Rada Dzielnicy XV Mistrzejowice złożyła wniosek do ZIKiT o przeniesienie przystanku linii „123” (na trasie w kierunku Małego Płaszowa) z dotychczasowej lokalizacji „Os. Złotego Wieku” do lokalizacji „Łęczycka”. No dobrze, lecz o co chodzi i czemu jest to takie ważne?
Układ autobusów w tym rejonie jest… interesujący. Jadąc z Mistrzejowic w kierunku Wiślickiej, natrafiamy na trzy przystanki: „Os. Złotego Wieku” (A na powyższej mapie), „Łęczycka” (B) oraz „Cedyńska” (C). Mistrzejowickie linie „128” oraz „178” zatrzymują się tylko w punkcie B. Jednak już „123” ma postoje na A oraz C, podczas gdy B mija bez zatrzymania. Z kolei jadąc od strony R. Piastowskiego, „139” zatrzymuje się na B, podczas gdy „159” – na B i C. Jest to więc istny miszmasz, w którym mamy co najmniej trzy warianty rozłożenia linii autobusowych.
Układ taki wywodzi się jeszcze z zeszłego wieku, gdy na wielu trasach zwykłe (niepospieszne) autobusy pomijały część przystanków, nieraz też zatrzymując się na przemian – „w kratkę” z innymi. Z przykładów które dotrwały do obecnego dziesięciolecia można wymienić choćby „153” i „139” które zatrzymywały się na Al. Róż odpowiednio przed i za skrzyżowaniem (mimo tych samych tras!) czy „257” i „277” które do dzisiaj omijają „Uniwersytet Rolniczy” oraz „Cmentarz Rakowicki Zachód”.
Na tej liście figuruje także wspomniany układ przystanków przy os. Złotego Wieku. Rada Dzielnicy XV postanowiła poprawić tę sytuację i zaproponowała by „123” zamiast na „Os. Złotego Wieku” (A), zatrzymywał się na „Łęczyckiej” (B). Swoją prośbę uzasadniła chęcią ułatwienia przesiadki między poszczególnymi liniami na wspomnianym przystanku i trudno się nie zgodzić z tą opinią. Przypomnijmy też, że od przyszłej soboty z Mistrzejowic zniknie „128” więc każdy inny autobus będzie na wagę złota.
Myślę, że ZIKiT zaakceptuje prośbę Rady Dzielnicy. Zmiana lokalizacji przystanku nic właściwie nie kosztuje, a faktycznie ułatwi mieszkańcom przesiadki i do tego zadowoli Radnych.
Kaszmir
#1 by Wojciech on 20 czerwca, 2015 - 8:09 am
No właśnie, czy istnieje jakieś sensowne wytłumaczenie, dlaczego na przystanku „Cedyńska” zatrzymują się tylko 123 i 159 oraz dlaczego jest on jednokierunkowy?
#2 by kaszmir on 20 czerwca, 2015 - 2:34 pm
Kiedyś zatrzymywał się w ogóle tylko „123”, potem dodano „159” – zgaduję, że mieszkańcy się domagali by autobusy się tam zatrzymywały, a MPK (to było jeszcze w czasach gdy Przewoźnik zajmował się organizacją komunikacji) wymyśliło to jako kompromis – coś tam się zatrzyma, lecz nie wszystkie. To jednak tylko moje domysły.
A sam przystanek „Cedyńska” był kiedyś dwukierunkowy – w przeciwną stronę słupek był zlokalizowany za skrzyżowaniem ze wspomnianą ulicą. To jednak był dziwny układ 🙂 W stronę Wiślickiej linie zatrzymywały się jak obecnie, natomiast w przeciwną – mistrzejowickie („123”, „128/428”) na „Cedyńskiej” i potem „Os. Złotego Wieku”, podczas gdy pozostałe („139/439”, „159”) na „Łęczyckiej”. Jakoś w latach 90-tych albo na początku tego wieku zlikwidowano ten przystanek.
#3 by tramwajarz on 21 czerwca, 2015 - 11:29 pm
Majchrowski chce metro budować a ma kłopot z umieszczeniem numeru linii na przystanku by autobus mógł się zatrzymać:-)
Grabarz PKP Szczurko może musi sobie to rozrysować?;)
#4 by kaszmir on 23 czerwca, 2015 - 9:44 am
Nie no, po prostu jest to naleciałość historyczna której od wielu lat nikt nie ruszał. BTW, przystanek zostanie przeniesiony w najbliższą sobotę, wraz z wprowadzeniem rozkładów wakacyjnych 🙂
#5 by Mistrzejowiczanin on 22 czerwca, 2015 - 5:53 am
A ja bym tam nic nie zmieniał w układzie przystanków 123 i jeszcze wyrzuciłbym go z Łęczyckiej i utworzył przystanek przy Cedyńskiej w stronę przeciwną dla tegoż autobusu.
#6 by kaszmir on 22 czerwca, 2015 - 8:59 am
Ok, lecz… czemu? Czy nie warto ułatwić pasażerom przesiadki na linie „139” i „159”?