Która linia miała kończyć na Placu Centralnym?

Jeszcze w latach 90-tych ubiegłego wieku Plac Centralny był używany jako regularna końcówka dla niektórych linii tramwajowych. Zawracały tutaj m.in. „14” (do Bronowic) czy „42” (do Łagiewnik, częściowo wspomagająca linię „22”). Stan ten zmienił się wraz z przeprowadzoną na początku 1999 roku marszrutyzacją, i od tego czasu nie kończy tutaj trasy na stałe żaden dzienny tramwaj. Wynika to z braku dodatkowego toru – prowadzący pojazd musieliby od razu zawracać i ruszać w trasę, przez co nie mieliby ani chwili na odpoczynek, nie byłoby też rezerwy czasowej na nadrobienie opóźnień.

Zdjęcie: Coffee.

Jak się jednak okazuje, były plany by zmienić tę sytuację wraz z trwającą obecnie przebudową ciągu Rondo Mogilskie – Plac Centralny. W jej ramach zaproponowano dobudowanie dodatkowego toru postojowego na Placu, jednak sprzeciwił się temu Miejski Konserwator Zabytków. Gdyby tor jednak udało się zbudować, urzędnicy mieli już przygotowany wstępny projekt skierowania do tej końcówki regularnych kursów tramwajowych. Czy dużo straciliśmy? Czy miała tutaj kończyć nowa linia, albo dodatkowe kursy którejś z już istniejących?

Niestety nic z tych rzeczy. Wg wstępnych planów na Placu Centralnym miał zawracać co drugi kurs linii „4” w godzinach międzyszczytowych. Inaczej mówiąc: na odcinku Bronowice Małe – Plac Centralny miała kursować jak obecnie (cały dzień co 10 minut), natomiast do Wzgórz jeździłaby co 10 minut w szczycie, i tylko co 20 poza nim.

Można zatem powiedzieć, że Miejski Konserwator Zabytków uchronił „czwórkę” przed cięciami. Z drugiej strony nie wiadomo, czy wyszło to Hucie na dobre, bo w zamian pocięto linię „22” i to w godzinach szczytu – skracając co drugi kurs i to aż do os. Dąbie (jako nowa linia „12”). Czyli trafiliśmy z deszczu pod rynnę.

Kaszmir

Reklamy

, , , , , ,

  1. #1 by Magistrat Nowohucki on Maj 6, 2015 - 9:40 pm

    Co by nie mówić, bardzo możliwe, że stracilibyśmy i 4 i 22, a tak przynajmniej ta pierwsza jest bezpieczna na razie.

  2. #2 by Tomasz on Maj 7, 2015 - 7:48 am

    Plac Centralny to bardzo zły punkt do zawracania. Dalej mieszka jeszcze sporo ludzi tj Struga. Sporo protestów było kiedy skracano linie autobusowe do Placu pomijając tamten gęsto zaludniony rejon. I stało się bardzo dobrze, że 4 jeździ tak jak jeździ. Dużo lepszym rozwiązaniem jest pętla przy Kombinacie. Za Kombinatem występuje dużo mniejsze zagęszczenie mieszkańców. Komunikacja ma zachęcać do korzystania z niej (szczególnie w Krakowie) a nie być szyta na miarę,czy wręcz nie uwzględniać ilości pasażerów. Podsumowując – o 22/12 należy powalczyć, by zwracała przy Kombinacie tak szybko jak to będzie możliwe, a pętla na Placu Centralnym to był naprawdę idiotyczny pomysł. Nigdy nie wiadomo też, czy skończyłoby się na cięciu 4, czy 22 nie podzieliła by tego samego losu.

    • #3 by kaszmir on Maj 7, 2015 - 10:06 am

      Zgadzam się w pełni! Pętla przy Kombinacie to byłby strzał w dziesiątkę, właśnie ze względu na spore potoki z przystanku Struga.
      Do tego pozwoliłaby lepiej zagospodarować tramwaje w tej okolicy, może np. włącznie z całkowitem skróceniem „22” do Kombinatu. Do Walcowni jeżdżą pojedyncze osoby, a nierzadko wagony jadą w ogóle na pusto.

  3. #4 by tramwajarz on Maj 8, 2015 - 10:58 am

    Uwalanie komunikacji za dziadowskiego Majchrowskiego.
    Jak już skracają linie tramwajowe to muszą wydłużyć linie autobusowe z Pl. Centralnego do Kombinatu.

    Synchronizacja co 2. kursu 142 + 4 do Pl. Centralnego
    i 117 przez Walcownię + 12 do Pl. Centralnego dałaby lepsze rezultaty.

    I motorniczowie musieliby nie być przypisani do konkretnej brygady.

    Tylko że każda oszczędność na komunikacji miejskiej jest marnotrawiona zamiast przenaczona na wzmocnienia (do Bodzowa;)

  4. #5 by Joanna on Maj 9, 2015 - 10:51 pm

    Coś mi zjadło komentarz i nie wiem, czy jest, czy go nie ma. Na wszelki wypadek jeszcze raz, najwyżej jeden do skasowania pójdzie. Otóż: moim zdaniem dobrze ejst jak jest, ponieważ zmiana mogłaby się zakończyć tym, że z jakimiś liniami trzebaby było się pożegnać.

  5. #6 by Przemysław z Mistrzejowic on Maj 11, 2015 - 2:25 pm

    Tomasz – pełna zgoda. Stworzenie pętli Placu Centralnym oznaczałoby potem zapychanie jej na siłę, ku niezadowoleniu wieli ludzi.
    Pozdrawiam.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: