Komunikacja miejska w czasie Światowych Dni Młodzieży – wstępnie

Światowe Dni Młodzieży 2016, które odbędą się w dniach 26-31 lipca w Krakowie oraz podkrakowskich Brzegach, to dla Miasta wielkie wyzwanie pod względem logistycznym. I choć pozostało jeszcze kilka miesięcy, powstał już wstępny plan organizacji komunikacji miejskiej na to wielkie wydarzenie. W lokalnej prasie pojawiły się już szczegółowe informacje na ten temat, zatem krabok nie może być gorszy 😉 Poniżej to, co udało mi się ustalić.

Linie tramwajowe:

  • Urzędnicy postarają się jak najmniej ingerować w istniejącą siatkę linii, lecz pewne zmiany będą konieczne; w szczególności w dni uroczystości na Błoniach tymczasowe zamknięcia trasy do Cichego Kącika czy Salwatora. Rozważane jest też wyłączenie z ruchu estakady Lipska – Wielicka w czasie wędrówek pielgrzymów do i z Brzegów (uczestnicy mają być dowożeni pociągami do stacji Kraków Płaszów i stamtąd kontynuować drogę pieszo, a wobec sporego ruchu przejazd tramwajów przez wspomnianą estakadę mógłby nie być płynny).
  • W centrum nie będzie linii kursujących co 20 minut. Niektóre z nich zostaną zawieszone (m.in. „2”, „6”, a także linie normalnie zawieszane na wakacje jak np. „7”), pozostałe mają być za to wzmocnione do częstotliwości co 10 albo nawet co 5 minut. Pewne zmiany dosięgną również tras poza centrum, w szczególności w rejonach Małego Płaszowa podczas uroczystości w Brzegach.
  • Plan zakłada uruchomienie dodatkowej linii tramwajowej „51” na trasie Krowodrza Górka – Tunel – Kotlarska – Mały Płaszów, kursującej tylko w weekend 30-31 lipca, co 5 minut.
  • Oprócz tego, wiele istniejących marszrut zostanie wzmocnionych do częstotliwości co 5 minut:
    • w tygodniu: „4”, „8”, „24”, „50”, „52”,
    • w weekend: „3”, „9”, „11” (do Borku Fałęckiego), „20” (do Bronowic Małych), „23”.

Linie autobusowe:

  • Część linii zostanie zawieszonych, jednak w zamian plan zakłada uruchomienie czterech dodatkowych autobusów kursujących co 5 minut, których zadaniem byłoby dowozić do miejsc wydarzeń (Błonia, Łagiewniki), ew. w rejony gdzie pielgrzymi mogliby się przesiąść albo kontynuować podróż (Plac Centralny w przypadku uroczystości w Brzegach, Krowodrza Górka przy dojeździe na Błonia). Uwzględnione także planowane parkingi autokarów w Pobiedniku i Modlniczce. Poniżej zaproponowane marszruty:
    • Plac Centralny – po trasie „572” – Rondo Ofiar Katynia – Cmentarz Pasternik – Modlniczka (w zamian „572” będzie zawieszone),
    • Plac Centralny – po trasie „502” – Cracovia – Centrum Kongresowe (w zamian „502” będzie zawieszone),
    • Kombinat – po trasie „139” – Aleje – Cracovia – Centrum Kongresowe,
    • Mistrzejowice – po trasie „178” – Łagiewniki.
  • Istnieje również możliwość uruchomienia dwóch dowozówek, jednej celem obsługi miasteczka namiotowego w Pobiedniku i drugiej do przewozu pielgrzymów ze stacji kolejowej w Swoszowicach w kierunku Brzegów:
    • dowozówka Pleszów – Pobiednik,
    • dowozówka Swoszowice PKP – Bieżanów.
  • Zaproponowano też uruchomienie czterech dodatkowych buspasów, przebiegających w dużej mierze wzdłuż tras dodatkowych linii:
    • Rondo Barei – Pilotów – Rondo Mogilskie – Rondo Grzegórzeckie,
    • Plac Centralny – Al. Gen. Andersa – Bora-Komorowskiego – Opolska – Rondo Ofiar Katynia,
    • Stella-Sawickiego – Nowohucka – Al. Powstańców Śląskich – Łagiewniki,
    • Al. 29 Listopada – Aleje – Konopnickiej – Kamieńskiego – Bieżanowska.
  • Rozważane jest również wzmocnienie istniejących linii, m.in. tych kursujących przez Aleje Trzech Wieszczów czy koło Dworca Głównego. Niektóre dostałyby częstotliwość nawet co 6 albo 7-8 minut.

Tabor:

  • Nie planuje się wypożyczania dodatkowego taboru. Jeśli chodzi o tramwaje, to w tej chwili MPK ma nadwyżkę taborową w związku z dostawą krakowiaków – została skasowana tylko część starych wagonów Konstal 105Na, pozostałe są trzymane właśnie na ŚDM. Co ważne, nie planuje się spinać ich w trójskłady, lecz jedynie po dwa – w zamian dzięki temu do dyspozycji będzie więcej brygad.
  • W kwestii autobusów, na czerwiec zaplanowana jest dostawa 60 nowych 12-metrowych solarisów. W zamian MPK skasuje przed ŚDM jedynie kilka starszych wozów Jelcz 121MB, zatem na czas ŚDM przewoźnik będzie dysponował nadwyżką kilkudziesięciu pojazdów i to właśnie one pomogą obsługiwać pielgrzymów. Warto też uwzględnić, że na czas wakacji, jak co roku, komunikacja miejska zostanie ograniczona, więc rezerwa taborowa będzie tym większa.

Kolej:

  • Również połączenia kolejowe będą wzmocnione: planuje się złączyć pociągi w dłuższe składy (3 x EZT), uruchomione zostaną również dodatkowe kursy na tych szlakach, gdzie będzie miejsce.
  • Pielgrzymujący mają być dowożeni do wybranych stacji, skąd będą kontynuować wędrówkę pieszo. Miejsca dowozu będą zależeć od lokalizacji uroczystości:
    • na Błonia: Łobzów, Mydlniki,
    • do Brzegów: Płaszów,
    • do Łagiewnik: Bonarka, Swoszowice.

Na koniec krótki komentarz. Z powyższych założeń łatwo wywnioskować, że wielu pielgrzymów będzie musiało pokonać przynajmniej część drogi na uroczystości pieszo. Początkowo takie założenie może szokować, jednak wg mnie jest ono w pełni uzasadnione. Wg szacunkowych wyliczeń do Krakowa mogą przyjechać nawet dwa miliony gości, to więcej niż liczba mieszkańców naszego miasta i po prostu nie ma szans, żeby wszystkich przewieść od początku do końca. Autorzy koncepcji wyszli zatem z założenia, że lepiej przewieźć jak najwięcej osób przynajmniej na części trasy, niż małą ich ilość na całej, a resztę zmuszać do długich wędrówek. Wg mnie jest ono jak najbardziej słuszne.

Jacek „Kaszmir” Mosakowski

Reklamy

, , , , , , , , , ,

  1. #1 by -R on Marzec 2, 2016 - 11:51 pm

    Na papierze wygląda ładnie, ale sam jestem ciekaw tak wielkiej ludzkiej masy na raz. Byłem w kilku dużych miastach i aglomeracjach, ale 2 mln ludzi zmierzające do jednego miejsca mogą być nie lada widokiem. Oby pogoda dopisała, bo w przeciwnym wypadku sprzątanie będzie dramatem.

  2. #2 by tramwajarz on Marzec 3, 2016 - 1:00 am

    Z Płaszowa PKP do Brzegów pieszo? To musiała być darmowa rada specjalisty.
    Lipiec, dla 90% uczestników to będzie pierwsza piesza długa (i całodniowa?) pielgrzymka. Oby nie ostatnia i oby pierwsza;)

    Nie da się bliżej do PKP Kokotów, Podgrabie Wisła PKP i transportem rzecznym po Wiśle do Brzegów?

  3. #3 by Vvans on Marzec 3, 2016 - 10:07 am

    Mnie z kolei zainteresowała wzmianka dotycząca tramwajów – 3, 9, 11 do Borku, 20 do Bronowic. Czy skierowanie ich na tę trasę jest podyktowane zamknięciem jakichś odcinków ich stałych tras, czy zwiększonym natężeniem ruchu właśnie na Borku i Bronowicach? I też od razu nasuwa się pytanie o drugie końcówki tych linii – np. 3 i 9, czy to będzie Borek-Bieżanów, czy też może Borek-Krowodrza i Borek-Mistrzejowice? Chyba, że dotyczy to tylko „jedenastki”, ale i tu następuje zmiana trasy. Ma ktoś jakieś informacje?

    • #4 by kaszmir on Marzec 3, 2016 - 11:05 am

      Skierowanie do Borku dotyczy tylko „11” (trasa Mały Płaszów – Łagiewniki – Borek Fałęcki). Dzięki temu połączy Mały Płaszów (baza pod dojazd na Brzegi) z Sanktuarium w Łagiewnikach.

      Z kolei skierowanie „20” do Bronowic Małych będzie wynikać z zamknięcia trasy na Cichy Kącik (o którym jest wspomniane na początku tekstu).

      Pozdrawiam

      • #5 by tc2005 on Marzec 3, 2016 - 1:10 pm

        Pewny jesteś tej „11”. Pytam bo wczoraj media pisały coś innego: – „11” Borek Fałęcki – Nowy Bieżanów.

      • #6 by kaszmir on Marzec 3, 2016 - 1:14 pm

        Nie ma pewności, czy estakada będzie zamknięta. Tak jak pisałem, ta opcja jest rozważana, jednak ostateczne ustalenia jeszcze nie zapadły. Poza tym może być zamknięta tylko chwilowo, albo na parę godzin.

        Jeśli/Gdy będzie otwarta, to „11” pojedzie do Płaszowa. W przeciwnym razie, pewnie do Bieżanowa.

    • #7 by Marta on Marzec 3, 2016 - 12:11 pm

      Na wcześniejszych ŚDMach pielgrzymi także przemierzali spore trasy pieszo, więc to całkiem normalne. Na pieszej pielgrzymce chodzi się nieraz po 40 km (i to nie jest jeden dzień marszu). więc też jest to do przeżycia.

  4. #8 by oooo on Marzec 3, 2016 - 10:53 am

    nie ma co sie tak przejmowac dlugimi pieszymi odcinkami – przeciez ma przyjechac mlodziez,a nie emeryci

  5. #9 by anonymous on Marzec 4, 2016 - 11:17 am

    Te buspasy są bardzo interesujące! Ciekawy eksperyment się zapowiada.

    • #10 by kaszmir on Marzec 4, 2016 - 6:17 pm

      Marzy mi się, żeby zostały po ŚDM, na stałe… chociaż część… 😉

  6. #11 by Mistrzejowiczanin on Marzec 6, 2016 - 8:53 am

    Zapowiada się co najmniej ciekawie. 😉
    Ps. Czy tylko mnie nich chce się włączyć PKK, czy w ogóle coś się pokiciało?

    • #12 by kaszmir on Marzec 7, 2016 - 12:09 am

      Były problemy z forum, dziś popołudniu wróciło do życia. Jeśli Ci wciąż nie działa, odśwież stronę.

  7. #13 by mieszkaniec on Marzec 6, 2016 - 10:44 pm

    Nie będą spinać w trójskłady 105? Bez sensu, mogli nie kasować ich już teraz. 2x105Na to będzie za mało.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: