I stało się – wczoraj Kraków jako pierwsze miasto w Polsce dorobił się linii obsługiwanej autobusami elektrycznymi. „Elektryki” skierowano na linię „154” kursującą teraz na trasie Prądnik Biały – Dworzec Główny Zachód. Wybór ten podyktowany był dwoma powodami: po pierwsze, linia ta jeździ do centrum miasta, a po drugie, autobusy o takiej pojemności odpowiadają potokom pasażerskim które na niej występują.
Jeszcze rano na linii kursowały regularne autobusy. Oficjalna prezentacja, w której uczestniczył Prezydent Miasta Krakowa, miała miejsce o godz. 12 pod Barbakanem po czym wozy wyjechały na trasę. Pasażerowie mieli okazję przetestować aż trzy różne pojazdy: polskiego Solarisa Urbino 12 Electric, również polskiego AMZ City Smile CS10E oraz włoskiego Rampini Alé EL sprowadzonego z Wiednia. Niestety już pierwszego dnia nie obyło się bez przygód i popołudniu na „154” musiały wyjechać autobusy zastępcze (nieelektryczne). Również dzisiaj, w środę, już rano jeździły rezerwy. Pozostaje mieć nadzieję, że są to jedynie choroby wieku dziecięcego i za jakiś czas miną.
Poniżej zapraszam do obejrzenia galerii z pierwszego dnia kursowania „elektryków”. Na koniec łyżka dziegciu w tej beczce miodu: przy okazji zmiany trasy „154” (wcześniej kursował do Dworca Głównego Wschód) dokonano korekty rozkładu. Niestety ubyło łącznie 11 kursów tygodniowo w obie strony. Jest to kolejny raz, kiedy z linii ubywają pojedyncze kursy. Drobnymi kroczkami, lecz systematycznie linia jest okrajana i taki proces trwa już od kilku lat. Spieszmy się kochać „154”, bo za kilka lat może z tej linii już wiele nie zostać.
Przed południem na „154” kursowały jeszcze tradycyjne autobusy. Fot. tarantulaw2.
Uroczysta prezentacja pod Barbakanem. Trzy autobusy, trzy kolory: czerwony Rampini Alé, zielony AMZ City Smile oraz niebieski Solarisa Urbino Electric. Fot. Michał Kwaśniak.
City Smile tuż przed wykonaniem swojego pierwszego kursu. Fot. tym razem mojego autorstwa 😉
Solarisa Urbino Electric na pętli przy Dworcu Głównym. For. Łukasz Wcisło.
Na przystankach tabliczki „154” zostały oznaczone specjalnym, „ekologicznym” znakiem…
… podobnie jak i same rozkłady.
Dla zainteresowanych – więcej informacji nt. poszczególnych autobusów można znaleźć na stronie MPK.
lkaszmirski
#1 by tramwajarz on 30 kwietnia, 2014 - 3:11 pm
Znowu ta propaganda?
należało otworzyć linię od 12:00 (jak 169) bo nowy eko- znaczek do 12 się nie należał;)
Te kolejne usunięte kursy zachęcą do korzystania z eko-komunikacji…
Cóż po tych 3 eko-autobusach i silnikach euro6 jak Majchrowski robi w centrum miasta autostrady i robi wszystko ( sygnalizacje, brak autobusopasów na 2pasmówkach) pod bardzo nieekologiczne samochody.
Aż dziwne że nie jest tak odważny w zakazie( ograniczaniu) ruchu samochodowego jak opalania węglem…
#2 by Chlorofil on 2 Maj, 2014 - 8:29 pm
Gdzie są te „autostrady”? Ostatnia trzypasmowa ulica w miarę w centrum (Telewizyjna) była zbudowana w latach 80. Od tego czasy panuje moda na budowanie maksymalnie dwupasmowych dróg-klitek, byle obłożonych murami ekranów…
#3 by tramwajarz on 6 Maj, 2014 - 12:35 pm
Zawsze można było zwęzić AL. Powstania Warszawskiego do 2 pasów. (+ zwiększono liczbę miejsc parkingowych + dojazd do nich?)
R. Mogilskie w takim kształcie również nie było budowane pod komunikację zbiorową tylko samochody.
A to już jest centrum miasta.
Te inwestycje zachęcały raczej do jazdy samochodem a nie komunikacją.
A „projekt Al. Mogilska” nie przeciwstawiał się 3pasmówce ale nawet 2pasmówce do centrum;)