„501” wraca do Nowej Huty!

I to bez żadnych „ale”, gwiazdek czy haczyków! Co więcej, sytuacja będzie nawet lepsza niż była przed wakacjami. Dziś, we wtorek 20 września 2016, odbyło się nieformalne spotkanie przedstawicieli mieszkańców Nowej Huty z ZIKiT dotyczące niedawnych zmian w komunikacji miejskiej oraz zabrania linii „501”. Najważniejszą wywalczoną zmianą jest właśnie powrót „pięćset jedynki” do Nowej Huty!

Przypomnijmy: w sierpniu, wraz z uruchomieniem linii „452” (Chełm – Al. Przyjaźni), zmieniona została trasa autobusu „501”, który został skrócony do Czyżyn Dworca. Spotkało się to z wieloma głosami sprzeciwu, a petycję o powrót „pięćset jedynki” podpisało ok. 1400 osób! Sprawa nabierała rozgłosu, a obiecane przez urzędników uruchomienie szczytowego „511” zamiast udobruchać, tylko jeszcze bardziej zmobilizowało pasażerów do walki. Efektem tego było zorganizowanie nieoficjalnego spotkania między ZIKiT a przedstawicielami mieszkańców, w czasie którego dyskutowano nad problemem i jego potencjalnym rozwiązaniem. Stronę społeczną reprezentowali Katarzyna Więckowska, organizatorka petycji w sprawie powrotu „pięćset jedynki”, oraz Kuba Gajda z inicjatywy Magistrat Nowohucki.

Początkowo obie strony chyba nie do końca się rozumiały. ZIKiT wydawał się myśleć, że protesty pasażerów to de facto żądanie całkowitego powrotu układu sprzed zmian, czyli również zrezygnowania ze szczytowego wzmocnienia „139”. Tymczasem stronie społecznej chodziło tylko o „501”, podczas gdy nowy rozkład „139”, z odjazdami co 6-8 minut w szczycie, został zdecydowanie doceniony. Mieszkańcy natomiast nie mogli zrozumieć, czemu zamiast po prostu przywrócić „pięćset jedynkę”, Zarząd chce utrzymywać na Obrońców Krzyża linię „452”, a teraz jeszcze wzmacniać ją szczytowym „511”. Jak wyliczyli, „452” i „511” na odcinku huckim kosztowałyby nawet więcej niż „501”, więc zaproponowali wymianę: oddanie „452” i „511” (obu) w zamian za powrót „501”. I… urzędnicy się zgodzili! Ustalono zatem następujące zmiany:

  • „139”: jak obecnie, czyli Kombinat – Mydlniki, co 7-8 minut na całej trasie,
  • „452”: zmiana trasy: Chełm – … – Al. Gen. Andersa – Dąbrowskiej – Czyżyny Dworzec,
  • „501”: zmiana trasy: Chełmońskiego Osiedle – … – Al. Gen. Andersa – Obrońców Krzyża – Struga – Bulwarowa,
  • „511”: ZIKiT jeszcze opracowuje jego trasę, generalnie będzie to „501” skrócone z obu stron.

Przyznam się, że przygotowując powyższą listę, zrobiłem po prostu kopiuj-wklej, bo jest ona właściwie taka sama, jak rozwiązania które mi się marzyły i które proponowałem w poprzednim artykule. W skrócie: „139” zostaje z wzmocnieniami, a „501” wraca na Obrońców Krzyża, jednak na lekko skróconej trasie – do Bulwarowej, zamiast do Kombinatu. Co więcej, „501” będzie tam dojeżdżał również w weekendy, zatem pasażerowie z rejonów przystanku „Struga” odzyskają dostęp do tej linii w soboty i święta (a który stracili w maju)! Zmiany zatwierdziła już Rada Dzielnicy XVIII Nowa Huta, mają wejść w życie w październiku. Z kolei na Dąbrowskiej „pięćset jedynkę” zastąpi „452”. Do tego „511” zostaje, jednak jego trasa jeszcze będzie ustalana. Może Cracovia – Szpital Rydygiera albo Cracovia – Czyżyny Dworzec? Dowiemy się zapewne niebawem.

Przy okazji ZIKiT jeszcze potwierdził, że nie planuje zmian na linii „429” (Skarżyńskiego – Dworzec Główny Zachód). To w odpowiedzi na wątpliwości niektórych mieszkańców, którzy zastanawiali się czy przy okazji uruchomienia „511” – które ma jechać przez ul. Brogi – nie zniknie stamtąd właśnie”429″. Na szczęście nic takiego nie będzie miało miejsca.

Komentarz kraboka: Duży plus tak dla mieszkańców, jak i ZIKiT. Dla tych pierwszych – bo nie poddawali się nawet gdy urzędnicy po raz któryś z rzędu oświadczali, że nie ma szans na powrót „501”. Lecz i za to, że porządnie przygotowali się do dyskusji, mieli merytoryczne argumenty i potrafili je przedstawić w kulturalny sposób, bez emocji. Brawa należą się również i dla urzędników, w tym dyr. Łukasza Franka obecnego na spotkaniu – za to, że potrafili wysłuchać pasażerów, zrozumieć ich argumenty i pójść na kompromis. Efektem jest rozwiązanie, dzięki któremu wilk jest syty i owca cała – mieszkańcy będą mieli swoje „501”, również w weekendy, a Zarządowi uda się utrzymać częste „139” na całej trasie. Jak dla mnie – rewelacja!

Jacek „Kaszmir” Mosakowski

Reklamy

, , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by tramwajarz on Wrzesień 21, 2016 - 11:48 am

    511 mogłoby obsłużyć ul. Bulwarową do Kocmyrzowskiej.
    a 429 Życzkowskiego (robią coś z infrastrukturą?), węzeł czyżyny, r. Dywizjonu 308

  2. #2 by Ppp on Wrzesień 21, 2016 - 1:56 pm

    Gratulacje! Pozostaje tylko pytanie, dlaczego do prawidłowego działania ZIKIT trzeba zmuszać przez tortury? Opisany układ jest najbardziej logiczny i aż dziw bierze, że ludzie z ZIKIT sami na niego nie wpadli.
    Pozdrawiam.

    • #3 by Konik Krakusek on Wrzesień 22, 2016 - 7:10 am

      Bo oni nie są od „wpadania” na coś, oni są fachowcy co wiedzą lepiej…

  3. #4 by ada on Wrzesień 22, 2016 - 7:44 am

    w końcu ;d

  4. #5 by zły on Wrzesień 22, 2016 - 1:57 pm

    jak zwykle zikit minął się z rozwiązaniem problemu
    501 z kombinatu powinna odchodzić jako węzła autobusów podmiejskich i zamiast ul. obrońców krzyża gdzie zawsze w korkach stoi i się dubluje z 139, 153, 193 na pierwotną trasę czyli al.gen andersa do wiślickiej jeździć mała różnica a autobus 10-15min w godzinach szczytu szybciej jedzie

    • #6 by kaszmir on Wrzesień 23, 2016 - 10:46 am

      No niestety, korki na Obrońców Krzyża robią swoje. Z drugiej strony musimy pamiętać, że tam też jest masa pasażerów którym trzeba zapewnić dobrą obsługę komunikacyjną.

      Al. Gen. Andersa ma masę autobusów i tramwajów, w tym przyspieszone „502” do centrum kursujące w szczycie co 7-8 minut. Tymczasem na Obrońców Krzyża linii jest znacznie mniej, a „501” jest jedyną łączącą ten rejon z Dworcem Głównym czy rondem Mogilskim.

  1. Szczegóły wielkich małych zmian od października | krabok
  2. Wielkie małe zmiany – autobusy [komentarz] | krabok
  3. „122” i „422” przez Tomex? | krabok
  4. „Pięćsetki” kontratakują! | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: