Koleje Małopolskie: wyniki pomiarów SKA1

Koleje Małopolskie (KMŁ) prą do przodu. Pierwsze połączenie z Wieliczki do Krakowa Głównego uruchomiono w grudniu 2014, we wrześniu następnego roku linię podciągnięto do Balic, z kolei w grudniu 2015 pociągi dotarły do Miechowa i Sędziszowa. Plany zresztą na tym się nie kończą, bo już mówi się o połączeniu z Krakowa do Tarnowa (grudzień 2016) czy wejściu KMŁ na Sądecczyznę. W tym miejscu warto przyjrzeć się, jak radzą sobie obecne połączenia.

Zdjęcie: Bartłomiej Świec.

Do tej pory na KMŁ przeprowadzono dwie serie pomiarów: pierwszą w kwietniu (jeszcze na trasie Wieliczka – Kraków Główny), a drugą w listopadzie 2015 (Wieliczka – Balice). Ich autorami są Michał Nowak oraz Mirosław Koterbicki z Koła Naukowego Logistyki TiLOG na Politechnice Krakowskiej, a pełne pliki z rezultatami Czytelnicy kraboka mogą pobrać odpowiednio pod tymi linkami: #1#2 (oznaczenia zakładek: R1, R2 – dni robocze, S – sobota, N – niedziela). Poniżej przedstawiam krótkie podsumowania najważniejszych wyników, a po dokładne dane odsyłam do wspomnianych plików.


Wieliczka – Kraków (kwiecień 2015) (dane za: dzień powszedni / sobotę / niedzielę)

Liczba przewiezionych pasażerów w ciągu dnia: 3908 / 2305 / 1739

Średnia liczba przewiezionych pasażerów na kurs: 55 / 43 / 48

Maksymalna liczba osób w pojeździe: 167 / 148 / 90

Maksymalne wykorzystanie podaży: 58% / 51% / 31%

Średnia prędkość komunikacyjna (km / h): 37.62 / 37.86 / 37.76


Wieliczka – Balice (listopad 2015) (dane za: dzień powszedni / sobotę / niedzielę)

Liczba przewiezionych pasażerów w ciągu dnia: 6766 / 4042 / 4744

Średnia liczba przewiezionych pasażerów na kurs: 81 / 48 / 58

Maksymalna liczba osób w pojeździe: 262 / 79 / 159

Maksymalne wykorzystanie podaży: 82% / 27% / 55%

Średnia prędkość komunikacyjna (km / h): 34.92 / 35.00 / 35.36


Widać więc, że Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA) się w Krakowie dość dobrze przyjęła. Najlepiej niech świadczy o tym najwyższa zmierzona ilość pasażerów – aż 262 osoby w pojeździe! SKA jednak ma też i swoje problemy – pociągi kursujące co pół godziny na lotnisko to nie jest zła propozycja, lecz wg obietnic sprzed remontu miały jeździć dwa razy częściej, co kwadrans – po to m.in. ten remont był. W tej chwili przylatujący do Krakowa dostają do dyspozycji połączenie, którym w 20 minut można się dostać do centrum Krakowa – lecz na które, przy niesprzyjających wiatrach, można czekać nawet pół godziny, czyli dłużej niż trwa podróż. Chciałbym, by kolejka jeździła przynajmniej trzy razy na godzinę. Pomiary potoków dowiodły, że ma sporo pasażerów – a dzięki zwiększeniu częstotliwości mogłaby mieć tym więcej.

Jacek „Kaszmir” Mosakowski

Reklama

, , , ,

  1. #1 by Rafał on 16 marca, 2016 - 10:37 pm

    To bardzo ciekawe obliczenia pokazujące jak ogromną rolę odgrywa kolej aglomeracji krakowskiej. Proszę przełożyć sobie te 6000 osób na 6000 samochodów… Proszę również nie zapominać, że kolej odgrywa równie ważną rolę w innych częściach województwa, o czym starają się zapomnieć władze województwa likwidując pociągi, które na trasie Kielce – Kraków w niedzielę wożą (jeden kurs) blisko 200 pasażerów. To również niemniej ważny obszar kolei jako kolei, czyli systemu regionalnego a nie tylko aglomeracyjnego. Nikt nie może wmawiać (choćby postępowaniem), że mniej pociągów na Sądecczyźnie czy ziemi olkuskiej = mniej samochodów wjeżdżających do Krakowa. Taka ścieżka rozumowania jest durna (delikatnie mówiąc), i dziwi, że władze woj. małopolskiego brną w nią z uporem maniaka.

    • #2 by kaszmir on 17 marca, 2016 - 8:40 am

      Mądre słowa. Niestety, wszystko rozbija się o pieniądze, a Władzom Województwa wygodnie szukać pretekstów do przycinania linii, byle tylko znaleźć kolejne oszczędności.

  2. #5 by krakus on 17 marca, 2016 - 10:47 am

    Jak to jest możliwe, po wydłużeniu linii do Balic w sobotę maksymalne napełnienie jest mniejsze niż przed otwarciem. Przypuszczam, że to kwestia jakiegoś pojedynczego kursu, który mocno zawyżył pomiar na trasie Kraków-Wieliczka, dlatego maksymalne napełnienie nie jest do końca miarodajną wielkością.

    • #6 by kaszmir on 17 marca, 2016 - 6:25 pm

      Tak jak napisałeś, w przypadku jednorazowych pomiarów zawsze mogą się trafić takie „fluktuacje”. To tylko takie podsumowanie, jak ktoś chce przygotować szersze analizy, może skorzystać z danych w plikach 🙂

    • #7 by Michał on 20 marca, 2016 - 10:59 pm

      Chlorofil:
      Opłaty za dostęp dostęp do infrastruktury liniowej wynoszą 4,08 zł/wozokm na odcinku Kraków Płaszów – Wieliczka Rynek-Kopalnia oraz 5,42 zł/wozokm na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów. Niestety nie mam pod ręką stawki za dostęp na pozostałej części trasy. Możesz to jednak sprawdzić na stronach PKP PLK. Ponadto należy jeszcze doliczyć opłaty za każdorazowe zatrzymanie pociągu na przystanku lub stacji. Opłata ta waha się od 2,73 zł/zatrzymanie (np. Kraków Lotnisko/Airport, Wieliczka Bogucice), do 9,46 zł/zatrzymanie (Kraków Główny.

  3. #8 by tramwajarz on 17 marca, 2016 - 10:20 pm

    Szkoda, że nie będzie więcej linii kolejowych „miejskich” w Krakowie np. Wzgórza Krzesławickie – Dworzec Główny

    • #9 by Grzesiek on 20 marca, 2016 - 7:19 pm

      nie bój nic. Będą, otwartym pozostaje pytanie kiedy. Prędzej doczekasz się SKM-ki jeżdżącej przez Kraków niż metra.

  4. #10 by Tomasz Połomski on 18 marca, 2016 - 10:31 am

    Kolej super sprawa a co z parkingami P&R. w Wieliczce jest malutki i ciągle zapchany. Niedługo Wieliczka będzie jednym wielkim P&R dla Krakowa.

    Na Balicach przydałby się wielki P&R dla zachodniej części.

    • #11 by Grzesiek on 21 marca, 2016 - 12:41 pm

      a czy przypadkiem taki parking nie jest budowany obecnie w okolicach Ronda Ofiar Katynia, który ma jednocześnie stanowić jakiś większy węzeł przesiadkowy? Dodatkowo ma przecież przy Armii Krajowej powstać kolejny przystanek kolejowy dla SKA – Kraków Bronowice. Może Kashmir będzie coś więcej wiedział na ten temat. Pozdrawiam.

      • #12 by Tomasz Połomski on 21 marca, 2016 - 1:51 pm

        nawet gdyby budowali parking przy planowanej Stacji kolejowej na Armii Krajowej – to nie rozwiąże problemu korków na wjeździe od Krzeszowic i Olkusza przed rondem O. Katynia (tak czy siak samochody musza dojechać do Krakowa)
        p&r powinien być z dala od miasta żeby spełniał swoją funkcję.

      • #13 by kaszmir on 21 marca, 2016 - 11:09 pm

        Nie kojarzę żadnych planów odnośnie parkingów P&R na północy, ale to się może zmienić po wybudowaniu tramwaju na Azory.

        Jeśli chodzi o południe Krakowa, planowany jest P&R w Bieżanowie, powinien on trochę odciążyć Wieliczkę:
        https://krabok.wordpress.com/2015/07/02/wizualizacje-parkride-na-nowym-biezanowie/

  5. #14 by Paweł on 18 marca, 2016 - 3:45 pm

    Szkoda, że ustalając siatkę odjazdów, nie zsynchronizowano przyjazdów. Przykładowo do Kraków pn. można ba się dostać z Wieliczki przesiadajac się na miechów i wysiadajac w Batowicach. Niestety rozkład jest tak ułożony, że albo Miechów odjeżdża 2 min wcześniej, albo trzeba czekać pół godziny. Szczególnie przydałoby sie teraz w obliczu remontu Powstańców.

    • #15 by Michał on 20 marca, 2016 - 10:55 pm

      Niestety tutaj muszę obronić KMŁ. Problem ze skomunikowaniem, jak i nieregularną siatką odjazdów jest spowodowany…. linią 133. W związku z agonalnym stanem tej linii, co przekłada się na prędkość handlową pociągów, większość z nich jeździ objazdem przez Częstochowę (czyli przez część CMK). W konsekwencji obciążenia tej linii, pociągi KMŁ, jako te o najniższym priorytecie przejazdu „upchnięto” pomiędzy inne. Dlatego też nie ma co spodziewać się rewolucji w rozkładach jazdy do Miechowa przed ukończeniem modernizacji linii do Katowic.

  1. Koleje Małopolskie: wyniki pomiarów SKA2 [List] | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: