Podróże kraboka: Shinkansen

Poprzednio: pojedynek azjatyckich stolic – cz. 1 oraz cz. 2

Shinkansen – znana na całym świecie japońska sieć kolejowa po której poruszają się pociągi wysokich prędkości. Pierwsze połączenie zostało otwarte w 1964, a od tego czasu system był systematycznie rozbudowywany i dziś linie ciągną się wzdłuż całej Japonii, zapewniając prędkości jazdy pociągów sięgające w zależności od trasy nawet do 240-320 km/h. Jak całość prezentuje się w praktyce?

Tohoku Shinkansen.

Miałem przyjemność przejechać się jednym z odcinków Shinkansen, między Tokio a Sendai. Trasa ta stanowi część linii Tohoku na której to właśnie pociągi rozpędzają się do 320 km/h. Rzeczywiście jedzie się szybko, lecz muszę przyznać że gdy siedzi się w środku to tej prędkości w ogóle nie czuć. To zasługa porządnego wytłumienia zewnętrznych hałasów przez szyby, a także torów które są w idealnym stanie i przez to nie występują żadne huśtania na boki czy inne niedogodności. Pociąg po prostu sunie po szynach, a widoki przesuwające się za oknem ogląda się niczym film. Swoje wrażenia opisuję w poniższej fotorelacji. Będą też filmiki 😉

Wozy na linii Tohoku składają się z dwóch spiętych pociągów. Co ciekawe, pociągi te są różne od siebie i do tego niesymetryczne: jeden ma 10 wagonów a drugi 6-7 w zależności od składu. Co więcej, mają one różną kolorystykę: na jednym dominuje różowy, na drugim kolor morski.

Jeden z przodów Tohoku Shinkansen (drugi widać na zdjęciu otwierającym artykuł).

Schemat pociągów, umieszczony na peronie w Sendai.

Czekając w Tokio na pociąg, można się poczuć jak na lotnisku. Miejsca są przydzielone, wejścia – przegrodzone aż do momentu rozpoczęcia wsiadania na pokład, a przy wagonach stoją członkowie personelu. Nawet pasażerowie ustawiają się w kolejkach 😉

Tak prezentuje się wnętrze. Układ siedzeń jest różny w poszczególnych wagonach. Na dolnym zdjęciu warto zwrócić uwagę na nietypową czcionkę na wyświetlaczu wewnętrznym (klik powiększa).

Pora na nagrania z samej przejażdżki. Pierwszy filmik, nakręcony gdzieś pomiędzy Tokio a Sendai:

I drugi filmik. Nawet uchwyciłem moment przejeżdżania przez jakąś stację pośrednią 😉

I jeszcze start pociągu Shinkansen, wyruszającego z Sendai do Tokio.

Na koniec słowo o przyszłości Shinkansen. Opisywane przeze mnie pociągi rozwijają prędkości do 320 km/h, jednak Japończycy nie spoczywają na laurach: w 1996 udało się testowo rozwinąć prędkość 443 km/h, a w 2015 – używając pociągów na poduszce magnetycznej – aż 603 km/h, ustanawiając tym samym rekord świata w prędkości osiągniętej przez kolej. Zatem Shinkansen już obecnie wprawiają w zachwyt, a wszystko wskazuje na to, że będą jeszcze szybsze.

Jacek „Kaszmir” Mosakowski

Reklamy

,

  1. Dodaj komentarz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: