Wystartowały Koleje Małopolskie

Ubiegła niedziela przeszła do historii nie tylko ze względu na pierwszy kurs Pendolino czy wysłanie składów wiedeńskich na Kurdwanów. Równie ważnym wydarzeniem było rozpoczęcie przewozów pasażerskich pod szyldem Kolei Małopolskich (oznaczonych jako KMŁ, jako że skrót KM jest już zajęty przez Koleje Mazowieckie). Pierwsza linia połączyła Kraków z Wieliczką i zatrzymuje się na stacjach:

  • Kraków Główny
  • Kraków Zabłocie
  • Kraków Płaszów
  • Kraków Prokocim
  • Kraków Bieżanów
  • Kraków Bieżanów Drożdżownia
  • Wieliczka Bogucice
  • Wieliczka Park
  • Wieliczka Rynek-Kopalnia

W dni powszednie oraz w soboty do ok. godz. 14 linia kursuje co pół godziny, a w sobotnie wieczory oraz w święta co 60 minut. Jednocześnie uruchomione zostały dwie autobusowe linie dowozowe do pociągu:

  • „B1”: Wieliczka Rynek-Kopalnia – Byszyce
  • „R1”: Wieliczka Rynek-Kopalnia – Raciborsko

obie obsługiwane Jelczami Vero przez KrakTransRem (dawniej MPK Serwis, spółkę-córkę krakowskiej MPK). Poniżej mini fotogaleria z pierwszych kursów KMŁ.

Tablica na Dworcu Głównym uwzględniająca już odjazdy nowej spółki. Jest też i Pendolino.

Pociąg KMŁ tuż przed drugim w historii odjazdem z Wieliczki (na pierwszy się nie załapałem, bo w tym czasie żegnałem Pendolino 😉 )

Wnętrze prezentuje się naprawdę dobrze. Jestem na tak! Na siedzeniach na pasażerów czekały również broszurki z obszerną informacją nt. kursowania KMŁ, szczegółowymi rozkładami jazdy oraz mapą centrum Krakowa. Niestety mapka – mimo że opisana jako aktualna na grudzień 2014 – zawierała mocno przestarzałą siatkę krakowskiej komunikacji. Tak gdzieś o dwa lata, bo „609” wciąż na niej kursowało (zlikwidowane w I połowie 2013), a „8” dojeżdżała na Cichy Kącik (zmienione po wakacjach tegoż roku).

Również informacja pasażerska stoi na właściwym poziomie. Oprócz trasy, wyświetlacze prezentują również informacje o najbliższych odjazdach wszelkich pociągów z danej stacji…

… albo odległości do następnej.

Brzmi poważnie! Na szczęście pierwszego dnia przejazdy były darmowe…

… a do tego miła obsługa rozdawała również jabłka oraz słodycze. Jabłka zawierały odrobinę „product placement”, tutaj wszystkie naklejki zebrane przez autora niniejszego wpisu z jednej strony 🙂

Ogólnie pierwsze wrażenie z przejazdu Kolejami Małopolskim było mocno pozytywne. Zadbane, nowoczesne pociągi, miła obsługa i niezły czas przejazdu (21-23 minuty) rokują dobrze. Przydałaby się odrobinę lepsza częstotliwość, choćby co 20 minut zamiast co 30.

Kaszmir

Reklamy

, , ,

  1. #1 by tramwajarz on Grudzień 17, 2014 - 4:09 pm

    Szału nie ma.
    Co 30 min. do godz 14:00?
    To da się jednak pokonać ZIKIT w skracaniu godzin szczytu.
    Co najwyżej linia dla turystów i ludzi mających nadmiar czasu ( Urząd Marszałkowski, Radni Małopolscy, Wojewoda).
    Sztuka dla sztuki.
    Nie jest filozofią kupić nowe pociągi za państwowe pieniądze. Sztuką jest stworzyć usługę dla większości Małopolan, pracujących i uczących się.

    Zresztą przed szkodami górniczymi powstałymi pod torowiskami częstotliwość była lepsza.
    I można było dojechać „głębiej” do centrum Wieliczki.

    I zawsze musi być w tego typu „sukcesach władzy (tu: PO)” dosadna kpina z podatników.
    Jeśli będziesz 36 pasażerem autobusu dowozowego – masz wolne w pracy lub w szkole bo nie zostaniesz wpuszczony.

    Widzę zwycięstwo niedoinwestowanch busów (doinwestowali w podatkach tę linię widmo).

    • #2 by kaszmir on Grudzień 17, 2014 - 8:43 pm

      Być może nieprecyzyjnie zabrzmiało: w dni powszednie kursuje co pół godziny do wieczora, a w soboty do godz. 14. Zatem nie jest tak źle, choć w soboty przydałoby się dłużej.

      Autobusy mają pojemność 36 osób, lecz na razie wszystko jest testowe. Od stycznia być może się zmieni. Zresztą pytanie na ile ten zapis będzie przestrzegany – w końcu do Vero mieści się więcej osób – i na ile w ogóle będzie problemem (tzn. jakie zapełnienia będą mieć linie).

  1. Rusza kolej do Balic | krabok
  2. Koleje Małopolskie: wyniki pomiarów | krabok
  3. Koleje Małopolskie dotarły do Tarnowa | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: