje. Z kolei połączenie w kier. Azorów zapewnia jeszcze „138” i „168” (które już za parę miesięcy będą zapewniać połączenie co 10 minut przez cały tydzień, nawet w weekendy). Dlatego już na początku roku proponowaliśmy, aby zamienić „144” i „194” końcówkami i tego właśnie będzie dotyczyć pytanie. Dla Krowodrzy strata nie byłaby aż tak odczuwalna – jedynie ubytek kilku kursów poza szczytem, a przynajmniej Prądnik zyskałby jedną linię, na której można polegać przez cały dzień.
A co ze „154”?
Tutaj różnica jest mniejsza, chodzi jedynie o środkowy przebieg trasy: czy powinna prowadzić przez pętlę tramwajową na Krowodrzy (jak obecnie), czy wrócić na dawną marszrutę przez Łokietka i Wybickiego (tak, jak kursowała jeszcze przed wakacjami). W obu przypadkach przystanki końcowe pozostaną bez zmian i linia dalej ma łączyć Prądnik Biały z Dw. Głównym.
Komentarz
W przypadku linii „144” i „194” decyzja wydaje się w miarę prosta – skoro obie zapewniają dojazd do centrum, a ta druga kursuje częściej, to powinno dojść do zamiany. Perspektywa połączenia z Kampusem UJ („194”) również jest obiecująca. Zmiany zablokować mogą – tak jak poprzednio – osoby usilnie przywiązane do „144”, w szczególności starsi mieszkańcy dojeżdżający podobno do hipermarketu Auchan w Bonarce. Tutaj jednak warto pamiętać, że za parę dni otwarta zostanie Galeria Bronowice, która znajduje się znacznie bliżej i w której również zlokalizowany będzie Auchan.
Kwestia „154” jest trudniejsza. Z jednej strony obecna trasa zapewnia przesiadkę na tramwaj w dogodnym miejscu – na pętli Krowodrza Górka. Z drugiej, odkąd linia trafiła na obecną trasę, mieszkańcy Wybickiego zostali praktycznie bez komunikacji miejskiej – bo trudno uznać linię „102”, kursująca co ok. 40 minut, za atrakcyjną ofertę. A przecież jeszcze kilka lat temu kursowało tędy aż pięć linii – „102”, „120”, „154”, „220” oraz „240”…
Głosowania odbędą się w najbliższą niedzielę – 24 listopada – w Szkole Podstawowej nr 58 (przy ul. Pigonia) oraz Gimnazjum nr 12 (przy ul. Kluczborskiej).
lkaszmirski
#1 by Bartek on 22 listopada, 2013 - 9:25 pm
Linia 144 jest i była wykorzystywana jako dobre połączenie z Auchan w Bonarce. Duża ilość osób specjalnie jeździ tym autobusem. Bez sensu byłaby ta zamiana.
A 154 nie opłaca się zmieniać na starą trasę, ponieważ w końcu ta linia nabrała sens istnienia przez to , że puścili ją na KROWODRZĄ GÓRKĘ.
Czy macie jakieś informacje nt. Galerii Bronowice- dodatkowe autobusy, przystanki ??
#2 by lkaszmirski on 27 listopada, 2013 - 9:49 pm
Próbowałem się dowiedzieć, jednak ich przedstawiciele medialni nie odpisują. Wnioskuję stąd, że nie będzie żadnego dojazdu km do Galerii, przynajmniej na razie.
#3 by hejho7 on 24 listopada, 2013 - 3:33 am
Zgadzam się z przedmówcą w kwestii 154. Często podróżuję to linia i wiem że 90% jadących z Prądnika wysiada na KROWODRZY GÓRCE, ale obawiam się że na głosowanie znowu przyjdzie banda moherów i zrobi swoję…
#4 by Bożydar on 5 grudnia, 2013 - 2:42 pm
to przyprowadz swój motłoch lewactwa i przegłosujesz chory z nienawiści do katolików…