Powakacyjne nowości: tramwaje [FOTO]

Co roku początek września obfituje w nowinki i ciekawostki komunikacyjne. W tym roku jest ich wyjątkowo sporo, gdyż na standardowe wprowadzenie szkolnych rozkładów nałożyły się również: przywrócenie tramwajów na ciągu Mogilska – al. Jana Pawła II, zamknięcie trasy Dąbie – R. Czyżyńskie – Pl. Centralny, zamknięcie skrzyżowania Limanowskiego z Na Zjeździe, otwarcie Lema dla komunikacji zbiorowej, uruchomienie dwóch nowych końcówek („Chełmońskiego Osiedle” oraz „Osiedle Podwawelskie„), dalsze nowinki w związku z przetargiem na linie autobusowe oraz kilka mniejszych zmian. Poniżej pierwsza część galerii nowinek, dotycząca tramwajów. Autobusy wkrótce!

W związku z remontami: trasy Dąbie – R. Czyżyńskie – Pl. Centralny oraz skrzyżowania Limanowskiego z Na Zjeździe, padł absolutny rekord jeśli chodzi o ilość linii tymczasowych: wykorzystane zostało wszystkie dziesięć dostępnych numerów („70” – „79”). W niektórych rejonach Miasta łatwiej nawet spotkać linię zastępczą niż zwykłą.

„Czternastka” została skrócona do os. Dąbie, gdzie dzieli pętlę z liniami „72” (z Borku Fałęckiego, za zabrane kursy „22”) oraz „74” (z Bronowic, w zamian za „24”). Tabor utrzymano bez zmian.

Linia „24” została zawieszona (w jej miejsce uruchomiono „74”: Bronowice – Dąbie), więc zwolniły się trójskłady 105, zwane potocznie „ufokami”. I tu miła niespodzianka ze strony ZIKiT: zdecydowano się je skierować na niektóre szczytowe brygady linii „52”. Wzmocnienie niewątpliwie się przyda, bo w związku z zawieszeniem „9” oraz skróceniem „14” do os. Dąbie, linia ta musi teraz obsłużyć dodatkowych pasażerów. W międzyszczycie brygady te odstawiono na pętlę Bieńczyce gdzie czekały na ponowny wyjazd popołudniu.

Na „78” (Bronowice Małe – Łagiewniki, w miejsce zawieszonej „13”) był dziś spory miks: część brygad obsługiwały bombardiery NGT8, lecz zdarzył się i skład wiedeński E1+c3, a nawet… skład konstali 105.

… tymczasem na „8” dalej dominowały krótsze bombardiery NGT6. Jest to dziwna sytuacja, bo linia „78” to krótsza wersja „ósemki” (ta pierwsza kończy w Łagiewnikach, ta druga w Borku Fałęckim – trasy się pokrywają). Czemu zatem na dłuższą trasę wysyłane są krótsze wozy? Nawet jeśli to sytuacja tymczasowa, czyż nie powinno się starać poprawić komfort podróżowania tak bardzo jak tylko się da? Skoro na „52” dało się wysłać tymczasowo dłuższe wozy, tu też można.

Linia „70” (Krowodrza Górka – Mały Płaszów) powstała w miejsce zawieszonej „50”. Od 1 września kursuje w szczycie co 5 minut, przez co na Płaszowie kończy trasę dwa razy więcej tramwajów/h niż zazwyczaj i zrobiło się tłoczniej. Tutaj: NGT8 z „70” na lewym torze, dwa EU8N z „20” na prawym oraz w tle kolejna „70”-tka, już z pasażerami na pokładzie.

Z kolei na „77” (Mistrzejowice – Krowodrza Górka, kursuje od 1 września) trafiły niskowejściowe EU8N. Niestety oznacza to, że w ciągu dnia do szeroko rozumianej Huty nie docierają żadne bombardiery. Tutaj tramwaj przyłapany na Rondzie Czyżyńskim, przy okazji widać, że organizacja przystanków jest jeszcze mocno prowizoryczna. Najważniejsze jednak, że trasa jest przejezdna.

Pozostając przy Rondzie Czyżyńskim: docelowo piesi na przystanki będą musieli dochodzić niestety przez przejścia podziemne. Na razie jednak nie są jeszcze gotowe, więc ruch odbywa się po powierzchni, dzięki czemu jest szybciej. Przy okazji na uwiecznienie załapał się niezwykły ufok na „4”: pierwszy wagon w nowym malowaniu, drugi w reklamie, trzeci w malowaniu dotychczasowym.

Przystanek tramwajowy „Centrum”? A ja sądziłem, że znajduję się wciąż na Rondzie Czyżyńskim. A może to jakaś nowa zmiana nazw przystanków? 😉

Nowy stały przystanek „Muzeum Lotnictwa”, znajdujący się między „AWF” oraz „Wieczystą”. Niestety zapomniano o dojściu od strony południowej – wiele osób i tak przechodzi przez barierki.

Przyszła pętla Wieczysta – tutaj zostało jeszcze wiele do zrobienia. Warto przypomnieć, że po remoncie wjazd będzie możliwy od obu stron – zawracać będą tu mogły również tramwaje jadące z Huty. Przyda się w czasie remontów albo imprez w Kraków Arenie.

Skrzyżowanie Mogilska / Meissnera / al. Jana Pawła II / Lema.

Niebawem część druga relacji, dotycząca autobusów.

Kaszmir

Advertisements

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by tramwajarz on Wrzesień 2, 2014 - 4:28 pm

    Majchrowski & ZIKIT tylko utrudniają życie Krakowianom poprzez wprowadzanie idiotycznej ilości numerów zastępczych.

    Na 8 itp nie muszą tłoczyc ludzi jak w oświęcimioszwabowozach – moga dac 2x GT8S – ale to by zagroziło utopijnemu projektowi metra ekipy Majchrowskiego i kradzieży wielkich pieniędzy pod płaszczykiem badań, planów, projektów, oszacowań dodatkowych badań i potwierdzenia dodatkowych badań itd.

    Organizacja tras objazdowych to korki i tłok również dotyka to pojazdy MPK co nigdy nie powinno miec miejsca.

  2. #2 by Mistrzejowiczanin on Wrzesień 2, 2014 - 7:59 pm

    Utrudnianie życia ludziom to ich praca i za to biorą pieniądze! Ale dali w jaja z tymi EU8N na 77.

    Chciałbym się jeszcze zapytać Kaszmira. Czy zapowiedzi skierowania Bombrdierów na 52 w weekendy wciąż są aktualne?

    • #3 by kaszmir on Wrzesień 2, 2014 - 10:57 pm

      Z „52” jest istna telenowela, tylko w ciągu dzisiejszego dnia sytuacja zmieniła się o 180 stopni… Generalnie na tę chwilę nie wiadomo, bo ZIKiT i MPK podają różne informacje (!)

      • #4 by Mistrzejowiczanin on Wrzesień 3, 2014 - 8:17 pm

        No to kiszka! Pozostało mi czekać do połowy października aż przywrócą mi 14 na stałą trasę! 😦

      • #5 by kaszmir on Wrzesień 4, 2014 - 9:10 am

        Podobno jednak ma być niska podłoga na „52” w weekendy. Jednak znów, to zmienia się jak w kalejdoskopie.

      • #6 by Piter on Wrzesień 4, 2014 - 7:36 pm

        Nikt nie mówi tez, że na 52 będą NGT8. Pojawiły się głosy, że mogą się pojawić EU8N lub N8. Niska podłoga i klima w zamian za ciasnotę.

      • #7 by kaszmir on Wrzesień 4, 2014 - 8:08 pm

        Niestety również doszły mnie takie wieści, miks EU8N z bombardierami.

  3. #8 by staples on Wrzesień 3, 2014 - 5:00 am

    O ile w ZIKIT-cie czasami trafi się na normalnych ludzi to jednak mentalność kadry zarządzającej / planującej / zatwierdzającej to typowy post-komunistyczny styl „nie da się”. Rano w krótkiej „8” odjeżdżającej z Borku przed siódmą typowy glonojad a od Łagiewnik widać, że nowe NGT8 jedzie sobie prawie zupełnie puste aż do „Korony”…. Jeszcze większy absurd był popołudniu. Przyjechało sobie „78” z Bronowic – pusty wypas w NGT8, za nią „71”, wszyscy wysiedli w Łagiewnikach i…. oczywiście kolejno podjechała „8” w krótkim NGT6….. efekt? ….. a chociaż na kilka tygodni można by ułatwić ludziom życie…. Swoją drogą, jeżeli może być „52 na os. Piastów z 5 minutowym cyklem, to dlaczego nie może być co 5 minut „8” do Borku Fałęckiego/Bronowic Małych, skoro na odcinku os. Piastów-Rondo Kocmyrzowskie jeździ mniej ludzi niż na odcinku Borek Fałęcki-Rondo Matecznego? W końcu to Borek Fałęcki jest miejscem do którego dojeżdża duża ilość pasażerów „aglomeracyjnych”. Takim myśleniem nigdy nie spowodujemy, że ludzie z „busów” czy własnych pojazdów przesiądą się do MPK. A o odkorkowaniu Zakopianki i dojazdu Łagiewniki/Rondo Matecznego/Most Dębnicki można sobie tylko pomarzyć….. Tym samym marzenia władz KRK o stworzeniu parkingu P&R przy Zakopiańskiej to mogą sobie (wiadomo co) utopia… Pozdrawiam, mieszkaniec „aglomeracyjny”, który jeszcze korzysta z „komunikacji miejskiej”

  1. Powakacyjne nowości: autobusy [FOTO] | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: