Pod koniec 2009 roku MPK Kraków zaczęło sprowadzać używane tramwaje GT8S z Dusseldorfu. Niestety, mimo wielu zalet – jak choćby dwukierunkowości, pozwalającej zawracać im bez pętli – mają one również jedną wadę: są wysokopodłogowe. Dlatego miejski Przewoźnik już od dłuższego czasu planował przebudowę tych tramwajów wraz z wyposażeniem ich w człon niskopodłogowy. Nowe wozy mają mieć oznaczenie GT8N, a na dobry początek zabrano się za jeden wagon, o numerze taborowym #3050.
Wygląda na to, że prace dobiegły końca. Wczoraj (w sobotę, 23 sierpnia 2014) użytkownik o nicku streng spotkał na mieście wspomniany tramwaj w czasie jazd próbnych. Uwagę zwraca właśnie nowy środkowy, niskowejściowy człon. I choć na razie MPK podjęło prace tylko nad jednym wagonem, w przyszłości planuje się przebudować w podobny sposób wszystkie pozostałe GT8S.
Niskowejściowy GT8N przyłapany na ul. Pawiej w czasie jazdy próbnej. Zdjęcie wykonał streng.
Dla porównania – tak prezentuje się standardowy, nieprzebudowany wagon GT8S. Autorem zdjęcia jest Coffee.
Kaszmir
#1 by Chlorofil on 24 sierpnia, 2014 - 11:50 am
A jak wygląda kwestia klimatyzacji?
#2 by kaszmir on 28 sierpnia, 2014 - 11:05 pm
Jest klimatyzacja (powołuję się na artykuł: http://lovekrakow.pl/aktualnosci/o-jedna-niska-podloge-wiecej-na-razie-tylko-tyle_6724.html ).
#3 by tramwajarz on 24 sierpnia, 2014 - 12:33 pm
Uff już byłem przygotowany że MPK zniszczy funkcjonalność kolejnego szrotu szwabów i nie myliłem się. Na szczeście nie wycięli dwukierunkowości jak w EU8N …ale nie ma sprzegów?! Broni się MPK przed posłaniem 2x GT8N na 4, 50 czy 52? Bo z 2x EU8N się MPK udało.
Gratulacje dla MPK ZIKIT i ich mecenasa Majchrowskiego – w tworzeniu bydłowozów są mistrzami.
#4 by czatowiec on 24 sierpnia, 2014 - 7:53 pm
Przecież sprzęgi są schowane, tak jak w każdym innym współczesnym tramwaju. A co do składów, to MPK powoli już odchodzi od koncepcji pociągów wielowagonowych – stąd kolejne przetargi na wagony niskopodłogowe.
#5 by tramwajarz on 24 sierpnia, 2014 - 9:58 pm
Świetnie że nie usuneli sprzegów. Bez przesady z tą koncepcją w MPK. Na 52 nie widać nawet powolnego odchodzenia od składów. 2x GT8N to rozwiązanie „na teraz” na linie gdzie panuje tłok w dodatku z niską podłogą. No ale najlepiej rzucać hasełka bez pokrycia o zachęcaniu do korzystania z komunikacji.
#6 by czatowiec on 25 sierpnia, 2014 - 11:08 pm
Z tego typu składami masz jeszcze ograniczenie ze strony ZIKiT. 2x GT8S było testowane, ale wyszły pewne problemy:
-zbyt krótkie przystanki,, dostosowane pod max. 45 metrów
-złe układy torowe skrzyżowań, na niektórych czasem nawet tyłek ufoka wystaje, a co dopiero takiego składu
-zbyt krótkie cykle świateł
#7 by tramwajarz on 26 sierpnia, 2014 - 4:07 pm
To rozumiem że na dobry początek na Mogilskiej i Jana Pawła II, ZIKIT i Majchrowski zadbali o to by te problemy zniknęły po oddaniu nowego układu torowiska i sygnalizacji?:-)
#8 by wr on 18 marca, 2015 - 8:51 pm
Naprawisz zdjecia, bo sie nie wyswietlaja? Dzieki! Albo daj jakis linki do zdjec ng8n.
#9 by kaszmir on 18 marca, 2015 - 9:18 pm
Teraz powinno działać 🙂