Petycja: komunikacja miejska do SSE Czyżyny

Sebastian Ozdoba, znany przede wszystkim z działań grupy Inicjatywa Górka Narodowa, przygotował petycję dot. poprawy dojazdu komunikacją publiczną do specjalnej strefy ekonomicznej w Czyżynach. Poniżej przedstawiam jej treść, a samo pismo można podpisać tutaj.

Apel o poprawę dostępności do komunikacji zbiorowej w rejonie Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Czyżynach

Szanowny Panie Prezydencie, Szanowni Radni Miasta Krakowa!

W 2015 roku Specjalna Strefa Ekonomiczna w Czyżynach obchodzi osiemnastolecie działalności. W tym czasie obserwowaliśmy jej dynamicznych rozwój, pojawianie się nowych firm. Wciąż rosnące zatrudnienie jest znakomitym miernikiem sukcesu Strefy – obecnie w biurowcach usytuowanych w SSE w Czyżynach pracuje ponad 5000 osób.

Codziennie te kilka tysięcy pracowników SSE zmaga się z poważnym problemem, jakim jest dojazd do miejsca pracy. Okolice Strefy pozostają komunikacyjną pustynią, co wiele osób skłania do przesiadki w prywatne auta. Najbliższy przystanek tramwajowy usytuowany przy AWF, oddalony jest od starszych biurowców o ok. 400 m lecz od nowszych, zbudowanych w ciągu ostatnich 7 lat, dzieli go ponad 1000 m. Dodatkowo dojście do przystanków od strony ulicy Bora-Komorowskiego jest utrudnione z powodu zalegającego błota, śmieci i usiane kałużami.

W celu rozwiązania tych problemów apelujemy o:

  • przesunięcie przystanku tramwajowego „AWF” w okolice skrzyżowania Al. Jana Pawła II z ul. prof. Michała Życzkowskiego. Zmiana ta ułatwi dojście pracownikom Strefy do przystanku, w niewielkim jedynie stopniu utrudniając dojście studentom do budynków AWF i Politechniki Krakowskiej. Konsekwencją tej zmiany  byłaby również likwidacja przystanku „Muzeum Lotnictwa” jako niespełniającego już swojej roli,
  • przeprowadzenie analizy możliwości wprowadzenia linii autobusowej, wjeżdżającej wgłąb Specjalnej Strefy Ekonomicznej ulicami Al. Jana Pawła II a następnie ul. prof. Michała Życzkowskiego w szczególności w godzinach szczytu komunikacyjnego (7.30 – 9.30 oraz 15.30 – 17.30),
  • wprowadzenie dodatkowego przystanku na żądanie w rejonie wjazdu do Strefy od strony ul. Izydora Stella-Sawickiego dla autobusów linii 178, 129 (przy wjeździe na drodze z płyt betonowych)
  • wprowadzenie oznakowanego przejścia dla pieszych na wysokości przewidywanego przystanku na żądanie na ul. Izydora Stella-Sawickiego,
  • uporządkowanie terenu wraz z planem stworzenia chodnika od końca ul. prof. Michała Życzkowskiego w kierunku Al. Gen. Tadeusza Bora-Komorowskiego, który umożliwi bezpieczne i wygodne dojście do przystanków
  • połączenie  w kierunku północnym ul. prof. Michała Życzkowskiego z ul. Stanisława Skarżyńskiego
  • połączenie chodnikiem / utwardzenie ul. prof. Michała Życzkowskiego z ul. Spadochroniarzy
  • niezwłoczne rozpoczęcie prac nad Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego dla terenów SSE Czyżyny i przyległych.

Komentarz kraboka: kilka tygodni temu przechodziłem ul. Życzkowskiego. Naszła mnie wtedy myśl: „rety, jaki to jest długi odcinek, jak tu się pobudowało, a autobusu żadnego”. Okazuje się, że nie tylko ja tak pomyślałem. Niestety jest to wzorcowy wręcz przykład, że miasto nie dostrzega problemów komunikacyjnych ani zapotrzebowania na uruchomienie transportu miejskiego w nowych rejonach – dopóki one same się o to nie zaczną dopraszać.

Przykładów takich w ciągu ostatnich lat było co najmniej kilka. Sytuacja na wspomnianej wcześniej Górce Narodowej była tak zła, że mieszkańcy aż zrzeszyli się w formalną inicjatywę. W innej części miasta, Bodzowie, krakowianie od wielu lat bezskutecznie walczą o uruchomienie autobusu. Na podobne trudności natrafiono również przy próbie skierowania „422” na pozbawiony obecnie linii ciąg Mistrzejowicka – Morcinka.

Przed urzędnikami jednak trudne zadanie. Ciężko będzie wytłumaczyć postulującym, że nie potrzebują dodatkowego połączenia, skoro miejscami do tramwaju jest nawet kilometr. Przesunięcie przystanków tramwajowych na dopiero co wyremontowanej al. Jana Pawła II nie wchodzi w grę. Z drugiej strony, gdyby chcieć skierować tutaj autobus to nie jest oczywiste, która linia mogłaby to być. Krótka dowozówka raczej świeciłaby pustkami. „124/424” byłyby dobrą opcją, lecz trzeba przemyśleć jak wtedy miałyby spełniać swoje obecne zadanie dowozu mieszkańców ul. Ułanów do/z tramwaju. Szkoda, że nie istnieje łącznik Skarżyńskiego – Życzkowskiego, wtedy całkiem dobrymi kandydatami byłyby również „429” oraz „439”.

Kaszmir

Advertisements

, , , , , , ,

  1. #1 by Mistrzejowiczanin on Marzec 28, 2015 - 7:32 pm

    Przystanek na Stelli-Sawickiego – tak
    Przesunięcie przystanku AWF na skrzyżowanie z ul. prof. Życzkowskiego – tak
    Likwidacja przystanku Muzeum Lotnictwa – tak
    Autobus w głąb strefy – nie
    Chodnik – nie mam zdania.

  2. #2 by Przemysław z Mistrzejowic on Marzec 29, 2015 - 2:18 pm

    Przesuwanie przystanku spod AWF do ul. Życzkowskiego – jakieś 150m. – nie przeszłoby z powodów finansowych. Poza tym studentów na Politechnice i AWF też chyba mało nie jest.
    Najprościej wydaje mi się byłoby wydłużyć “429” – zamiast do Skarzyńskiego (gdzie zostałaby 439, a poza tym jest tylko 100m. do przystanku Dywizjonu 303), jechałaby pod AWF i tam skręcała w Życzkowskiego.Wydłużenie linii szczytowej o ok. 2km nie byłoby tragedią, a studenci też by zyskali dodatkowe, ciekawe połączenie.
    Pozdrawiam.

    • #3 by kaszmir on Marzec 29, 2015 - 5:14 pm

      Tylko pytanie, jak by miała wracać w drugą stronę?

  3. #4 by tramwajarz on Marzec 29, 2015 - 6:29 pm

    przesunięcie przystanku tramwajowego „AWF” w okolice skrzyżowania Al. Jana Pawła II z ul. prof. Michała Życzkowskiego.

    Za 5 lat bo unia europejska która zabiera xxx mld złotych z polskiego budżetu żeby część oddać np na remont al. Jana Pawła tak sobie wymyśliła. Mamy niepodległość w Polsce skoro nie możemy decydować o swoich pieniądzach…

    Fajny pomysł, tyle kasy wywala się na prezydenta, gromadę zastępców doradców pełnomocników jacka, radnych miasta urzędasów Zikitu ale żaden nic nie zrobił by pracujący na nich ludzi mieli dojazd komunikacją miejską.

    Jak to się dzieje, że do zagranicznych hal marketowych zawsze robią ci od jacka dojazd komunikacją?
    Do Bonarki to nawet przetrasowali autobusy mające przystanek 100-200m od drzwi?!

    178 by pasowała jako dojazd do SSE Czyżyny.
    Tylko potrzebnych wjazdów/wyjazdów się nie będzie chciało zrobić tym od jacka.

    • #5 by kaszmir on Marzec 29, 2015 - 8:35 pm

      Co do Bonarki: z tego co pamiętam, centrum się dołożyło (pokryło w całości?) koszty skierowania linii na dół.

  4. #6 by Monika on Marzec 29, 2015 - 8:09 pm

    No cóż, z czescia z tych postulatow moglabym sie zgodzic, ale na pewno nie z wszystkimi. Problem polega rowniez na tym, ze niestety czesc z tych postulatow jest niestety nierealna do spelnienia. No i ciekawe tez, czy nawet jezeli duzo osob podpisze ten posulat to czy to cos da, czy ktos sie przejmie tym i wprowadzi w zycie jakiekolwiek zmiany.

  1. SSE Czyżyny bez lepszego dojazdu | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: