„115”, „168”, … „169”?

Dobre wieści z północnych rejonów Krakowa. ZIKiT w grudniu deklarował, że postara się wzmocnić linie „115” (Witkowice – Dworzec Główny Wschód) oraz „169” (Górka Narodowa Wschód – Zajezdnia Wola Duchacka) i słowa powoli dotrzymuje. Na pierwszy ogień poszła „sto piętnastka”, której czas kursowania zostanie wydłużony we wszystkie wieczory o ok. dwie godziny. Przy okazji korekcie ulegną popołudniowe odjazdy, które będą teraz wykonywane w regularnych odstępach czasowych.

Rozkład „115”: obecny (z lewej) oraz po zmianach (z prawej).

Ucieszą się również pasażerowie „168” (Krowodrza górka – Radzikowskiego Osiedle). Linia rano zostanie wzmocniona i zamiast trzech kursów/h, będzie wykonywać aż sześć. Ułożenie rozkładu będzie jednak nietypowe: autobusy pojawią się na przystankach nie co 10 minut, lecz w odstępach 6+14. Wynika to z chęci synchronizacji autobusu z linią „138” (Kombinat – Azory), dzięki czemu na wspólnym dla obu odcinku Azory – Krowodrza Górka pojazdy będą pojawiać się na przystankach co ok. 6 – 8 minut, zamiast obecnych dziesięciu. Dodany zostanie również nowy przystanek „Gnieźnieńska NŻ”, funkcjonujący tylko w stronę Radzikowskiego, zlokalizowany pomiędzy istniejącymi przystankami „Azory” oraz „Czerwieńskiego”.

Rozkład „168”: obecny (z lewej) oraz po zmianach (z prawej).

Synchronizacja „138” (niebieski) ze „168” (czerwony) od najbliższej soboty.

W kolejce czeka jeszcze „169”. Przedstawiciele Inicjatywy Górka Narodowa poprosili w grudniu ZIKiT o jedno z dwóch rozwiązań: albo skierowanie na linię dłuższych, przegubowych autobusów, albo zwiększenie częstotliwości w szczycie. Zarząd wstępnie deklarował, że postara się coś wymyślić. Czy i ta obietnica zostanie dotrzymana? Przekonamy się być może niebawem.

Komentarz kraboka: dołożono kursy na obu liniach, więc muszę i będę chwalić: to dobra decyzja, odczuwalnie poprawiająca dostępność komunikacji miejskiej w rejonach Górki Narodowej oraz Azorów. Na „115” pozwoli pasażerom na powrót do domów również wieczorami, z kolei zmiany na „168” zmniejszą tłok w autobusach. Trudno takich zmian nie wychwalać.

Pozwolę sobie jednak i na odrobinę krytyki. Na „115” ostatnie kursy odjadą później niż obecnie, jednak wciąż wcześniej niż na wielu innych liniach w mieście. Zabrakło dosłownie jednego kursu: w dni powszednie ostatni odjazd z Dworca będzie o 22:05, w weekendy nawet ok. pół godziny wcześniej. To za mało choćby dla osób, które pracują w galerii, otwartej w dni nieświąteczne do godz. 22. Po drugie, po zmianach dojdzie do dość dziwnej sytuacji, w której „sto piętnastka” wieczorami pojedzie co 30 minut, a w środku dnia dwa razy rzadziej – ledwie co godzinę. Czy naprawdę popyt na autobusy jest większy o 21 wieczorem, niż o godz. 9 albo 12? W przygotowanym kiedyś „Projekcie za milion” postulowałem, by „115” w międzyszczycie i wieczorami kursowała co 40 minut. Przy takiej samej ilości kursów jak planowana, pozwoliłoby to na uniknięcie wspomnianych dziwnych proporcji częstotliwości (południe / wieczór), do tego wydłużenie kursowania np. do 22:30, a jako bonus – synchronizację z co drugim kursem linii „137” na Kuźnicy Kołłątajowskiej (jeżdżącej w międzyszczycie i wieczorami co 20 minut).

Co do „168”: chwalę i rozumiem, że najważniejsze by ludzie mieścili się do autobusów w godzinach porannych. Wciąż jednak marzy mi się, by poprawiono międzyszczyt, a może i nawet weekendy. Przypomnijmy, że wg pierwotnych założeń linia miała od 2014 kursować co 20 minut przez cały tydzień, nawet w weekendy. Dzięki temu między Krowodrzą Górką a Azorami zapewniony byłby zawsze takt 10-minutowy („138″+”168”), co pomogłoby zachęcić mieszkańców do opcji autobus + przesiadka na tramwaj. A jak jest obecnie? Poza szczytem i w weekendy „168” kursuje tylko co 40 minut, przez co synchronizacja ze „138” jest ledwie połowiczna: jeśli ktoś wraca np. koło południa z centrum i mu się nie poszczęści, może trafić nawet na 20-minutową dziurę w kursowaniu (porównanie: grafika powyżej). W takim układzie dojazd wydłuża się z 15 minut do aż… 35. Raczej średnio zachęca to do systemu przesiadkowego.

Zatem w ramach podsumowania napiszę: bardzo podobają mi się wprowadzone przez ZIKiT zmiany i je doceniam. Jednak tak na „115”, jak i „168” wciąż można jeszcze dużo poprawić. Zarządzie, chcę więcej! 🙂

Jacek „Kaszmir” Mosakowski

Reklamy

, , , , , , , , , ,

  1. #1 by tramwajarz on Styczeń 21, 2016 - 10:15 pm

    Nadmiar 12 przegubów w MPK będzie po przetargu na hybrydy 18metrowe. Idealnie na 169;)

    Dlaczego ZIKIT, MPK wycofali się z obietnicy wysłania od początku powstania linii 169 autobusów 18m? Nagle finansów zabrakło?

    Nie lepiej 115 skierować do Krowodrzej Górki i uzyskać więcej kursów do Witkowic?

    8. Komunikacja Świata…aż strach pomyśleć jak wyglądają następne w kolejności

  2. #2 by Wojciech on Styczeń 24, 2016 - 10:24 pm

    Jeśli „115” zostanie skierowane na KG, wówczas bez obsługi zostanie ulica Wita Stwosza, poza tym 29-ta Aleja straci połączenie z wschodnią stroną dworca.

  3. #3 by kaszmir on Styczeń 25, 2016 - 12:55 am

    „115” już jeździło przecież do Krowodrzy Górki i mieszkańcom się to nie spodobało – właśnie dlatego wywalczyli skierowanie go do Dworca (najpierw jako „537”, potem zmienione w „115”).

  1. Top 10 do poprawki | krabok
  2. Podsumowanie pierwszego półrocza okiem pasażera [List Czytelnika] | krabok
  3. Wielkie małe zmiany – autobusy [komentarz] | krabok
  4. Nowa linia „140” i inne zmiany na Krowodrzy i Azorach – komentarz | krabok
  5. „115” do TAURON Areny? Powrót „537”? | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: