„159” do Armii Krajowej?

Od czasu jej uruchomienia w latach 90-tych, linia „159” zawsze kursowała na trasie Os. Piastów – Cichy Kącik. Jej historia jest wręcz nudna, a największym urozmaiceniem było chyba przejęcie przez Mobilis w zeszłym roku. Czy czekają nas jednak pewne zmiany?

Autor: Coffee.

ZIKiT rozważa zmianę końcówki linii tak, by autobusy jadąc z Czarnowiejskiej nie skręcały w lewo w Piastowską i do Cichego Kącika, tylko jechały prosto w Armii Krajowej i nawracały na wysokości skrzyżowania z ul. Przybyszewskiego (trasa „159” byłaby więc następująca: Os. Piastów – Miasteczko Studenckie AGH jak obecnie, następnie Armii Krajowej – Przybyszewskiego). Dyrektor ZIKiT Jerzy Marcinko przyznaje, że taka opcja zmiany trasy jest rozważana. Zaznacza jednak, że na przeszkodzie może stanąć brak zaplecza socjalnego dla kierowców na wspomnianym przystanku.

Trasa „159”: obecna (linia ciągła) oraz rozważana (linia przerywana).


Komentarz kraboka: pierwsza myśl – „nie można tak zabierać autobusu, bo co wtedy będzie jeździć do Cichego Kącika?” Jednak im dłużej się nad tym zastanawiam, tym bardziej pomysł ze zmianą trasy mnie przekonuje. Powodów jest cała masa:

  • Na końcowym odcinku do Cichego Kącika z linii korzysta garstka pasażerów. W tym samym czasie linie na Armii Krajowej – w szczególności „139” – pękają w szwach. Zmiana trasy pozwoliłaby je odciążyć chociaż trochę.
  • Wyjeżdżając z Cichego Kącika, autobusy trafiają na olbrzymi korek na Piastowskiej, nieraz ciągnący się przez całą ulicę. Rzutuje to na punktualności linii, na czym cierpią wszyscy pozostali pasażerowie. Na Armii Krajowej płynność przejazdu jest znacznie lepsza.
  • Nowa trasa byłaby krótsza o ok. 350 m w każdą stronę. Biorąc pod uwagę długość linii oznacza to, że w ramach tych samych kosztów można by dołożyć ok. 11 kursów „159” w każdą stronę – np. po jednym w dni powszednie i trzy w weekendy (1 * 5 dni w tygodniu + 3 w soboty + 3 w święta), przeznaczając je na wydłużenie godzin kursowania oraz wzmocnienie częstotliwości wieczorami:

Z lewej strony – obecny rozkład. Z prawej – propozycja z dołożonymi kursami.

ZIKiT broni się brakiem zaplecza socjalnego dla kierowców. Może zatem warto jakieś zapewnić? Przez wiele lat przy tej końcówce – zwanej wcześniej „Armii Krajowej” – kończyły linie MPK: „194”, potem „103”, a także „439”. Niestety wszystko na tę chwilę wskazuje, że choć ZIKiT rozważał zmiany na „159”, to jednak nie zdecyduje się ich wprowadzić. A szkoda – skoro kiedyś się dało, to i teraz powinien być jakiś sposób.

Kaszmir

Reklamy

, , ,

  1. #1 by Kamil on Marzec 22, 2015 - 5:54 pm

    „(trasa „159” byłaby więc następująca: Cichy Kącik – Miasteczko Studenckie AGH jak obecnie, następnie Armii Krajowej – Przybyszewskiego).”
    Takiej trasy to nie chcemy 😉
    Ale jeśli chodzi o taką zmianę, jak jest na mapie, to ja jestem za 🙂

    • #2 by kaszmir on Marzec 22, 2015 - 6:05 pm

      Wtargnął się babol, dzięki za czujność – poprawione 😉

  2. #3 by tramwajarz on Marzec 22, 2015 - 11:45 pm

    No to wygląda że MPK jest nadal organizatorem komunikacji a ZIKIT tylko marnym wykonawcą poleceń.

    MPK ma zapłacone za wozokm i to oni odpowiadają za komfort kierowców.

    Piastowska Kijowska , Nawojki i Czarowiejska się nie doczekają za panowania Majchrowskiego MPK-bus-pasów. A wystarczy tylko farba na wyodrębnienie trzeciego MPK-pasa.

    102 mogłaby jeździć przez Nawojki. Zawsze to jakiś dodatkowy kurs.
    124/424 do Przybyszewskiego przez Karmelicką też byłoby lepszym pomysłem niż obecnie.

    Bronowickie aglo+120 skrócone do Wiaduktu mogłoby dać wozokm dla 159 do Wiaduktu (przynajmniej w szczycie).
    I pasażerowie aglomeracyjni mają dodatkową linię;)

    Ale nie da się, opracowujemy koncepcję, trzeba to zlecic specjalistom…

    • #4 by tramwajarz on Marzec 23, 2015 - 2:53 pm

      Errata:
      No to wygląda że Mobilis(159) jest organizatorem komunikacji a ZIKIT tylko marnym wykonawcą poleceń.
      Mobilis ma zapłacone za wozokm i to oni odpowiadają za komfort kierowców.

      Inna kwestia czy mobilis tak uważa.

  3. #5 by Mistrzejowiczanin on Marzec 23, 2015 - 8:14 pm

    A ja wolę aby jeździła na tej trasie co jeździ obecnie 🙂

  4. #6 by -Rafał on Marzec 23, 2015 - 11:11 pm

    Ale wtedy pozostaje kwestia sensu pętli dla 20. Bo naprawdę, jeden autobus, jeżdżący co 30 minut, wymagający przesiadki w 90% wypadków (mało kto z Cichego przesiada się na autobus na Krowodrzy, skoro tam też jest tramwaj) jest słabą alternatywą. A nie zapominajmy, że pętla jest tam awaryjnie używana w wypadku remontów. Potężnej pojemności to nie ma (jedna 13 się tam uchowała na czas obecny podczas remontu), ale – to zawsze coś. A wywożenie ludzi na trochę odludzie ratingu MPK i ZiKITu (i tak niskich) generalnie nie poprawi.

    Ale – bus pasy na al. AK – jak najbardziej ZA. Miejsca jest, można się trochę wepchać na chodniki (które są całkiem szerokie, a i oddzielone pasem zieleni). Chociaż – to i tak będzie wymagało POSZERZENIA Czarnowiejskiej i Nawojki. Obecnie to tam jest w godzinach szczytu Armageddon.

    Albo – skierować, co się da na Reymonta (miejsce na przystanki powinno być) i dopiero wtedy dłubać w asfalcie.

    Albo – jeszcze prościej. Wyrzucić wszystkich kierowców na lat kilka z Krakowa i wtedy zrobić WSZYSTKO na raz. Gdyby się tak dało… 😛

    • #7 by kaszmir on Marzec 24, 2015 - 10:58 am

      Nie jestem pewny, czy rozumiem co masz na myśli. Gdyby „159” zniknęło z Cichego Kącika, to tym lepiej dla „20” – więcej osób by z niej korzystało aby dojechać do Parku Jordana czy w rejony Błoń, a tym samym zwiększyłoby się zapełnienie tramwajów na tym odcinku 😉

      • #8 by tramwajarz on Marzec 24, 2015 - 4:27 pm

        Tu jest raczej obrona systemu przesiadkowego 20+159, które zniknęłoby przy przetrasowaniu 159.
        Pragnę uspokoić – śladowe ilosci pasażera wybierają takie karkołomne przesiadki ale przyznaję zachęcający jest brak tłoku (rzadkość w Krakowie) na odcinkach blisko-cicho-kazikowych. Mimo to brak chętnych na alternatywny dojazd do okolic AGH;)

        A sensu pętla Cichy Kącik nie ma. Chyba że w słoneczne dni świąteczne. Tyle że ZIKIT nie ma zamiaru dokładać kursów dla linii 20. Coś jak w przypadku 352.

        Niestety z uwagi na utopijne metro, nieprzydatną trasę łagiewnicką nie będzie sensownej II obwodnicy tramwajowej (łącznik) Bronowice -Piastowska – Cichy Kącik – Królowej Jadwigi -Salwator -most -Kapelanka
        więc któraś linia za karę będzie kierowana na Cichy Kazik

  5. #9 by misiek on Marzec 25, 2015 - 5:18 pm

    Na Cichy Kącik można skierować 14, nie trzeba tramwaju na Cichy Kącik co 10 minut a w zamian za to można 20 skierować do Bronowic. A co do 159 do Armii Krajowej – jestem za. Najlepiej jeszcze skierować 102 przez Nawojki.

  6. #10 by Przemysław z Mistrzejowic on Marzec 26, 2015 - 7:57 am

    Nie wiem, po co miałaby być taka zmiana.
    Przeniesienie tej linii tylko do Przybyszewskiego nie zmieni sytuacji w “139” – ta powinna być po prostu wzmocniona przez “439” na trasie Bronowice – Aleja Przyjaźni.
    Tym czasem frekwencja na ostatnim odcinku do Cichego Kącika nie jest taka zła. Fakt, że w znacznym stopniu zależy od pogody, ale kilka osób zawsze jest. Jeżdżę tak czasem w weekendy, więc nie wiem, jak jest w dni powszednie, ale w okolicach pętli jest duże osiedle.
    Reasumując – byłaby to kolejna, nic nie wnosząca zmiana dla zmiany.
    Pozdrawiam.

    • #11 by kaszmir on Marzec 26, 2015 - 2:26 pm

      Wydłużenie „439” – zgoda, lecz to wymagałoby dodatkowych nakładów (i to niemałych). Tymczasem zmiana trasy „159” nic nie kosztuje (a nawet przynosi zyski, które można przeznaczyć na dodatkowe kursy), więc można ją wprowadzić dosłownie „z marszu”. I zawsze byłby to jeden więcej przystanek, na którym „159” pokrywałoby się ze „139” – więc podkradłoby tej drugiej kilka pasażerów.
      Poza tym zwiększyłaby się punktualność „159”, a na tym zyskaliby wszyscy – również pasażerowie „139”, bo w tej chwili jeśli „159” wyleci z kursu, to wiele osób wybiera w zamian pierwszy autobus, który przyjedzie – nierzadko „139”.

  1. Mega fotorelacja z ŚDM – autobusy | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: