Zmiany na liniach „163” i „183”

Pamiętacie Projekt za milion? Jedną z sugestii, które zawierał, była zmiana częstotliwości linii „163” i „183” w weekendy, tak by obie kursowały co 40 minut (zamiast odpowiednio co 60 i co 30). Dzięki temu polepszyłaby się synchronizacja i między nimi (tyle samo kursów/h, lecz w równym takcie 20+20, zamiast 10+20+30 minut), oraz „163” ze „125” na Półłanki (również 20+20, zamiast braku jakiegokolwiek taktu do tej pory). Wspominam o tym, bo propozycja ta… właśnie została wprowadzona w życie.

Otóż tuż przed weekendem ZIKiT poinformował, że od soboty 12 września linie „163” i „183” będą kursować w soboty i święta… właśnie co 40 minut. Co więcej, sprawdziłem rozkłady i synchronizacja na wspólnych ciągach będzie naprawdę dobra: „163” ze „183” co 20 minut, a „125” ze „163” w najgorszym przypadku 15+25 (czyli choć nieidealna, to wciąż całkiem niezła). Można? Można! 🙂

Nie wiem, czy urzędnicy przeczytali wspomniany projekt, czy ktoś się nim zasugerował i podrzucił im podobny pomysł. Wydaje mi się jednak, że nie jest to zbieg okoliczności, bo dotychczasowy układ – z brakiem synchronizacji linii – funkcjonował od blisko roku („125” od września 2014 kursuje w weekendy co 40 minut), a mimo to go nie poprawiono. Wydaje się również, że urzędnicy wpadli na to rozwiązanie stosunkowo niedawno – inaczej wprowadziliby je przecież wraz z rozkładami szkolnymi, a nie dwa tygodnie później, zmieniając ponownie dopiero co zmienione rozkłady.

Tak czy owak – pozostaje się cieszyć, bo nie dość, że na odcinkach Prokocim Szpital – Złocień i Złocień – Garbarnia poprawione zostały synchronizacje, to jeszcze przybyło trochę połączeń w kierunku Huty (częstsze „163”). I dobrze!

Kaszmir

Reklama

, , , , , , ,

  1. #1 by EU8N on 13 września, 2015 - 7:03 am

    Ponawiam propozycję, którą już podawałem pod innym artykułem. Skoro 163 jeździ co 40 minut, to można wprowadzić jeszcze dodatkowe zmiany:
    – Zmniejszyć częstotliwość 123 w weekendy do 40 minut;
    – Zwiększyć częstotliwość 193 w weekendy do 40 minut;
    – Zlikwidować kursy 153 w weekendy.
    Oczywiście 123 i 163 na wspólnym odcinku do koordynacji. To samo dotyczy 123 i 193. Dobrze byłoby dodać jeszcze po 2 pary kursów do 163, żeby jeździł co 40 minut cały dzień, a nie tylko od 9:00 do 19:00.
    Plus to szansa lepszej koordynacji poszczególnych par linii. Minus – zmniejszenie częstotliwości 123, ale w obliczu kursowania 139 przez Mistrzejowice nie powinno być to tak dotkliwe.

    • #2 by kaszmir on 14 września, 2015 - 10:00 am

      Tylko wtedy zarówno Piastów jak i Mistrzejowice byłyby na minusie. Pamiętam, jak jeszcze niedawno i „123”, i „153” kursowały w weekendy co 20 minut, a teraz miałyby co 40. Jeszcze dochodzi kwestia synchronizacji „193” ze „103” do/z Lesiska (oraz „103” ze „113”).
      A dla Mistrzejowic „123” jest tym ważniejsze, bo po zabraniu „128” zwyczajnie brakuje połączeń z Wiślickiej w kier. osiedla.

  2. #3 by tramwajarz on 13 września, 2015 - 11:44 am

    ZIKIT powinien Ci wysłać, w ramach podziękowań, co najmniej żelazko za te porady. Chyba że już ktoś wziął za to premię;)

    2 tygodnie w ZIKIT trwały narady nad tym pomysłem:P

    Czy 163 musi wszystkimi kursami jeździć do Rżąki? Skrócenie do Bieżanowa dałoby kilka kursów.
    Połączenie 133 i 163 też nie byłoby złe.

    • #4 by kaszmir on 14 września, 2015 - 10:02 am

      Nie wiem czy „163” musi jeździć do Rżąki, natomiast na pewno powinien dojeżdżać do Prokocimia Szpitala – ze względu na synchronizację ze „183” i zapewnienie dojazdu do tego węzła przesiadkowego.
      Kiedyś „183” jeździł tylko do Bieżanowa Nowego i Złocień właśnie walczył o wydłużenie w rejony Prokocimia.

    • #5 by asdasd on 15 września, 2015 - 10:32 am

      W jakim sensie „połączenie 133 i 163”?

    • #6 by tramwajarz on 15 września, 2015 - 11:56 am

      Al. Przyjaźni – Łagiewniki

    • #7 by kaszmir on 17 września, 2015 - 10:14 pm

      PS. tramwajarz – nic mi nie wysłali, ani żelazka, ani nawet deski 😦

  3. #8 by EU8N on 14 września, 2015 - 9:35 pm

    Tylko, co jest lepsze dla pasażerów: dwie linie z częstotliwością 60 minut każda, jeżdżące w takcie 5/55, czy jedna linia z częstotliwością 40 minut? Oczywiście, że jeśli porównamy proponowane przeze mnie zmiany z sytuacją sprzed kilku lat, to jest mniej kursów. Ale czasem lepsza jest nieco niższa częstotliwość a w zamian koordynacja z inną linią.
    Jeszcze innym rozwiązaniem byłoby skrócenie również 193 do Os. Na Skarpie. Wtedy nie byłoby problemu z koordynacją ze 153. Na Klasztornej i tak jest za dużo kursów a dodatkowo autobusy utykają tam w korkach. Poza tym, 193 ma teraz „cywilizowaną” końcówkę na Prądniku Czerwonym.

    • #9 by kaszmir on 15 września, 2015 - 7:57 pm

      Tylko w ten sposób tworzymy niebezpiecznie precedens: zachęcamy urzędników do psucia synchronizacji na kolejnych ciągach, by potem cięli i jeszcze mówili, że wyjdzie na lepiej. Jedynym rozwiązaniem wg mnie jest utrzymanie częstotliwości i poprawa synchronizacji.

      PS. Takt 5/55 jest tylko rano, potem jest (ciut) lepiej: 15+45 oraz 20+40.

      • #10 by EU8N on 19 września, 2015 - 5:26 pm

        A powinno być 30+30. Zresztą, najlepsza koordynacja 123, 153 i 193 była w okresie 17.11.2012-11.01.2013 (zanim połączono 193 ze 121). Tylko wtedy 123 miało w weekend f-24 a 153 i 193 miały f-48.

  1. ZIKiTu zamach na synchronizację – cz. I | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: