Miasto płaci przewoźnikom (MPK Kraków, Mobilis) za każdy przejechany kilometr linii autobusowych oraz tramwajowych. Poniżej podaję informację o stawkach na 2016 rok, którą dostałem bezpośrednio od ZIKiT. Wszystkie podane stawki to stawki netto.
MPK Kraków:
- tramwaje 13,80 zł/km
- autobusy miejskie 7,57 zł/km
- autobusy aglomeracyjne 5,99 zł/km
Mobilis:
- autobusy przegubowe (18 m) 7,26 zł/km
- autobusy standardowe (12 m) 6,07 zł/km
- autobusy midi (9-10,5 m) 5,26 zł/km
Zainteresowani mogą porównać, jak stawki te zmieniły się na przestrzeni trzech lat – pod linkiem dostępne są wartości dla 2013 roku.
Jacek „Kaszmir” Mosakowski
#1 by tramwajarz on 19 stycznia, 2016 - 4:49 pm
Mamy spadek cen ropy, MPK wymienia tabor na mniej prądo-/paliwożerny. Za wiele to porównanie nam nie powie.
Inna sprawa, że w wozokm MPK są wliczone usługi, które powinny być rozliczane osobno.
Czy umowa ZIKIT-MPK, ZIKIT-Mobilis jest dostępna na stronie ZIKIT?
Dla porównania zmian kosztów wozokilometrów przydałoby się znać czynniki (i ich wielkość) uwzględnione w umowie do corocznej rewaloryzacji stawki za wozokm.
dla przyszłego porównania:)
ON 3,57zł/l 19 1 2016r
http://www.dobaku.pl
za 1 kurs E1/N8/EU8N/NGT6 mamy prawie 2 kursy autobusu 18metrowego a pojemność każdego pojazdu podobna
sporo linii tramwajowych miałoby prawie 2x większą zdolność przewozową i częstotliwość kursowania.
#2 by J on 20 stycznia, 2016 - 12:22 am
Co z tego, że spadek cen ropy? MPK nie tankuje na stacjach paliw, ale ma wieloletnią umowę, która zawiera stabilne ceny, aby uchronić zarówno MPK, jak i dostawcę przed wahaniami jej cen.
#3 by kaszmir on 21 stycznia, 2016 - 3:23 am
Nie słyszałem o tym, mógłbyś rozwinąć? Na ile lat jest ta umowa i jak działa?
#4 by tramwajarz on 21 stycznia, 2016 - 9:34 pm
Co ma do rzeczy wewnętrzna umowa MPK-dostawca paliw do umowy przewoźnik MPK – zarządca KMK ZIKIT?
#5 by J on 21 stycznia, 2016 - 10:55 pm
@Kaszmir – kilka lat temu w MPK się „dowiedziałem” (choć dla mnie to było oczywiste, chyba dla was też – w sensie sam fakt istnienia umowy 😉 ) o istnieniu takiej umowy. Jeśli chodzi o „stabilność cen”, to wyciągnąłem to z doświadczenia w innych miastach np. Wrocław, Poznań, Warszawa – Kraków raczej inny jest. Po szczegóły warto się zwrócić do MPK.
@Tramwajarz – no właśnie to, że jeśli ten fakt na 100% jest, to MPK na niczym nie oszczędza, bo ma stałe ceny.
—
Oczywiście różnice mogą być w szczegółach zabezpieczenia cen i różnie to wygląda z uwzględnieniem inflacji i deflacji. Tu wiem, że we Wrocławiu jest to uwzględnione, ale (niezgodnie z prawem, gdzieś tam w orzecznictwie znalazłem) w praktyce w większości przetargów się tego nie uwzględnia. I ciekawe, jak to jest z dostawą paliwa?
#6 by J on 21 stycznia, 2016 - 11:19 pm
Matko Boska, przeszukałem PIP i się nogą przeżegnałem. Wygląda na to, że umowa jest skonstruowana tak, że zabezpiecza interesy tylko dostawcy (zapewnia marżę dostawcy). W MPK naprawdę dziwni decydenci pracują…
#7 by tramwajarz on 25 stycznia, 2016 - 10:06 pm
Nie, MPK. Mobilis ma zmienne ceny za wozokm (j.w.)
#8 by J on 26 stycznia, 2016 - 1:56 am
Wiem, właśnie to napisałem. Wstyd, jak można było coś takiego wymyślić.
#9 by pasażerk MPK on 21 stycznia, 2016 - 8:23 pm
w kwestii cen jak i ogólnej formy zakupów pozwolę sobie i ja o kilka pytań jako laik.
1. MPK codziennie zaopatruje się w paliwo tj. codziennie przyjeżdża cysterna z Orlenu/Lotosu na zajezdnie?
2. czy każdy autobus jest codziennie tankowany lub jak kto woli „dobijany” do pełna paliwem po zjeździe na zajezdnie?
3. od kogo MPK kupuje ON? bezpośrednio jest to cysterna z rafinerii czy paliwo dostarcza jakiś pośrednik?
4. wiadomo jaki jest wolumen zużycia w skali roku/miesiąca ON przez MPK?
Pozdrawiam.