„12-tka” idzie do poprawki

Od kilku miesięcy „12” kursuje na nowej trasie Łagiewniki – Wieczysta. Zmiana ta była dość kontrowersyjna, cięcia dotknęły mieszkańców m.in. Borku Fałęckiego czy Małego Płaszowa, co zresztą mocno negatywnie skomentowałem w tym artykule. Niedawno zmienił się dyrektor ZIKiT ds. Transportu i wydaje się, że teraz również urzędnicy doszli do wniosku, że „dwunastka” w obecnej postaci się nie sprawdza. Planują zatem zmianę jej marszruty.

Skąd takie wieści? Wszystko zaczęło się, gdy jeden z mieszkańców, Kamil, napisał maila do MPK w sprawie nieaktualnych mapek w tramwajach przewoźnika. Zwrócił uwagę, że pokazana na nich jest wciąż stara trasa „12”, tzn. Borek Fałęcki – Mały Płaszów. Kamil zatem poprosił, by mapki zaktualizowano. Niedawno dostał odpowiedź w której MPK przyznaje, że na razie nie będzie ich korygować gdyż… i tak planowana jest kolejna zmiana marszruty „dwunastki”. Poniżej zrzut ekranu.

Zaintrygowany, postanowiłem zapytać sam ZIKiT o więcej szczegółów odnośnie zmiany trasy linii. Oto odpowiedź, jaką dostałem od urzędników:

Prace są jeszcze na bardzo wstępnym etapie. Zbyt wstępnym, by nadawało się to do dalszej publikacji.

Na razie zatem nie podjęto jeszcze ostatecznych decyzji jaka będzie to dokładnie zmiana. A kiedy możemy się jej spodziewać? Wprowadzanie korekt tuż przed wakacjami raczej nie miałoby sensu, a na lato podobnie jak rok temu linia prawdopodobnie będzie zawieszona. Najbardziej realny termin zatem to wrzesień.

Jak sądzicie, jaka mogłaby być nowa trasa „dwunastki”? Powróci do Borku Fałęckiego? A może do Nowej Huty jako „22”?

Jacek „Kaszmir” Mosakowski

Advertisements

, , , ,

  1. #1 by -R on Maj 18, 2016 - 10:06 pm

    Obawiam się, że może być dziwna, do tego trzeba niestety realnie patrzeć na to, że ŚDM może przy obecnym stanie torowisk wywołać niemały zamęt albo zmęczenie materiału. Niech no tylko będzie gorąco i niechże świeci słońce – na pewno jakieś szyny wyjdą z siebie i pójdą za pielgrzymami (albo przynajmniej będą chciały). Z resztą – o czymś paniczne, awaryjne remonty na 2 m-ce przed ŚDM świadczą. Będzie albo korekta i powrót do Borku (choć to świadczyłoby o przyznaniu się do błędu), albo jakieś poważniejsze przetasowanie z zostawieniem Płaszowa jako jednej końcówki. Nie spodziewałbym się także wzmocnień, choć czasem ZiKIT słucha sugestii użytkowników, więc może i tym razem zaskoczy?

    Póki co jednak to takie troche wróżenie z fusów. Zobaczymy po ŚDM, czy torowiska nadają się do jazdy (oby, w dwa miesiące będzie BARDZO CIĘŻKO zrobić coś porządnie, a nie pudrować umarlaka), jak spisze się ZiKiT, w jakim stanie będzie tabor itd.

    Z innej beczki -ciekawe, jakie będą przetasowania autobusowych linii, taktów, kto wygra przetarg na nowe tramwaje, co z rowerami (hihihihi!) – przyszłość jest intrygująca ;]

  2. #2 by tramwajarz on Maj 18, 2016 - 11:40 pm

    Tym razem 12 pojedzie z Prokocimia al. Pokoju do Pl. Centralnego aby przeczyścić kolejne nieużywane zwrotnice;)

  3. #3 by Artur Małyniuk on Maj 19, 2016 - 6:48 am

    Ja obstawiam Łagiewniki – Plac Centralny (po trasie dawnej 42), albo Dworzec Towarowy – Mały Płaszów – wtedy 7 do piachu.

  4. #4 by Kuba on Maj 19, 2016 - 8:08 am

    jako 22 byłoby najmądrzejszym rozwiązaniem.

  5. #5 by krakus on Maj 19, 2016 - 8:36 am

    Chodzą plotki /infotram/ że chcą rozdzielić „52” na dwie linie „12” i „17”

    • #6 by kaszmir on Maj 19, 2016 - 5:54 pm

      Mógłbyś napisać więcej albo podać link? Mam nadzieję, że nie będą rozdzielać „52” 😦

      • #7 by tramwajarz on Maj 19, 2016 - 10:33 pm

        To wpis użytkownika:
        brożek – 14.05.2016

        „52” ma być podzielona , nowa „12” Ruczaj-Rakowice i „17” Dw Towarowy-Oś Piastów

        To oznaczałoby cięcia na linii 12+17, linię co 5 minut na CR.

        Może łuk zrobią przy Dw. Gł Pawia-Lubicz.
        Zmienić na 50,52 f=6 lub 7,5minuty całodziennie i spóźnienia nie będa tak widoczne.

      • #8 by Fifciu on Maj 20, 2016 - 8:17 am

        Ruczaj – Rakowice z f~10 minut? Śmiech na sali. Już lepiej zrobić połączenie Ruczaj – Bronowice.

    • #9 by maniek on Maj 21, 2016 - 6:36 am

      Informację wyssane z palca. Najbliższy przetarg na 50 tramwajów będzie by uniskopodłogowić linie 52, a nie ją rozdzielać.

  6. #10 by Wojciech on Maj 19, 2016 - 2:02 pm

    Moje typy nowej trasy 12:
    1) Mistrzejowice – Os. Piastów
    2) Nowy Bieżanów – Kurdwanów
    3) Salwator – Cichy Kącik
    4) Wieczysta – Dąbie
    5) Łagiewniki – Borek Fałęcki
    Jak myślicie, która z nich najlepiej spełni oczekiwania pasażerów?

    • #11 by Michał P. (@Mikaoellion) on Maj 19, 2016 - 6:05 pm

      Uważam, że 12 najlepiej wypadnie przy opcji nr 2, ale tylko wtedy kiedy rozdzielą ją na 3 linie:
      12: Nowy Bieżanów – Prokocim
      12Bis: Prokocim – Kurdwanów
      12BisBis: Dworcowa – Prokocim

      Oczywiście każda z nich będzie miała tylko po jednym kursie rano, po południu i wieczorem oraz zero w weekendy i święta. Będą także zawieszane jeśli temperatura za zewnątrz przekroczy 20*C.

    • #12 by kkkk on Maj 19, 2016 - 6:37 pm

      JAkby ktos nie wiedzial to Nowy Biezanow – Kurwanow musieliby dorobic jeden luk torow bo nie ma mozliwosci skretu . Tylko da sie skrecic od Kurdwanowa w lewo !!!!

      • #13 by Michał P. (@Mikaoellion) on Maj 20, 2016 - 2:18 pm

        Musisz być naprawdę duszą towarzystwa z Twoim jakże dokładnym zrozumieniem żartów i ironii…

  7. #14 by J on Maj 19, 2016 - 2:49 pm

    Przecież badań ruchu zrobić nie można, lepiej brać trasy z kapelusza…
    Z drugiej strony pokazuje to, jak bardzo nowe ułożenie tras jest „be” , a teraz nie ma gdzie linii włożyć…

  8. #15 by kaszmir on Maj 19, 2016 - 5:55 pm

    Pętla na Placu Centralnym raczej nie wchodzi w grę, nie ma tam możliwości postoju. Ta końcówka była rozważana jako pętla gdy jeszcze były plany dobudowania toru. Miały tam kończyć wybrane kursy „4”:
    https://krabok.wordpress.com/2015/05/06/ktora-linia-miala-konczyc-na-placu-centralnym/

  9. #16 by Jan on Maj 19, 2016 - 6:03 pm

    Wrócić 12-tę pod Halę Targową z Małego Plaszowa !!!!

  10. #17 by przyszly Motorniczy on Maj 19, 2016 - 6:10 pm

    Mogliby zlikwidować Linie 7 bo jest bez sensu a 12 puścić w dni powszednie od 7-19 jak teraz z Dworca Towarowego przez Długą, Dworzec Główny, Poczta, Starowiślna, Hala Targowa i na Grzegórzeckim w prawo i na pętle Mały Płaszów. Jeździłaby co 20min i koniec.
    Albo z Małego Płaszowa puścić ja do Wieczystej ale przez Aleje Pokoju, Czyżyny i AWF

  11. #18 by przyszly motorniczy on Maj 19, 2016 - 6:12 pm

    A linia 22 co 15 min byłaby idealna, kosztem 52 zmniejszenia częstotliwości z 5 min do 7/8

  12. #19 by Krytyk on Maj 19, 2016 - 6:51 pm

    Niech przywrócą pierwszą trasę linii 12. „Bronowice Małe – > Cmentarz Rakowicki”. Tak by było najlepiej.

  13. #20 by tramwajarz on Maj 19, 2016 - 10:37 pm

    przetargi od kuchni
    Combino – 17.05.2016
    @advisor i jeszcze jedno: nie mów,że MPK zrobiło naprawdę wiele by im uratować d…,bo wcześniej MPK zrobiło jeszcze więcej (i to z pełną premedytacją i DOKŁADNIE W TYM CELU) żeby złamać opór Pesy w kwestii niepodzielenia się robotą (i oczywiście kasą za tę robotę; podejrzewam,że powodem był krakowski haracz… oops,chciałem napisać: stawki MPK za tę robotę) z MPK. Więc działanie MPK bardziej można porównać do kogoś,kto Ci wbija nóż,a potem przykłada na pokaz plaster mówiąc że ratuje Cię przed wykrwawieniem się 😉

    http://infotram.pl/papiez-franciszek-pojedzie-krakowiakiem-_more_84264.html

  14. #21 by Marta on Maj 23, 2016 - 1:04 pm

    „Niech przywrócą pierwszą trasę linii 12. „Bronowice Małe – > Cmentarz Rakowicki”. Tak by było najlepiej.”

    Jestem za tym Panem 🙂

  15. #22 by tram11 on Maj 23, 2016 - 5:38 pm

    A mnie sie wydaje ze rozdzielenie linii „52” jest prawdopodobne, jakby na to nie patrzec- ciasnota petli Czerwone Maki, brak priorytetu jak i duze zageszczenie przystankow na trasie powoduja rotacje brygad, opoznienia i stadna jazde, czego efektem jest nierownomierne zapelnienie pojazdow. Mysle ze optymalnym rozwiazaniem bylaby redukcja kursow 52 do f=10 przez caly dzien (w obs;udze Krakowiaki/3x105Na) i wydluzenie obecnej „12” do petli Bienczyce (ewentualnie do Borku takze) z f=10/20 (w obsludze E1+c3). To tylko luzny pomysl, nie linczujcie od razu 🙂

    • #23 by Fifciu on Maj 23, 2016 - 9:34 pm

      Ziomek, popatrz sobie co się dzieje w ‚długie weekendy’ kiedy 52 jeździ w szczycie z f~10(ludzie nie mieszczą się w E1+C3). 52 obsługuje potok z linii aglo z Czerwonych Maków.

    • #24 by kaszmir on Maj 24, 2016 - 8:28 pm

      Ja właśnie też do końca nie dowierzam w takie rozdzielenie. Linia jeździ co 5 minut a tramwaje i tak są mocno zapełnione. W takim układzie powstałe „12” i „17” musiałyby także jeździć co 5 minut. A tramwaj co 5 minut na Cmentarz Rakowicki raczej nie ma racji bytu i ZIKiT tego nie zaproponuje.

  16. #25 by tramwajarz on Maj 29, 2016 - 8:17 pm

    Do 2019 roku chcemy wybudować linie tramwajową z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej, a do około 2020 roku – linię z Krowodrzy Górki do Bronowic przez Azory.
    wiceprezydent Krakowa TADEUSZ TRZMIEL.

    Będzie okazja na kolejny wariant linii 12 radnej Maliszewskiej z KG przez Azory do Bronowic;)

    • #26 by kaszmir on Maj 29, 2016 - 9:30 pm

      Raczej z Azorów przez KG, nie z KG przez Azory 😉

    • #27 by tramwajarz on Maj 30, 2016 - 1:44 pm

      Dlaczego raczej? Relacja jest możliwa po tej budowie.

    • #28 by kaszmir on Maj 30, 2016 - 4:33 pm

      Z Azorów przez wiele lat nie będzie przedłużenia trasy w kierunku Bronowic. Wszystkie linie z Azorów będą jechać przez KG.

      Gdzieś tam się mówi, że może w przyszłości zrobią łącznik Azory – Bronowice, lecz nie jest to pewne, a poza tym to pieśń dalekiej przyszłości 😉

    • #29 by tramwajarz on Maj 30, 2016 - 5:13 pm

      Linia Azory-Bronowice ma być gotowa za 4 lata wg prezydenta Krakowa. Jest to jakieś oficjalne zapewnienie.

      • #30 by Pitekantrop on Maj 30, 2016 - 7:28 pm

        Tak samo realna jak zapowiedziany kilka lat temu przez dyr. PLK Żmudę tunel kolejowy pod Gorcami…

    • #31 by kaszmir on Czerwiec 3, 2016 - 12:29 am

      Wydaje mi się, że tu doszło to pewnego niedopowiedzenia. Trzmiel powiedział w wywiadzie dla Dziennika Polskiego, że do ok. 2020 wybudują linię z Krowodrzy Górki przez Azory do Bronowic. Przy czym wg mnie nie chodziło o Bronowice Stare czy Małe, a raczej odnogę w kierunku Bronowic Wielkich. Linia ma iść w stronę Galerii Bronowice i potem kawałek dalej i tą pewnie miał na myśli wiceprezydent.
      http://www.dziennikpolski24.pl/region/a/chcemy-ograniczyc-wjazd-aut-do-centrum,10042094/

      Z kolei łącznik Azory – Bronowice (Stare) na tę chwilę nawet nie wiadomo, czy i kiedy powstanie. Chyba, że plany się zmieniły dosłownie w ostatnich dniach, jednak wcześniej o tym łączniku się co najwyżej mówiło, że „może, kiedyś”.

    • #32 by tramwajarz on Czerwiec 4, 2016 - 7:20 pm

      No to jest zagadka. Chociaż Trzmiel powiedziałby że zbudują linię do Galerii Bronowice, Chełmońskiego Osiedle. Może po ostatnich planach budowy nowych tras będzie budowany łącznik Azory-Bronowice z estakadą i przystankiem nad PKP?;)

      • #33 by kaszmir on Czerwiec 6, 2016 - 12:37 am

        Pewności nie mam, jednak w rejonie Azorów mimo wszystko priorytetem jest raczej dociągnięcie linii tramwajowej w rejon Chełmońskiego (który obecnie ma właściwie tylko „501”), a w drugiej kolejności łączenie istniejących tras tramwajowych. Choć oczywiście łącznik sam w sobie jest bardzo potrzebny.

  1. Rozkłady powakacyjne 2016 | krabok
  2. Nowa linia „58” i zmiana trasy „12” | krabok
  3. Wielkie małe zmiany – tramwaje [komentarz] | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: