Skąd złocisze na fajerwerki?

W 2014 dokonano szereg wzmocnień komunikacyjnych. Kilkukrotnie zostały dołożone kursy, parę linii wydłużono (m.in. „124/424”, „501”), uruchomiono też kilka nowych (np. „7”, „504”). Oczywiście chodzi tutaj o rok wyborczy dobro pasażerów, jednak warto zastanowić się skąd wzięto pieniądze na te wodotryski i jak rokuje to na przyszły rok.

W przypadku autobusów, sporym źródłem oszczędności było wejście Mobilis na kolejne trasy autobusowe (od 1 sierpnia prywatny przewoźnik obsługuje aż 12 linii, w tym przejął od MPK „142” czy „159”). Mobilis zaproponował niższe stawki za wykonane kursy, więc oszczędności pozyskane w ten sposób można było przeznaczyć na wzmocnienia innych autobusów.

Jeśli chodzi o tramwaje, od początku lutego zamknięta była ul. Mogilska. Z tego powodu linie „5” oraz „9” były zawieszone, a „22” i „52” miały ograniczone częstotliwości. I choć miejscami zapewniono komunikację zastępczą, to bilans kursów był mocno negatywny, pozwalając ZIKiT na odczuwalne zmniejszenie wydatków. W porównaniu z tym, uruchomienie „siódemki” z Małego Płaszowa do Dworca Towarowego które miało miejsce pod koniec października, odciska się na finansach Miasta w sposób co najwyżej symboliczny.

Tyle o 2014, a co czeka nas w następnym roku? Mobilis oczywiście będzie dalej jeździł na liniach (co jeszcze powiększy oszczędności), planuje się również otwarcie łącznika tramwajowego Lipska – Wielicka. Skróci on czas i trasę dojazdu z południowych dzielnic Krakowa do centrum, a tym samym przyczyni się do sporych oszczędności. Niestety odbije się to kosztem ul. Starowiślnej, która zapewne dostanie jedynie symboliczne zadośćuczynienie. Można się spodziewać, że również Mały Płaszów wyjdzie na minusie – raczej wątpliwe, aby po otwarciu Estakady utrzymano zarówno linię „7”, jak i „11” na wspomnianej końcówce. Oba powyższe oznaczają tak naprawdę ukryte cięcia, w sam raz by zamknąć budżet.

Czy to już wszystko? Obawiam się, że niestety nie. Bazując na doświadczeniach z lat poprzednich można oczekiwać, że oprócz powyższych czynników i tak dopadną nas spore cięcia na pozostałych liniach. Wybory się skończyły i wraca szara rzeczywistość, w której komunikacja miejska wydaje się być dla rządzących tylko zbędnym balastem i perfekcyjnym źródłem oszczędności gdy trzeba załatać dziurę w budżecie. Chciałbym się jednak mylić.

Kaszmir

Reklamy

, , , , ,

  1. #1 by Chlorofil on Grudzień 8, 2014 - 10:49 pm

    Na łączniku straci najbardziej nie tyle Starowiślna (można tam dołożyć linię z Łagiewnik) tylko Wielicka, który straci połączenie z Rondem Grzegórzeckim i Mogilskim.

    Ratunkiem byłaby linia do Dworcowej (tramwaj dwustronny i przełączka na Dworcowej by uniknąć trójkątowania).

  2. #2 by Łukasz ze Stoków on Grudzień 9, 2014 - 5:13 pm

    Akurat czepianie się osłabienia Starowiślnej jest mocno na siłę.
    Jeżdzę codziennie, często tramwaje muszą czekać po 3 w kolejce, a jak coś się nie daj Boże zepsuje, to jest kompletna masakra. Zawalone wiecznie światła + często jeżdżące tramwaje, odciążenie Starowiślnej byłoby dobrym pomysłem w mojej opinii.

    • #3 by tramwajarz on Grudzień 9, 2014 - 5:49 pm

      To już wiadomo kto głosował na Jacka;)

      Skoro światła przetrzymują tramwaje a promują samochody to wypadałoby światła ustawić tak by dawały pierwszeństwo komunikacji zbiorowej przewożącej setki ludzi a nie samochodom z pojedynczymi osobami…

      Jest to ciekawy pomysł na rozbudowę torowisk w Krakowie.
      Tam gdzie światła przetrzymują tramwaje zostaną zbudowane alternatywne trasy tramwajowe by tak „naprawić” sygnalizację świetlną:)
      W takiej sytuacji, do końca panowania dynastii Majchrowskich długość torowisk w Krakowie zostanie podwojona;)

      Pomysł Chlorofila z linią do Dworcowej świetny ale jeśli już przełączki bądź podłączenia Dworcowej przez Prokocimską z estakadą/Wielicką nie ma to już nie będzie.
      Jacek robi tylko duże inwestycje bo w magazynie ma tylko długie wstęgi do przecinania w czwartki.
      A przez trójkątowanie tramwaj do Dworcowej mało realny bo MPK się nie zgodzi.

      Mam nadzieję, że ZIKIT rzuci na odczepne 7, 11 przez Starowiślną.
      Albo najtaniej przedłuży linie 107, 143 do R. Mogilskiego.

      A z nowej umowy ZIKIT-MPK nie będzie „oszczędności”?

      • #4 by kaszmir on Grudzień 9, 2014 - 9:00 pm

        Stawki w nowej umowie zdaje się znów rosną, zwłaszcza tramwajowe.

        Co do Starowiślnej – nie mam wątpliwości, że ubędzie sporo kursów. Mi chodzi głównie o to, że oszczędności ze skierowania „50” (i być może „9”) przez Estakadę nie pójdą np. na wzmocnienie „19” czy „24” poza szczytem, tylko zostaną po prostu wycięte z budżetu.

        Na przedłużenie linii lokalnych „107” czy „143” nie ma co liczyć.

  3. #5 by tramwajarz on Grudzień 9, 2014 - 9:47 pm

    Przy ostatnim przetargu na linie autobusowe MPK zaproponowało dość niskie stawki za km i oczywiście z rozróżnieniem wielkości autobusów.

    Trochę dziwne że ta nowa umowa ZIKIT-MPK dot. linii autobusowych nie przyniesie oszczędności.

    Skoro stawki rosną a budżet na komunikację taki sam to znaczy że będzie kasacja kursów i linii…

    Stawki u MPK i Mobilis są uaktualniane przy zmianach cen paliwa (szczególnie przy podwyżkach)
    Teraz przy spadku cen może czas na ruch ZIKIT by je obniżyć;)

  1. Majchrowski tnie komunikację w 2015 | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: