Dosłownie kilkanaście godzin po moim artykule nt. planowanych zmian w komunikacji autobusowej, ZIKiT wydał nowy komunikat gdzie obwieścił światu kilka kolejnych nowości. Przeanalizujmy zatem i je!
- Linie „112” i „162” będą kursować co 20 minut w szczycie każda (do tej pory: co 30), w zamian linia „412” zostanie zlikwidowana.
Komentarz: ZIKiT już wcześniej wysłał pismo do RDVIII Dębniki z taką propozycją, a Rada zaopiniowała ją w połowie lipca, oczywiście pozytywnie. Na wspólnym odcinku ilość kursów się nie zmieni, jednak zyskają pasażerowie z końcówek: Tyńca oraz Podgórek Tynieckich. Miło też, że po trzech latach „112” wraca do swojej dawnej częstotliwości.
- Linia „128” będzie skierowana przez przystanek „Lipska„, celem umożliwienia przesiadki na „9” i „50”.
Komentarz: również dobry pomysł. Szkoda, że pętla „Mały Płaszów” nie została wybudowana właśnie w rejonie przystanku „Lipska”, bo wtedy możliwość przesiadki na te dwie linie mieliby również pasażerowie „123” i „221”. A tak, wciąż będą musieli łapać tramwaje na Płaszowie, mimo że ledwie dwa przystanki dalej do dyspozycji byłoby znacznie więcej linii.
Przy okazji warto wyjaśnić, czemu „125”, w przeciwieństwie do „128”, nie pojedzie przez przystanek „Lipska”. W przypadku tej linii bardzo ważny jest dojazd do Szkoły Podstawowej nr 47, która jest najlepiej dostępna z przystanku „Szczecińska”. „125” zresztą kiedyś jeździło właśnie przez Lipską i Saską (tak jak pojedzie „128” od września), lecz na prośbę RDXII pojechało przez ul. Przewóz. Ciekawostkę może stanowić, że oszczędności z tamtej zmiany (trasa przez Przewóz jest odrobinę krótsza) starczyły na uruchomienie nocnego autobusu „643” do os. Złocień. (A mi się aż łezka w oku kręci, bo artykuł o „643” był moim pierwszym na tym blogu!)
- Linia „439” nie pojedzie jednak przez Bohomolca, tylko do przystanku „Wiślicka” bez zmian, następnie al. Gen. Andersa – Dąbrowskiej do Czyżyn Dworca. W zamian, to linia „139” zostanie wyprostowane na środkowym odcinku i pojedzie właśnie przez ciąg Bohomolca – Jancarza.
Komentarz: „139” na Bohomolca niewątpliwie się przyda, do tego skróci się czas przejazdu na tej linii między Hutą a centrum. Zyskają również Mistrzejowice, które po zabraniu „128” były mocno na minusie. Pytanie jednak, czy „139” podoła nowym potokom pasażerskim? Linia ta nawet do tej pory słynęła z tłoku.
Nie podoba mi się też po raz kolejny zabieranie kursów z całego rejonu Mistrzejowic i os. Oświecenia. W zamian za „128” nie dołożono nowych (nie licząc „482” w weekendy), a „139” nie można liczyć jako nowość bo przecież kursowało już wcześniej, od drugiej strony osiedla.
Wreszcie, trzeba zapytać czy nowa trasa „139” nie będzie gwoździem do trumny dla „16”. Radni nowohuckich dzielnic od wielu miesięcy walczą o powrót „szesnastki” pod Kombinat, jednak skoro „139” połączy obsłuży Mistrzejowice, argumenty za skierowaniem „16” pod Hutę przestają mieć znaczenie. A szkoda, bo taka trasa przywróciłaby jej część pasażerów, do tego zapewniła dojazd bez narażania pasażerów na korki i spóźnienia – coś, z czego „139” wręcz słynie. A tak będziemy mieć „139” stojące w korku, a obok „16” marnującą swój potencjał. Oby też nie okazało się z czasem, że będzie to kolejny pretekst do cięć tego tramwaju – dość powiedzieć, że jego poprzedniczki na Ptaszyckiego („20” z Mistrzejowic, „17” z os. Piastów) były regularnie ograniczane. Cięcia na „16” zresztą trwają już w najlepsze.
Jeśli chodzi o „439”, to zmiana mała, lecz chyba cieszy. Wprawdzie to linia tylko szczytowa, lecz zawsze zapewni dodatkowe połączenie na al. Gen. Andersa oraz, przede wszystkim, ul. Dąbrowskiej która do tej pory była pozbawiona bezpośredniego połączenia ze Śródmieściem. Zyskają też kierowcy, otrzymując dostęp do porządnego punktu socjalnego w Czyżynach. Jedyne co mnie niepokoi, to że „439” – które miało jak najlepiej wzmacniać i pokrywać „139”, powoli się od niego oddziela. Wolałem stary układ, w którym „169” dublowało linię bazową aż do al. Róż.
- Zmiany nazw przystanków:
- „Kawiory” (zlokalizowany na ul. Czarnowiejskiej) na „Chopina”,
- „Kraków Arena” na „TAURON Arena Kraków” (niewspomniana w komunikacie ZIKiT),
- „Kraków Arena Al. Pokoju” na „TAURON Arena Kraków Al. Pokoju” (również niewspomniana).
Komentarz: niech będzie, chociaż ta ostatnia nazwa jest zdecydowanie za długa.
- Przesunięcie godzin kursowania ze zwiększoną częstotliwością na wybranych liniach w dni wolne od pracy, dzięki czemu wieczorem będzie lepsza oferta.
Komentarz: ogólnie pomysł dobry, bo na wielu liniach zainteresowanie w niedzielne wieczory jest spore. Oby tylko nie doprowadziło to do zbyt ubogiej oferty rankami.
- Zmiany funkcji przystanków:
- z „nż” na „stałe”: „Albatrosów”, „Bacutil”, „Bagienna”, „Balicka Wiadukt”, „Bieżanów Granica Miasta”, „Chabrowa”, „Lipska”, „Os. Łokietka”, „Łutnia”, „Makowa”, „Malborska Szkoła”, „Odmętowa”, „Powstańców Garaże”, „Sikorki”, „Słona Woda”, „Sudolska”, „Szczegów”, „Ślósarczyka”, „Tischnera”, „Urząd Skarbowy Nowa Huta”, „Węgrzynowicka”,
- ze „stałych” na „nż”: „Bartnicza”, „Batowice”, „Błonia Kościelnickie”, „Branice Ośrodek Zdrowia”, „Branice Pagórek”, „Elektromontaż”, „Fort Mogiła”, „Geologów”, „Giełda Balicka P+R”, „Gustawa Morcinka”, „Hallera”, „Karowa”, „Lipowskiego”, „Ks. Łaczka”, „Malinowskiego”, „Na Załęczu Szkoła”, „Pasternik”, „Petőfiego”, „Podstawie”, „Rybitwy Rozjazd”, „Rybitwy Sklep”, „Siejówka”, „Sucharskiego”, „Suchy Jar”, „Świdzińskiego”, „Ks. Targosza”, „Wadów Glinik”, „Wolica”, „Wolica Kościół”, „Wolica Sklep”, „Wróżenice Górka”, „Wyciąże”, „Wyciąże Sklep”.
Komentarz: trafiona decyzja! Podoba mi się z dwóch względów. Po pierwsze, ZIKiT przyjrzał się pomiarom i dostosowuje przystanki do popularności. I to nie pojedyncze, lecz na masową skalę. Po drugie, jeśli dobrze policzyłem to przystanków „stałych” przybędzie 21, a „na żądanie” 33. Ogólnie zatem przybędzie tych drugich, co również mnie cieszy gdyż jestem ich zwolennikiem.
Kaszmir
#1 by s on 21 sierpnia, 2015 - 8:08 pm
Co z „13” i połączeniem Bieżanowa i Prokocimia z Karmelicką i Królewską ?
#2 by kaszmir on 21 sierpnia, 2015 - 8:56 pm
Z tego co wiem na razie „13” zostaje do Cichego Kącika, i tak będzie co najmniej do 2016 bo po remoncie Dunajewskiego czeka nas remont Basztowej (od Dworca Gł. do Basztowej LOT).
#3 by Xyz on 22 sierpnia, 2015 - 6:25 am
Linia „125” nie ma przystanku „Myśliwska”, ma przystanek „Szczecińska”. Przystanek „Myśliwska Szkoła” jest przystankiem Tele-busa.
#4 by kaszmir on 22 sierpnia, 2015 - 12:28 pm
Poprawiłem! Zastanawiam się, jak to się stało, bo w czasie pisania artykułu sprawdzałem mapę i listę przystanków. Ech!
#5 by Mistrzejowiczanin on 22 sierpnia, 2015 - 7:51 am
Te zmiany nazw przystanków są bezsensowne.
#6 by Przemysław z Mistrzejowic on 22 sierpnia, 2015 - 2:19 pm
Skierowanie “139” na Bohomolca mnie bardzo mocno zaskoczyło i ucieszyło zarazem. Oczywiście wiele zależy od tego, jak długi będzie szczyt z kursowaniem co 10 minut.
Korki na odcinku Rondo Hipokratesa – pętla Mistrzejowice są rzadkością, więc o to bym się nie martwił. Oczywiście czekanie na przyjazd z centrum Krakowa np. na Rondzie Barei będzie loterią, ale tak jest i teraz, zatem zmiana pod tym względem jest żadna.
Napisałeś, Kaszmirze, że to skróci czas przejazdu – mylisz się. Odcinek Łęczycka – Park Wodny przez Bohomolca jest ok. 300m. dłuższy, a po drodze jest więcej przystanków, w zamian pomijamy światła na Wiślickiej. Średnio na jedno wyjdzie, z wyjątkiem godzin z największymi korkami na dojeździe do skrzyżowania “Wislicka”.
Co do “16”, nie widzę powodów do zmiany. “139” można podjechać na al. Róż i podejść, ale nie każdy o tym wie, a przy brzydkiej pogodzie jest to nadmiernie kłopotliwe. W dodatku po drodze są “DH Wanda” i “Tomex”, które generują większą frekwencję od Pl. Centralnego, a “139” tam nie jeździ.
Straci na znaczeniu problem “Solidarności czy Ptaszyckiego” i to chyba tyle.
“439” będzie na znacznej długości poza trasą “139”, więc chyba przyjdzie zacząć walczyć o to, by była całodzienna, a nie tylko szczytowa.
Pozdrawiam.
#7 by kaszmir on 23 sierpnia, 2015 - 2:07 pm
No i masz mnie jak bocian żabę 😉 Rzeczywiście, trasa przez Bohomolca jest minimalnie dłuższa, natomiast czasy przejazdu „182” i „139” w dni powszednie są obecnie te same. Jedynie w popołudniowym szczycie w kier. Huty „139” jadąc przez Wiślicką ma przejazd… o minutę krótszy, co wg mnie jest raczej błędem i niedostosowaniem rozkładów do korków jakie tam występują.
Co do „16”: do DH Wanda i Tomexu, jadąc z Mistrzejowiec jest zdublowana przez „9” i „14”. Na większości trasy ogólnie pokrywa się z „21”, do Ptaszyckiego jest też „123”, a teraz jeszcze dojdzie „139” podbierające jej część potoków z Huty. Z ważnych, a unikatowych relacji zostanie właściwie tylko Mistrzejowice – Os. Zgody.
Chciałbym się mylić, lecz linie na Ptaszyckiego były od zawsze cięte, najpierw „20”, potem „17”. Zresztą, cięcia na „16” już się przecież zaczęły i obawiam się, że będą kontynuowane gdy zajdzie taka potrzeba.
#8 by Angela on 23 sierpnia, 2015 - 10:01 am
Zmiana nazwy przystanku „Kawiory” na „Chopina” mi się nie podoba! Nie, nie, nie! 😦 😦 😦
#9 by er on 24 sierpnia, 2015 - 3:26 pm
A jakie to ma znaczenie dla pasażera z jakiej nazwy przystanku korzysta ?
#10 by tramwajarz on 29 sierpnia, 2015 - 9:49 pm
Właśnie! Szopen a nie Chopin!:D