Studium Rozwoju Systemu Transportu – warianty z premetrem

Poprzednio: Studium Rozwoju Systemu Transportu, w tym opis wariantów z metrem oraz metrem autorskim.

Zakończyliśmy przegląd wariantów z propozycjami metra, tak wg tras zaproponowanych przez Urząd Miasta, jak i autorskich koncepcji autorów Studium. Dziś pora na warianty z premetrem: II.2 (Premetro A) i II.1 (Premetro AB). Przypomnijmy, że premetro to system przejściowy między tramwajem a pełnym metrem. Docelowo ma stać się tym drugim, jednak jego budowę można podzielić na etapy. Infrastrukturę tworzy się taką jak dla metra (stacje, tunele), jednak obsługiwana jest przez tabor tramwajowy.

Chciałbym też znów przypomnieć, że Studium jest miejscami odrobinę nieprecyzyjne i przy spisie tras wydaje się podawać tylko przykładowe linie. Np. warianty uwzględniają wydłużenie tramwajów z Salwatora do nowego węzła przesiadkowego i w zamian skrócenie tamże autobusów, lecz z tych ostatnich wymieniają jedynie dwa: „109” i „259”, mimo że jest ich tam znacznie więcej. Nie sądzę, by planowano skrócić tylko dwie linie, raczej użyto skrótu myślowego i „259” symbolizuje całą siatkę. Takich przykładów jest więcej. Same listy tras zawierają też błędy – np. twierdzą, że „159” kursuje przez Dobrego Pasterza. Oba problemy można by pewnie samemu poprawić, lecz nie chcę zgadywać i ryzykować wprowadzenia Czytelników w błąd. Dlatego zostawiłem zapisy w oryginalnej formie – bez mojej ingerencji, zachowując wspomniane nieścisłości. Czytając, miejcie proszę na uwadze, że nie są jednak one wynikiem mojej pomyłki, a po prostu tak były zapisane w opracowaniu. Pamiętajmy też, że każdemu zdarza się popełnić błąd, a przygotowując kilkusetstronicowe (!) opracowanie Studium na pewno parę się mogło zdarzyć.

Wariant II.2 (Premetro A)

Wariant II.2. Źródło: Studium Rozwoju Systemu Transportu Miasta Krakowa (klik powiększa).

Wariant zakłada budowę linii premetra „A”, mającej następujący przebieg: Kopiec Wandy – Ptaszyckiego – al. Jana Pawła II – al. Gen. Andersa – Pokrzywki – Hynka – al. Jana Pawła II – Mogilska – Lubicz – Basztowa – Grabarska – Rajska – Czarnowiejska – Królewska – Podchorążych – Bronowicka – Balicka – Bronowice Małe.

Trasa linii premetra „A” planowana jest jako podziemna, z wyjątkiem naziemnego odcinka od skrzyżowania ulic Ptaszyckiego / Ujastek Mogilski do skrzyżowania ulic Ptaszyckiego / Bulwarowej.

Uwzględniono również budowę następujących nowych odcinków tramwajowych (w standardzie szybkiego tramwaju):

  1. al. Pokoju – Stella-Sawickiego,
  2. Stella-Sawickiego – Mistrzejowice,
  3. Meissnera – Młyńska – Lublańska – rondo Barei,
  4. rondo Barei – Dobrego Pasterza – Krzesławicka – Bohomolca – Jancarza – Mistrzejowice,
  5. rondo Barei – Strzelców – Reduta – Węgrzecka – Górka Narodowa,
  6. Krowodrza Górka – Opolska – Sosnowiecka – Jasnogórska,
  7. Salwator – węzeł Przegorzały,
  8. Na Zjeździe – Zabłocie,
  9. Kurdwanów – Witosa – Solvay (część odcinka prowadzona podziemnie),
  10. Mały Płaszów – Lipska – Surzyckiego – Rybitwy – Christo Botewa – Śliwiaka – węzeł Rybitwy,
  11. Pleszów – Igołomska – Branice,
  12. Nowy Bieżanów – Bieżanów PKP,
  13. Piastów – Piasta Kołodzieja – Batowice PKP.

Zmiany w trasach:

  • premetro „A” – nowa linia: przebieg linii od stacji Igołomska do stacji Bronowice, częstość kursowa co 4 minuty w okresie szczytu
  • „1” – przedłużenie trasy nowym odcinkiem z pętli Salwator do węzła Przegorzały
  • „3” – przedłużenie trasy nowym odcinkiem z pętli Krowodrza Górka do osiedla Azory
  • „4” – zmiana częstości kursowej z 10 minut na co 20 minut
  • „5” – przedłużenie trasy nowym odcinkiem z pętli Krowodrza Górka do osiedla Azory
  • „6” – przedłużenie trasy nowym odcinkiem z pętli Kurdwanów w sąsiedztwie Centrum Jana Pawła II do pętli Borek Fałęcki
  • „9” – przebieg linii: pętla Mistrzejowice, Ks. Jancarza; nowymi odcinkami: Wiślicka, Stella-Sawickiego, Nowohucka; dalej al. Pokoju, Most Kotlarski; nowym odcinkiem wzdłuż ulicy Zabłocie do ulicy Na Zjeździe, dalej Limanowskiego, Wielicką dotychczasowym przebiegiem przez Nowy Bieżanów z przedłużeniem nowym odcinkiem do stacji kolejowej Kraków Bieżanów
  • „10” – przedłużenie trasy nowym odcinkiem od pętli Pleszów do Nowej Huty
  • „14” – zmiana przebiegu: z pętli Bronowice przebieg dotychczasową trasą do skrzyżowania ulic: Mogilska-Meissnera, nowym odcinkiem w ciągu ulic: Meissnera, Młyńska, Lublańska, Dobrego Pasterza, Bohomolca do pętli Mistrzejowice
  • „16” – przedłużenie trasy nowym odcinkiem od pętli Mistrzejowice przez Prądnik Czerwony do Górki Narodowej
  • „20” – przedłużenie trasy nowym odcinkiem od pętli Mały Płaszów w ciągu ulicy Surzyckiego, Rybitwy do ulicy Śliwiaka
  • „21” – przedłużenie trasy nowym odcinkiem od pętli Pleszów do Nowej Huty oraz przedłużenie trasy nowym odcinkiem od pętli os. Piastów do stacji kolejowej Kraków Piastów
  • „23” – zmiana przebiegu: z pętli Czerwone Maki przebieg dotychczasową trasą do ulicy Zakopiańskiej, nowym odcinkiem w sąsiedztwie Centrum Jana Pawła II do ulicy Witosa, Nowosądecką, dotychczasowym przebiegiem przez Nowy Bieżanów z przedłużeniem nowym odcinkiem do stacji kolejowej Kraków Bieżanów
  • „52” – przedłużenie trasy nowym odcinkiem od pętli os. Piastów do stacji kolejowej Kraków Piastów
  • „109” – skrócenie przebiegu: kurs z pętli: Bielany do dworca autobusowego: węzeł Przegorzały (nowa pętla tramwajowa)
  • „110” – zmiana przebiegu od ulicy Kocmyrzowskiej, ulicą Bieńczycką do dworca autobusowego Czyżyny
  • „111” – skrócenie przebiegu na odcinku od pętli Pleszów do dworca autobusowego Nowa Huta (nowa pętla tramwajowa)
  • „122” – zmiana przebiegu od ulicy Kocmyrzowskiej, ulicą Bieńczycką do dworca autobusowego Czyżyny
  • „123” – zmiana przebiegu od nowego dworca autobusowego przy ulicy Śliwiaka ulicami: Półłanki, Klasztorną, Ptaszyckiego do zintegrowanego węzła przesiadkowego: Igołomska
  • „124” – linia usunięta
  • „125” – zmiana przebiegu: od pętli Złocień dotychczasowym przebiegiem do Ronda Mogilskiego, dalej przebieg do dworca Kraków Główny
  • „128” – linia usunięta
  • „129” – zmiana przebiegu: od pętli Dworzec Główny Zachów dotychczasowym przebiegiem do Ronda Barei, dalej przebieg ulicą Strzelców do pętli Prądnik Czerwony
  • „131” – skrócenie przebiegu na odcinku od pętli Pleszów do dworca autobusowego Nowa Huta (nowa pętla tramwajowa)
  • „132” – zmiana przebiegu: z pętli Nowy Kleparz dotychczasowym przebiegiem do Ronda Barei, dalej przebieg ulicą Strzelców do pętli Prądnik Czerwony
  • „139” – skrócenie przebiegu: kurs z pętli: Mydlniki do zintegrowanego węzła przesiadkowego Bronowice
  • „152” – zmiana przebiegu: od pętli Olszanica dotychczasowym przebiegiem do ulicy Basztowej, dalej ulicą długą do pętli autobusowej: Nowy Kleparz
  • „154” – linia usunięta
  • „159” – zmiana przebiegu dla kierunku os. Piastów – Cichy Kącik, przebieg ulicą gen. Bora-Komorowskiego (zamiast ulicą Dobrego Pasterza)
  • „171” – skrócenie przebiegu na odcinku od pętli Pleszów do dworca autobusowego Nowa Huta (nowa pętla tramwajowa)
  • „172” – zmiana przebiegu: z pętli Bronowice Małe dotychczasowym przebiegiem do skrzyżowania ulic: Lublańska-Młyńska, dalej przebieg ulicą Strzelców do pętli Prądnik Czerwony
  • „182” – zmiana przebiegu: z pętli os. Na Stoku dotychczasowym przebiegiem do skrzyżowania ulic: Srebrnych Orłów-Mikołajczyka, dalej przebieg ulicami: Mikołajczyka, Dąbrowskiej do dworca autobusowego Czyżyny
  • „193” – skrócenie przebiegu na odcinku od skrzyżowania ulic: Meissnera-Jana Pawła II do pętli Prądnik Czerwony
  • „257” – skrócenie przebiegu: kurs z pętli: Narama Remiza do dworca autobusowego Górka Narodowa
  • „259” – skrócenie przebiegu: kurs z pętli: Czernichów do dworca autobusowego: węzeł Przegorzały (nowa pętla tramwajowa)
  • „501” – linia usunięta
  • „502” – linia usunięta

Wariant II.1 (Premetro AB)

Wariant II.1. Źródło: Studium Rozwoju Systemu Transportu Miasta Krakowa (klik powiększa).

Wariant zakłada budowę linii premetra „A”, mającej następujący przebieg: Kopiec Wandy – Ptaszyckiego – al. Jana Pawła II – al. Gen. Andersa – Pokrzywki – Hynka – al. Jana Pawła II – Mogilska – Lubicz – Basztowa – Grabarska – Rajska – Czarnowiejska – Królewska – Podchorążych – Bronowicka – Balicka – Bronowice Małe.

Wariant zakłada budowę linii premetra „B”, mającej następujący przebieg: skrzyżowanie Zakopiańskiej / Kościuszkowców – Witosa – Nowosądecka – Wielicka – Limanowskiego – Legionów Piłsudskiego – Krakowska – Stradomska – Św. Gertrudy – Westerplatte – Prądnicka – Nad Strugą – Dobrego Pasterza – Strzelców – koniec linii między Powstańców a linią kolejową nr 95.

Trasy obu linii premetra planowane są jako podziemne, z wyjątkiem naziemnych odcinków: od skrzyżowania ulic Ptaszyckiego / Ujastek Mogilski do skrzyżowania ulic Ptaszyckiego / Bulwarowej (linia „A”) oraz od skrzyżowania Zakopiańskiej / Kościuszkowców do skrzyżowania Nowosądeckiej / Wielickiej (linia „B”).

Uwzględniono również budowę następujących nowych odcinków tramwajowych (w standardzie szybkiego tramwaju):

  1. al. Pokoju – Stella-Sawickiego,
  2. Stella-Sawickiego – Mistrzejowice,
  3. Meissnera – Młyńska – Lublańska – rondo Barei,
  4. rondo Barei – Dobrego Pasterza – Krzesławicka – Bohomolca – Jancarza – Mistrzejowice,
  5. rondo Barei – Strzelców – Reduta – Węgrzecka – Górka Narodowa,
  6. Krowodrza Górka – Opolska – Sosnowiecka – Jasnogórska,
  7. Salwator – węzeł Przegorzały,
  8. Na Zjeździe – Zabłocie,
  9. Kurdwanów – Witosa – Solvay (część odcinka prowadzona podziemnie),
  10. Mały Płaszów – Lipska – Surzyckiego – Rybitwy – Christo Botewa – Śliwiaka – węzeł Rybitwy,
  11. Pleszów – Igołomska – Branice,
  12. Nowy Bieżanów – Bieżanów PKP,
  13. Piastów – Piasta Kołodzieja – Batowice PKP.

Zmiany w trasach:

  • premetro „A” – nowa linia: przebieg linii od stacji Igołomska do stacji Bronowice, częstość kursowa co 4 minuty w okresie szczytu
  • premetro „B” – nowa linia: przebieg linii od stacji Borek Fałęcki do stacji Prądnik Czerwony, częstość kursowa co 4 minuty w okresie szczytu
  • „1” – przedłużenie trasy nowym odcinkiem z pętli Salwator do węzła Przegorzały
  • „3” – przedłużenie trasy nowym odcinkiem z pętli Krowodrza Górka do osiedla Azory
  • „4” – zmiana częstości kursowej z 10 minut na co 20 minut
  • „5” – przedłużenie trasy nowym odcinkiem z pętli Krowodrza Górka do osiedla Azory
  • „6” – przedłużenie trasy nowym odcinkiem z pętli Kurdwanów w sąsiedztwie Centrum Jana Pawła II do pętli Borek Fałęcki
  • „9” – przebieg linii: pętla Mistrzejowice, Ks. Jancarza; nowymi odcinkami: Wiślicka, Stella-Sawickiego, Nowohucka; dalej al. Pokoju, Most Kotlarski; nowym odcinkiem wzdłuż ulicy Zabłocie do ulicy Na Zjeździe, dalej Limanowskiego, Wielicką dotychczasowym przebiegiem przez Nowy Bieżanów z przedłużeniem nowym odcinkiem do stacji kolejowej Kraków Bieżanów
  • „10” – przedłużenie trasy nowym odcinkiem od pętli Pleszów do Nowej Huty
  • „13” – linia usunięta
  • „14” – zmiana przebiegu: z pętli Bronowice przebieg dotychczasową trasą do skrzyżowania ulic: Mogilska-Meissnera, nowym odcinkiem w ciągu ulic: Meissnera, Młyńska, Lublańska, Dobrego Pasterza, Bohomolca do pętli Mistrzejowice
  • „16” – przedłużenie trasy nowym odcinkiem od pętli Mistrzejowice przez Prądnik Czerwony do Górki Narodowej
  • „20” – przedłużenie trasy nowym odcinkiem od pętli Mały Płaszów w ciągu ulicy Surzyckiego, Rybitwy do ulicy Śliwiaka
  • „21” – przedłużenie trasy nowym odcinkiem od pętli Pleszów do Nowej Huty oraz przedłużenie trasy nowym odcinkiem od pętli os Piastów do stacji kolejowej Kraków Piastów
  • „23” – zmiana przebiegu: z pętli Czerwone Maki przebieg dotychczasową trasą do ulicy Zakopiańskiej, nowym odcinkiem w sąsiedztwie Centrum Jana Pawła II do ulicy Witosa, Nowosądecką, dotychczasowym przebiegiem przez Nowy Bieżanów z przedłużeniem nowym odcinkiem do stacji kolejowej Kraków Bieżanów
  • „50” – zmiana częstości kursowej z 5 minut na co 10 minut
  • „52” – przedłużenie trasy nowym odcinkiem od pętli os. Piastów do stacji kolejowej Kraków Piastów
  • „109” – skrócenie przebiegu: kurs z pętli: Bielany do dworca autobusowego: węzeł Przegorzały (nowa pętla tramwajowa)
  • „110” – zmiana przebiegu od ulicy Kocmyrzowskiej, ulicą Bieńczycką do dworca autobusowego Czyżyny
  • „111” – skrócenie przebiegu na odcinku od pętli Pleszów do dworca autobusowego Nowa Huta (nowa pętla tramwajowa)
  • „122” – zmiana przebiegu od ulicy Kocmyrzowskiej, ulicą Bieńczycką do dworca autobusowego Czyżyny
  • „123” – zmiana przebiegu od nowego dworca autobusowego przy ulicy Śliwiaka ulicami: Półłanki, Klasztorną, Ptaszyckiego do zintegrowanego węzła przesiadkowego: Igołomska
  • „124” – linia usunięta
  • „125” – zmiana przebiegu: z pętli Złocień dotychczasowym przebiegiem do Ronda Mogilskiego, dalej przebieg do dworca Kraków Główny
  • „128” – linia usunięta
  • „129” – zmiana przebiegu: z pętli Dworzec Główny Zachów dotychczasowym przebiegiem do Ronda Barei, dalej przebieg ulicą Strzelców do pętli Prądnik Czerwony
  • „131” – skrócenie przebiegu na odcinku od pętli Pleszów do dworca autobusowego Nowa Huta (nowa pętla tramwajowa)
  • „132” – zmiana przebiegu: z pętli Nowy Kleparz dotychczasowym przebiegiem do Ronda Barei, dalej przebieg ulicą Strzelców do pętli Prądnik Czerwony
  • „139” – skrócenie przebiegu: kurs z pętli: Mydlniki do zintegrowanego węzła przesiadkowego Bronowice
  • „152” – zmiana przebiegu: z pętli Olszanica dotychczasowym przebiegiem do ulicy Basztowej, dalej ulicą długą do pętli autobusowej: Nowy Kleparz
  • „154” – linia usunięta
  • „159” – zmiana przebiegu dla kierunku os. Piastów – Cichy Kącik, przebieg ulicą gen. Bora-Komorowskiego (zamiast ulicą Dobrego Pasterza)
  • „161” – skrócenie przebiegu na odcinku od pętli Pleszów do dworca autobusowego Nowa Huta (nowa pętla tramwajowa)
  • „171” – skrócenie przebiegu na odcinku od pętli Pleszów do dworca autobusowego Nowa Huta (nowa pętla tramwajowa)
  • „172” – zmiana przebiegu: z pętli Bronowice Małe dotychczasowym przebiegiem do skrzyżowania ulic: Lublańska-Młyńska, dalej przebieg ulicą Strzelców do pętli Prądnik Czerwony
  • „182” – zmiana przebiegu: od pętli os. Na Stoku dotychczasowym przebiegiem do skrzyżowania ulic: Srebrnych Orłów-Mikołajczyka, dalej przebieg ulicami: Mikołajczyka, Dąbrowskiej do dworca autobusowego Czyżyny
  • „193” – skrócenie przebiegu na odcinku od skrzyżowania ulic: Meissnera-Jana Pawła II do pętli Prądnik Czerwony
  • „257” – skrócenie przebiegu: kurs z pętli: Narama Remiza do dworca autobusowego Górka Narodowa
  • „259” – skrócenie przebiegu: kurs z pętli: Czernichów do dworca autobusowego: węzeł Przegorzały (nowa pętla tramwajowa)
  • „501” – linia usunięta
  • „502” – linia usunięta

Jacek „Kaszmir” Mosakowski

Reklamy

, , , , ,

  1. #1 by Technik CKU on Maj 4, 2016 - 10:46 am

    Huta jest kompletnie pocięta, kto normalny wycina 123,139 i 501, nawet zakładając pre metro….

  2. #2 by Tomasz on Maj 4, 2016 - 11:39 am

    A szpital Rydygiera bez jakiejś tam kursujących linii zostanie? To prostu bałagan w układzie linii…

    • #3 by tc2005 on Maj 5, 2016 - 5:56 am

      Również uważam, że mamy z bajzlem dotyczącym proponowanych tras. Co koncepcja to większy bubel. Przykład Dzielnicy XII jest najlepszym tego przykładem. Przy wariancie z 2 liniami premetra cała dzielnica zostaje zmarginalizowana do „peryferii” bo jak można z tak licznej dzielnicy zabrać jedną z najczęstszych linii tramwajowych nie dając nic w zamian? A w dzielnicy obok (Wola Duchacka, Piaski, Kurdwanów) robimy centrum miasta bo oprócz premetra co 4 minuty, mamy po tej samej trasie jeszcze „50” co 10 minut! (pijany wariat by coś takiego nie wymyślił) i jeszcze na dokładkę jedna z tramwajowych linii jadących z Bieżanowa wzmacnia ten ciąg kurdwanowski a osłabia ciąg wielicki i ciąg w ulicach: Limanowskiego – Starowiślna. Gdzie sens i logika? Mam nadzieję, że to nadzwyczajnie w świecie błędy (rażące)?

      • #4 by kaszmir on Maj 5, 2016 - 10:09 am

        Tak jest to niestety zapisane w Studium. Układy tras skopiowałem bezpośrednio z opracowania.

  3. #5 by -R on Maj 4, 2016 - 12:59 pm

    bałagan można i trzeba poprawić, bo kasacja 501 + cięcie 139 to takie pierwsze z brzegu przykłady braku wyczucia Krakowa w mojej opinii. Cieszy to, że wszyscy chcą poprowadzić więcej transportu w okolice Zakopianki, jak i konieczność kolejnych linii tramwajowych. Czy w studium sprecyzowano, że będzie to wydzielony pas albo wbite w drogę (chodzi o tory tramwajowe)?

    • #6 by kaszmir on Maj 4, 2016 - 7:55 pm

      Nie, z tego co wyczytałem Studium nie zajęło się aspektami technicznymi proponowanych tras.

      • #7 by tc2005 on Maj 6, 2016 - 12:05 pm

        To źle bo opracowania są kiepskiej jakości. Mam rozumieć, że w praktycznie w całym mieście będziemy mieć do czynienia z samymi nowymi trasami i wszystkimi przebudowanymi do standardów szybkiego tramwaju a taki ciąg bieżanowski jako jeden z dwóch (tylko pleszowski) zostanie zmarginalizowany do „wiejsko peryferyjnego”? Nie wierzę w takie bujdy i jestem pewny, że to nadzwyczajnie w świecie pomyłka. O zwykłym torowisku wokół I obwodnicy nie wspominam. Nawet torowiska w dzielnicach nowohuckich to torowiska szybkiego tramwaju jak choćby do Walcowni, czy Wzgórz Krzesławickich.

      • #8 by kaszmir on Maj 6, 2016 - 2:28 pm

        Ze Starym Miastem to działało w drugą stronę. Autorzy chcieli wprowadzić szybki tramwaj gdzie tylko się da, lecz w centrum nie ma takiej możliwości z racji tego że tory są w jezdni. W tej chwili średnia prędkość tramwajów w centrum jest blisko dwukrotnie niższa niż szybkiego tramwaju, ciężko będzie to zmienić.

        Z Bieżanowem dziwna sprawa – nie mam pojęcia czemu zostawiono zwykły tramwaj, tym bardziej że w innych wariantach przecież ta trasa jest przyspieszona.

  4. #9 by tc2005 on Maj 4, 2016 - 4:49 pm

    Dzielnica XII również porządnie pocięta. Likwidacja „13” – mam nadzieję, że to pomyłka. Jeśli nie to co w zamian?

  5. #10 by Cukier on Maj 4, 2016 - 8:34 pm

    W miarę oglądania kolejnych wariantów coraz bardziej utwierdzam się w przekonaniu, że ten kto je układał, był niespełna rozumu…

  6. #11 by Kuba on Maj 4, 2016 - 10:23 pm

    Premetro AC to chyba póki co najlepsza opcja

    • #12 by tc2005 on Maj 6, 2016 - 11:55 am

      Dziwię się Tobie. Zresztą mamy kolejny kwiatek typu „wpadka”. Osobiście sam nie wiem czy to Premetro AC czy Premetro AB? Opis przeczy mapie. Zwykła literówka czy pisanie na „odwal się”?

  1. Studium Rozwoju Systemu Transportu – warianty z szybkim tramwajem | krabok
  2. Studium Rozwoju Systemu Transportu – porównanie wariantów | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: