„16-tka” wróci pod Kombinat?

Zarówno mieszkańcy, jak i Rady Dzielnic walczą o powrót linii „16” pod Kombinat. Mając to na uwadze, ZIKiT wysłał do nowohuckich Rad Dzielnic pismo z pytaniem którą trasę „szesnastki” preferują: przez al. Solidarności, czy przez Ptaszyckiego. Oto, co powiedziały poszczególne rejony.

Trasa „16”: przed (linia przerywana) oraz po 17.11.2012 (linia ciągła).

Dzielnica XVII Wzgórza Krzesławickie

Rada Dzielnicy zaproponowała własne rozwiązanie, z uwzględnieniem rozróżnienia tras ze względu na pory dnia. I tak:

  • w godzinach szczytu: Mistrzejowice – Kopiec Wandy (po stałej trasie), następnie Kombinat – Walcownia,
  • poza szczytem: Mistrzejowice – Kopiec Wandy (bez zmian).

Byłoby więc to rozwiązanie wzorujące się na dawnej linii „17”, która od 2009 kursowała na trasie Piastów – Kopiec Wandy, z kursami wariantowymi właśnie do Walcowni. Kursy te jednak nie cieszyły się powodzeniem i po kilku miesiącach z nich zrezygnowano.

Tak „17-tka” kursowała po wakacjach 2009. Literą „A” oznaczone były warianty do Walcowni.

Dzielnica XVI Bieńczyce

Zaproponowano wydłużenie stałej trasy bez względu na porę dnia: Mistrzejowice – Kopiec Wandy (bez zmian), następnie Kombinat – Walcownia.

Dzielnica XV Mistrzejowice

Podobnie jak RDXVI, padła sugestia wydłużenia ogólnie stałej trasy, wg tej samej marszruty: Mistrzejowice – Kopiec Wandy (bez zmian), następnie Kombinat – Walcownia.

Dzielnica XIV Czyżyny

Co interesujące, o zdanie zapytano również RDXIV, mimo że stała trasa „16” omija tereny leżące w Dzielnicy Czyżyny. RD XIV jako jedyna zagłosowała za utrzymaniem dotychczasowej stałej trasy linii, czyli Mistrzejowice – Kopiec Wandy.


Komentarz kraboka: iście niezwykła sytuacja. Większość dzielnic zamiast przyjąć jedną z propozycji urzędników, wysunęła własne. Co jeszcze bardziej niezwykłe, wszystkie zaproponowały tę samą opcję, z wydłużeniem „16-tki” z Kopca Wandy przez Kombinat do Walcowni. Czy jednak taka trasa ma szansę wejść w życie?

Z jednej strony wydaje się kompromisowa – Mistrzejowice odzyskałyby dojazd do Kombinatu, odciążono by również linię „21”, a do tego wciąż zapewniony byłby drugi tramwaj na Ptaszyckiego (jeden z argumentów ZIKiT). Czy jest jednak sens w kierowaniu drugiej linii na trasę do Walcowni, skoro tramwaje jeżdżą tam i tak puste? Oczywiście, nie o dojazd do Walcowni tutaj chodzi a wspomniana końcówka jest po prostu najbliższą, gdzie „16” mogłaby zawrócić. Jednak w mieście, w którym zwykle brakuje pieniędzy na dodanie pojedynczego kursu, taka rozrzutność mogłaby razić. I z tego co się dowiedziałem, wśród urzędników pojawiają się właśnie takie opinie nt. propozycji Rad Dzielnic.

Osobiście uważam, że najlepszą trasą dla „szesnastki” byłaby jednak Mistrzejowice – Al. Solidarności – Kombinat – Kopiec Wandy. Przystanki na odcinku Plac Centralny – Ptaszyckiego generują minimalne potoki, a niedawno i tak otrzymały wzmocnienia (m.in. „163”). Warto też pamiętać o liniach „123”, „153” oraz „193” które zapewniają połączenie rejonów os. Na Skarpie z Bieńczycami czy Mistrzejowicami. Bez połączenia zostałby więc tylko odcinek DH „Wanda” – Os. Zgody, czyli ledwie trzy przystanki. Gdyby to jednak było problemem, zawsze można rozważyć wydłużenie wariantowo któregoś z autobusów. Wyjdzie pewnie i tak taniej, niż proponowana trasa „16-tki” do Walcowni.

PS. Od soboty 23 maja przywrócona zostanie większość relacji tramwajowych na Placu Centralnym. Na razie „16-tka” wraca jednak na swoją stałą trasę (Mistrzejowice – Al. Gen. Andersa – Plac Centralny – Ptaszyckiego – Kopiec Wandy).

Kaszmir

Reklama

, , , , , , , , , ,

  1. #1 by Przemysław z Mistrzejowic on 19 Maj, 2015 - 5:51 am

    Pełna zgoda! Mistrzejowice – Al. solidarności – Kombinat – Kopiec Wandy, bo jest najbliżej. w zamian na Ptaszyckiego mogliby poprawić częstotliwość „174” pomiędzy szczytami i „tylko jeden tramwaj na tej ulicy” przestałby być problemem.
    Pozdrawiam.

  2. #2 by MrMirkwood on 19 Maj, 2015 - 9:03 am

    A może szesnastka mogłaby sobie zawrócić w Zajezdni Nowa Huta? Wilk syty (ZIKiT nie musi wydawać pieniędzy na bezsensowne kursy do Walcowni) i owca cała (dzielnice mają linię do Kombinatu przez Kopiec Wandy).

    • #3 by kaszmir on 19 Maj, 2015 - 10:40 am

      Pomysł bardzo dobry i też jestem za tym, by zawracały przez zajezdnię.
      Niestety z tego co wiem MPK jest generalnie na nie… pewnie ma jakieś sensowne powody.

  3. #4 by tramwajarz on 19 Maj, 2015 - 11:20 am

    110/113/122 przedłużone do okolic Kopca Wandy

    16 przez Al. Solidarności do Zajezdni Nowa Huta/Walcowni na zmianę z 117, 242 przez Walcownię

    22 przez Kombinat do Pleszowa np za 50% kursów „10” skróconych do Kopca Wandy

  4. #5 by ozzy on 19 Maj, 2015 - 4:47 pm

    A może inna propozycja? Linia 16 na trasie: Mistrzejowice – Pl. Centralny – KOMBINAT – Kopiec Wandy – Ptaszyckiego – Pl. Centralny – Mistrzejowice (z jedną stałą i jedną „przelotową” końcówką)

  5. #6 by MarcinZ on 19 Maj, 2015 - 6:18 pm

    Ja cały czas trzymam się pomysłu, Mistrzejowice – … – Kopiec Wandy – Kombinat – Walcownia

  1. Zmiany od 23 maja 2015 | krabok
  2. Pytanie o „16-tkę” | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: