Nowa linia „455” i inne zmiany w Swoszowicach

Rada Dzielnicy X od pewnego czasu apelowała do ZIKiT o poprawienie jakości transportu zbiorowego na jej terenie i starania te się opłaciły. Niebawem czeka nas prawdopodobnie kilka pozytywnych korekt w liniach autobusowych na południu Krakowa, a jednym z rejonów do których szczęście się uśmiechnęło są Swoszowice.

Trasy linii: obecnej „104” (pomarańczowy), „155” (fioletowy), „135” po proponowanych zmianach (zielony) oraz nowej „455” (magenta).

Urzędnicy zaproponowali wprowadzenie zmian, które w tej okolicy dotyczyłyby dwóch autobusów:

  • „135”: skrócenie na trasę Golkowice – jak obecnie – Herberta – Witosa – Kurdwanów (powrót: Halszki – Stojałowskiego – Herberta), bez zmian częstotliwości jazdy,
  • „455”: nowa linia kursująca jak „155” lecz z dodatkowymi wjazdami pod Centrum Jana Pawła II, czyli po trasie Swoszowice Poczta – jak linia „155” – Witosa – Totus Tuus – Centrum Jana Pawła II – Totus Tuus – Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia – Fredry – Łagiewniki, cały tydzień co 60 minut i zsynchronizowana ze „155”.

W praktyce oznacza to, że „135” zostanie minimalnie skrócone i będzie kończyć przy kurdwanowskiej pętli tramwajowej, zamiast pod Centrum Jana Pawła II – otrzymując marszrutę podobną do tej sprzed 2013 roku. Rejony wspomnianego Centrum nie będą jednak stratne, bo w zamian pojedzie tu linia „455”. Ta dodatkowo praktycznie w całości będzie się pokrywać z bazowym „155”, dzięki czemu na odcinku Swoszowice – Łagiewniki autobusy będą się pojawiać na przystankach dwa razy częściej („155/455” co pół godziny, zamiast obecnego „155” co godzinę).

ZIKiT napisał, że zmiany mogłyby wejść w życie w poniedziałek 13 lutego 2017, czyli po zakończeniu ferii szkolnych. Termin ten może jednak się przesunąć, gdyż Rada Dzielnicy X chciałaby, aby „455” dojeżdżało do centrum miasta, zamiast kończyć w Łagiewnikach. Radny Dominik Galas wysłał w tej sprawie Pismo do urzędników, postulując by linia ta dojeżdżała np. do Os. Podwawelskiego i proponując zorganizowanie spotkania w tej sprawie.

Komentarz kraboka: Zacznę od końca – nie sądzę, by wydłużenie „455” do centrum miało jakiekolwiek szanse na realizację. Po pierwsze, na dodatkowym odcinku autobus dublowałby tramwaj, co jest sprzeczne z założeniami transportowymi miasta. Po drugie, a co jest znacznie ważniejsze, wymagałoby to dołożenia znacznych środków na funkcjonowanie linii – a raczej mocnego pocięcia jej rozkładu w ramach zaplanowanej puli pieniędzy przeznaczonej na jej funkcjonowanie. Komunikacja miejska kursuje w tych rejonach rzadko i lepiej w mojej opinii najpierw wzmocnić jej ofertę do przyzwoitych częstotliwości. Co wolicie drodzy pasażerowie – „455” co godzinę do Łagiewnik (i zsynchronizowane ze „155”, dając połączenie co 30 minut), czy co dwie za to do centrum?

Zresztą postulat Rady dziwi tym bardziej, jeśli przypomnieć sobie linię „504”. Ta, uruchomiona przed wyborami 2014, kursowała co godzinę na trasie Centrum Jana Pawła II – Cracovia Stadion i okazała się totalnym niewypałem. Długa trasa, niby do centrum, ale za to dublująca tramwaj i z bardzo małą ilością kursów. Nic więc dziwnego, że przez większość czasu jeździła pusta. Sytuację udało się naprawić dopiero jesienią 2016, gdy autobus skrócono (jako „104”), w zamian zwiększając częstotliwość. Czemu Rada Dzielnicy chce teraz zmienić proponowane „455” w nowy odpowiednik dawnego „504”?

A jeśli chodzi o same zmiany ogłoszone przez ZIKiT – uważam je za całkiem trafne. Dyrektor Łukasz Franek kontynuuje swoją politykę wzmacniania istniejących linii zamiast tworzenia nowych – i chwała mu za to. Pomysł z „455” wydaje się całkiem dobry, zwłaszcza że zapewni on w miarę regularne połączenie Swoszowic choćby z tramwajami na Kurdwanowie. Obecnie ono kuleje, bo np. poza szczytem „135” i „155” (jedyne linie w tej relacji) kursują każda co godzinę i niezsynchronizowane. W efekcie w kierunku Kurdwanowa w godzinach 10-13 oba autobusy jadą jeden po drugim, a potem pasażerowie mają blisko godzinę czekania na kolejny. Teraz przynajmniej maksymalny okres czekania zmniejszy się o połowę, do 30 minut.

Ciężko mi jednak ocenić całość zmian, gdyż niejasna pozostaje sytuacja linii „104”. O niej w piśmie ZIKiT nie ma ani słowa, jednak mogła zostać pominięta gdyż nie przebiega po terenach Dzielnicy X. Pytanie jednak, czy nie zostanie przy okazji zlikwidowana, a właściwie wchłonięta w „455” które będzie się w całości z nią pokrywać (mapka powyżej). Czy tak będzie przekonamy się w najbliższych tygodniach.

Źródło: Swoszowicki Portal Informacyjny.

Jacek Mosakowski

Reklama

, , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by tramwajarz on 30 stycznia, 2017 - 9:48 pm

    Linia dowozowa co 30 minut? Słaba oferta. Samochodziarzy ma to zachęcić?
    Z taką częstotliwością trasa bezpośrednia do os. Podwawelskiego ma jakiś sens – bez dubla np Tischnera ->(+sygnalizacja) Kamieńskiego – Konopnickiej.
    I jeszcze te wjazdy kieszeniowe…Brak szacunku dla pasażera.

    Jeśli to próbka tych wzmocnień komunikacyjnych 2017 to jest to „kosmetyka”.

    Poprawka do budżetu na 2017 do Rady Miasta i będą środki, ale ani radnemu ani dyr. Frankowi nie chce się? wnioskować o nie.

    • #2 by kaszmir on 30 stycznia, 2017 - 11:25 pm

      Do tej pory była co 60 minut, więc będzie dwukrotnie częściej. A „135” w szczycie też jest co 30, więc może na odcinku Swoszowice – Kurdwanów linie będą zsynchronizowane i dadzą takt co kwadrans 🙂

    • #3 by tramwajarz on 31 stycznia, 2017 - 12:19 am

      Tak, ci co nie posiadają samochodów zamast godziny będą czekać tylko 30 minut. A jeśli mają więcej przesiadek? To juz balonem będzie szybciej.

      Dlaczego radni, dyrektorzy ZIKIT boją się złożyć poprawkę do budżetu na sfinansowanie linii.

      Widzę takie bieda-rozwiązanie
      Linie aglomeracyjne skrócone do Swoszowic.
      Linie ze Swoszowic:
      tylko do Borku albo na Kurdwanów w +/- równych odstępach czasu,
      jeśli dobrze liczę
      w szczycie co 6-10minut, poza >10min.

      • #4 by gs on 1 lutego, 2017 - 12:04 pm

        Linie aglo do Swoszowic? Z przymusową DODATKOWĄ przesiadką? I kto tym będzie jeździł?
        Swoszowice to nie jest zabudowane centrum w obrębie Myślenicka-Merkuriusza-Chałubińskiego-Szybisko i pustka wokół, tylko raczej na odwrót: większość pasażerów jedynie przejeżdża tranzytem przez ten obszar.
        Poza tym gdzie niby miałaby się znaleźć pętla, na której te wszystkie linie miałyby się zjeżdżać i zapewniać w miarę przyzwoite przesiadanie? Sznureczkiem na Szybisku od poczty po Myślenicką z przerwami na skrzyżowania i wjazdy na posesje?

        Trasa 455 do Podwawelskiego jest jak dla mnie nonsensem, bo poza zmniejszeniem częstotliwości linia stanie się kolejną z rozkładem „pojadę jak dojadę”. Ale niestety wpisuje się to w bezsensowne pomysły radnych z dziesiątki, jak ten z puszczeniem 178 z Klinów przez Kapelankę do Ronda Grunwaldzkiego „a potem to niech jedzie do Huty”.

  2. #5 by misiek on 31 stycznia, 2017 - 10:07 pm

    Lepiej by było zrobić jedną długą linię Łagiewniki – Golkowice co kwadrans w szczycie i co pół godziny w pozostałych porach, z ewentualnymi wjazdami kieszeniowymi do Centrum JP2 co drugi kurs, wtedy może by to zachęciło kierowców do korzystania z komunikacji miejskiej.

    • #6 by kaszmir on 1 lutego, 2017 - 9:29 am

      Też mi się coś takiego marzy, jedno długie „135” do Łagiewnik, w szczycie co 15-20 minut zależnie na ile by starczyło środków. I wjazdy kieszeniowe pod Centrum Jana Pawła II raz na godzinę, częściej nie potrzeba.

      • #7 by Szawol on 4 lutego, 2017 - 12:56 pm

        Niech wydłużą kursy 135 na Grabówki albo dołożą kursów wieczorem

  3. #8 by Krzysiek on 31 stycznia, 2017 - 11:12 pm

    Świetnie byłoby zsynchronizować linie ze szkołą na Fredry gdyż aktualnie każdy autobus odjeżdża 2 min przed zakończeniem lekcji i niestety dzięci muszą czakac godzinę na następny autobus

  4. #9 by piotr on 16 lutego, 2017 - 5:47 pm

    Lepiej by było zrobić jedną długą linię Łagiewniki – Golkowice co kwadrans w szczycie i co pół godziny w pozostałych porach, z ewentualnymi wjazdami kieszeniowymi do Centrum JP2 co drugi kurs, wtedy może by to zachęciło kierowców do korzystania z komunikacji miejskiej.

    • #10 by kaszmir on 16 lutego, 2017 - 11:16 pm

      Też tak uważam, jedno porządne „135”, z wybranymi kursami wariantowymi przez Centrum Jana Pawła II raz na godzinę.

  5. #11 by Hubert on 14 marca, 2017 - 9:45 am

    Brawo do Sanktuarium zawsze coś wymyślicie!!!! a ja lata na 135 czekam żeby było co np 30 min od np 6-21.Chyba lepiej puścić 135 w dalszą trasę bo lepszy dojazd z kurdwanowa niż z Borku ale po co z resztą sami wiecie lepiej zamiast zapytać mieszkańców.

    pozd.

  1. Nowa linia „475” i inne zmiany w Sidzinie | krabok
  2. „107” do Zajezdni Wola Duchacka! | krabok
  3. Nowa linia „116” | krabok
  4. „110” do Ruszczy! | krabok
  5. „122” i „422” przez Tomex – o krok bliżej | krabok
  6. Nowa linia „140” i inne zmiany na Krowodrzy i Azorach | krabok
  7. „184” do Swoszowic? | krabok
  8. Autobusowa rewolucja marcowa | krabok
  9. „184” do Swoszowic – komentarz | krabok
  10. Prawdziwe linie, które nigdy nie istniały | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: