Zmiany powakacyjne 2015 – autobusy [komentarz]

Jakiś czas temu ZIKiT opublikował zmiany, które planuje wprowadzić w komunikacji miejskiej wraz z wejściem szkolnych rozkładów jazdy. Oceńmy je po kolei i zastanówmy się, czy są propozycjami na plus, czy na minus. Na początek – autobusy.

  1. Linia „103” ma zmienić końcówkę i od Klasztornej pojechać: al. Jana Pawła II (powrót: al. Jana Pawła II – Sieroszewskiego) do Placu Centralnego. Taka propozycja jest odpowiedzią na wnioski mieszkańców proszących o dojazd do Szkoły Podstawowej nr 80.

    Komentarz: odczucia mam raczej słodko-gorzkie. Wprawdzie zapewniony zostanie dojazd do wspomnianej szkoły, lecz w zamian utracony zostanie do placówek w rejonach al. Solidarności. Oby zatem nie okazało się, że od września zacznie protestować druga grupa rodziców. Co gorsza, wciąż nie będzie pełnego dojazdu do Szpitala Żeromskiego, „103” zaglądnie tutaj tylko w stronę Czyżyn Dworca. Przypomnijmy zresztą, że o podobną zmianę na „163” Radni proszą od ponad dwóch lat i doprosić się nie mogą.

    Nie rozumiem jednak, czemu ZIKiT w przypadku „103” chce wymyślać koło od nowa. Przez lata autobusy kursowały na trasie Klasztorna – Sieroszewskiego – al. Jana Pawła II – Struga. Taka opcja zadowalała właściwie wszystkich: dojazd do szkół w obu rejonach był utrzymany, podobnie jak do szpitala. Zarządzie, czemu nie zdecydowano się na taką opcję?

  2. Linia „123” w godzinach szczytu będzie kursować wariantowo przez płk. Dąbka – Obrońców Modlina, ułatwiając dojazd do zakładów przemysłowych.

    Komentarz: jestem na tak. Wprawdzie odrobinę wydłuży się dojazd do punktu przesiadkowego na Małym Płaszowie, lecz w zamian znacznie zyskają pracownicy wspomnianych zakładów. Może warto rozważyć też warianty poza godzinami szczytu?

  3. Linia „125” zyska kolejne kursy wariantowe przez przystanek „Nad Drwiną”. Dodany zostanie również kurs w godzinach porannych z Ronda Mogilskiego w kier. os. Złocień.

    Komentarz: zdecydowanie na plus! Warianty zazwyczaj nie utrudniają dojazdu mieszkańcom Złocienia, bo są w przeciwną stronę niż główne potoki z tego osiedla. A pomyśleć, że po zlikwidowaniu linii „157”, „Nad Drwiną” w ogóle nie miało dostępu do komunikacji miejskiej i dopiero po kilku latach udało się skierować tam „125”.

  4. Linia „127” zostanie wydłużona do pętli „Bagry”.

    Komentarz: tak! Czyli „427” się przyjęło 🙂

  5. Linie „130” i „139/439”  dostaną dodatkowe kursy.

    Komentarz: i dobrze, bo zdecydowanie tego potrzebują.

  6. Linie „144” i „194” jadąc w kier. Alej, będą się zatrzymywać na przystanku „Kawiory”.

    Komentarz: zmiana neutralna – komuś skróci się podróż, komuś wydłuży. Jednak rozumiem intencje które za nią stały.

  7. Linie „174” i „178” w niedziele i święta będą obie kursować co pół godziny (dotychczas: odpowiednio co 20 oraz 40 minut), dając na Nowohuckiej wypadkowy takt co kwadrans.

    Komentarz: ten pomysł mi się nie podoba. Oczywiście synchronizacja na Nowohuckiej jest bardzo ważna, jednak nie tędy droga. Zamiast poprawić częstotliwość „178” w święta (w zeszłym roku polepszono ją już w soboty, z ~f=40 do ~f=20), równa się w dół drugi autobus. Teraz oba będą kursować rzadko, do tego przepadnie możliwość synchronizacji „174” ze „179” na Klonowica, która to do tej pory była priorytetem.

    Co więcej, zapewne teraz uzna się ofertę za optymalną i tym samym zamknie możliwość rozmów nt. wprowadzenia ~f=20 na „178” w święta. To ja już wolałem mieć ~f=40 i czekać z nadzieją, że kiedyś rozkład zostanie poprawiony, podobnie jak stało się to w soboty… Na pocieszenie – może uda się przynajmniej stworzyć takt między „178” a „106”.

  8. Linie „182” i „482” będą obie kursować w weekendy co pół godziny (dotychczas ta pierwsza co 24 minut, ta druga wcale).

    Komentarz: znów jestem na nie. Mistrzejowice straciły całotygodniowe „128”, a w zamian dostaną tylko kursy „482” w soboty i święta (plus szczytowe „439”, o czym poniżej)? „182/482” już w roku szkolnym 2014/2015 jeździły wypchane po brzegi, nieraz nie mieszcząc pasażerów. Teraz będzie tylko gorzej, jednak w dni powszednie nie dojdzie żaden kurs.

    Zresztą w weekendy też można mieć sporo zastrzeżeń: zapewne „482” będzie kursować tylko w ograniczonych godzinach, podobnie jak w dni powszednie, przez co wieczorem Mistrzejowice będą mieć do centrum tylko „182” co pół godziny. Do tego „482” kończy trasę w połowie osiedla, a co z jego wschodnią częścią?

    Rykoszetem oberwało też os. Na Stoku, które straci kilka kursów „182”. Zmiana niby niewielka, jednak to nie pierwsze ograniczenia w tym rejonie, bo przecież dopiero co pocięto „142” w soboty

  9. Linia „439” zostanie skierowana przez Bohomolca do Mistrzejowic.

    Komentarz: … czyli próba łatania braku „128” przez inne linie. Sęk w tym, że „439” to tylko szczytówka, a do tego przecież kursowała już do tej pory, tyle że z drugiej strony osiedla. Jest to więc żadna zmiana na plus, ot po prostu skierowanie autobusu na równoległą trasę. Zaznaczmy też, że ta nowa będzie odrobinę krótsza niż dotychczasowa do przystanku „Skarżyńskiego”, co oznacza dla ZIKiT kolejne oszczędności.

    Tymczasem brak „439” na Wiślickiej może dać się we znaki pasażerom linii „139”, która przecież już do tej pory słynęła z nieludzkich tłoków. „439” zamiast coraz lepiej wzmacniać linię bazową, robi to z roku na rok coraz gorzej (przypomnijmy, że kiedyś jako „169” kursowała aż do al. Przyjaźni!). Nie oszukujmy się jednak, tutaj chodzi o oszczędności – zabrano z Mistrzejowic „128” i dziurę po nim próbuje się łatać tym, co akurat jest pod ręką. „Jakoś to będzie”?

  10. Linia „501” w kierunku Huty zostanie skierowana przez Dunikowskiego, dzięki czemu pasażerowie na przystanku „Os. na Lotnisku” jadący we wspomniane rejony będą mieć oba autobusy – „123” i „501” – dostępne w jednym miejscu.

    Komentarz: o, proszę. Mała zmiana, a cieszy. Nic nie kosztuje, nikt nie traci, a ktoś nawet zyska. Jestem pod wrażeniem!

Kaszmir

Reklama

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by Przemysław z Mistrzejowic on 20 sierpnia, 2015 - 5:53 am

    182/482, podstawowy problemem jest fakt, że 482 nadal dojeżdża tylko do “dworca Mistrzejowice”, który jest na zachodnim skraju dzielnicy o tej nazwie i samej dzielnicy nie obsługuje (tylko zachodnie 20%). Dopóki nie zostanie ona wydłużona do Ronda Piastowskiego, problem będzie istniał.
    439, to samo, co 482. Dodatkowym argumentem za przejazdem Wislicką jest fakt, że w tym momencie przesiadka ze 123 i 178 na Wislickiej w kierunku centrum Krakowa, wymaga przechodzenia odpowiednio trzy i cztery razy przez jezdnię!
    501 – zmiana wydaje mi się być kosmetyczna. Zgadzam się, że jest potrzebna na Obrońców Krzyża, ale na os. Strusia wystarczyłoby, gdyby się zatrzymywał na al. Andersa.
    Pozdrawiam.

    • #2 by kaszmir on 20 sierpnia, 2015 - 9:44 am

      Popieram, ja bym wydłużył „482” co najmniej do os. Złotego Wieku. Z „501” mój błąd w tekście – chodzi o przystanek „Os. Na Lotnisku”. „123” skręca tam w lewo, a „501” zwykł jechać prosto – miały więc przystanki osobno. Teraz będą razem 🙂

  2. #3 by Bartosz Miśkowiec on 20 sierpnia, 2015 - 6:40 am

    Nawet w ramach konsultacji pisałem do ZIKiTu o zmianach na linii 439, argumentując, że traci ważny punkt przesiadkowy (Wiślicka) oraz studenty (Okulickiego):

    „(…) Martwi mnie jednak zmiana jej trasy na krótszą, przez Bohomolca. Wspomniana linia traci teraz 2 ważne punkty. (…) warto by utrzymać trasę linii 439 wg propozycji: Mydlniki – Wiślicka bez zmian, a następnie przystankami Wiślicka – Łęczycka – Os. Złotego Wieku – Miśnieńska – Mistrzejowice, podobnie zresztą jak była końcówka linii 128.

    Zdaję sobie sprawę, że trasa będzie trochę dłuższa i przez co będzie generować większe koszty. Moim zdaniem jednak warto rozważyć taki przebieg trasy linii 439. Przy nim żadne osiedla nie tracą połączenia, a kilka nowych je zyska.”

    I spotkałem się z odpowiedzią, którą – znając ZIKiT – można było przewidzieć 😀
    https://goo.gl/photos/J67SEj5686EeCcYX6

    Ogólnie dobrze, że mam rower i mieszkam właśnie w tej zachodniej części Mistrzejowic. Inaczej byłoby ciężko 😉

    • #4 by kaszmir on 20 sierpnia, 2015 - 9:39 am

      No tak, odpowiedź w stylu ZIKiT 😀 Najbardziej mi się podoba zwracanie uwagi na zwiększenie częstotliwości „139” rano – no tak, dojdzie jeden albo dwa kursy na dzień, zaszaleli!

      Też uważam, że w takim układzie „439” powinno jechać przez Wiślicką i dopiero do Mistrzejowic.

  3. #5 by Artur Małyniuk on 20 sierpnia, 2015 - 8:31 am

    Duży plus za poruszenie kwestii „synchronizacji” 174 i 178!. ZIKiT myślał, że jak zwiększy liczbę kursów tramwajowych o 0,2 proc. to nikt nie zauważy, że zmniejszą obsługę komunikacyjną ul. Nowohuckiej o 30 proc. Brawo!

    • #6 by kaszmir on 20 sierpnia, 2015 - 9:37 am

      O 30% chyba aż nie, lecz fakt, na Nowohuckiej ubędzie kursów. Do tej pory w święta były „174” 3/h + „178” średnio 1.5/h, czyli razem 4.5/h. Będzie 4/h, czyli (w święta) ponad 11 procent mniej.

  4. #7 by Mi on 20 sierpnia, 2015 - 8:47 am

    Skąd akurat wiadomo, że 439 nie pojedzie na Mistrzejowice przez ul. Wiślicka???

    • #8 by kaszmir on 20 sierpnia, 2015 - 9:36 am

      Tak podał ZIKiT w komunikacie – ma jechać przez Bohomolca.

  5. #9 by marian on 20 sierpnia, 2015 - 10:10 am

    A gdyby tak 439 w stronę Mistrzejowic przez Bohomolca a w stronę Mydlnik przez Wiślicką, Jancarza i Okulickiego?

    • #10 by Bartosz Miśkowiec on 20 sierpnia, 2015 - 10:16 am

      No o tym nie pomyślałem. Genialne.

      Ludzie chcący dojechać np. na Os. Złotego Wieku pojechaliby do Mistrzejowic, a potem chwilę poczekali i z kursem na Mydlniki dotarliby na Os. Złotego Wieku.

      A biorąc pod uwagę opóźnienia na tych liniach (139, 439) to odjazd z pętli byłby nawet zaraz po przyjeździe na nią. 😀

  6. #11 by Bartosz Miśkowiec on 20 sierpnia, 2015 - 12:54 pm

    139 / 439 już nieaktualne!!! ZIKiT pokierował obie linię „górą” 😮

    „Linia nr 139 zostanie skierowana przez Mistrzejowice ulicami Bohomolca, Jancarza i Srebrnych Orłów. Zmiana ma na celu zwiększenie oferty komunikacyjnej dla mieszkańców Mistrzejowic poprzez zapewnienie połączeń bezpośrednich z jednej strony z ciągiem alei 29 Listopada, al. Słowackiego, al. Mickiewicza, ul. Czarnowiejskiej i dalej do Mydlnik, a z drugiej strony do Kombinatu. Jednocześnie linia nr 439 zostanie skierowana al. Andersa i ul. Dąbrowskiej do pętli Czyżyny Dworzec. Zwiększy to ofertę bezpośrednich połączeń z zachodniego odcinka al. Andersa oraz zapewni bezpośrednie połączenie ul. Dąbrowskiej ze śródmieściem. Obie linie będą kursowały w okolicach godz. 7 z częstotliwością zwiększoną do 10 minut.”

    • #12 by kaszmir on 20 sierpnia, 2015 - 1:56 pm

      Ano, ZIKiT mi podpadł, bo dostałem przecieki i miałem wrzucić artykuł o tym dziś albo jutro 😛
      Przy czym „439” nie będzie przez Bohomolca, jedynie „139”. „439” pojdzie do Wiślickiej jad dawniej, a dalej al. Gen. Andersa – Dąbrowskiej – Czyżyny Dworzec.

  7. #13 by Wojciech on 20 sierpnia, 2015 - 2:02 pm

    Jałmużna w postaci jednego kursu 132 przez Wańkowicza zostanie przywrócona po wakacjach?

    • #14 by kaszmir on 20 sierpnia, 2015 - 2:33 pm

      Pewnie tak, inaczej by poinformowali o zrezygnowaniu z kursu wariantowego.

  8. #15 by misiek on 21 sierpnia, 2015 - 3:05 pm

    Po co komu 139 albo 439 na Bohomolca, 439 powinno jechać Andersa ale nie do Czyżyn tylko do Struga. 139 powinna zostać na Wiślickiej, a przez Bohomolca, Mistrzejowice i Rondo Piastowskie powinna zostać skierowana 125, dodatkowo przy skierowaniu 125 przez Bohomolca powinna zostać zlikwidowana 482. Wtedy można by było wzmocnić 125 i 182 jednocześnie uzyskując synchronizację na odcinku Rondo Piastowskie – Rondo Mogilskie. Dodam jeszcze, że 128 powinna być skrócona do Małego Płaszowa i powinna być poprawiona częstotliwość.

  9. #16 by tramwajarz on 21 sierpnia, 2015 - 6:12 pm

    Linie „130” i „139/439” dostaną dodatkowe kursy.

    Oho tak się rozpisali a tu po spartańsku czyli śmieszne 2-3kursy na cały dzień

    8. komunikacja III świata

    W październiku pierwszaki uniwersyteckie poznają co to bydłowóz w 130, 139, 439itd a reszta mieszkańców sobie przypomni.

    Majchrowski z SLD + Rada Miasta PO-PIS-PSL-SLD musi odejść by coś w ZIKIT się zmieniło.
    A że krakowianie są przywiązani do tradycji więc nadal leśne dziadki będa rządzić.
    Nadal się będą dziwić że komunikacja miejska itd do niczego skoro wybierają tych samych sprawdzonych polityków
    ===
    Miasto zdecydowało, że nie dołoży 360 tys. zł do organizacji towarzyskiego meczu Cracovia – Vfl Wolfsburg. To porażka Janusza Kozioła, doradcy prezydenta Krakowa ds. sportu, który – jak podkreśla – chce ożywić miejskie stadiony.

    Na rozwój komunikacji nie ma…

  1. Nowości powakacyjne 2015 – autobusy cz. 1 | krabok
  2. Kolejna zmiana trasy „103” | krabok
  3. Kolejna zmiana trasy „103”, „153” i „193” | krabok
  4. Kolejna zmiana tras „103”, „153” i „193” | krabok
  5. Top 10 do poprawki | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: