Nowa linia „58” i zmiana trasy „12”

Coraz więcej światła pada na zmiany w siatce linii tramwajowych planowane na październik. Wiemy już coraz więcej o zmianach na „18”, a także nowej trasie linii „12”. Poniżej szczegóły.

Bombardier NGT6 na „23”.

I tak, Ruczaj dostanie częstszą „18”, która przy okazji zmieni numer na „58”. Trasa pozostanie taka jak dotychczas (Czerwone Maki – Krowodrza Górka), a rozkład zbliży się do tego który ma „52”, czyli: w szczycie co 5 minut, w międzyszczycie i w soboty co 10, w niedziele i święta co 20. Rozpiski są już dostępne na mobilnej stronie MPK, trzeba tylko przewinąć datę na 3 października. „58” będzie obsługiwane przez obie zajezdnie (Nowa Huta, Podgórze).

Rozkład „58” w dni powszednie.

Rozkład „58” w soboty.

Z kolei na Nowym Bieżanowie wzmocniona ma zostać linia „9” (Nowy Bieżanów – Mistrzejowice) która pojedzie w szczycie co 10 minut zamiast co 20.

Rozkład „9” od października.

Wreszcie, wzmocnienie dostanie również linia „19” (Borek Fałęcki – Dworzec Towarowy), która pojedzie częściej poza szczytem – co 10 minut zamiast jak dotychczas co 20.

Rozkład „19” od października.

Roszady czekają też linię „12”: zgodnie z przeciekami sprzed kilku miesięcy, jej trasa zostanie zmieniona. Z informacji które otrzymałem, „dwunastka” będzie skierowana na trasę do Kopca Wandy, tzn.: Łagiewniki – … – Rondo Grzegórzeckie – Al. Pokoju – Plac Centralny – Ptaszyckiego – Kopiec Wandy, a w zamian za wydłużenie jej rozkład zostanie okrojony i będzie kursować tylko w godzinach szczytu (dotychczas funkcjonowała od godz. 6 do 18, bez przerw). Jest to zatem częściowe cofnięcie zmian sprzed dwóch lat i mocne zbliżenie do dawnego stanu rzeczy gdy „22” kursowało w szczycie co 10 minut.

Zmiany mają wejść w życie od poniedziałku 3 października.

EDIT: Muszę tu sprostować pewną informację. Początkowo w artykule tym podawałem również, że planuje się likwidację linii „23”. Taką informację dostałem od osób pracujących w MPK, jednak dziś ZIKiT zdementował te doniesienia i potwierdził, że linia zostaje bez zmian. Poprawiłem zatem artykuł, przepraszam jednocześnie Czytelników za wprowadzenie w błąd. Zawsze sprawdzam źródła moich informacji i dokładam wszelkich starań by je zweryfikować, dziś jednak jak widać nie sprostałem. Kajam się, w przyszłości muszę zatem sprawdzać informacje jeszcze dokładniej. Informacje o innych liniach pozostają aktualne.

Jacek „Kaszmir” Mosakowski

Reklamy

, , , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by TomL on Wrzesień 19, 2016 - 2:14 pm

    Zabierają mi 12, którą jeździłem z Mogilskiego pod Halę :/
    Tak wiem, jest 19, ale kiedyś miałem 50 co 5 minut…

  2. #2 by punio on Wrzesień 19, 2016 - 2:20 pm

    To jak się mam dostać z Bieżanowa na Czerwone Maki??

    • #3 by volferssj on Wrzesień 19, 2016 - 3:27 pm

      Z przesiadką. To naprawdę żadna tragedia.

      • #4 by Tty on Wrzesień 19, 2016 - 3:41 pm

        Przy 11 co 20 minut?

    • #5 by kaszmir on Wrzesień 19, 2016 - 6:05 pm

      Sprawa nieaktualna, „23” jednak zostaje. Poprawiłem artykuł i przepraszam za zamieszanie.

  3. #6 by Fabian on Wrzesień 19, 2016 - 2:33 pm

    ODNOŚNIE DO – nauczysz się pisać zgodnie z polską normą?

    • #7 by kaszmir on Wrzesień 19, 2016 - 6:07 pm

      Pamiętam o Twoich uwagach, jednak czasem gdy człowiek pisze w pośpiechu to się zapomni – jak widać na dzisiejszym przykładzie.

  4. #8 by tramwajarz on Wrzesień 19, 2016 - 3:14 pm

    W niezależnych mediach cięcia KM przez ZIKIT są przemilczane;)

    Straci Kabel-Korona, Łagiewniki-Grota.
    Połączyć 224+104.
    52, 58 co 6 minut i zostawić szczytowe kursy linii 23.
    Przytkają się okolice Dietla. Św. Gertrudy, Stradom, Długa bez separatorów sprawi f=+10 na linii 18. Lepsze rozwiązanie to składy 3×105 na linię 18.

    MPK mogłoby zakupić pojemniejsze wagony ze szrotu niemieckiego na okres przejściowy skoro są przeciwnikami składów 3×105. ZIKIT czy MPK zarządza komunikacją?

    • #9 by kaszmir on Wrzesień 19, 2016 - 6:06 pm

      Linia „23” jednak zostaje. Poprawiłem artykuł, przepraszam za zamieszanie.

  5. #10 by Chlorofil on Wrzesień 19, 2016 - 5:45 pm

    Komu przeszkadzał numer 18?

    • #11 by EU8N on Wrzesień 19, 2016 - 5:54 pm

      Akurat tu jestem zwolennikiem konsekwencji. Jeżeli linie kursujące co 5 minut mają mieć numery 5x, to taka zmiana jest w pełni uzasadniona. A jeżeli ma zostać numer 18, to również 50 i 52 powinny zmienić numery na „normalne”.

      • #12 by kaszmir on Wrzesień 19, 2016 - 6:09 pm

        Zgadzam się z Tobą, konsekwencja. Z drugiej strony jeśli za parę miesięcy wejdzie reforma, to takich linii będzie więcej – będą podstawą komunikacji miejskiej. Nie sądzę, by utrzymano im wtedy numerację „5x”, raczej wrócą do normalnych. Czyli zmienimy teraz numer „18”->”58″ tylko po to, by za trzy miesiące znów go zmieniać.

  6. #13 by Wojciech on Wrzesień 19, 2016 - 6:25 pm

    Wzmocnienia bardzo cieszą, niemniej jednak mam kilka uwag:
    – Czy nie lepiej byłoby „18” przemianować na „51”? Dzięki temu zostałaby wypełniona luka między „50” i „52”.
    – Do przetrasowania „3” i „18” jednak nie doszło, a szkoda. Tylko patrzeć, jak dwa razy więcej „pięćdziesiątek ósemek” niż „osiemnastek” będzie utykać na Długiej z powodu źle zaparkowanego samochodu. I zamiast tramwaju co 5 minut będzie długo długo nic, a potem tramwaj co 30 sekund.
    – Dwie linie co 5 minut w ciągu CM – Stradomska, jak i KG – DT. Wyrażałem już swoje obawy co do przepustowości tych odcinków, teraz je powtórzę.

    • #14 by kaszmir on Wrzesień 19, 2016 - 7:20 pm

      Wg mnie numer „58” lepszy, bo w jawny sposób nawiązuje do „18”. „51” oczywiście załatałoby dziurę w numeracji, tylko czy ta dziura stanowi jakiś problem?

      • #15 by Wojciech on Wrzesień 19, 2016 - 8:55 pm

        Dziura w numeracji nie stanowi żadnego problemu. To jest akurat najmniej ważne z mojego powyższego komentarza.

      • #16 by kaszmir on Wrzesień 19, 2016 - 11:01 pm

        Zmiana tras raczej nie wchodziła w rachubę. Raz, że koszty byłyby olbrzymie (dodatkowe 18 kursów/h w szczycie na odcinku Basztowa – Dworzec), dwa że Basztowa mogłaby nie podołać takiej ilości tramwajów/h, a trzy że z Pawiej jednak powinien wg mnie być jakiś tramwaj na wprost, w kier. Westerplatte.

  7. #17 by Janusz on Wrzesień 19, 2016 - 8:26 pm

    Wg rozkładu w szczycie 52 i 58 będą mieć po 5 minut przerwy na CM. Czyli mogą być obie na dużej pętli. Jedno 52 na peronie dla wsiadających, drugie wjeżdza na pętle a 58 na łuku.

    11 i 23 na małej. Mogą dać radę.

    Co do linii 58 to od skrzyżowania ze Szlak aż do Wawelu nie ma czynnej sygnalizacji więc o przejazd w centrum bym się nie martwił.

  8. #18 by tram11 on Wrzesień 19, 2016 - 8:35 pm

    4 linie i 30 odjazdow na godzine w szczycie w jednym kierunku z petli Czerwone Maki? Nie wyglada to optymistycznie w kwestii kolejnosci planowych odjazdow przy zaledwie dwoch torach postojowych 😦

  9. #19 by Wojciech on Wrzesień 20, 2016 - 7:59 am

    Kaszmir, odpowiem tutaj bo coś nie mogę dać bezpośrednio komentarza pod Twoim. Właśnie, by uniknąć zazębiania się „3” i „18” (przyszłego „58”) na Basztowej proponowałem następujący układ:
    „18” („58”): KG – Pawia – Westerplatte – Św. Gertrudy – Stradomska i dalej bez zmian,
    „3”: KG – Nowy Kleparz – Długa – Basztowa – Dunajewskiego – Podwale – PWŚ – Starowiślna i dalej bez zmian. Z dwojga złego lepiej, żeby linia która co 10 minut jeździ w szczycie była blokowana przez nieprawidłowo zaparkowane samochody, niż ta, która jeździ dwa razy częściej.

    • #20 by kaszmir on Wrzesień 20, 2016 - 11:05 am

      Rozumiem co masz na myśli, jednak takie rozwiązanie spowodowałoby, że Bieżanów miałby dwie linie przez Dominikańską („3”, „13”), a żadnej przez Dworzec Główny. I odwrotnie, Ruczaj miałby dwie linie przez Dworzec Główny („52”, „58”), a żadnej przez Dominikańską.

      No i pytanie, czy Westerplatte by wyrobiło z dwoma liniami co 5 minut i jeszcze kilkoma innymi („10”, „20”, „24”).

  10. #21 by Rak Kontent on Wrzesień 20, 2016 - 10:11 am

    Super zmiana na plus z tą „18” tylko nie rozumiem skąd fetysz pięćdziesiatek – czy zmienia się trasa tramwaju, że trzeba zmieniać numer? Nie. Czy będzie to szybki tramwaj? Na pewno nie. Od Nowego Kleparza po Orzeszkowej tramwaj niemożebnie powoli przedziera się przez stare miasto, korki na Długiej, pierwszą obwodnicę, Stradom. To po co zmieniać numer? Czy to jest aż tak ważne? Po prostu dotychczasowa linia 18 dostaje wiecej kursów, nie ma IMO podstaw do zmiany nymeru.

  11. #23 by mario on Wrzesień 20, 2016 - 4:15 pm

    Wreszcie 9 będzie jeździć częściej – a wiadomo może czy zmianie ulegnie skład na tej linii?

  12. #24 by Flexi on Październik 1, 2016 - 10:03 am

    Wszystko wskazuje na to, że 18 jednak nie zmienia numeru.

    • #25 by kaszmir on Październik 1, 2016 - 12:14 pm

      Tak, w ostatniej chwili zrezygnowano ze zmiany numerka i zostaje „18”. Niestety zrezygnowano też ze wzmocnień w soboty – o ile w dni powszednie w szczycie linia pojedzie co 5 minut, tak w soboty już dalej bez zmian, co 20.

  1. Szczegóły wielkich małych zmian od października | krabok
  2. Wielkie małe zmiany – tramwaje [komentarz] | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: