Nowa linia „475” i inne zmiany w Sidzinie

Tytuł artykułu bliźniaczo podobny do wczorajszego dot. linii „455”, bo i całość ma wiele wspólnego z sytuacją opisywaną w Swoszowicach. Podobnie jak w tamtym przypadku, tak i dla Sidziny udało się wywalczyć dodatkową linię autobusową, która praktycznie na całej trasie będzie się pokrywać z bazową. Panie, Panowie – nadchodzi „475”!

Obecnie linia „175” (Borek Fałęcki – Sidzina, w weekendy wybranymi kursami wydłużona do przystanku „Wrony”) kursuje co pół godziny w szczycie i co 40 minut w pozostałych porach. Na początku stycznia Radni Dzielnicy X postulowali dwukrotne zwiększenie jej częstotliwości w godzinach szczytu – do kwadransa – tłumacząc, iż mieszkańcy mają problemy ze zmieszczeniem się do pojazdów. W odpowiedzi, ZIKiT zaproponował wprowadzenie następujących zmian:

  • „175”: kursowałoby co 40 minut przez cały tydzień (czyli w szczycie odrobinę rzadziej niż obecnie),
  • „475”: nowa linia kursująca jak „175”, lecz z pominięciem wjazdów kieszeniowych przez ul. Smoleńskiego i Zadworze, czyli na trasie Borek Fałęcki – Zakopiańska – Taklińskiego – Petrażyckiego – Nałkowskiej – Sidzina, jeżdżąca tylko w szczycie, co 40 minut i zsynchronizowana ze „175”.

Trasy linii: „175” (czerwony), wraz z weekendowymi kursami do przystanku „Wrony” (przerywany czerwony) oraz proponowanej „475” (fioletowy).

Dzięki temu na prawie całej trasie pasażerowie mieliby w szczycie autobus co 20 minut zamiast obecnych 30 („175/475” kursujące naprzemiennie). Ucierpieliby jedynie mieszkańcy ok. 950-metrowego odcinka wzdłuż ul. Smoleńskiego, gdzie w tych porach pojazdy pojawiałaby się trochę rzadziej – co 40 minut zamiast co pół godziny. Zmiany miałyby wejść w życie w poniedziałek 13 lutego 2017, po feriach szkolnych – a zatem w tym samym terminie co wspomniane na początku artykułu uruchomienie linii „455”.

Dodatkowo, ZIKiT zaproponował korekty w układzie przystanków na ul. Taklińskiego (linie „175/475” i „203”), związane z planowaną budową stacji szybkiej kolei aglomeracyjnej „Kraków Opatkowice”. Obecny przystanek „Podgaje” miałby zostać przesunięty bliżej skrzyżowania z projektowaną drogą dojazdową do tejże stacji, w rejony budynków 58 i 77, dzięki czemu pasażerowie mieliby bliżej przy przesiadkach na pociągi. Doszedłby również dodatkowy przystanek na żądanie w rejonach budynków 36 i 41. Rada Dzielnicy X zaopiniowała pozytywnie te propozycje.

Przystanki na Taklińskiego: obecny „Podgaje” (nr 1), „Podgaje” po przesunięciu (nr 2) oraz planowany nowy na żądanie (nr 3).

Przypomnijmy, że nie są to jedyne nowości które w ostatnich tygodniach dosięgnęły pasażerów „175”. Od soboty 21 stycznia linia została wydłużona wybranymi kursami weekendowymi do przystanku „Wrony”, co miało m.in. ułatwić dojazd do kościoła. Zmiana ta, choć sama w sobie szczytna, przyniosła też sporo złego, psując rozkład wspomnianej linii. Ilość kursów się nie zmieniła, jednak o ile do tej pory w soboty i święta kursowała regularnie co równe 40 minut, tak teraz jest istny miszmasz i trafiają się momenty gdy autobusy pojawiają się w odstępie 20 minut, by potem pasażerowie mieli aż 70 minut czekania (przykład – odjazdy w niedzielę z Borku Fałęckiego: 9:28, 9:48, 10:38, 10:58 i potem dopiero 12:08). Na szczęście planowane nowości wydają się być tym razem mniej kontrowersyjne.

Miło też śledzić, jak trasa „175” jest systematycznie wzmacniana na przestrzeni ostatnich lat. Jeszcze na początku 2014 kursowała w dni powszednie co 40 minut, a w pozostałe co godzinę. Potem częstotliwość została wzmocniona w szczycie do 30 minut, następnie w soboty i święta do 40, a teraz w szczycie autobusy będą wypadkowo jeździć co 20 („175+475”). I tylko szkoda wspomnianego zepsucia taktu w weekendy.

Źródło: Swoszowicki Portal Informacyjny.

Jacek Mosakowski

Reklama

, , , , , , , , ,

  1. #1 by Elix on 1 lutego, 2017 - 8:23 am

    304 dalej przepełnione i ZIKIT nie podnosi popołudniowej częstotliwości z 15 do 12 minut. Rano się dało, dlaczego popołudniu jest to blokowane??? Często jest tak, że 503 jedzie pustawe (jeden za drugim i to pojazdy przegubowe) a w 304 jest dramatycznie!!!
    ZIKIT, Gmina nie chcą zrozumieć, że NIE wszyscy się przesiedli i przesiądą na pociąg! Nikt o zdrowych zmysłach na Bieżanowską, Rondo Matecznego czy ATW nie pojedzie pociągiem!!!
    KIEDY TO DOTRZE DO URZĘDNIKÓW?????

    • #2 by kaszmir on 1 lutego, 2017 - 9:30 am

      ZIKiT planuje reformę komunikacyjną, dla autobusów ma być wprowadzona jeszcze wiosną. Może wtedy coś się zmieni.

  2. #3 by Fifciu on 1 lutego, 2017 - 11:44 am

    @Kaszmir, a gdzie informacja o planowanym utworzeniu linii 116 z Czerwonych Maków do Kozienickiej(Skotniki) ? 🙂

    • #4 by kaszmir on 1 lutego, 2017 - 12:38 pm

      O, nic o tym nie słyszałem. Masz może więcej informacji? 🙂
      (możesz też napisać do mnie na mail, j.m.mosakowski-małpa-gmail.com)

  3. #7 by XxX on 1 lutego, 2017 - 4:10 pm

    A co z linią 225!!! kursuje co godzine .. i jeszcze mam busy po zabierali przez rzeszotary .. 285 jedzi co 3 godziny? A takie 175 co 15minut.. to samo linia 215 ..szkoda słów ..

    • #8 by Piotr on 1 lutego, 2017 - 8:40 pm

      Bardziej mnie zastanawia dlaczego na linie aglomeracyjne nie wysyła się przegubowców?

    • #9 by kaszmir on 1 lutego, 2017 - 9:22 pm

      Linie aglomeracyjne są w gestii gmin ościennych – to dana gmina musi wpierw chcieć coś poprawić, zwiększyć ilość kursów. Także najlepiej w pierwszej kolejności uderzać właśnie do przedstawicieli swojej gminy.

      Co do przegubowców – na co dzień nie jeżdżą, bo na większości linii nie ma aż takich potrzeb. Natomiast zdarzają się, choćby na „209” czy „352” w wakacje, a także na nocnym „904”. Dawniej bywały też na „202” 🙂

    • #10 by A on 2 lutego, 2017 - 12:13 am

      Po co przegubowce na liniach aglomeracyjnych? Lepiej zainwestować w większą liczbę kursów. Lepsza już solówka co 15-20 minut, niż przegub co 30.

  4. #11 by Piotr on 1 lutego, 2017 - 8:38 pm

    Trochę drażni mnożenie numerków przez Zikit.

    Czy nie można puścić 175 co 20 minut bez wjazdów na Smoleńskiego, na tą drugą ulicę przekierować 255?

    Tak samo z 455, jeśli wyleci 104 to zgoda. Raczej powinno się łączyć linie w jedną mocną.

    • #12 by Konik Krakusek on 2 lutego, 2017 - 10:18 am

      No właśnie, może lepiej osobną linię na Smoleńskiego, a „175” wszystkimi kursami do Wrony? Zamiast potworka „475”.

    • #13 by kaszmir on 2 lutego, 2017 - 11:45 am

      Sidzina by na tym sporo straciła, bo wtedy byłyby osobne linie Borek – Smoleńskiego i Borek – Sidzina. Czyli – w ramach tych samych kosztów – przybyłoby kursów na Zakopiańskiej (dwie linie zamiast jednej), co znaczy że musiałoby ich ubyć gdzieś indziej – właśnie w Sidzinie.

      • #14 by Piotr on 2 lutego, 2017 - 12:05 pm

        A 255 przez Smoleńskiego?

      • #15 by kaszmir on 2 lutego, 2017 - 12:19 pm

        Trudne ze względu na częstotliwość. „175” jeździ co 40 minut, a „255” ledwie co godzinę-dwie, a w weekendy są nawet czterogodzinne przerwy (!) Zatem oprócz „255” musiałyby przez Smoleńskiego pojechać jakieś inne linie aglomeracyjne jadące Zakopiańską, np. „235” czy „245”.

        Tyle, że dla tych to byłoby wydłużenie trasy. Co oznacza, że Gminy musiałyby dopłacić więcej, a do tego ich pasażerowie jechaliby naokoło. Na co raczej się nie zgodzą. Do tego straciliby na tym pasażerowie z przystanku „Ważewskiego”.

      • #16 by Piotr on 2 lutego, 2017 - 9:11 pm

        A takie biedne te gminy, by wzmocnić 255?

        Jakoś linie salwatorskie czy z Krowodrzy jeżdzą co 30 minut, linia 230 trzy razy na godzinę?

        Kilka postów wcześniej ktoś narzeka na 285. Linia wykonująca 6 kursów na dzień jest śmiechu warta.

        Po otrzymaniu całodziennego rozkładu i kursów w szczycie co godzinę można by ją skierować przez Smoleńskiego i zsynchronizować z 255 co 30 minut.

      • #17 by Konik Krakusek on 2 lutego, 2017 - 9:13 pm

        Jak to w ramach tych samych kosztów?! Przecież znalazły się dodatkowe pieniądze na wydłużenie „175” i na „475”, nie?

      • #18 by kaszmir on 2 lutego, 2017 - 10:17 pm

        O to mi chodzi – gdyby zrobili osobną linię na Smoleńskiego, to pieniędzy nie starczyłoby już na uruchomienie „475”. Czyli Sidzina, zamiast autobusu co 20 minut w szczycie, miałaby dalej co 30.

      • #19 by Konik Krakusek on 3 lutego, 2017 - 6:09 am

        Czyli kołdra przedłużona, ale jednak dalej zbyt krótka…
        Szkoda 😦

  5. #20 by Piotr on 24 lutego, 2017 - 8:14 pm

    No i będzie lepiej niż wynika z artykułu.

    175 i 475 w szczycie sumarycznie co 15 minut.

    A obie miały być co 40 minut. Smoleńskiego nic nie traci, a 175 zyskuje w ciągu kilku lat z f=40 do f=15. Wow.

    • #21 by kaszmir on 25 lutego, 2017 - 12:18 am

      Tak, nic tylko się cieszyć 🙂 Najwyraźniej znaleźli oszczędności w innych rejonach i starczyło na więcej kursów „175/475”.

  1. „107” do Zajezdni Wola Duchacka! | krabok
  2. Nowa linia „116” | krabok
  3. „110” do Ruszczy! | krabok
  4. „122” i „422” przez Tomex – o krok bliżej | krabok
  5. Nowa linia „140” i inne zmiany na Krowodrzy i Azorach | krabok
  6. Autobusowa rewolucja marcowa | krabok
  7. Autobusowa rewolucja marcowa – komentarz cz. 1 | krabok
  8. Maksymalizacja 2018 – komentarz, autobusy | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: