Komunikacja aglomeracyjna AD 2005

Wiele zmian zaszło w komunikacji aglomeracyjnej w przeciągu ostatnich kilku lat. Aby się o tym przekonać, warto spojrzeć na mapkę sieci z 2005 roku:

W ciągu niecałych dziesięciu lat zasięg krakowskich linii rozrósł się znacząco. Zmian było wiele, odnotujmy tutaj najważniejsze z nich.

  • Komunikację aglomeracyjną odzyskały Niepołomice. Do Gminy tej już wcześniej dojeżdżały autobusy MPK, lecz w 1999 postanowiono całkowicie z nich zrezygnować. Przez ponad dekadę panowała cisza w tym temacie, jednak w końcu głosy mieszkańców wzięły górę i pod koniec 2011 przywrócono kursowanie autobusów. Do Niepołomic pojechały trzy linie, kursują do dnia dzisiejszego i wszystko wskazuje na to, że taki stan rzeczy utrzyma się już na stałe. Warto wspomnieć, że to tutaj dojeżdża „301” – jedna z dwóch przyspieszonych linii aglomeracyjnych jakimi może poszczycić się Kraków.
  • W 2011 do porozumienia międzygminnego przystąpiły również Słomniki. I choć linia „222” wykonuje zaledwie 10 kursów dziennie (w weekendy cztery), to była to istna rewolucja i została bardzo dobrze przyjęta przez mieszkańców.
  • W 2008 regularne połączenie z Krakowem zyskała Gmina Skała. Stało się to za sprawą uruchomienia linii „267” do Smardzowic (niemającej wiele wspólnego z dawnym „267” do Pielgrzymowic – ten istnieje nadal, choć pod nowym numerem „260” i na częściowo zmienionej trasie). Nowy autobus wpisał się również w politykę transportową Zielonek, które regularnie rozwijały zasięg linii MPK.
  • Całkiem ładnie rozwinęły się linie na terenie Liszek oraz Czernichowa. „229”, „249”, „259” oraz „269” rozszerzyły swój zasięg, poprawiając dojazdy tak do Krakowa, jak i wewnątrz Gmin. Pochwały mogłyby być jeszcze większe, bo w 2009 uruchomiono aż cztery nowe połączenia – „219”, „299”, „289” oraz „279”. Niestety nie przetrwały one długo: pierwsze dwa zostały zlikwidowane jeszcze w tym samym roku, a pozostałe podobny los spotkał w 2011. Na pocieszenie, część obsługiwanych przez nie relacji przejęła „stara gwardia”, więc mieszkańcy i tak wyszli na plus.
  • Istny boom przeszedł transport zbiorowy w Skawinie. W 2005 dojeżdżały tutaj zaledwie trzy linie („201”, „203” oraz „206”), dziś jest ich aż 11, w tym jedna dociera również do sąsiadującej Brzeźnicy. Niestety i tu, podobnie jak w przypadku Liszek i Czernichowa, ostatnie lata przyniosły kroki wstecz. Część linii, które dojeżdżały do Łagiewnik, dziś ma większość kursów skróconych do Skawiny. Oznacza to, że pasażerowie muszą się przesiadać przynajmniej dwa razy, aby dotrzeć do centrum Krakowa. Ciekawostka: Skawina jako jedyna Gmina posiada obecnie linie których trasy w całości przebiegają poza Krakowem („233” oraz „273”). Innym wartym odnotowania faktem jest marszruta autobusu „203”, która zaczyna się w Krakowie – Czerwonych Makach, następnie wychodzi poza granice miasta, by zakończyć bieg z powrotem w strefie miejskiej – Borku Fałęckim.
  • I wreszcie Wieliczka, która może się poszczycić komunikacją lepszą niż niejedno osiedle wewnątrz Grodu Kraka. Kiedyś tylko jedna linia, dziś pięć, w tym rewelacyjne „304” które kursuje często i dojeżdża do ścisłego centrum Krakowa. Również duet „204” oraz „244” ma całkiem niezłe – jak na linie strefowe – częstotliwości. Wieliczka może się poszczycić obiema przyspieszonymi liniami aglomeracyjnymi („301” oraz „304”), a także najlepszym połączeniem nocnym ze wszystkich Gmin, „904”.
  • Będąc w temacie – warto wspomnieć o rozwoju nocnej komunikacji. W 2005 nie istniała one w ogóle, dziś jest zapewniana przez cztery linie. O ile „902” do Balic można uznać za przedłużenie linii miejskiej, tak pozostałe trzy są już pełnoprawnymi połączeniami aglomeracyjnymi. Przoduje Wieliczka, której udało się wywalczyć przedłużenie dawnego „603” z Bieżanowa i dziś ma całotygodniowy autobus „904”, jadący przez centrum Krakowa aż na północ, do tego obsługiwany przegubowcami. Z kolei Skawina oraz Świątniki Górne zdecydowały się na uruchomienie połączeń weekendowych, odpowiednio „903” (wcześniej „901”) oraz „915”. Mały gest, lecz ważny.

Co dalej? Niestety z powodu kryzysu ostatnie dwa lata przyniosły zastój, a nawet regres w komunikacji aglomeracyjnej. Jednak sprawy ulegają stopniowo poprawie i w najbliższych latach, a może i miesiącach, powinniśmy być świadkami kolejnych pozytywnych zmian. O nocny autobus walczą pasażerowie z Niepołomic, a w dalszej przyszłości również Zielonki mogą zdecydować się na podobny krok. Także w komunikacji dziennej jest szansa na drobne, pozytywne poprawki.

lkaszmirski

Reklama

, , , , , , , , , , ,

  1. #1 by Przemysław z Mistrzejowic on 25 lutego, 2014 - 7:25 am

    Bardzo ciekawy “rys historyczny”, ale jest w nim jedna nieścisłość:
    Autor napisał: “W 2008 roku regularne połączenie z Krakowem zyskała Skała”. A powinno być napisane “…GMINA Skała”.
    Ze Smardzowic do Skały wg Google-Maps jest 8,1km, sama Skała jako miasto nadal nie ma komunikacji miejskiej w wykonaniu MPK Kraków / ZIKIT Kraków.
    Pozdrawiam.

    • #2 by lkaszmirski on 25 lutego, 2014 - 12:37 pm

      Wszystkie wyróżnione kolorem to nazwy gmin, założyłem, że jest to czytelne. Niemniej skoro były niejasności, to poprawiłem 🙂

  2. #3 by kenoip on 25 lutego, 2014 - 5:31 pm

    Nocne połączenie z Balicami istniało już wcześniej tylko pod innymi numerkami: 692, później 602. Można powiedzieć, że już wtedy istniała jedna linia nocna docierająca poza Kraków.

    • #4 by lkaszmirski on 26 lutego, 2014 - 11:12 am

      Powołując się na stronę
      http://kmk.krakow.pl/liniebus_600_699.html
      „692” (później „602”, później „902”) kursuje do Balic właśnie od 2005. Przy czym nie doprecyzowano, w której połowie roku zaczął kursować. Pamiętasz może kiedy dokładnie powstała ta linia?

      • #5 by Zieleńczanin on 24 czerwca, 2019 - 11:40 am

        692 powstała 30.04.2005, info z książki Komunikacja Autobusowa w Krakowie 1927-2007

      • #6 by kaszmir on 25 czerwca, 2019 - 6:51 am

        Ok, dzięki.

      • #7 by Zieleńczanin on 25 czerwca, 2019 - 8:30 pm

        Wgl ciekawe rzeczy w tej książce są – stare trasy nocek (bez zlotów), i wypisana jest każda trasa każdej linii, ilość brygad, ~f i okres funkcjonowania trasy. Niestety książka jest niedostępna na rynku, na szczęście w 2009 już byłem emkaemem 🙂 To była moja pasja tak do 2013, potem o tym zapomniałem, ale dzięki tobie i Cukrowi (wypatrzyłem w sieci jego projekt pętli Zalew Nowohucki, zacząłem drążyć temat i znalazłem twojego bloga i się zaczytałem w nim i w forum :)) Wypada podziękować 😀
        Ale się rozpisałem… czemu tak na polskim nie piszę?

  3. #8 by wieliczka on 27 lutego, 2014 - 11:02 pm

    Z czego wynikał fakt tego, że w Wieliczce wcześniej nie było strefy aglomeracyjnej? Z tego co pamiętam, to linię 104 zmieniono na linię 204, następnie linia ta po raz drugi stała się linią miejską, aż ostatecznie na stałe zmieniono ją w aglomeracyjną 204…

    • #9 by lkaszmirski on 28 lutego, 2014 - 10:54 am

      Były fluktuacje, a tak jak piszesz ostatecznie „104” zmienił się w „204” w 2008. Wtedy podobne zmiany zaszły w całej aglomeracji krakowskiej i ogólnie chodziło o to, że wszystkie linie które wyjeżdżają poza miasto mają być aglomeracyjne. Powodów było kilka, m.in. chęć ujednolicenia systemu oraz opłat od Gmin, choć pieniądze z biletów pewnie też się liczyły.

  4. #10 by Zieleńczanin on 24 czerwca, 2019 - 12:19 pm

    I taka ciekawostka: 3 najczęstsza linia aglo w historii (poza 201 i 204 vel 104) to… 217, co 15 (!!!) min z Węgrzc do Nowego Kleparza, między 1969 a 1977 r.

  1. Schemat linii nocnych AD 1997 | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: