Nastały niełatwe czasy dla pasażerów „14”. Skierowanie na nią krótszych wozów: 26-metrowych bombardierów NGT6, zamiast dotychczasowych 32-metrowych NGT8, oraz przerzucenie linii „20” na Westerplatte (przez co przestała wspomagać „czternastkę” na trasie R. Grzegórzeckie – T. Bagatela) musiało się skończyć tak, jak się skończyło: w „14” panuje olbrzymi tłok, a czasem ludzie mają nawet problemy ze zmieszczeniem się do wagonów. Nie pomaga nawet „7” (Dąbie – Dworzec Towarowy), która w szczycie dubluje „czternastkę” na odcinku kilku przystanków między os. Dąbie a Basztową.
Jeden z pasażerów postanowił napisać do ZIKiT w tej sprawie pytając, czy i jaki pomysł mają urzędnicy na rozwiązanie tej kwestii. Okazuje się, że Zarząd jest świadomy problemu i rozważa różne opcje, a jedną z nich jest… skierowanie „7”do Bronowic. Oto, co możemy przeczytać w odpowiedzi którą uzyskał mieszkaniec:
Rzeczywiście po zmianie trasy linii „20” w „14” liczba pasażerów wzrosła. Z tego względu rozważamy skierowanie linii „7” z Dworca Towarowego do Bronowic, aby na najbardziej obciążonym odcinku linii „14” kursowały dwie linie ze wspólną częstotliwością co 10 minut. Ostateczne decyzje w tym względzie jednak jeszcze nie zapadły.
Tu może zaznaczę: choć wypowiedź nie jest jednoznaczna, to wierzę, że chodzi o trasę Bronowice – Dąbie, nie Bronowice – Dworzec Towarowy. Na trasie zbliżonej do tej drugiej kursowała już kiedyś linia „12” i totalnie się nie sprawdziła. Poza tym taka „7” wzmacniałaby „14-tkę” nie lepiej niż obecnie „4” czy „24”. Nie mam zatem wątpliwości, że chodzi o tę pierwszą opcję.
Komentarz kraboka: Czy jest to dobre rozwiązanie? Wydaje się, że tak, choć ma też i swoje wady. Przede wszystkim oznaczałoby to zostawienie ul. Długiej w ogóle z tylko jedną linią, nawet w szczycie, co byłoby kontynuacją trwających od paru lat cięć na tym ciągu. Pytanie też, czy znalazłyby się dodatkowe środki, bo nowa trasa „7” do Bronowic byłaby dłuższa od obecnej? Z drugiej strony, dopiero co zamieniono końcówki „13” i „24” w Bronowicach, co też przyniosło spore oszczędności – „24” jeździ rzadziej poza szczytem, więc odcinek Bronowice – Bronowice Małe ma teraz mniej kursów. Zyski te można by przeznaczyć właśnie na „siódemkę”.
Kaszmir
#1 by tramwajarz on 15 grudnia, 2015 - 5:46 pm
To trzeba wysłać zwolnione z „4” 3x105Na na „14”;)
#2 by kaszmir on 15 grudnia, 2015 - 5:51 pm
„14” to w tej chwili jedyna w pełni niskopodłogowa linia na al. Pokoju, Bieńczycach i Mistrzejowicach.
#3 by MrMirkwood on 15 grudnia, 2015 - 6:59 pm
A mi już od dłuższego czasu chodzi po głowie coś takiego:
2 – Salwator Cmentarz Rakowicki przez Westerplatte,
6 – Cichy Kącik Kurdwanów,
20 – Mały Płaszów Salwator przez Basztową.
Wtedy problem 14 częściowo się rozwiązuje, ZIKiT ma swoje połączenie Pl. Wszystkich Świętych z Dworcem Głównym, a 20 jeździ, zgodnie z wolą wielu, przez Basztową. Jedyny minus jest taki, że Salwator traci połączenie z Wawelem i Podgórzem – ale ono akurat nie wydaje mi się niezbędne.
#4 by MrMirkwood on 15 grudnia, 2015 - 7:03 pm
Przepraszam, powinno być:
2: Salwator – Cmentarz Rakowicki (przez Westerplatte),
6: Cichy Kącik – Kurdwanów,
20: Mały Płaszów – Salwator (przez Basztową).
Tablet trochę pomieszał mi znaki interpunkcyjne.
#5 by xyz on 15 grudnia, 2015 - 7:55 pm
Calkowicie sie zgadzam. Naprawde wieelu pasazerom jadacym 20 z Malego Plaszowa znacznie ulatwiloby to dojazd na uczelnie i do pracy.. przynajmniej chociaz troche bo pod bagatela jest znacznie wiecej polaczen na Bronowice niz na Lubiczu..
#6 by Tomek on 15 grudnia, 2015 - 8:29 pm
Ale wtedy z trzech linii salwatorskich żadna nie jedzie pod Bagatelę i LOT
#7 by MrMirkwood on 15 grudnia, 2015 - 8:36 pm
Ależ jedzie. 20 kursowałaby z Salwatora przez Straszewskiego, Podwale, Basztową i dalej do Płaszowa.
#8 by kaszmir on 15 grudnia, 2015 - 9:03 pm
„6” jeździ ledwie co 20 minut, do tego w ograniczonych godzinach. Po godz. 20 Cichy Kącik zostawałby bez tramwaju, podobnie w weekendy rano.
#9 by tramwajarz on 15 grudnia, 2015 - 10:24 pm
Wariantowo może jeździć jedna z linii autobusowych z Cracovii do Cichego Kazika i wyrówna małą ilość kursów „6”.
#10 by tramwajarz on 15 grudnia, 2015 - 7:12 pm
Pozostaje wysłać Pesę Krakowiaka na ”14″. Tylko czy przejedzie?;)
Chyba Autosan będzie musiał zrobić niskopodłogowe człony do NGT6.
Co do „zysków” ZIKITu – powinien dołożyć kursów ponieważ ceny paliw spadły.
#11 by Studentka on 15 grudnia, 2015 - 8:31 pm
Czy nie wystarczyłoby, żeby 14 kursowała co 10 minut, a nie co 20???
Po co tak komplikować i zmienić trasy kilku lini?
#12 by kaszmir on 15 grudnia, 2015 - 9:04 pm
Ja jestem za, kiedyś „14” kursowała co 10 minut. No lecz poszło o kasę, ZIKiT szukał kandydata na oszczędności i znalazł sobie „czternastkę”.