Mobilis a sprawa „130”-tki

Zgodnie z planami, na początku sierpnia Mobilis przejął obsługę dwunastu tras autobusowych. Wśród linii zabranych MPK są m.in. „159” i „502”, obie obsługiwane taborem wielkopojemnym. Oznacza to, że Miejskiemu Przewoźnikowi zwolniła się spora ilość przegubowców. Co się z nimi stanie?

Niestety istnieją obawy, że nadmiarowe wozy zostaną po prostu skreślone ze stanu. Tymczasem warto przypomnieć, że mieszkańcy Azorów oraz rejonów ul. Wrocławskiej od blisko dwóch lat walczą o powrót przegubowców na „130”. Na linii tej podczas małej marszrutyzacji (listopad 2012) nie dość, że zmniejszono ilość kursów, to jeszcze autobusy 18-metrowe zastąpiono krótkimi. Efektem jest olbrzymi tłok który panuje zarówno w szczycie, jak i w godzinach międzyszczytowych.

Zarówno mieszkańcy, jak i Rada Dzielnicy IV wielokrotnie zwracali się do Zarządu o poprawę sytuacji, w szczególności wysłanie dłuższych pojazdów na wspomnianą trasę. Urzędnicy zasłaniali się jednak tym, że brakuje autobusów przegubowych i wobec tego musieliby je ściągać z innej linii. Cóż, teraz wozy właśnie się zwolniły. Może zatem warto powalczyć jeszcze raz? Tym razem wygodnej wymówki nie będzie.

Kaszmir

Reklamy

, , , , , , , ,

  1. #1 by Jan on Sierpień 15, 2014 - 6:45 am

    Może zarówno 12 metrowce jak i 18 są neiodpowiednie. być może należałoby wprowadzić autobusy 15 metrowe.

    • #2 by kaszmir on Sierpień 15, 2014 - 8:25 am

      Coś w tym jest, może 15 m byłoby w sam raz. Mieliśmy w Krakowie autobusy 15-metrowe
      http://fotozajezdnia.pl/details.php?image_id=38433&mode=search

      Niestety chyba się nie sprawdziły, bo MPK je wycofało z eksploatacji i nie kupiło nowych. Podobno problemem były ciasne krakowskie ulice, autobusy nie wszędzie wyrabiały na zakrętach i wobec tego lista linii, na których mogły jeździć była mocno ograniczona.

      • #3 by tramwajarz on Sierpień 15, 2014 - 10:05 am

        Neoplany raczej były nieudane i awaryjne dlatego z ulgą się ich pozbyto – uraz pozostał w MPK do wszystkich 15m?;)

        Czy 15-metrowe autobusy będa wystarczać przekonamy się gdy 18 metrowe autobusy wrócą na linię 130.
        Na trasie linii 130 przydałoby się wydzielić pas „tylko-MPK”.

        Nowa umowa MPK-ZIKIT rozróżnia cenowo autobusy o różnych pojemnościach?

        Wolne przeguby pozostają do obsadzenia:
        112/412 i 162
        i przywrócenie na 128;)

        Mają kursowac jeszcze na 169.

      • #4 by kaszmir on Sierpień 15, 2014 - 10:51 am

        Na „112” już kursują przegubowce, przywrócono je w zeszłym roku.

        „128” w mojej opinii ich potrzebować nie będzie – zwłaszcza, że od września będzie mieć zmienioną trasę i pojedzie przez Lema, omijając Ronda Mogilskie oraz Grzegórzeckie:
        https://krabok.wordpress.com/2014/08/13/zmiany-w-komunikacji-od-wrzesnia-2014/

        Jeśli chodzi o „169” to będą to dodatkowe przegubowce, zamówione specjalnie dla tej linii 🙂

      • #5 by tramwajarz on Sierpień 15, 2014 - 11:37 am

        Tak wiem tylko że to było żonglowanie z 412;)

        A co do 128 – też tak sądzę. Ale to jest pozycja negocjacyjna przy przegubach na inne linie;)
        Tu mogłaby być zamiana z inną linią z Mistrzejowic 182.
        Żeby tez przegubów nie zabrakło na 172/572.
        106 może przyjąc przeguby.

        Przeguby wolne są, zapotrzebowanie też, jest kasa zaoszczędzona na wozokm na tańszym Mobilisie, kasa z podatków parkingowych. Więc nie ma przeszkód by : spokojnie to ja twój przegub już jechał;)

  2. #6 by krkman on Sierpień 15, 2014 - 10:27 am

    Jak mowa o przegubach to mowa o 304 🙂
    Wytłumaczeniem w tym wpadku jest oczywiście to, że przegubowe wozy nie mieszczą się na wielickim skrzyżowaniu „na ochronce” . Jednak nie jest to do końca prawda.. Władze Wieliczki dość szybko zapomniały, że podczas remontu wiaduktu nad ul. Narutowicza linie 204,244,301 i 904 kursowały po trasie 304. Na linii 904 pojawiaja się przecież przeguby! Dało się? Dało…

    • #7 by kaszmir on Sierpień 15, 2014 - 10:49 am

      Z tego co się dowiedziałem, przegubowce były rozważane na „304”. Jednak w końcu się na tę opcję nie zdecydowano – czemu, nie wiem, pewnie poszło o finanse.

      • #8 by tramwajarz on Sierpień 15, 2014 - 11:20 am

        Może zostały przeznaczone na przedłużenie 133 do Wieliczki:-)

  3. #9 by Jacek on Sierpień 19, 2014 - 6:31 am

    Przegubowce na 304 to konieczność. Cały czas ZIKiT planował ich wprowadzenie od 1 sierpnia po przejęciu przez MPK-przeguby spokojnie mogą jeździć po Wieliczce. A co się zmieniło?? Pewnie nic, po prostu jak zwykle olane zostały potrzeby pasażerów… Na pewno jednak nie poszło o finanse, bo koszt kilometra w MPK niezależnie od pojazdu jest taki sam. Więc nawet po stronie Wieliczki nie byłoby problemu.
    A co do 130, gdyby faktycznie zbywało, to można podstawić. Jeżdżę ta linią prawie codziennie i faktycznie zdarzają się kursy pełne, ale bez przesady – 3-5 minut jazdy w takich warunkach (bo tylko tyle ew. trwa większe zapełnienie w kilku kursach na dzień) nie jest tragedią.
    Przy okazji Azorów-czy ktoś wie może dlaczego na 168 nie zwiększono ilości kursów od 1 sierpnia?? Przecież Mobilis miał jeździć 2 razy częściej…

    • #10 by kaszmir on Sierpień 19, 2014 - 7:15 am

      Co do przegubów – stawka nie zależy od taboru, lecz ta ogólna stawka corocznie jest ustalana na podstawie m.in. tego taboru. Zatem bezpośrednio nie zależy, lecz pośrednio jak najbardziej. Np. gdyby nagle MPK musiało obsłużyć wszystkie linie przegubowcami, to nowa stawka na pewno odczuwalnie by wzrosła.
      Zresztą chodziły wieści, że w nowej umowie ZIKiT-MPK (podpisana kilka tygodni temu) miało już być rozróżnienie na tabor. Nie wiem jednak, czy tak się stało.

      Jeśli chodzi o „168” – niestety ZIKiT powiedział, że wszystkie zmiany w rozkładach dopiero od września. I wtedy ma być ono wzmocnione:
      https://krabok.wordpress.com/2014/08/11/168-pojedzie-czesciej/

      • #11 by ppc on Sierpień 22, 2014 - 12:40 pm

        z ciekawosci: wznowienie dotyczy tylko czestotliwosci czy rowniez wiekszych autobusow?

      • #12 by kaszmir on Sierpień 22, 2014 - 1:28 pm

        Co do „168”, to tabor prawdopodobnie zostanie bez zmian.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: