Naprawiamy nocne: „612”

Oto jest! Po długich bojach mieszkańców i Rady Dzielnicy VIII, linia nocna do Tyńca zostaje uruchomiona na stałe. Przypomnijmy, że „612” wystartowało już w Andrzejki 2016 na trasie Os. Podwawelskie – Centrum Kongresowe ICE – Monte Cassino – Zielińskiego – Tyniecka – Bogucianka -Tyniec Kamieniołom, jednak wtedy było utworzone tylko tymczasowo, na dwie noce. Dla ZIKiT był to jednak test: urzędnicy przypatrywali się jej zapełnieniom i na ich podstawie postanowili, że autobus zostanie utrzymany na stałe. Wyjechał więc jeszcze raz w sylwestra, a od dzisiejszej nocy będzie już kursował regularnie, w każdy weekend.

„612” wykonywać będzie po dwa kursy do i z Tyńca, w noce z piątku na sobotę i z soboty na niedzielę – co jest bardzo na plus, bo dokładnie o takie rozwiązanie zabiegała Rada Dzielnicy VIII Dębniki. Rozkład:

  • odjazdy z Os. Podwawelskiego – 0:15, 1:45.
  • odjazdy z Tyńca Kamieniołomu – 0:47, 2:17.

Linię będzie obsługiwać Mobilis (jest to pierwszy nocny w Krakowie obsługiwany na stałe przez tego przewoźnika), autobusami typu midi, mierzącymi 10 metrów długości. Zapewne zdecydowano się na takie rozwiązanie, gdyż kursy tym autobusem i u tego przewoźnika są dla Miasta najtańsze. Trasa pokrywa się prawie w całości ze „112”, za wyjątkiem braku wjazdu na Rynek Dębnicki: „612” jedzie prosto, przez Monte Cassino i Zielińskiego. To również dobra decyzja – my również postulowaliśmy taką marszrutę, bo przystanek „Rynek Dębnicki” znajduje się dosłownie 250 m od innego przystanku – „Konopnickiej”, więc nie potrzebuje osobnej obsługi w nocy, a tak dzięki jego omijaniu przynajmniej uda się oszczędzić i czas pasażerów, i środki pieniężne.

Propozycja kraboka, jeszcze z końca 2015 roku – z omijaniem Rynku Dębnickiego. Nie licząc postoju na pętli „Os. Podwawelskie”, dokładnie taką trasę będzie mieć „612”.

Dość sprytnie rozwiązana została kwestia synchronizacji na Centrum Kongresowym. Jadąc z centrum Krakowa, można się przesiąść na „612” z aż trzech linii. Najważniejsza koordynacja to oczywiście ta z tramwajem „62”, który będzie dowoził pasażerów na oba kursy „sześćset dwunastki”. W tym przypadku czeka ich wprawdzie aż dziewięć minut czekania, jednak jeśli ktoś nie chce tyle stać, zawsze może wsiąść do „612” zanim objedzie ono rondo – tym samym skracając sobie oczekiwanie o dwie minuty.

A dzięki takiemu rozwiązaniu udało się też skoordynować pierwszy z dwóch kursów „612” (o godz. 0:15) z nocnym „608” jadącym od strony Alej – w tym przypadku pasażerowie mają cztery minuty na przesiadkę. Wygodne choćby dla osób wracających z Miasteczka Studenckiego, które nie będą musiały jechać aż na Dworzec Główny albo czekać kilkadziesiąt minut na przesiadkę. Jest to również dobra opcja dla ludzi wracających z Rynku, jeśli nie chcą jechać „62” i stać pod Centrum Kongresowym wspomniane dziewięć minut – zamiast tego, mogą wsiąść właśnie do „608” i to z niego przejść pod Centrum Kongresowym na „sześćset dwunastkę”. Ostatnią, trzecią możliwością przesiadki, również tylko dla pierwszego kursu „612”, jest ta z linii „610” jadącej od Dworca Głównego – tu jest aż dziesięć minut przestoju, jednak zawsze to jakaś opcja.

„612” zostało również skoordynowane w drugą stronę. Wracając z Tyńca, przy Centrum Kongresowym mamy pięć minut aby przesiąść się na „62” jadące do Dworca Głównego. Dla osób wracających drugim kursem „612” (o godz. 2:17 z Tyńca), jest też – chyba rykoszetem – możliwość przesiadki na „610” jadącego do Rynku – w trzy minuty, a nawet na „608” w kierunku Alej – dwie minuty.

I tu właśnie pojawia się jedyna, drobna rzecz, którą poprawiłbym w „612”: możliwość przesiadki powrotnej na „608”. Rozumiem, że o tej porze mało osób będzie wracać z Tyńca, a do tego priorytetowa jest synchronizacja z „62”. Jednak gdyby przesunąć powrotne odjazdy „sześćset dwunastki” dosłownie o minutę-dwie wcześniej, można by przy okazji dać pasażerom możliwość dogodnego dojechania w stronę Alej, Miasteczka Studenckiego czy Nowego Kleparza. Obecne dwie minuty to trochę mało na przejście całego ronda Grunwaldzkiego – i jakkolwiek może wydawać się to błahe, to dodanie dwóch, a nawet jednej, znacznie zwiększyłoby szanse by zdążyć.

Dlatego wysunąłem do ZIKiT taką propozycję – by minimalnie przesunąć odjazdy „612” z Tyńca. Dla urzędników jest to minimum roboty, a dla pasażerów może okazać się sporym udogodnieniem. Czekam na odpowiedź Zarządu – dam znać, gdy tylko ją dostanę.

Jacek „Kaszmir” Mosakowski

Reklamy

, , , , , , , , , , ,

  1. #1 by tramwajarz on Styczeń 6, 2017 - 7:22 pm

    Słabo z tymi kursami. Między 23-5 linia 112 nie kursuje.
    Może zamiast 12m i 18m autobusów w noce powszednie wysłać 8-10m i dać większą liczbę kursów?

    To samo z tramwajami nocnymi. Jak można tak nierównomiernie dysponować środkami?
    Na 612 wystarczyłby pojazd o długości 6m jak Autosan H6.

    612 Tyniecką do Konopnickiej i powrót Monte Cassino? Bez tych idiotycznych zawijasów na rondzie.

    • #2 by kaszmir on Styczeń 6, 2017 - 9:14 pm

      Paradoksalnie najkrótsze autobusy (Jelcz Vero, MPK) są droższe niż ten 10-metrowy. Dlaczego? Mobilis ma niższą stawkę za 10-metrowca, a w MPK jest tylko jedna stawka za autobusy miejskie, uśredniona. Wyższa…

      Wg mnie ilość kursów „612” jest optymalna. Tyle dał ZIKiT, o tyle wnioskowała Rada Dzielnicy. A gdy już Radni się zgadzają z urzędnikami to coś jest na rzeczy 😉

    • #3 by tramwajarz on Styczeń 8, 2017 - 12:42 pm

      Czyli zmieniają się dyrektorzy ZIKIT a nadal MPK rządzi ZIKITem.

      Zgoda jak między zakładnikiem i porywaczem:)

  2. #4 by Nowohucianin on Styczeń 6, 2017 - 10:12 pm

    Naprawmy nocne w NH i puśćmy 601 do Bulwarowej. To realnie poprawi w tym miejscu nocną komunikację i pomoże gościom T. Łaźnia Nowa.

  3. #5 by A on Styczeń 21, 2017 - 2:55 pm

    Moim zdaniem ok. 10 min na przesiadkę to dobry czas. Opóźnienia są prawdopodobne nawet w nocy.

  1. Naprawiamy nocne: „612” – finał! | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: