„193” do podziału

Na początku było „153”, które od czasu poprzedniej reformy komunikacyjnej (1999) kursowało na trasie Os. Piastów – Szpital Żeromskiego. W 2011 zlikwidowano linię „136” (Czyżyny Dworzec – Prądnik Czerwony), przejeżdżającą m.in. przez wspomniane osiedle Piastów. Mieszkańcom nie spodobało się całkowite odcięcie tych rejonów od Cmentarza Batowice, co doprowadziło kilka miesięcy później do uruchomienia kursów wariantowych „153/453” wydłużonych do Prądnika Czerwonego.

Obecna trasa „193”.

Pod koniec 2012 przyszła tzw. mała marszrutyzacja. Aby znaleźć środki na uruchomienie tramwajów do Kampusu UJ, trzeba było dokonać cięć w innych rejonach miasta. Z ul. Strzelców zniknęła linia „142” i w zamian zaproponowano połączenie Prądnika Czerwonego z tramwajami przy Wieczystej, jednak aby zmniejszyć opory mieszkańców postanowiono również utrzymać połączenie tego rejonu z Hutą. Zatem zamiast stworzyć nową, krótką linię, wybrano wariant z kolejnym wydłużeniem „153/453”, tym razem z Prądnika Czerwonego do Wieczystej. Wariant ten zaczął żyć własnym życiem, dostał więc tytułowy numer „193”. Jednocześnie w Mogile też dokonano zmian – linia „113” zniknęła z ul. Klasztornej (kolejne cięcia), więc aby ją częściowo zastąpić, wydłużono „153/193” do Lesiska. Tak stworzono potworka obsługującego pół Huty, jednak nie było to jeszcze ostatnie słowo w kwestii długości jego trasy.

Szybko okazało się, że to rozwiązanie nie do końca zdaje egzamin. Rejony Łęgu dostały dwie linie – „113” (EC Łęg – Czyżyny Dworzec) oraz „121” (Lesisko – Czyżyny Dworzec) – jednak żadna z nich nie zapewniała połączenia ze starą częścią Huty. Nie podobało się to mieszkańcom, którzy skrytykowali brak dojazdu do Szpitala Żeromskiego oraz szkół przy Al. Solidarności. Aby załatwić sprawę jak najmniejszym kosztem, ZIKiT zaproponował… kolejne wydłużenie „193” i wchłonięcie w niego ówczesnego „121”. To ostatnie zostało zatem zlikwidowane, a w zamian „sto dziewięćdziesiątka trójka” wylądowała na swej obecnej, długiej trasie Wieczysta – Czyżyny Dworzec (zaznaczonej na powyższej mapie).

Wspomniana trasa jednak – bez większych niespodzianek – się nie sprawdza. Autobusy notują spóźnienia spowodowane korkami na drogach, które niestety odbijają się negatywnie na wszystkich rejonach obsługiwanych przez linię. Dlatego część mieszkańców zaczęła domagać się zmian, a jeden z nich – Tomasz Tyrka – nawet przeszedł od słów do czynów i skierował się do ZIKiT z postulatami podziału linii oraz polepszenia częstotliwości (obecnie jeździ w szczycie co 30 minut, a w pozostałych porach ledwie co godzinę).

Pod linkiem pełna treść odpowiedzi ZIKiT. Najważniejsze są dwie sprawy:

  • Zarząd nie zwiększy częstotliwości, jednak udało się wywalczyć dodatkowy poranny kurs na odcinku Na Załęczu – Czyżyny Dworzec (rusza od najbliższego poniedziałku, 18 maja).
  • Urzędnicy przyznają, że zapadła decyzja o podziale linii, a obecnie trwa ustalanie szczegółów gdzie dokładnie miałaby ona zostać rozdzielona – tak by pasażerowie byli jak najmniej stratni oraz by zapewnione zostało odpowiednie miejsce do postoju pojazdów pomiędzy kursami.

Dodatkowy kurs „193” o 7:17 z przystanku „Na Załęczu” rusza od poniedziałku 18 maja.

Kaszmir

Reklamy

, , , , , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by abc on Maj 15, 2015 - 10:14 am

    Na stronie MPK do tej pory nie ma żadnego komunikatu o uruchomieniu dodatkowego kursu na 193. Informacja pasażerska pełną gębą …

    • #2 by kaszmir on Maj 15, 2015 - 10:41 am

      Jest tylko na stronie ZIKiT. Może jeszcze wrzucą popołudniu na MPK.

  2. #3 by T on Maj 15, 2015 - 5:14 pm

    Najgorsze w tym wszystkim jest to, że stworzono linię, która nie jest w stanie służyć pasażerom. Istnieje tylko na rozkładzie. Kiedy 193 odjeżdża z przystanku początkowego opóźnione o pół godziny, to żaden pasażer nie może liczyć na taką komunikację. Ba dostaje jasny sygnał, żeby przesiadł się na samochód.
    W Czyżynach doszło do paradoksalnej sytuacji: dosyć duże 193 jeździ często prawie puste, nawet w godzinach szczytu, zaś malutki busik na linii 113 na tej samej trasie ledwo domyka drzwi… To chyba najlepiej pokazuje skalę problemu.

  3. #4 by bleeeb on Maj 16, 2015 - 10:08 pm

    Które to 113 przed pseudomarszrutyzacją jeździło normalnie do Nowohuckiej i nawracając mijało ZIKiT na Centralnej a obecna trasa to dramat …

    • #5 by kaszmir on Maj 16, 2015 - 10:23 pm

      Tak, trochę szkoda tego szybkiego połączenia z Nowohucką 😦

  4. #6 by tramwajarz on Maj 17, 2015 - 4:58 pm

    Najpierw skleić 2 linie w jedną
    stosując złotą myśl Majchrowskiego „no jakoś to zrobić tak by było wszystko w porządku”
    później stwierdzić że trzeba te linie rozkleić.
    Cóż (nie)rządy SLD-PO.

  5. #7 by Przemysław z Mistrzejowic on Maj 18, 2015 - 2:14 pm

    Myślę, że najprościej było by tak:
    “153” wydłużyć do Czyżyn przez Centralną. Częstotliwość co 20 minut, niektóre kursy mogłyby być skrócone do Lesiska (co drugi wieczorami i w weekendy).
    “193” skrócić do Szpitala Żeromskiego, częstotliwość 40 minut, w weekendy co godzinę.
    Dałoby to 4,5 kursu na godzinę na odcinku Szpital – Piastów. 40 minut pod Cmentarzem Batowickim chyba by wystarczyło tak samo, jak wieczorami i w weekendy na Łęgu.
    Pozdrawiam.

    • #8 by kaszmir on Maj 19, 2015 - 12:16 am

      Częstotliwość 20/40 odpada ze względu na synchronizację ze „123” (które jeździ co 15/30).

  6. #9 by bleeeb on Maj 19, 2015 - 5:40 pm

    Kiedy w okolicach pseudomarszrutyzacji tłukłem się z zikitem o trasę #113 jedyne wytłumaczenie jakie mieli to, że Sołtysowska się rozbudowuje a mieszkańców i pracowników firm wzdłuż Ciepłowniczej i pozostałych ulic w tym rejonie po prostu zignorowali.

  1. Wieści z Dzielnicy III | krabok
  2. Zmiany tras na Prądniku Czerwonym i w Hucie | krabok
  3. Zmiany tras na Prądniku Czerwonym i w Hucie – komentarz | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: