Krabok w Pradze: komunikacja naziemna cz. 1

Poprzednio: praskie metro

Ostatnio zwiedziliśmy metro, dziś skupimy się na komunikacji naziemnej w Pradze.

Tramwaje

Sieć tramwajowa jest dość gęsta, zwłaszcza w centrum miasta, dodatkowo uzupełnia się z trzema liniami metra. Linie kursują często, a układ jest oparty na częstotliwościach: 4/8 minut w szczycie, 5/10 poza oraz 7,5/15 w weekendy (czyli np. linia „9” kursuje co 4 minuty w godzinach szczytu, co 5 w międzyszczycie oraz co 7-8 w soboty oraz święta, a linia „10” odpowiednio co 8, 10 oraz 15).

Schemat sieci tramwajowej oraz metra w Pradze (link).

Podobnie jak z metrem, tak i wśród tramwajów można spotkać zarówno starsze, jak i nowe wagony. Dostępny tabor to: Tatra T3 (w kilku odmianach, niektóre niskowejściowe), Tatra T6A5, Tatra KT8D5 (te, które zostały zmodernizowane, dostały niskowejściowy środkowy człon), oraz niskopodłogowe Škoda 14 T wraz z jej następczynią, Škodą 15 T. Na rozkładach jazdy wagony z niską podłogą są oznaczone specjalną adnotacją.

Tatra T3.

Zmodernizowana, niskowejściowa Tatra T3. Środkowe drzwi – z niską podłogą – są oznaczone przez specjalne białe paski oraz obniżoną linię okien.

Tatra T6A5 – zarówno solo, jak i spięta w skład. Zwracają uwagę pantografy ustawione „pod prąd”.

Tatra KT8D5 po modernizacji – z niskopodłogowym środkowym członem.

I najnowszy nabytek – nowoczesna Škoda 15 T.

Wnętrze Škody. Tramwaj prezentuje się całkiem dobrze, choć trzeba przyznać że przejścia na przegubach są ciasne.

Informacja pasażerska jest dość czytelna, choć jej stan mocno zależy od typu (wieku) wagonu, w którym się znajdujemy. W Tatrach lista przystanków jest przedstawiona na starych tablicach, podczas gdy w Škodach są to już nowoczesne wyświetlacze elektroniczne:

Od Tatry do Škody w trzech zdjęciach 😉

Numeracja linii tramwajowych jest, tak jak w Krakowie, jedno- oraz dwucyfrowa. Linie nocne obejmują zakres „50 – 59” i kursują w godzinach 24 – 5, cały tydzień co 30 minut.

Linie nocne, tak jak i u nas, są umieszczone na tabliczkach z czarnym tłem.

Całkiem ciekawe rozwiązanie wprowadza się na okres świąteczno-noworoczny. Np. w Wigilię zawiesza się dzienne połączenia już od godz. 18, a w zamian na tory wyjeżdżają linie nocne (odpowiednio wzmocnione, co 20 minut) i kursują aż do godz. 6 rano w Boże Narodzenie. Podobnie w sylwester, kiedy to „nocki” opanowują miasto ok. godz. 22, jeżdżąc dwa razy częściej – nawet co 15 minut.

Rozpiska linii „59” na okres świąteczno-noworoczny. Pierwsza kolumna to rozkład na zwykłe dni, druga – na noc 24/25 grudnia, trzecia – na noc sylwestrową.

Na koniec polecam wybrać się na Václavské Náměstí (Plac Wacława) gdzie przerobiony na kawiarnię „Cafe Tramvaj 11” w bardzo gustowny sposób przypomina, czym kiedyś jeździli do pracy mieszkańcy Pragi.

Kaszmir

Advertisements

,

  1. #1 by tramwajarz on Kwiecień 13, 2015 - 10:34 pm

    W Wigilię do 2200-2300 (dojazd na Pasterkę) to MPKowskimi fiatami punto/panda można by obługiwać rozkład linii nocnych;)
    Zamiast marnować wigilijne wozo-km można wzmocnić dojazd na Pasterkę (także dla Bodzowa;)
    I kilku motorowych i kierowców mogłoby dłużej spędzić czas z rodziną…

    Tytan intelektu jak Szcurko czy Marcinko nigdy na to nie wpadną.
    Ale na to potrzeba zorganizowac delegację zagraniczną sponsorowaną przez Unię Europejską – program 4.2b.9.1a organizowanie transportu miejskiego przy mniejszym zapotrzebowaniu
    Albo gdy gazety lokalne to podłapią to dla świętego spokoju niedasizm zamieni się w dasizm;)

    • #2 by kaszmir on Kwiecień 14, 2015 - 9:26 am

      Byłbym za tym, by spróbować wysyłania nocnych wcześniej na miasto. Oczywiście do tego utrzymać linie „lokalne” (do rejonów, gdzie nocne nie dojeżdżają).

  2. #3 by Przemysław z Mistrzejowic on Kwiecień 15, 2015 - 2:26 pm

    Co do “Fiatów Punto”, to w Niemczech w mniejszych miastach (widziałem coś takiego w Stralsundzie) istnieją linie obsługiwane przez taksówki. Np. w dni powszednie do godziny 18:00 jeżdżą “normalne” autobusy, a pomiędzy 18 a 22 i w weekendy kursuje taksówka. Na rozkładzie jazdy jest napisane: “Ograniczona ilość miejsc – przejazdy grupowe rezerwować telefonicznie godzinę wcześniej”.
    Inna sprawa, że osobiście jestem zwolennikiem wydłużenia kursowania linii dziennych – tak, by ostatnie odjazdy z centrum miasta były po 23:00, a na ważniejszych liniach w okolicach 24:00.
    Pozdrawiam.

    • #4 by kaszmir on Kwiecień 15, 2015 - 9:43 pm

      Też jestem za wydłużeniem godzin kursowania dziennych (w regularne dni) – „152” które ma kursy z Dworca blisko do północy cieszy się sporą popularnością.

  1. Krabok w Pradze: komunikacja naziemna cz. 2 | krabok
  2. Krabok w Pradze: restauracja Výtopna | krabok
  3. Komunikacja w Boże Narodzenie – komentarz | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: