Krabok w Pradze: metro

W swoich wędrówkach miałem również okazję odwiedzić stolicę Czech, Pragę. W kilku najbliższych artykułach postaram się przybliżyć Czytelnikom jak działa komunikacja miejska u naszego południowego sąsiada.

Podstawą systemu transportu publicznego w Pradze jest, bez większych niespodzianek, metro. Miasto posiada trzy „linki”: zieloną („A”), żółtą („B”) oraz czerwoną („C”), które dziennie przewożą ponad półtora miliona pasażerów (co ciekawe, najstarszą z nich nie jest trasa „A”, lecz „C”). Każda nitka przecina się z pozostałymi dwiema w centrum, tworząc swojego rodzaju „trójkąt komunikacyjny”. W ciągu kilka lat planuje się wybudować linię niebieską („D”), a w dalszej przyszłości również okrążającą centrum linię fioletową („E”).

Mapa metra, wraz z zaznaczonymi przebiegami tras tramwajowych (link).

Projekt linii niebieskiej „D” (link).

Tabor obsługujący metro to starsze 81-71M (powstałe wskutek modernizacji wagonów 81-71, pamiętających jeszcze czasy radzieckie) oraz nowszych M1 (kupowanych od przełomu tysiącleci). Nawet starszymi pojazdami podróżuje się w miarę wygodnie, gdyż są one generalnie zadbane i utrzymane w dobrej kondycji.

Wagon M1.

Wnętrze 81-71M.

Nad drzwiami umieszczone są schematy linii metra, a dodatkowo z prawej mapa centrum z naniesionymi przebiegami poszczególnych tras. Jest to czytelne i zdecydowanie pomaga przy podróżowaniu.

Wewnątrz wagonów są nawet lodówki 😉

Stacje pomagają dopełnić ogólny, „przyjemny” charakter metra. Mają ciekawą stylistykę i w dodatku są zazwyczaj utrzymane w dobrym stanie.

Stacja „Lužiny”.

Stacja „Staroměstská”…

… oraz utrzymana w podobnym stylu „Náměstí Míru”.

Niektóre stacje są odrobinę trudniejsze do znalezienia. „Anděl” została ukryta dosłownie między sklepami.

Odcinek linki „B” między stacjami „Lužiny” oraz „Hůrka” przebiega nad ziemią, wewnątrz efektownej, oszklonej estakady (źródło).

Wspomniana „Náměstí Míru” jest interesująca nie tylko ze względu na stylistykę. Będąc zakopaną ponad 52 m pod ziemią, jest ona najgłębiej położoną stacją metra w całej Unii Europejskiej. W konsekwencji, znajdują się tutaj najdłuższe schody ruchome na naszym kontynencie. Podróż nimi zajmuje ponad dwie minuty!

„Náměstí Míru” – najdłuższe schody ruchome w UE.

Specjalnie dla Czytelników kraboka – zmierzyliśmy 🙂 Przejazd schodami zajął 2 minuty i 20 sekund!

Kaszmir

Advertisements

,

  1. #1 by plokin on Kwiecień 5, 2015 - 7:58 pm

    Mała poprawka – najgłębiej położona jest Arsenalna w Kijowie (105.5m), a Náměstí Míru ma „jedynie” najdłuższe pojedyncze schody ruchome w Unii Europejskiej 🙂

  2. #3 by misiek on Kwiecień 5, 2015 - 8:30 pm

    Ładne to praskie metro. W Krakowie też by się takie przydało 😀

  3. #4 by Chlorofil on Kwiecień 6, 2015 - 7:12 pm

    Upadł mit o tym jak to długo się zjeżdża pod ziemią do metra. Wychodzi na to, że w najgorszym przypadku i tak krócej niż średnio czekanie na światłach. 🙂

  4. #5 by Marta on Kwiecień 11, 2015 - 8:15 pm

    Bardzo ładnie się prezentuje to wszystko. Zupełnie jakby to byl inny świat, a nie jedynie inne państwo. U nas nawet gdyby było więcej linii metra w większych miastach to nie chce mi sie wierzyć, ze ludzie by je tak szanowali i by były one zachowane w takim stanie. Nooo ale, póki co to się nie ma co martwić, królami metra to Polacy przecież zupełnie nie są.

  1. Krabok w Pradze: komunikacja naziemna cz. 1 | krabok
  2. Krabok w Pradze: komunikacja naziemna cz. 2 | krabok
  3. Krabok w Pradze: restauracja Výtopna | krabok
  4. Podróże kraboka: pojedynek azjatyckich stolic – cz. 1 | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: