Z obecnym przetargiem na dostarczenie nowych tramwajów sytuacja jest dość dziwna – wyłoniono zwycięzcę (PESA), jednak żadnych dokumentów nie podpisano, gdyż nie jest pewne czy projekt dostanie dofinansowanie ze środków unijnych. Z drugiej strony PESA już zaczęła montować części do tramwajów (nazwanych Krakowiakami), a Minister Bieńkowska podobno zapewniła Prez. Majchrowskiego, że pieniądze się znajdą. Zatem jak to jest?
Wśród pracowników zajezdni MPK mówi się, że dofinansowanie jest już zapewnione, jednak Kraków ma je dostać w ramach (nieoficjalnego) rozszerzenia listy i przerzucenia środków z kolei. Wiadomość tą otrzymaliśmy z kilku różnych źródeł i wydaje się mieć potwierdzenie w powyższych wieściach. Co więcej, znane są już liczby wozów, jakie miałyby trafić do poszczególnych zajezdni: do Podgórza ma pójść ich 16, podczas gdy do Huty – 20. Krakowiaki zatem stacjonowałyby w obydwu zajezdniach, co stanowi sporą nowość w stosunku do Bombardierów nocujących jedynie w Podgórzu. Z drugiej strony, nowe tramwaje mają zastąpić trójwagonowe składy kursujące obecnie na stałe na liniach „4” oraz „24”, a które są rozdzielone między obie zajezdnie.
W każdym razie oficjalne informacje poznamy na dniach – w przeciwnym razie przetarg trzeba będzie zwyczajnie odwołać z powodu braku czasu na jego realizację.
lkaszmirski
#1 by tramwajarz on 10 Maj, 2014 - 9:56 pm
Czyli „4” nie będzie jeździć w najbliższym czasie co 5 min. w szczycie.
„405” MPK nie będzie juz produkowac? Tyle teraz wózków z kasacji 3×105 będzie do wykorzystania;) A i ze słonej kasy na prawa do tego wynalazku trzeba by się wytłumaczyć…
MPK za dużo sprowadziło tego austriackiego złomu.
Nie lepiej było wprowadzać „405” na 52?
A i pojemniejsze wozy przydałyby się na 8, 13, 18, 20, 50.
#2 by lkaszmirski on 17 Maj, 2014 - 11:23 am
Na tę chwilę raczej zrezygnowano z tej koncepcji. Tym bardziej, że na Pl. Centralnym po remoncie – wbrew pierwszym planom – nie będzie dodatkowego żeberka, więc odpada możliwość np. dodatkowych kursów „4” na skróconej trasie do Placu.
Z drugiej strony, gdyby kursowała co 5 minut, być może tak długie wagony nie byłyby potrzebne – i mogłyby trafić na inną linię.
#3 by tramwajarz on 10 Maj, 2014 - 9:59 pm
Ciekawe czy bedzie obniżka ceny wozokilometrów tramwajowych po wprowadzeniu PESY;)
Można się spodziewać niższego zużycia energii.
#4 by lkaszmirski on 17 Maj, 2014 - 11:22 am
Raczej jedyne co będzie, to odrobinę mniejsza _podwyżka_ ceny. W 2014 miała wzrosnąć dość sporo – mówiło się o ponad 13 zł/km. Dla porównania, w 2013 wynosiła… 11,65:
https://krabok.wordpress.com/?s=stawki