„12-tka” znika z Borku – cz. I

Dopiero co przez internet przeszła fala krytyki w związku z planowanym spowolnieniem autobusu „501”, a tymczasem ZIKiT przymierza się do kolejnej kontrowersyjnej decyzji. Od 1 lutego linia „12” zmieni swój przebieg i będzie kursować na trasie: Łagiewniki – Kapelanka – Grzegórzecka – rondo Grzegórzeckie – rondo Mogilskie – Wieczysta. „Dwunastka” wyleci zatem z Borku Fałęckiego a także Małego Płaszowa – i żaden z tych rejonów nie dostanie nic w zamian. Na pocieszenie tramwaj ma kursować w dni powszednie od godz. 6 do 18-19 (obecnie funkcjonuje tylko w szczycie), jednak wydaje się, że bilans planowanych zmian i tak jest mocno negatywny.

Rok temu opisałem historię tras „dwunastki”, wtedy jeszcze kursującej do os. Dąbie. W komentarzach zastanawialiśmy się z Czytelnikami, jaka może być jej przyszłość po otwarciu estakady Lipska – Wielicka. Zgadywałem wtedy, że raczej nie utrzyma się na al. Pokoju i w zamian możliwe są dwie opcje: skierowanie do Małego Płaszowa (które uznałem za mniej prawdopodobne) lub do ronda Mogilskiego i potem np. do Wieczystej. ZIKiT postanowił chyba wypróbować oba warianty: najpierw wprowadził pierwszy, teraz idzie w drugi.

Niestety przy okazji postanowiono skrócić „12” do Łagiewnik, na czym stratny będzie Borek Fałęcki: w szczycie trzy kursy/h mniej. A przecież urzędnicy dopiero co się chwalili w zeszłe wakacje, że dzięki zmianom („19” zamiast „10”) Borek zyska od września dodatkowe odjazdy w szczycie! Teraz je właśnie znów stracił. Ileż też się bronili, że grudniowe skrócenie „12” do Łagiewnik w związku z awarią podstacji trakcyjnej było tymczasowe i nie planują zostawiać tego na stałe – a obecnie wychodzi na to, że nas oszukano.

Decyzja jest dla mnie kompletnie niezrozumiała, bo jeśli założyć, że linia jeździła do Borku słabo zapełniona, to teraz na skróconej trasie do Łagiewnik będzie jeszcze puściejsza. Co gorsza, zmiana ta zniszczy takt w Borku: do tej pory, wszystkie kursujące tam linie („8”, „12+22”, „19”) były ze sobą zsynchronizowane dzięki czemu w szczycie tramwaje odjeżdżały regularnie co 3-4 minuty. Teraz powstaną dziury. Osłabi się też połączenie regionu z Kapelanką (dojazd do centrum handlowego czy punktu przesiadkowego na rondzie Grunwaldzkim), które od tej pory będzie obsługiwane tylko przez „22” kursujące ledwie co 20 minut.

Ciężko też nie odnieść wrażenia, że jest to dalsze niszczenie dawnej trasy „22” (Borek Fałęcki – Walcownia). Przypomnijmy, że jeszcze dwa lata temu „dwudziestka dwójka” kursowała w szczycie co 10 minut, jednak w 2014 została pocięta z powodu remontu Mogilskiej (wszystkie tramwaje pojechały wtedy przez al. Pokoju i trzeba było ograniczyć ilość kursów). Jako rekompensatę, uruchomiono wtedy linię zastępczą „72” (Borek Fałęcki – Dąbie), jednak zmiana ta miała być tymczasowa, na czas objazdów. Pod koniec 2014 ku oburzeniu mieszkańców okazało się jednak, że remont wykorzystano tylko jako pretekst i ta „tymczasowa” zmiana zostaje na stałe, a „72” zostało zamienione w „12-tkę”. Ta ostatnia po wakacjach 2015 trafiła z kolei do Małego Płaszowa. Widać więc wyraźnie, jak z roku na rok osłabiana jest główna trasa „22”, wzdłuż której tramwaj co 10 minut dostępny jest na coraz krótszym odcinku:

  • przed 2014: od Borku Fałęckiego aż do Nowej Huty,
  • 2014: od Borku do Dąbia,
  • 2015: od Borku do ronda Grzegórzeckiego,
  • 2016: od Łagiewnik do ronda Grzegórzeckiego.

Widzicie, dokąd to zmierza?

A jeśli chodzi o samą nową trasę „12”, wydaje mi się ona nie do końca trafiona. O tym jednak w następnym artykule.

Jacek „Kaszmir” Mosakowski

Reklamy

, , , , , , , ,

  1. #1 by tramwajarz on Styczeń 27, 2016 - 12:09 am

    Linie zaczynające z Łagiewnik w stronę Kapelanki to pustaki. Nie potrzeba analiz za setki tys. złotych by przewidzieć co będzie z 12. Jeszcze jest to dubel 52.

    Ludzie z Borku zostają na przystankach a ZIKIT odbiera kolejną linię na Zakopiańskiej.
    Lepiej wzmocnić linię 8: 48 przez Kapelankę do Salwatora/Dw. Towarowego, 10 skierować w szczycie do Borku.

    • #2 by kaszmir on Styczeń 27, 2016 - 2:20 am

      „18” z Łagiewnik była pustakiem, i „12” wg mnie też będzie.

    • #3 by artzaw28 on Styczeń 28, 2016 - 2:10 pm

      Nowa trasa „12” ma kilka słabych punktów:

      1) Dubel „52”, jak wspomniał Tramwajarz oraz „10”. Nowa trasa to de facto połączenie Łagiewniki – Centrum i jej jedyną korzyścią jest wzmocnienie „10” i „52”. Tylko po co, jeśli te linie jeżdżą co 4 minuty w szczycie (co 7 poza)?

      2) Linia na Mały Płaszów miała być ważna strategicznie: przedłużenie na Rybitwy, parking przy zjeździe z obwodnicy – sposób na zmniejszenie korków i smogu. Zabieranie jej jednej z trzech linii tramwajowych oddala od tego celu.

      3) Końcówka na Łagiewnikach zamiast na Borku (lub na Czerwonych Makach) miałaby sens tylko, jeśli za Łagiewnikami byłby widoczny spadek popytu. W rzeczywistości jest na odwrót. Generalnie pętle daleko przed końcem linii mają tylko sens na liniach peryferyjnych. Niestety, często jest to sposób na szukanie oszczędności, ale kończy się zniechęcaniem pasażerów słabą ofertą i – ostatecznie – spadkiem przychodów z biletów. A więc są to oszczędności, które przynoszą straty.

      lepszy-transport-publiczny.org

  2. #4 by -R on Styczeń 27, 2016 - 5:33 pm

    Ale to jest zikit i im szybciej ta żałosna instytucja zostanie zdelegalizowana, tym będzie lepiej dla WSZYSTKICH Krakusów. To przecież nie pierwszy raz, gdy lecą w kompletne kulki, zachowanie „godne” kogoś, kto nie boi się nikogo i niczego. Bezczelność tych ludzi co kilka miesięcy wyznacza nowe granice…

  3. #5 by nhnn on Styczeń 27, 2016 - 6:00 pm

    moja narzeczona ostatnio jadac 22 (wysiada na walcowni) dowiedziala sie ze w zwiazku z budowa s7 (chyba tak ma nazywac sie ta droga) petla ta zostanie zlikwidowana.

    • #6 by kaszmir on Styczeń 27, 2016 - 8:56 pm

      Kiedyś już rozważano likwidację trasy do Walcowni. A skąd takie wieści, motorniczy tak jej przekazał?

      • #7 by tramwajarz on Styczeń 27, 2016 - 11:08 pm

        Szkoda, że nie myśli się w Majchrowie jak poprawić komunikację tylko jak ciąć. Przedłużenie torowiska do Grębałowa i budowa P+R na rogatkach dałoby „drugie życie” linii na Walcownię.

      • #8 by nhnn on Styczeń 29, 2016 - 7:44 am

        tak. Super strona pozdrawiam goraco 🙂

    • #9 by Urbanistyka Ciekawa albo Nie on Luty 9, 2016 - 9:52 am

      Żadnych takich planów nie ma. Aczkolwiek zapewne na pewien (długi) czas zostanie tam ruch zawieszony, bo trzeba będzie przebudować okolice wiaduktów na Pachońskiego a także Aleję Solidarności. Choć wtedy już będzie ukończony węzeł Igołomska/Ptaszyckiego i tamtędy tramwaje będą mogły jeździć (a nawet będą musiały – to będzie jedyny dojazd w rejon Kombinatu podczas budowy IV obwodnicy…

      • #10 by kaszmir on Luty 9, 2016 - 10:32 am

        Kilka lat temu były już plany likwidacji trasy do Walcowni, o czym dowiedziałem się osobiście od ZIKiT. Nie wdrożono ich pewnie ze względów politycznych (likwidacja trasy tramwajowej w mediach byłaby bardzo źle postrzegana), jednak sama trasa naprawdę nie jest aż tak potrzebna a tramwaje jeżdżą tam raczej puste. Być może zatem czekali na pretekst – którym może być właśnie wielomiesięczne zamknięcie w związku z przebudową układu drogowego (?)

  4. #11 by Piter on Styczeń 27, 2016 - 10:02 pm

    Coś mi się wydaje, że to przygotowanie do kolejnej zmiany. 12-stka będzie pustakiem, to zamiast Łagiewnik pojedzie na Czerwone Maki, a z Wieczystej zostanie wydłużona na Os. Piastów.

    Wtedy 52 zmieni numer i pojedzie co 10 minut. Przy podniesieniu częstotliwości linii 12 do 10 minut, by było to możliwe wyjście.

    Szczególnie, że ZIKIT w jednej z odpowiedzi do mnie napisał, że zna problem stadnej jazdy linii 52 i słabego zapełnienia obecnej 12.

    Drugim powodem zmiany może być poprawienie zapełnień w Krakowiakach na 50 między Rondem Grzegórzeckim, a Gromadzką.

    • #12 by tramwajarz on Styczeń 27, 2016 - 11:23 pm

      To by pasowało do logiki ZIKIT.
      Stadna jazda linii z częstotliwościa 5minut? Pociąć do częstotliwości 10minut i dodać drugą linię, nie będzie stada jednej linii tylko dwóch, wytłumaczyć brakiem możliwości synchronizacji;)

      ZIKIT musiałby naprawić wadliwą sygnalizację, znieść ograniczenie prędkości na rozjazdach z 5km/h, znieść zakaz mijania się tramwajów na skrzyżowaniach. zbudować osobne lewo/prawoskręty-torowiska aby tramwaje wzajemnie się nie blokowały , dobudować perony przystankowe itd. A to za dużo roboty dla usprawnienia linii z cz=5min.

  5. #13 by Urbanistyka Ciekawa albo Nie on Luty 9, 2016 - 9:48 am

    12 na Mały Płaszów nigdy sensu nie miała (serio ktoś jeżdził całą długością tej trasy?!), już sensowniej byłoby, gdyby jeździła tak jak kiedyś do Dąbia. A siódemka do Małego Płaszowa (obecnie bezsensownie dubluje 14 na niemal całej swojej trasie).

    • #14 by kaszmir on Luty 9, 2016 - 10:33 am

      Z ostatnią częścią się nie zgodzę. „14” jeździ przeładowana i „7” przynajmniej podbiera jej część pasażerów. Osobiście uważam nawet, że powinna być wydłużona do Huty. Ogólnie przydałoby się, by „14” na większości trasy kursowała cały dzień co 10 minut.

  1. „12-tka” znika z Borku – cz. II | krabok
  2. „12-tka” idzie do poprawki | krabok
  3. Wielkie małe zmiany – tramwaje [komentarz] | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: