Wraz z wejściem tegorocznych rozkładów wakacyjnych, pasażerowie z Krowodrzy dostali do dyspozycji dodatkowy przystanek autobusowy „Prądnicka”. Tymczasem w innym rejonie miasta, Nowej Hucie, rozpoczęły się starania mieszkańców o dołożenie zupełnie nowego przystanku, który obsłużyłby rejon obecnie dość oddalony od komunikacji miejskiej – Zalew Nowohucki.
Proponowana lokalizacja przystanku.
Obecnie obok Zalewu przejeżdża kilkanaście linii autobusowych i tramwajowych, jednak większość omija go bez zatrzymania się. W pobliżu, na ul. Bulwarowej, przystanek mają tylko „174” (obsługujący jedynie południowo-wschodnią część miasta i tym samym omijający wiele nowohuckich osiedli) i „153/193” (te dwa jednak tylko w stronę Mogiły). Przedstawiciele stowarzyszenia „Inicjatywa Magistrat Nowohucki” (IMN) doszli do wniosku, że to za mało i chcieliby, by przy Zalewie zatrzymywały się wszystkie przejeżdżające obok linie. Aby stało się to możliwe, postulują wybudowanie zespołu przystanków dla tramwajów i autobusów na al. Solidarności, między ul. Wańkowicza i Bulwarową. Funkcjonować miałby on jako „na żądanie”.
Jak wyjaśnia Kuba Gajda z IMN, główną ideą jest umożliwienie dogodnego dojazdu do Zalewu Nowohuckiego mieszkańcom tak Nowej Huty, jak i całego Krakowa. Obecnie odległość między przystankami „Struga” i „Kombinat” wynosi ok. półtora kilometra i nie każdy ma możliwość oraz siły aby dojść nad Zalew celem relaksu. Trzeba pamiętać również, że obiekty sportowo-rekreacyjne znajdują się po drugiej stronie Zalewu, więc dojście jest tym dłuższe. Poza tym, przedstawiciele Inicjatywy wierzą, że dzięki pojawieniu się nazwy na tablicach informacyjnych, rozkładach itd., przystanek pomógłby w rozreklamowaniu tego miejsca, podobnie jak działa to w przypadku Teatru Variété czy Muzeum Lotnictwa.
Kolejnym powodem jest ułatwienie dojazdu mieszkańcom ul. Wańkowicza i okolic. Przypomnijmy, że do 2012 roku mieli oni do dyspozycji kilka kursów dziennie na linii „149”. Zlikwidowano ją jednak wraz z wprowadzeniem małej marszrutyzacji, tym samym pozostawiając ten ciąg bez żadnego autobusu. (Po kilku miesiącach, wskutek protestów mieszkańców, na Wańkowicza skierowano pojedynczy wariant linii „132” – jeden kurs dziennie i tylko w jedną stronę, mający za zadanie dowiezienie dzieci do okolicznej szkoły.) Na ulicy tej znajduje się też historyczny Dworek Matejki, dziś dość mocno zapomniany, który również mógłby zyskać na uruchomieniu przystanku przy Zalewie. Podobnie, przystanek zwiększyłby dostępność komunikacji miejskiej dla mieszkańców północnego odcinka ul. Bulwarowej, obecnie skazanych na dłuższe piesze wędrówki albo korzystanie z niepunktualnego i poza szczytem rzadko kursującego „123”.
Aby zmniejszyć koszty inwestycji, członkowie IMN proponują by budowę przystanku połączyć z planowanym remontem al. Solidarności. Ich starania poparli członkowie Rady Dzielnicy XVIII Nowa Huta, przedstawiciele zlokalizowanego nieopodal Technikum Mechanicznego, a także liczni mieszkańcy. Teraz organizatorzy planują iść z pomysłem do ZIKiT, jednak zanim to zrobią, chcą zebrać jak najwięcej podpisów pasażerów by mieć większą siłę przebicia.
Jeśli chcecie dołączyć do akcji i śledzić wydarzenia na bieżąco, warto odwiedzić profil akcji na portalu facebook.
Jacek „Kaszmir” Mosakowski
#1 by Wojciech on 5 lipca, 2016 - 7:00 pm
Prądnicka? A gdzież to taki przystanek? 🙂
#2 by kaszmir on 5 lipca, 2016 - 11:31 pm
Noo, ex-Prądnicka. Proszę mnie nie bić! 😉
#3 by kasia on 5 lipca, 2016 - 7:05 pm
BARDZO DOBRY POMYSŁ. W ogóle Stowarzyszenie Inicjatywa Magistrat Nowohucki to bardzo mądrzy, kochający NH ludzie. Jak dla mnie genialni są.
#4 by Ter on 5 lipca, 2016 - 7:10 pm
No wreszcie ktoś na to wpadł! Bardzo by to ułatwiło życie mieszkańcom. Jak będzie taka potrzeba mogę zacząć zbierać podpisy. Fajnie, że są tacy ludzie.
#5 by nowahuta nh on 5 lipca, 2016 - 9:26 pm
Mnie się pomysł bardzo podoba. Czekałem na to kilkadziesiąt lat. Brawo Kuba!
#6 by Kartel on 6 lipca, 2016 - 10:22 am
Fajnie 🙂
#7 by amlo on 7 lipca, 2016 - 3:34 pm
Mieszkańcy trochę się spóźnili – nowy przystanek jest planowany w pobliżu. 🙂
#8 by jeh on 7 lipca, 2016 - 9:08 pm
Skąd takie info?
#9 by yoyo on 7 lipca, 2016 - 9:13 pm
Ale że niby po co ten przystanek i jak ma pomóc mieszkańcom ?? że niby łabędziom ?? no proszę was ludzie.
#10 by hsu on 7 lipca, 2016 - 9:26 pm
A w czym Ci on przeszkadza?
#11 by d on 8 lipca, 2016 - 7:48 pm
SSSSUUUUUUUUUUPPPPEEEEERRRRRR!
#12 by misiek on 8 lipca, 2016 - 10:09 pm
Jestem za, ale jeśli ma tam być przystanek, to tylko autobusowy. Przystanek tramwajowy wymagałby przebudowy infrastruktury, poza tym tramwaj w Krakowie ma być szybki, a ten przystanek tylko wydłuży dojazd z centrum do takich rejonów jak Lubocza czy Wadów.
#13 by kaszmir on 10 lipca, 2016 - 10:21 pm
Tak jak wspomniałem w artykule, Stowarzyszenie postuluje budowę tego przystanku przy okazji planowanego remontu alei Solidarności, więc koszty nie będą aż tak duże.
#14 by wehtunseb@op.pl on 15 lipca, 2016 - 9:30 pm
Podchodząc logicznie do sprawy. Jeżeli chodzi o przystanek autobusowy to ok, ponieważ z pod Bramy Głównej mamy gamę autobusów do wyboru w które możemy się przesiąść z tramwajów. Ale Przystanek tramwajowy z szybkiego tramwaju zrobi wolny, ponieważ z przystanku „Struga” jest zaledwie 300m. Przystanek tramwajowy zapewne będzie na wzór tego jaki jest pod muzeum lotnictwa, a nie daj boże dołożą tam sygnalizacje świetlną to już w ogóle dziękuje bardzo
#15 by Marta on 9 lipca, 2016 - 4:18 pm
Jak najbardziej, taki przystanek na żądanie to by było coś! Tym bardziej że odcinek od kombinatu do Struga/Orana (B1) jest odległy
#16 by Ppp on 12 lipca, 2016 - 6:21 am
A czy nie byłoby rozwiązaniem puszczenie którejś linii od strony Wzgórz Krzesławickich przez Bulwarową? Mam na myśli którąś z linii z Zesławic.
Wyglądałoby to tak:
(Zesławice) – Kocmyrzowska – Bulwarowa – Przystanek na rogu Al. Róż – przystanek na rogu Wojciechowskiego – Wojciechowskiego – Żeromskiego – Teatr Ludowy – Kocmyrzowska.
Koszt: około pięciu minut jazdy i fakt, że jedna linia do Wzgórz K odjeżdżałaby z przeciwległego przystanku.
Pozdrawiam.
#17 by kaszmir on 14 lipca, 2016 - 11:29 pm
A może jakaś linia kończąca na Kombinacie (?)
#18 by Zosia on 18 lipca, 2016 - 12:12 pm
i super, potrzebne są nowe przystanki 🙂
#19 by Gosia on 20 lipca, 2016 - 11:46 am
no powinni coś z tym zrobić
#20 by Asia on 21 lipca, 2016 - 9:14 am
brawoooo
#21 by tramwajarz on 21 lipca, 2016 - 7:47 pm
Przy przebudowie al. Solidarności niech ZIKIT zbuduje pęltę dla 501 przy Struga/Bulwarowej
#22 by Amlo on 21 lipca, 2016 - 7:58 pm
Jest już projekt w sieci – jest pętla w postaci zawracania ulicznego i długich zatok dla linii docierających do Kombinatu oraz przystanek tramwajowy o który to „toczy się walka”.
#23 by Ogórek on 5 stycznia, 2017 - 7:38 pm
Kiedyś, w zamierzchłych czasach był w rejonie Bulwarowej przystanek tramwajowy ….