Wielkie małe zmiany od października

Będzie więcej autobusów i więcej tramwajów. Jak opisuje Dziennik Polski, Miasto planuje przeznaczyć dodatkowe kilka milionów złotych na komunikację miejską, a zmiany miałyby wejść w życie gdzieś w październiku. Poniżej lista planowanych nowości.

Wzmocnienia czekają m.in. linię „9”.

Tramwaje

  • „9” (Nowy Bieżanów – Mistrzejowice) – w szczycie pojedzie co 10 minut zamiast co 20,
  • „12” – nowa trasa: Łagiewniki – jak linia „22” – Plac Centralny, do tego prawdopodobnie będzie kursować jedynie w godzinach szczytu, zsynchronizowana z „22”,
  • „16” – nowa trasa: Mistrzejowice – Plac Centralny – Al. Solidarności – Kombinat – Kopiec Wandy, zsynchronizowana z „21”,
  • „18” (Czerwone Maki – Krowodrza Górka) – w szczycie pojedzie co 5 minut zamiast co 10,
  • „19” (Borek Fałęcki – Dworzec Towarowy) – w godzinach międzyszczytowych pojedzie co 10 minut zamiast co 20.

Autobusy

  • „169” – nowa trasa: Zajezdnia Wola Duchacka – … – Al. 29 Listopada – Opolska – Mackiewicza – Górka Narodowa, w szczycie pojedzie co 12 minut zamiast co 15,
  • „252” (Os. Podwawelskie – Kraków Airport) – pojedzie co 30 minut zamiast co 40,
  • „503” – nowa trasa: Nowy Bieżanów Południe – … – Al. 29 Listopada – Górka Narodowa Wschód, prawdopodobnie pojedzie co 7,5 minuty w szczycie, co 15 poza i co 20 w weekendy,
  • „504” – nowa trasa: Centrum Jana Pawła II – Fredry – Łagiewniki, zmiana charakteru linii na zwykłą oraz numeru na „104”,
  • „511” – nowa linia: Bulwarowa – Struga – Obrońców Krzyża – Broniewskiego (powrót: Dunikowskiego) – Al. Gen. Andersa – Bora-Komorowskiego – Brogi – Al. 29 Listopada – Aleje Trzech Wieszczów – Cracovia Stadion, prawdopodobnie pojedzie tylko w szczycie, co 15 minut, zsynchronizowana z „501”.

Niebawem zamieszczę obszerny komentarz nt. powyższych nowości. W międzyczasie warto zauważyć, że nie jest to jeszcze zapowiadana większa reforma komunikacyjna. Ta miałaby wejść w życie w 2017 i oprzeć siatkę na liniach tramwajowych kursujących co 6 i 12 minut (obecnie jeżdżą co 5, 10 i 20). Jej ewentualne wprowadzenie zależy jednak od tego, czy Radni znajdą dodatkowe 30 mln zł w budżecie Miasta na zwiększenie liczby kursów.

Jacek „Kaszmir” Mosakowski

Reklama

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by Xmarg on 10 września, 2016 - 11:40 am

    18 co 5 minut może się przydać, bo już teraz w roku akademickim NGT6 były za małe, a od października z tego co wiem otwierają chemia na kampusie, czyli popyt będzie jeszcze większy

    • #2 by kaszmir on 10 września, 2016 - 12:15 pm

      Mam dokładnie takie same odczucia! Do tej pory ratowano się kierowaniem pojemniejszych NGT8 na wybrane kursy, lecz raz że wymagało to ściągania ich z innych linii gdzie były potrzebne, a dwa że ratowało tylko część kursów. Lepsze będzie całościowe zwiększenie częstotliwości.

  2. #3 by Wojciech on 10 września, 2016 - 12:22 pm

    Ciąg KG – DT wytrzyma dwie linie jeżdżące co 5 minut w szczycie?

    • #4 by kaszmir on 10 września, 2016 - 12:30 pm

      Dobre pytanie. Chyba, że skrócą te dodatkowe kursy „18” w szczycie do Dworca Towarowego?

  3. #5 by Iwona on 10 września, 2016 - 12:39 pm

    dotychczasowa trasa 169 była idealna, po co to zmieniać?

    • #6 by kaszmir on 10 września, 2016 - 12:58 pm

      Zmiana jest kosmetyczna, „169” i „503” zamienią się końcówkami. Dzięki temu Górka Narodowa Wschód zyska dodatkowe kursy, z drugiej strony będzie możliwa synchronizacja „164” i „169” na Górce Narodowej (pętli przy ul. Bociana).

      A „503” ma trasę w znacznej części pokrywającą się ze „169”, więc sądzę, że różnica nie będzie duża.

  4. #7 by Rak Kontent on 10 września, 2016 - 12:55 pm

    Kolejna mutacja linii 12, nie wierze. Niech sobie dadzą z nią spokój i wzmocnią po prostu inne linie.

    • #8 by Zapleszowianin on 10 września, 2016 - 1:02 pm

      Nowa Huta jest w czymś gorsza od Krowodrzy czy Bronowic?

  5. #9 by tramwajarz on 10 września, 2016 - 1:26 pm

    Czy to wynik walki o utrzymanie władzy lobbystów Majchrowskiego z lobbystami Gibały?

    Skąd Trzmiel znalazł środki w październiku w budżecie na 2016? Kosztem czego te wzmocnienia?

    Dlaczego „radni” mieliby nie znaleźć pieniędzy na wzmocnienia linii tramwajowych i autobusowych w 2017? Na autostrady, stadiony, areny, koncerty, nagrody zaciągają kredyty w bankach do 2040r lekką ręką. Zresztą plan budżetu przygotowuje Majchrowski, jeśli będzie uwzględnione 30 mln to pewnie przejdzie, jeśli nie to nie przejdzie.

    W budżecie na komunikację zawarta jest spłata kredytu zaciągnięta przez Majchrowskiego na MPK więc nie wszystko idzie na wozokm, chyba że już jest spłacone?

    Bez przystanków podwójnych, dobrze zbudowanej pętli na Czerwonych Makach, sygnalizacji pod MPK na trasie 18+52 się zakorkuje. Bez sensu zlikwidowano tramwaje 3-wagonowe.

    • #10 by kaszmir on 10 września, 2016 - 9:50 pm

      Może kwestie polityczne, lecz bardzo możliwe też, że zostały pieniądze po Światowych Dniach Młodzieży i stąd ta nadwyżka.

  6. #11 by Szymon on 10 września, 2016 - 2:33 pm

    Moje proponowane zmiany:
    452 – skrócić do Czyżyny Dworzec (w zamian za 501 do Kombinatu).
    Nowa Linia 40 wspomagająca 10 na trasie Kopiec Wandy – trasa 10 – Łagiewniki co 20 min w szczycie
    16 – do likwidacji (w większości trasy dubluje się z 21, a Mistrzejowice mają 139 co 7,5 min który dowiezie ich na Kombinat
    132 – skrócić do Al. Przyjaźni
    172 – wydłużyć do Strugi/Kombinatu
    572 – co 20 min w szczycie co 40 min po za szczytem i w weekendy.
    504 – likwidacja
    22 – co 10 min w szczycie (12 do likwidacji)
    511 – do likwidacji
    501 – przywrócić do Kombinatu (z pominięciem Al. Róż)
    211 – wydłużyć przez Suche Stawy, Plac Centralny do Al Przyjaźni (z pominięciem Kombinatu)
    194 – do Prądnika Białego, a 144 do Krowodrzy Górki
    123 – co 20 minut w każdym dniu.
    209 229 239 249 259 269 – wydłużyć do Cracovii Stadion
    239, 259 – trasa z pominięciem przystanku „Zaskale”
    209 – trasa przez Kraków Airport
    502 – wydłużyć do Os. Podwawelskiego
    124/424 – skrócić do Salwatora
    100 – likwidacja
    239 – Jedna pełna trasa Cracovia Stadion – Rączna Kościół – Rączna OSP (przeniesienie przystanku przed skrzyżowaniem) – Rączna Kapliczka – Ściejowice – Jeziorzany – Wołowice Kapliczka co 1h w szczycie co 2 poza szczytem i w weekendy.
    259 – bez kursów wariantowych przez Ściejowice
    252 – co 40 min + wydłużenie do Dworca Głównego Wschód po trasie 902
    902 – zmiana numeru na 952

    Z takimi wariantami Komunikacja Miejska wg mnie będzie sprawniejsza, a kasa nie poleci w błoto.

    • #12 by kaszmir on 11 września, 2016 - 8:42 am

      „21”: wg mnie nie wyrobi bez wspomagania przez „16-tkę”, nawet obecnie bywa tłoczno.

      „144”, „194”: był taki pomysł, też go popieram, niestety z niego zrezygnowano 😦 https://krabok.wordpress.com/2013/09/10/pradnik-bialy-pyrrusowe-zwyciestwo/

      „123”: odpada, bo linia jest zsynchronizowana ze „153/193”.

      „2×9”: nie ma miejsca przy Cracovii Stadion na aż tyle linii. Poza tym po takim wydłużeniu mam spore obawy, że salwatorskie tramwaje („1”, „2”, „6”) zaczęłyby świecić pustkami na końcowym odcinku i poszłyby cięcia.

      • #13 by Szymon on 11 września, 2016 - 10:36 am

        Często jeżdżę „salwatorskimi” liniami i jak były wydłużone do Cracovii Stadion bądź też do Osiedla Podwawelskiego było większe zainteresowanie. Ostatnie kursy tych autobusów kończące na Salwatorze są o 0:50 i wtedy nie ma żadnego nocnego połączenia (605 jest dopiero o 1:43) i jeśli 502 będzie skierowana na Os. Podwawelskie, a „124/424” skierowane do Salwatora, to linie „salwatorskie” będą miały miejsce na pętli Cracovia Stadion.

        2 Cmentarz Rakowicki – Bronowice (124/424) zastąpi dwójkę niemalże na całej trasie.
        14 Mistrzejowice – Cichy Kącik

        Zapomniałem dopisać o zlikwidowaniu 153 a zwiększeniem częstotliwości kursowania 193 co 20 minut w każdym dniu.

        174 i 178 w niedziele co 20 minut

        21 wyrobi się bez 16 gdy będą na niej kursowały 2x105Na.

  7. #14 by krakus on 11 września, 2016 - 5:30 am

    Nadal brakuje przyspieszonej linii autobusowej na Kurdwanów (coś w rodzaju 5xx). Tramwaje niestety nie zawsze dają radę. Inne dzielnice już dawno takie linie mają.
    Tymczasem na Kurdwanów autobusy zamiast jechać do celu, zwiedzają po drodze całe okolice, a co gorsza wszystkie bez wyjątku wjeżdżają nawet pod drzwi centrum handlowego „Bonarka” marnując czas i pieniądze pasażerów.
    Trasa 5xx z Kurdwanowa byłaby przecież możliwa gdyż w pobliżu jest ‚bida-autostrada’ Herberta/Turowicza niewykorzystana(skandal!) do tej pory przez komunikacje miejską, a wybudowana przecież za nasze pieniądze z podatków.

  8. #15 by Wojciech on 11 września, 2016 - 7:41 am

    W takiej sytuacji, gdy „18” ma jechać co 5 minut rozważyłbym zmianę tras: „18”: KG – Pawia – Westerplatte – Stradom – Krakowska – Czerwone Maki, natomiast „3”: KG – Długa – Basztowa – PWŚ – Starowiślna – Nowy Bieżanów. Wyobrażacie sobie sytuację, że źle zaparkowany samochód blokuje taką ważną linię?

    • #16 by Szymon on 11 września, 2016 - 8:16 am

      Ciut inaczej bym to rozważył. 18: KG – Pawia – Basztowa – Podwale – Pl. Wszystkich Świętych – Czerwone Maki
      3: KG – Długa – Basztowa – Westerplatte – Nowy Bieżanów

      Wtedy nie dość że można usunąć 7 to pasażerowie zyskają nowy tramwaj co 5 min. na trasie Dworzec Główny – Teatr Bagatela i Nowy Bieżanów nie straci tramwaju do Dworca Głównego.

      • #17 by Wojciech on 11 września, 2016 - 1:09 pm

        Za duże koszty takiej operacji. Po pierwsze, „3” i „18” będą się zazębiać na Basztowej, co przy takiej liczbie kursów obu linii będzie bardzo drogie.
        http://prntscr.com/cgq738
        Po drugie, „7” ma wzmacniać „14” na odcinku Dworzec Główny – Dąbie i jej usunięcie bez wzmocnienia „14” byłoby niekorzystne dla pasażerów.

      • #18 by Szymon on 12 września, 2016 - 3:29 pm

        Koszty kosztami w końcu to mają być wzmocnienia, a dwie linie 5 minutowe przez Westerplatte stworzą jeszcze większy zator od tego co teraz czasami jest.

  9. #19 by Mirro on 11 września, 2016 - 10:06 am

    Szkoda, że zamiast 18 co 5 min. nie uruchomiono innej lini przez ul. Długą. Chętnie dojechałbym też do innych miejsc bez przesiadki, nie tylko do tych Czerwonych Maków…

  10. #20 by Wiktoria on 11 września, 2016 - 10:21 am

    w końcu

  11. #21 by ruccz on 12 września, 2016 - 11:17 am

    W przypadku wzmocnienia 18, pętla na Czerwonych Makach będzie „wąskim gardłem”. Przy 2 liniach co 5 minut i dwóch co 20 tramwaje będą sobie zajeżdżać drogę. Powinny być co najmniej 3 pętle, jedna dla 18, jedna dal 52 i jedna dla 11/23. Dziwię się, że nikt na etapie projektu tego nie przewidział i zaprojektowano tak małą pętlę. Będzie trzeba czekać jeszcze parę lat na przebudowę, albo przedłużenie do Skotnik, bo choć o tym się w ogóle nie mówi, to w MPZP przewidziano takie przedłużenie.

    • #22 by kaszmir on 12 września, 2016 - 2:53 pm

      Niestety, Miasto dało totalną plamę jeśli chodzi o pętlę na Czerwonych Makach. Pamiętam, że tak miłośnicy, jak i eksperci krytykowali te plany pętli w 2011, jednak wtedy było niestety za późno – inwestycja już trwała.

      Co do linii, to zastanawiamy się czy w zamian „23” nie pójdzie do likwidacji. Ruczaj dostaje dodatkowe kursy „18” w szczycie, Bieżanów – więcej „9” i „503”, a Kalwaryjska „19” poza szczytem. Czyli prawie na całej trasie „23” będą jakieś inne wzmocnienia. Przypadek?

    • #23 by tramwajarz on 12 września, 2016 - 3:00 pm

      Jak tramwaj na Górkę, Azory ma być dopiero w 2021 roku to linia tramwajowa do Skotnik długo nie powstanie. Autostrady śródmiejskie łagiewnicka, pychowicka ważniejsze.

  12. #24 by 223 on 13 września, 2016 - 5:27 pm

    linia 223 z Czerwonych Maków do Brzeźnicy przez Skawinę : 4:10, 5:10,5:45, 7:55 14:00, 17:25, 21:20. 22:00 Soboty: 5:23 i 15:00 Niedziele: 5:45, 15:45

    Brzeżnicy kursy z 7:20 dać na 7:22 a o 14:15 na 14:10

  13. #25 by Janusz on 19 września, 2016 - 9:16 pm

    Co do linii 503 to wzmocnienie potrzebne. Z pl. Inwalidów do Prokocimia_Szpital jedzie ponad 10 minut krócej od 13-stki.

    Wielu mieszkanców Prokocimia ją chwaliło, szczególnie szybki przejazd bez przystanków na Kamieńskiego. Jedyne co psuło tą linię to kursy nawet co godzinę w weekendy.

  1. „292”, wróć! | krabok
  2. „501”, wróć! | krabok
  3. Likwidacja linii „23”, nowy tramwaj „58” | krabok
  4. „501” wraca do Nowej Huty! | krabok
  5. Szczegóły wielkich małych zmian od października | krabok
  6. Wielkie małe zmiany – autobusy [komentarz] | krabok
  7. Autobusowa rewolucja marcowa – komentarz cz. 2 | krabok
  8. Kolejne wzmocnienia linii aglomeracyjnych | krabok
  9. Święto Miłosierdzia Bożego 2017 | krabok
  10. „115” do TAURON Areny? Powrót „537”? | krabok
  11. Grzegórzecka zamknięta dla tramwajów – komentarz | krabok
  12. „Pięćsetki” kontratakują! | krabok
  13. Zmiany na „304” | krabok
  14. Top 11 linii z niewykorzystanym potencjałem | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: