Wieści z Dzielnicy III

W ostatnim czasie Radni Dzielnicy III Prądnik Czerwony podjęli szereg uchwał dotyczących krakowskiej komunikacji. Prześledźmy je po kolei zastanawiając się, czy mają szanse zostać zrealizowane.

Wydłużenie „142” w dni powszednie

Radni postulują aby trasa „142” w dni powszednie została wydłużona wzorem wariantów weekendowych (os. Na Stoku – Czyżyny Dworzec – Cmentarz Batowice). Argumentują to m.in. tym, że linia kursowała do Prądnika Czerwonego przez 20 lat (1992 – 2012), a po jej zabraniu mieszkańcy tego rejonu stracili dojazd do szeregu punktów, w tym CH „Czyżyny”, Tomexu oraz Kombinatu. Zaznaczają też, że również pasażerowie z innych osiedli chcą wydłużenia „142” aby mieć zapewnione połączenie z Cm. Batowice.

  • Komentarz kraboka: nie ma szans. Uchwała została podjęta 19 maja, gdy jeszcze wszystkie weekendowe „142” dojeżdżały do Cm. Batowice. Tymczasem dosłownie cztery dni później, 23 maja, ZIKiT ograniczył ilość kursów wariantowych do Cmentarza. Tendencja jest więc raczej spadkowa, niż wzrostowa. Rozumiem potrzeby mieszkańców Prądnika Czerwonego, lecz tutaj lepiej byłoby walczyć o polepszenie częstotliwości obecnych linii (np. „193”, które niebawem mogą czekać zmiany).

Dłuższy tabor na „129” oraz „184” w weekendy

Kolejna uchwała dotyczyła skierowania autobusów przegubowych na linie „129” oraz „184” w weekendy oraz dni ustawowo wolne od pracy. Radni zwracają uwagę, że autobusy docierają do popularnych miejsc (m.in. Dworca Głównego oraz krakowskich cmentarzy). Rada zwraca również uwagę, że linie i tak mają obniżone częstotliwości w weekendy, więc nie powinno się jeszcze bardziej pogarszać oferty poprzez kierowanie krótszych autobusów. W przypadku „129” w soboty oraz święta nie kursuje do tego linia wspomagająca „429”.

  • Komentarz kraboka: na wstępie zaznaczmy, że na „184” w soboty od pewnego czasu kursują już przegubowce. Natomiast w niedziele w krótkich autobusach potrafi zdarzać się tłok, zwłaszcza w rejonie Cm. Rakowickiego. Czy jednak potoki rzeczywiście uzasadniają kierowanie autobusów 18-metrowych? Niech ocenią to urzędnicy. W przypadku „129” rzeczywiście tabor przegubowy byłby przydatny, zwłaszcza w soboty wieczorami gdy mieszkańcy wracają z centrum do domów.

Utrzymanie „132” oraz „501” w wakacje

RDIII postuluje również utrzymanie kursowania linii „132” oraz „501” w okresie wakacyjnym (w ostatnich latach były one zawieszane na lipiec oraz sierpień). W argumentacji wspomniano, że „132” jest jedynym autobusem zapewniającym połączenie Prądnika Czerwonego z ciągiem Wiślicka – al. Gen. Andersa – al. Solidarności – Kombinat a do tego jest to jedyna linia, której rozkład jest skorelowany z komunikacją wewnętrzną na terenie kombinatu. Z kolei „501” zapewnia szybki dojazd z Nowej Huty do dzielnic śródmiejskich (I, II, III) i krowoderskich (IV, V, VI), stanowiąc jedyną alternatywę w miejscach do których nie docierają tramwaje.

  • Komentarz kraboka: zawieszanie tych linii na wakacje wynikało z chęci utrzymania dobrej częstotliwości na innych o zbliżonych trasach. „132” do niedawna było jedynie linią szczytową, a dzięki jej ograniczaniu można było utrzymać dobrą częstotliwość m.in. na „138” oraz „172”. Podobnie z „501” – w zamian „139” oraz „159” nie miały ograniczanych rozkładów. Teraz sytuacja może się zmienić, bo obie linie zostały wydłużone: „501″ do nowej pętli „Chełmońskiego Osiedle” (gdzie jest podstawową linią), z kolei „132” do Dworca Głównego (zapewniając dojazd w te rejony m.in. rejonom Żabińca oraz Opolskiej). Pamiętajmy jednak, że nic nie jest za darmo i jeśli te dwie linie będą utrzymane na okres letni, to w zamian większe cięcia dotkną inne trasy.

Trasa tramwajowa Mistrzejowice – Meissnera

Dzielnica zaopiniowała również pozytywnie koncepcję budowy linii tramwajowej z Mistrzejowic w wariancie przez Meissnera (Mistrzejowice – Dobrego Pasterza – Meissnera – Wieczysta).

  • Komentarz kraboka: po stokroć wolałbym drugi wariant (Mistrzejowice – Dobrego Pasterza – Cm. Rakowicki), jest to jednak temat na osobny, obszerny wpis.

Kaszmir

Reklamy

, , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by MrMirkwood on Czerwiec 2, 2015 - 10:41 pm

    Chętnie przeczytałbym wpis o nowej linii do Mistrzejowic. Sam jestem zwolennikiem wariantu Cm. Rakowicki – Mistrzejowice i ciekaw jestem, co myślą na ten temat osoby lepiej poinformowane ode mnie.

  2. #2 by j23 on Czerwiec 3, 2015 - 12:36 pm

    Trasa Mistrzejowice – Wieczysta/Cmentarz Rakowicki jest chyba najbardziej kontrowersyjna w ciągu ostatnich 20 lat w Krakowie. Przy innych trasach był consensus co do głównego przebiegu, wątpliwości dotyczyły jedynie szczegółów – mniej lub bardziej istotnych . Tutaj mamy dwa diametralnie różne projekty – za każdym jest sporo argumentów na tak i na nie, których nie sposób dla przeciętnego człowieka zweryfikować (kwestie własnościowo-prawne, logistyczno- organizacyjne, techniczne, społeczne itd)

  3. #3 by tramwajarz on Czerwiec 3, 2015 - 2:16 pm

    Kwestie własnościowo-prawne zapewnia wywłaszczenie właścicieli.
    Ostatnio było tak z właścicielami domu przy Wieczystej.
    Chyba że właściciele na trasie Cm. Rakowicki – Mistrzejowice są zorganizowani i wpływowi?

    Też uważam, że najpierw trzeba zrobić trasę Cm. Rakowicki – Mistrzejowice.
    3 niezależne połączenie z N. Hutą, najszybsza trasa tramwajowa.
    Co nie wyklucza torowiska na Meissnera.

    Majchrowski oznajmia że nie ma pieniędzy na komunikację gdy:
    remontował nowe torowisko na Kapelance by podłaczyć trasę na Czerwone Maki
    remontował nowe torowisko na Mały Płaszów by podłączyć torowisko na estakadę tramwajową.

    Czy to nie jest niegospodarność?

    Teraz kolejny raz będzie remontował nowe torowisko na al. Jana Pawła II
    by podłączyć trasę na Meissnera.

    Tylko trasa Wieczysta – Mistrzejowice nie może powstać w ciągu 5 lat bo trzeba będzie zwrócić pieniądze z polskich podatków do UE za remont al. JP2.
    Inna sprawa że już bardziej zadłużyć Krakowa się nie da.

  4. #4 by Przemysław z Mistrzejowic on Czerwiec 3, 2015 - 2:27 pm

    Dla mnie nie robi wielkiej różnicy, czy linia tramwajowa będzie przez Rakowice czy przez Wieczystą – w obu przypadkach będzie duża oszczędność czasu.
    Linia przez Wieczystą wydaje mi się być prostszą do wybudowania, pomiędzy Rondem Polsadu a Al. JP II jest szeroki trawnik między jezdniami.
    Przepychanie się przez Olszę może spowodować, że trasa będzie kręta i tramwaj będzie powoli jechał.
    Co do “142”:
    “142”, startując z Prądnika Czerwonego w latach dziewięćdziesiątych nie miała wielkich napełnień z tej strony, ale dużą rotację – kilka wymian po drodze. W tym momencie mamy nienormalną sytuację: osiedle, z którego jest tak samo blisko do centrum Krakowa i co Nowej Huty, ma bezpośredni dojazd tylko w jednym z tych kierunków.
    Zatem, o ile dojazd do Cmentarza Batowice może być ograniczony, o tyle jestem za wydłużeniem “142” do “Prądnika Czerwonego”.
    Pozdrawiam.

    • #5 by kaszmir on Czerwiec 3, 2015 - 8:16 pm

      Ok, lecz jeśli porównać czas przejazdu tramwaju z Meissnera z obecnymi autobusami do centrum (np. „182”) to będziemy jechać dłużej. Odczują to zwłaszcza mieszkańcy Olszy II, którzy będą musieli jechać naokoło przez Wieczystą. Kiedyś przeliczałem, rozkładowo wychodzi 5 minut dłużej niż obecnie do Ronda Mogilskiego.

      W zamian za „142”, Prądnik Czerwony dostał inne połączenie w kierunku Nowej Huty – „193”. Problemem jest tylko częstotliwość…

  5. #6 by Wojciech on Czerwiec 3, 2015 - 10:04 pm

    W kwestii 142 proponuję takie rozwiązanie:
    http://prntscr.com/7ctkk2

    • #7 by kaszmir on Czerwiec 5, 2015 - 9:41 pm

      Problemem mogą być wysokie koszty.

  6. #8 by Marek on Czerwiec 5, 2015 - 11:30 pm

    A mi to obojętne jaką dokładnie trasą będzie przejeżdżał tramwaj, bo uważam, że oba warianty są dobre, w obydwu wariantach się w miarę szybko dojedzie. Ale oczywiście zdania są podzielone i ja szanuję zdania innych osób na ten temat. Trzeba też pamiętać, że w nie których miastach w ogóle już nawet nie ma tramwajów…

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: