Ostatnio wiele się mówi nt. połączenia autobusowego z lotniskiem, głównie w kontekście zawieszenia kursowania szynobusu i wynikłych z tego olbrzymich tłoków w dojeżdżającej do Balic linii „292”. Padają sugestie, że Miasto oraz/albo Przewozy Regionalne powinny uruchomić połączenie autobusowe w zamian za zawieszoną kolejkę. Tymczasem mało kto wie, że takie dodatkowe połączenie – niezależne od kwestii szynobusu – było już rozważane ponad półtora roku temu…!
W czerwcu 2012, a więc kilka miesięcy po objęciu przez Grzegorza Saponia funkcji zastępcy Dyrektora ZIKiT ds. Transportu Publicznego, pojawiły się plany uruchomienia dodatkowej linii do portu lotniczego. Miała ona być przyspieszona i otrzymać numer „308”, nawiązujący do autobusu „208” z którym by się częściowo pokrywała. Kursowałaby na trasie: Dworzec Główny Wschód – Aleja 29 Listopada – Opolska – estakada nad r. Ofiar Katynia – Pasternik – IV obwodnica – Kraków Airport T2 (tylko jadąc w stronę lotniska) – Kraków Airport T1. Po drodze zatrzymywałaby się jedynie na poniższych przystankach:
- Dworzec Główny Wschód
- Biskupa Prandoty
- Opolska Estakada
- Opolska Kładka
- Conrada
- Kraków Airport T2 (tylko w stronę lotniska)
- Kraków Airport T1
Miała kursować przez cały tydzień, co 20 minut, być obsługiwana przez MPK Kraków i w pełni zintegrowana z obowiązującą taryfą biletową. Nie podano jednak, czy i ew. jakie ograniczenia dosięgłyby w zamian linie „208” albo „292”.
Linia miała wystartować na początku lipca 2012, niestety w ostatniej chwili z niej zrezygnowano z niewiadomych przyczyn. Być może chodziło o środki w budżecie, gdyż linia na takiej trasie kursująca z całkiem niezłą częstotliwością niewątpliwie pochłonęłaby niemało funduszy. A może ktoś stwierdził, że autobus jadący naokoło nie cieszyłby się powodzeniem wśród pasażerów? Jeśli przypomnieć sobie porażkę linii „X08” (Filharmonia – Port Lotniczy) którą MPK testowało w 2005 roku, to i taki argument nie byłby aż tak zaskakujący.
Wiadomość pochodzi z kilku różnych źródeł.
lkaszmirski
EDIT: pomimo daty publikacji – 1 kwietnia – powyższy artykuł jest prawdziwy.
#1 by motorowy on 2 kwietnia, 2014 - 10:17 pm
Czyli najpierw projektują nową linię a później się wycofują bo za drogo i X08? Wcześniej tego nie wiedzieli?
X08 miała taryfę specjalno – droższą więc skąpi turyści nie chcieli płacić za europejski standard;)
Czyli w zamian 308 – 109/139/152 do wydłużenia + przeguby na 109 od wakacji;)
Nic by się nie stało gdyby 209 podjeżdzał pod lotnisku.
#2 by lkaszmirski on 3 kwietnia, 2014 - 12:50 pm
Właśnie zastanawiam się, czemu „209” nie wjeżdża pod lotnisko. Może nie chcieli wprowadzać turystów w błąd, bo ta linia nie jedzie do centrum?
#3 by motorowy on 5 kwietnia, 2014 - 4:26 pm
Bardzo prawdopodobne odtworzenie mentalności polityków rządzących Krakowem ale może taką drobnostkę (jak 209 podjeżdzające pod lotnisko albo dodanie przystanków przy „rondzie lotniskowym” i pod terminalem krajowym na obecnej trasie) choć raz by uczynili Krakowianom-tubylcom też korzystającym z lotniska;)
#4 by Zieleńczanin on 20 czerwca, 2019 - 8:17 am
I po 7 latach linia zostaje uruchomiona 🙂