Z powodów finansowych Miasto zrezygnowało z przeprowadzenia pełnej reformy komunikacyjnej, przygotowanej w 2011 przez specjalistów z krakowskiego oddziału Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP (SITK), w zamian wdrażając pod koniec 2012 roku jedynie jej tańszą wersję – małą marszrutyzację. Urzędnicy ZIKiT opublikowali jedynie ilość wariantów pełnej reformy (4) wraz z mapkami dwóch z nich (Wariantów W1 oraz W2, w późniejszym terminie również W1 z modyfikacjami – tzw. W1R Rekomendowanego), dostępnych do podglądu m.in. tutaj. Szczegółowe opracowania nie zostały jednak nigdy udostępnione szerszej publice i wiele faktów pozostało zagadką.
Udało mi się dotrzeć do dość sporej ilości informacji dotyczącej poszczególnych wariantów, które postaram się przekazać Czytelnikom. Ponieważ jest ich trochę, postanowiłem podzielić całość na kilka części. Zaczynamy zatem tydzień z reformą komunikacyjną – na początek: częstotliwości linii!
I tak:
- SITK przekazał do ZIKiT cztery warianty reformy, jednak przygotowano ich więcej – był co najmniej jeszcze jeden, W5 z bazowymi interwałami 7,5 oraz 15 minut. Czemu z niego zrezygnowano? Możemy się domyślać, że prawdopodobnie nie przeszedł on pomyślnie testów porównawczych w stosunku do ówczesnego układu linii (pozostałe warianty też były im poddane i wyszły na plus).
- W dni powszednie w W1R częstotliwość bazowa 6/12 miała być utrzymana również poza godzinami szczytu. Oczywiście wybrane linie mogły mieć inny takt niż w szczycie, jednak podstawa całego systemu pozostałaby ta sama.
- Z ośmiu tramwajów które w W1R miały kursować co 6 minut w szczycie, aż pięć miało mieć taką częstotliwość również w godzinach międzyszczytowych. Nie udało mi się niestety uzyskać informacji, które trasy miałyby być to dokładnie, jednak śmiało można się spodziewać, że wśród nich była m.in. obecna „50”-tka (w W1R oznaczona jako „13”).
- Linie miały funkcjonować w godzinach 5-23, z możliwym wydłużeniem tychże na najważniejszych trasach. Godziny szczytu: 6-9 oraz 14-18.
- Proporcje kursów w pozostałych porach względem szczytu miały być takie same jak przed reformą, czyli: w międzyszczycie byłoby ok. 68% kursów względem szczytu, w soboty – 60, a w niedziele i święta – 50. Oznacza to, że względem stanu na 2011 rok dodano by trochę kursów we wszystkich porach. Względem obecnego stanu (2014) przybyłoby ich sporo tak w międzyszczycie jak i w weekendy (mała marszrutyzacja, której wypadkową jest obecny układ połączeń, polegała na przesunięciu kursów z weekendów i międzyszczytów na godziny szczytu).
- Wszystkie cztery warianty zakładały wyrzucenie autobusów nie tylko z I obwodnicy, lecz także z ciągu Grzegórzecka – Dietla (obecnie kursuje tędy linia „184”).
- I na koniec garść statystyk odnośnie ilości linii:
- Ówczesny układ (stan na maj 2011)
- 27 linii tramwajowych, w tym:
- 9 magistralnych (częstotliwość co 10/10 minut – szczyt / międzyszczyt)
- 3 magistralne szczytowe (10/20)
- 11 uzupełniających (20/20)
- 3 uzupełniające szczytowe (20, tylko w szczycie)
- 1 uzupełniająca świąteczna (20, tylko w niedziele i święta)
- 79 linii autobusowych miejskich, kursujących z różnymi częstotliwościami niedającymi się łatwo sklasyfikować
- 27 linii tramwajowych, w tym:
- Wariant W1R
- 18 linii tramwajowych, w tym:
- 8 magistralnych (częstotliwość w szczycie co 6 minut)
- 10 uzupełniających (12)
- 70 linii autobusowych miejskich, w tym:
- 6 magistralnych (6)
- 23 uzupełniające (12)
- 41 wspomagających (różne częstotliwości)
- 18 linii tramwajowych, w tym:
- Wariant W2
- 19 linii tramwajowych, w tym:
- 10 magistralnych (7,5)
- 9 uzupełniających (15)
- 73 linie autobusowe miejskie, w tym:
- 9 magistralnych (7,5)
- 25 uzupełniających (15)
- 39 wspomagających (różne częstotliwości)
- 19 linii tramwajowych, w tym:
- Wariant W3
- 25 linii tramwajowych, w tym:
- 15 magistralnych (10)
- 10 uzupełniających (20)
- 87 linii autobusowych miejskich miejskich, w tym:
- 20 magistralnych (10)
- 28 uzupełniających (20)
- 39 wspomagających (różne częstotliwości)
- 25 linii tramwajowych, w tym:
- Wariant W4
- 21 linii tramwajowych magistralnych (10)
- 86 linii autobusowych miejskich, w tym:
- 16 magistralnych (10)
- 28 uzupełniających (20)
- 42 wspomagające (różne częstotliwości)
- Ówczesny układ (stan na maj 2011)
W następnym artykule: statystyki dotyczące kosztów, pracy przewozowej a także ilości pojazdów w poszczególnych wariantach.
Kaszmir
#1 by Przemysław z Mistrzejowic on 26 sierpnia, 2014 - 6:43 am
Niewątpliwa wadą wszystkich tych wariantów było usuwanie autobusów z ulic wokół Plant. Oznaczałoby to codzienne bieganie po Rondzie Mogilskim tam i z powrotem lub jeszcze bardziej bezsensowne kombinacje, by tego biegania uniknąć.
Nie każdy jest młody i zdrowy.
Nie zawsze pogoda nie utrudniają takiego biegania.
A wobec usunięcia “128” z ul. Dietla, “184” powinno być wręcz wzmocnione. Tłoków w nim nie ma, ale ułatwiłoby to przesiadanie się np. z “1” i “22” w kierunku Ronda Mogislkiego
Pozdrawiam.
#2 by kaszmir on 26 sierpnia, 2014 - 8:25 am
Z tym wyrzuceniem z I obwodnicy to też tak połowicznie, bo w obu ujawnionych wariantach była linia po trasie „502” do Dworca Głównego (zamieniona w zwykłą, zatrzymującą się na wszystkich przystankach).
#3 by ppc on 26 sierpnia, 2014 - 9:28 am
ale co to w ogole za bieganie? przeciez to ledwie kilka metrow – niewielka cena za pozbycie sie autobusow ze scislego centrum
#4 by tramwajarz on 26 sierpnia, 2014 - 3:41 pm
Autobusy można się pozbyć z centrum po autach;)
A „na już” proponuję by oddzielić torowiska w centrum separatorami, usunąć lewoskrety dla aut z torowisk, przesunąć przystanki za skrzyżowania, wprowadzić przystanki podwójne…
#5 by kaszmir on 7 września, 2014 - 7:37 pm
Podobne sugestie mieli Autorzy marszrutyzacji:
https://krabok.wordpress.com/2014/09/07/nowe-fakty-o-reformie-komunikacyjnej-cz-4-dalsze-postulaty/