„20” nie wróci na Basztową

ZIKiT opublikował w tym tygodniu planowane zmiany w stałym układzie linii tramwajowych po otwarciu Dunajewskiego. Dotkną one trzech linii:

  • „13” zostanie skrócona do Bronowic,
  • „24” w zamian będzie wydłużona do Bronowic Małych,
  • największe zmiany czekają jednak linię „20”, która pojedzie po trasie: Mały Płaszów – Dworzec Główny jak dotychczas, następnie Westerplatte – Dominikańska – Straszewskiego i dalej do Cichego Kącika.

O ile zmiany na „13” i „24” są uzasadnione, tak korekta trasy „20-tki” jest dość kontrowersyjna. Moją początkową reakcją było: „w sumie, czemu nie?”, jednak z czasem dostrzegam coraz więcej problemów, które ona narodzi.

Zacznijmy od pozytywów. Zamiana końcówek „13” i „24” przywróci balans w Bronowicach Małych – do tej pory na trzy linie tramwajowe, tylko jedna jechała w kierunku Dworca Głównego („4”), podczas gdy pozostałe dwie skręcały w Podwale („8”, „13”). W efekcie w tej pierwszej panował spory tłok. Tymczasem parę przystanków wcześniej swoją marszrutę kończyło „24”, obsługiwane trójwagonowymi składami, które jednak się na niej mocno marnowały. Teraz powinna zyskać pasażerów, odciążając na tym odcinku „czwórkę”. Bronowice Małe wprawdzie stracą bombardiery na „13”, jednak niebawem powinny zyskać „Krakowiaki” (wg ostatnich zapewnień ZIKiT – mają trafić na „4” po skończeniu remontu Dunajewskiego).

Cichy Kącik utrzyma połączenie z Dworcem Głównym, jednocześnie jednak przywrócona zostanie relacja Piłsudskiego – Filharmonia. Do tej pory wszystkie linie (nie licząc potworka „504”) zatrzymujące się na przystanku „UJ” skręcały w kier. T. Bagatela, przez co osoby chcą jechać w stronę Dominikańskiej musiały albo przechodzić pieszo kilkaset metrów na przystanek „Filharmonia”, albo jechać do „Bagateli” i potem wracać się inną linią.

Tymi pozytywami ZIKiT pochwalił się w komunikacie. Pora teraz jednak przyglądnąć się i wadom, które urzędnicy przemilczeli. Największą to mocne osłabienie ciągu tramwajowego między Rondami: Grzegórzeckim i Mogilskim a Basztową i T. Bagatela. Na Grzegórzeckim zostanie tylko „14” wraz ze szczytowymi wzmocnieniami linią „7”. Czy podoła rady? „Czternastka” zwykła być zatłoczona nawet wcześniej, teraz może zyskać sporo pasażerów. Również na Mogilskim w „4” może być ciasno. Co z tego, że na górze są jeszcze autobusy, skoro większość osób i tak pójdzie na dół, na tramwaje? A w „czwórce” też zwykło być tłoczno…

Urzędnicy chwalą się też, że po latach przywrócone zostanie połączenie Pl. Wszystkich Świętych z Dworcem Głównym. Czy jednak jest ono aż tak potrzebne? Przystanek na wspomnianym Placu znajduje się ledwie 300 metrów od Poczty Głównej, oraz podobny dystans od Filharmonii. A z obu tych miejsc da się bez problemu dojechać do Dworca. Dość zresztą powiedzieć, że przecież takiego połączenia nie było od ponad 15 lat (marszrutyzacja, styczeń 1999) i nie dochodziło do jakichś głośnych protestów. Jasne, niektórzy na zmianach zyskają, jednak czy jest to warte pogorszenia dojazdu znacznie większej grupie osób?

Kolejną rzecz, którą ZIKiT przemilczał, to cięcia w Bronowicach Małych. „24” kursuje co 10 minut tylko przez parę godzin, podczas gdy „13” ma taką częstotliwość cały dzień. Wspomniany rejon straci zatem ok. 20 kursów dziennie w każdą stronę, czyli tygodniowo w obie – ok. 200. To czyste cięcia. A przecież pętla „Bronowice Małe” dopiero co straciła „501” (skierowane w 2014 do Chełmońskiego), a wcześniej – w listopadzie 2012 – również kursy szczytowe czwartej linii tramwajowej.

Rozkład „13” vs. rozkład „24”.

Również z Małego Płaszowa dochodzą głosy niezadowolenia – ledwie dwa lata temu mieszkańcy protestowali przeciwko utracie połączenia z ciągiem bronowickim („20”, kursująca wcześniej do Bronowic, została wtedy skierowana do Cichego Kącika), a teraz czeka ich jeszcze odcięcie od generującego dość spore potoki przystanku „T. Bagatela”.

A jak tam na Basztowej? Niby dużo autobusów i tramwajów, ale… region ten dopiero co stracił „19” (skierowana przez Tunel), oraz kursy „2” w międzyszczycie (częstotliwość pocięta do 20 minut), a teraz na dokładkę straci jeszcze całą linię magistralną. Efekty są jakie są: między Dworcem Głównym a Basztową, czyli na jednym z głównych ciągów komunikacyjnych, zostanie tylko jedna linia tramwajowa kursująca cały dzień co 10 minut: „4”. Ogólnie zresztą tramwajów będzie jakoś tak mało… pięć linii, z czego jedna to tylko szczytówka („7”), druga kursuje co 20 minut („14”), kolejne dwie co 10 tylko w szczycie a w pozostałych porach rzadziej („2”, „24”) i jedna, porządna magistralna („4”). Hmmm.

Obaw jest zatem sporo, jednak ciężko oceniać zanim zmiany wejdą w życie. Może te wszystkie wątpliwości okażą się nieuzasadnione? Życzę tego i sobie, i Wam, drodzy Czytelnicy.

Kaszmir

Reklama

, , , , , , , ,

  1. #1 by tmrf1910 on 17 października, 2015 - 9:16 pm

    To miasto to jeden wielki paraliż komunikacyjny i ciągłe utrudnianie pasażerom życia. Jeśli będę chciał dojechać z Płaszowa na Bronowice to pozostaje mi mniej alternatywnych rozwiązań, a co za tym idzie mniejszy komfort. Każdy za to płaci w końcu i co? ZiKiT ma to w d.

  2. #2 by Kokosz on 18 października, 2015 - 6:21 am

    a wcześniej – w listopadzie 2012 – również kursy szczytowe czwartej linii tramwajowej.

    O jaką linie chodziło? Bo nie pamiętam jakie 4 linie (nie licząc 64) tam jeździły. 😦

    • #3 by szymon on 18 października, 2015 - 6:42 am

      Na Bronowice M. jezdzily 3 linie magistralne 4/8/13 i szczytowa 24. Na Bronowice jezdzily linie nr 14 i 20

    • #4 by kaszmir on 18 października, 2015 - 8:01 am

      Dokładnie. Jeśli chodzi o ilość kursów (szczyt/międzyszczyt) na godzinę, to:
      Bronowice Małe: było 21/18, obecnie jest 18/18, od listopada 18/15,
      Ciąg bronowicki: było 30/27, jest 27/24.

  3. #5 by Safanti on 18 października, 2015 - 9:10 am

    Oczywiście, może niech jeszcze wyłączą wszystkie linie, które są potrzebne. A z płaszowa niech ludzie na piechotę chodzą gdziekolwiek -.-

  4. #6 by J on 18 października, 2015 - 10:22 pm

    Ja tu nie widzę żadnych zalet.

    • #7 by Krzysztof Malak on 18 października, 2015 - 11:35 pm

      Ja widzę :-p wreszcie będę mógł na powrót jeździć do pracy KM. Bo „24” do Bronowic tylko z przesiadką na cokolwiek do BM odebrało mi tę możliwość – po prostu nie zdążałem na przesiadkę na autobusy „23/4/58” tak, by być w pracy na 6. W najlepszym wypadku byłem planowo (w rzeczywistości nie zawsze) 6:01 na przystanku „Zabierzów Działki”, skąd kilka minut do pracy i … upomnienie/nagana za spóźnienie…Więc przesiadłem się do matizka.Teraz, jeśli tylko nie zmienią 1-szego kursu „24” powinienem zdążać :-}

  5. #8 by misiek on 19 października, 2015 - 7:35 pm

    To może 7 wywalić na plac Wszystkich Świętych do Cichego Kącika i wprowadzić kursowanie przez cały dzień i cały tydzień, 14 przez Długą do Dworca Towarowego a 20 po obecnej trasie do Bronowic, plus wprowadzenie kursów międzyszczytowych na 24. Wszyscy byliby zadowoleni 😀

    • #9 by Krzysztof Malak on 19 października, 2015 - 8:12 pm

      Myślisz, że wszyscy?! Każesz „Mistrzejowiczano-Bronowiczanom” się przesiadać, „7” ma trasę taką, że węgorz by się połamał płynąc za nią i powiedz komu i skąd zabrać, żeby się kasa i wozokilometry zbilansowały…

      Mam jeszcze uwagę do „13”, bo IMHO jest nadpodaż WielickaKorona, a tylko 2 linie WielickaStarowiślna: czy nie mogłaby wrócić na niegdysiejszą (’60-’90) trasę przez WŚw, Pocztę i Starowiślną?

      • #10 by kaszmir on 20 października, 2015 - 10:29 am

        Krzysztof – tylko co wtedy z ciągiem św. Getrudy – Krakowska – Korona? „6” kursuje tylko w wybranych godzinach, więc poza nimi nie byłoby żadnego połączenia w kierunku Wielickiej. Wg mnie jakieś powinno być utrzymane, obecnie zapewnia je właśnie „13”.

  6. #11 by Krzysztof Malak on 21 października, 2015 - 2:42 pm

    A musi być połączenie bezpośrednie? Gdzie indziej wieczór też nie ma i jest ok. Bronowice-Św.Gertrudy-Korona „8”, dodatkowo ten ostatni kawałek +”10″, a Korona-Wielicka~Bieżanów „23” i „11”+”3″/”9″; ~Qr2nów „23”/”11″+”24″/”50″.
    No chyba, że „11” i „23” tylko tymczasowo się dublują na tak długim odcinku i ZIKiT planuje zmiany.

    • #12 by kaszmir on 21 października, 2015 - 8:14 pm

      Zgadzam się, że jest za dużo połączeń w relacji Wielicka – Korona. Jednak „13” akurat jest przydatna. Czy potrzebne jest połączenie bezpośrednie ciągu Wawel – Korona – Wielicka? Wg mnie tak, chociaż jedno, by ludzie mieli jak dojechać i się przesiąść. Dla mieszkańców Piasków ta „13-tka” jest teraz ostatnią deską ratunku, gdy np. chcą wrócić wieczorem a „6” nie kursuje.

      Nie upieram się przy żadnym konkretnym połączeniu (np. że musi być akurat linia do Bieżanowa), lecz jakieś całodzienne połączenie spod Wawelu/Krakowskiej w kier. Wielickiej powinno być zachowane. Hm, może lepiej zreformować „6”, albo nawet przesunąć jej kursy na „24”?

      • #13 by Krzysztof Malak on 22 października, 2015 - 1:03 pm

        Nie proszę, nie proponuj zmian w „24”, bo jeszcze ktoś z ZIKiTu podejrzy i popsuje, to co od 31.10.(oby!) zmieniają. „6” pewnie poprzednia wersja (całodzienna) już nie wróci, kołdra krótka. IMHO „11” i „23” kryją rezerwy – estakadowo – Mało Płaszowska propaganda vs uprzednio dobre „23”…

      • #14 by kaszmir on 22 października, 2015 - 3:05 pm

        Miałem na myśli: przydałoby się „24” cały dzień co 10 minut, nawet kosztem części kursów „6”. Jeździłem przez kilka lat na Piaski i doskwierał fakt, że w ścisłym centrum nie było przystanku na którym można by złapać porządną linię do Kurdwanowa.

        Z „11” i „23” się zgodzę. Dotychczasowe „23” się sprawdzało, było szeroko chwalone przez wszystkich, szkoda, że to popsuto. Linia z Płaszowa przez estakadę jest przydatna, lecz może powinna kursować do centrum? Podobno takie plany były rozważane.

  7. #15 by tramwajarz on 22 października, 2015 - 11:20 pm

    11 i 23 do centrum:
    13:BN-Estakada-R.Mogilskie-BM
    2+7:Salwator-Dworzec-R.Mogilskie-Dąbie
    20: Dw.Tow-Krakowska-Estakada-MP
    11:CM-Krakowska-CM.Rakowicki
    23:NB-Krakowska-CK
    12:BF-Dw.Tow

    • #16 by Krzysztof Malak on 23 października, 2015 - 12:44 pm

      Które całodzienne, całotygodniowe, szczytowe? Bo pomięszałeś nieźle i ciekawie. 11 CM-Krakowska~Św.Gertrudy-Westerplatte-Cm.Rakowicki czy ~Dietla-Starowiślna-Westerplatte-Cm.R. czy ~Dietla-R.Gregórzeckie-R.Mogilskie-Cm.R. ??
      I nic z MP prosto do R.Grzegórzeckiego??
      12 z BF którędy do DT? Kapelanką i dalej jak? czy Kalwaryjską i Krakowską i jak? czy Kalwaryjską-Pl.B.Getta-Starowiślną??
      Ukonkretnij to proszę :-}

      • #17 by tramwajarz on 25 października, 2015 - 7:28 pm

        11 przez Dworzec

        Częstotliwości w przybliżeniu do obecnego stanu i budżetu KM.
        Możesz przeliczyć;)

  8. #18 by Karolina on 26 października, 2015 - 12:44 pm

    dlaczego akurat 20? przecież tutaj nie widzę żadnego logicznego wytłumaczenia. Dla ludzi mieszkających na Małym Płaszowie jest ona zbawienna i pozwala bezproblemowo dostać się do centrum, pracy, szkoły ale także i na uczelnie. Gdyby jeździła pusta to inna sprawa, ale podczas gdy tyyylu ludzi z niej korzysta to byłoby niesprawiedliwe aby wprowadzać aż takie utrudnienie. Niech chociaż kursuje tak jak przed remontem na Basztowej..

    • #19 by Krzysztof Malak on 28 października, 2015 - 7:47 pm

      @Karolina – idzie Ci o zmianę, którą wprowadza ZłyKiT czy o propozycję @tramwajarza? Dojazd do centrum jest – Dw.Gł. i Poczta i Pl.W.Św. (UMK i Rynek)… IMHO też lepsza była trasa przez Basztową, Dunajewskiego, a zikici argument, że „przywróci połączenie Pl.WŚw. z Dworcem” choć prawdziwy jest naciągany. Mogli zostawić „2” na starej trasie, ale wtedy nic ze Zwierzynieckiej nie skręcałoby w lewo (dawniej było to „21” do Kamiennej) do Bagateli… Teraz nic nie będzie skręcać z Piłsudskiego w lewo. Może po wybudowaniu tras(y) na GN (i ew. Azory), pod warunkiem zwiększenia nakładów na KM, da się to sensowniej poukładać… A jeszcze jakby (niewielkim, w stosunku do innych planowanych tras, kosztem) wybudować torowisko wzdłuż Piastowskiej, to dojazd do B/BM nieobciążający ciągu Karmelicka-Królewska, daje spore możliwości manewru trasami opisywanych linii. Ale to marzenie, mam tylko nadzieję, że nie mrzonka…

  1. „12-tka” znika z Borku – cz. II | krabok
  2. Top 10 do poprawki | krabok
  3. Maksymalizacja – komentarz cz. 1 | krabok
  4. Maksymalizacja – komentarz, tramwaje | krabok
  5. Maksymalizacja 2018 – komentarz, tramwaje | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: