Nowa Podwale [GALERIA]

Wraz z wejściem rozkładów wakacyjnych (o których pisałem tutaj: tramwaje, autobusy), w centrum Krakowa rozpoczęła się prawdziwa rewolucja: oddano do ruchu wyremontowaną ul. Podwale, na której wprowadzono ruch jednokierunkowy. Oczywiście jednokierunkowość dotyczy tylko indywidualnego ruchu samochodowego – komunikacja miejska oraz rowerzyści wciąż mogą poruszać się w obie strony. Najważniejsze też, że nie ma już odwrotu – geometria ulicy została zmieniona tak, że nawet gdyby część mieszkańców zaczęła protestować przeciwko zmianom, nie ma już jak ich cofnąć.

A jak się prezentuje wyremontowana Podwale? W mojej opinii – bardzo dobrze! Przyglądnijmy się dokładniej zmianom, jakie zaszły.

Zgodnie z zapowiedziami, pas dla ruchu ogólnego od strony Plant został zastąpiony przez pas dla rowerzystów. Jest on czytelnie oznakowany, a strzałki przypominają, że (wbrew niektórym pogłoskom sprzed remontu) służy on do jazdy tylko w jedną stronę.

Przed przystankiem pas jest wyniesiony w górę, a informuje o tym dodatkowe oznakowanie. Rowerzyści są dzięki temu świadomi, że „coś się zmienia” i wjeżdżają na teren przystanku. Jak widać na zdjęciu, sam pas się też rozszerza i zbliża do torów – ułatwia to wejście do tramwajów.

Dla osób niepełnosprawnych czy rodziców z wózkami dziecięcymi, wsiadanie do tramwajów jest teraz znacznie łatwiejsze.

Pomyślano też o stojakach rowerowych 🙂

Aby ułatwić tramwajom wymijanie się na łukach, docelowo na wszystkich wyremontowanych odcinkach wewnętrzny tor będzie przysunięty bliżej Plant. Oczywiście przebudowa I obwodnicy jest robiona etapami, więc nowe szyny trzeba było podłączyć do istniejących. W rezultacie tak przy T. Bagatela, jak i skrzyżowaniu z Piłsudskiego wewnętrzny tor kończy się lekkim łukiem.

A jak z samym wyniesieniem PATa względem pasa dla ruchu ogólnego? Jest niewielkie, lecz wg mnie starczy. Działa efekt psychologiczny: kierowcy samochodów widzą, że jest lekkie podwyższenie i że wjazd na nie niekoniecznie będzie najzdrowszy dla kół ich pojazdów. Z drugiej strony, w wyjątkowych sytuacjach (np. awaria innego samochodu), wciąż można wjechać na PAT i ominąć przeszkodę.

Podsumowując: choć jestem świadom pewnych niedoróbek przy remoncie, całościowo jednak oceniam go mocno pozytywnie. Zaczęliśmy istną komunikacyjną rewolucję w centrum, od której nie ma już odwrotu. Tymczasem już za tydzień ma się rozpocząć przebudowa kolejnego odcinka: Dunajewskiego – Basztowa. Viva la Revolución!

Kaszmir

Reklamy

  1. #1 by tramwajarz on Lipiec 4, 2015 - 8:20 pm

    Na wizualizacjach ZIKITowskich miały być 2 pasy ścieżki rowerowej w obie strony.
    Słaba realizacja własnych projektów.

    Tramwaje jeżdzą na nowym odcinku 50-60km/h róznież na łukach? Bo rozumiem taki jest cel zmniejszenia ruchu?

    Lepszy byłby układ torowisko po zewnętrznych (bezpośredni dostęp do przystanków bez czekania na blachosmrody – czyli lepiej niż ta realiacja!) 2 pasy w środku jednokierunkowe.

    Albo zamykamy całkowicie 1. obwodnicę dla samochodów niekrakowskich/wszystkich.
    Bo teraz się spotęguje ruch na tym jednym pasie + nadrabianie drogi
    I nadal pozostaje po modernizacji ten sam problem na przystanku Bagatela w kierunku Salwatora i Bronowic.

    • #2 by kaszmir on Lipiec 4, 2015 - 8:39 pm

      Możliwe, że jakieś wstępne koncepcje zakładały szerszą ścieżkę i nawet ruch w obie strony na niej. Lecz wg mnie dobrze, że z tego zrezygnowano – dzięki temu można było odsunąć od siebie tory i tramwaje będą mogły się wymijać na łukach np. na Dunajewskiego 🙂

      • #3 by tramwajarz on Lipiec 5, 2015 - 9:05 pm

        Jednak trochę miejsca zostało na 2 pas rowerowy albo szersze odstępy między torami na łukach ew. na tramwaje o szerokości 2,65m.
        Można też było chodnik poszerzyć.

        Ruch staje się dzięki temu remontowi jednokierunkowy ale sposób wykonania jest żenujący.

  2. #4 by Jo on Lipiec 7, 2015 - 1:54 pm

    Czy to znaczy, że rowerzysta dojeżdżając do przystanku będzie nagle wjeżdżał w grupę ludzi oczekujących na tramwaj?

    • #5 by kaszmir on Lipiec 7, 2015 - 2:49 pm

      Takie były obawy. Na szczęście – jak na razie! – wydaje się, że ludzie mimo wszystko czują, że nie powinni stać na tym pasie rowerowym.
      A gdyby komuś się zdarzyło, mimo wszystko jest wyniesienie które zmusza rowerzystę do zwolnienia.

  1. Nowości wakacyjne 2015 [GALERIA] | krabok
  2. Przebudowa Dunajewskiego i Basztowej | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: