Kilka tygodni temu informowałem, że ZIKiT zaproponował Radzie Dzielnicy X zmianę trasy i rozkładu linii „107”. Teraz okazuje się, że zmiana została przypieczętowana i zostanie wprowadzona w życie całkiem szybko.
Przypomnijmy: „sto siódemka” ma zostać skrócona do Zajezdni Wola Duchacka przy skrzyżowaniu ul. Sławka i Puszkarskiej. Jej nowa marszruta będzie zatem przebiegać następująco: Soboniowice – Krzemieniecka – Żelazowskiego – Niebieska – Łużycka – Sławka – Zajezdnia Wola Duchacka. Oznacza to, że autobusy ominą ul. Malborską oraz Wielicką, w zamian jednak zwiększona zostanie częstotliwość: linia ma kursować co 30 minut w dni powszednie w godz. 5-20, i co 60 w godz. 20-23 oraz w weekendy. Jest to zatem gorsza oferta niż oczekiwała Rada Dzielnicy (Radni chcieli, by kursowała co 20 minut w szczycie i co 30 we wszystkich pozostałych porach), jednak i tak będzie oznaczać odczuwalną poprawę względem obecnego rozkładu, w którym „107” pojawia się na przystankach co ok. 35-40 minut w szczycie, co 60 poza i co 80 w weekendy.
Teraz otrzymaliśmy informację, że zmiana została zatwierdzona i ma wejść w życie po zakończeniu ferii szkolnych, w poniedziałek 13 lutego 2017. Wychodzi więc na to, że na południu Krakowa szykuje się nam wręcz mała reforma komunikacyjna, bo w tym samym terminie planowane jest uruchomienie nowych autobusów na trasach Łagiewniki – Swoszowice Poczta („455”) oraz Borek Fałęcki – Sidzina („475”).
Źródło: Swoszowicki Portal Informacyjny.
Jacek Mosakowski
#1 by Mistrz on 1 lutego, 2017 - 2:28 pm
Ucierpią na tym mieszkańcy okolic ul. Malborskiej, którzy stracą połączenie z Wielicką/Dworcem Płaszów. Pozostanie 184 ale jadący w Kamieńskiego. W ramach rekompensaty Zikit mógłby puścić linię 224 przez Malborską. Zdaję sobie sprawę, że częstotliwość linii 224 i wobec linii 107 jest mniejsza ale zawsze to coś. I przy ew. zmianie punktem przesiadkowym byłaby Bieżanowska a nie Kabel. Z 224 pożytek mają jedynie mieszkańcy Wieliczki. Dubluje trasę tramwaju i 204/244. Dodatkowo do Centrum papieża dojeżdża kilka osób dziennie.
#2 by AP on 1 lutego, 2017 - 4:15 pm
Popieram pomysł skierowania linii 224 ulicami Malborską i Trybuny Ludów. Niech w końcu ta linia zacznie komuś służyć na terenie Krakowa. Mogłaby ona dojeżdżać do Łagiewnik wchłaniając przy okazji pustaka w postaci 104.
Kolejną rzeczą do naprawienia pozostaje skierowanie linii 244 ul. Sielską w kierunku Wieliczki. Linia ta łapie spore opóźnienia, co przekłada się na brak regularności w kursach linii 204 i 244.
#3 by kaszmir on 1 lutego, 2017 - 8:33 pm
Całkowicie popieram skierowanie „244” przez Sielską. Z tego co się orientuję opóźnienia na tej linii są olbrzymie.
Co do „224” przez Malborską – przyznam, interesujący pomysł, byłoby to jakieś symboliczne zadośćuczynienie za zabranie „107”. Z drugiej strony, przy takiej ilości kursów: 7-9 dziennie (!), nie sądzę by miała realny wpływ na poprawienie warunków podróżowania mieszkańców Malborskiej. Szybciej podejść pieszo od tramwajów na Wielickiej czy autobusów na Kamieńskiego.
#4 by tramwajarz on 1 lutego, 2017 - 9:18 pm
Powrót do zbliżonej starej trasy 174 przez Malborską i Wielicką.
#5 by Konik Krakusek on 2 lutego, 2017 - 6:16 am
A „107” nie służy jako dowóz do szkoły przy Malborskiej?
I jeśli już zmiana, to zostawiłbym jej starą końcówkę przy cudownym dworcu km Wielicka/Powstańców Wlkp i przetrasował przez Powstańców Śląskich – BCC – Sławka i dalej po staremu do Soboniowic.
Chyba że to wstęp do połączenia ze „169” ?
#6 by kaszmir on 2 lutego, 2017 - 9:45 am
Też myślałem, że służy dowozowi dzieci na Malborską. Jednak podobno o taką zmianę walczyli sami mieszkańcy, więc pozostaje nam to zaakceptować. Będziemy też śledzić sytuację po wprowadzeniu zmian – czy będą protesty itd.
#7 by gs on 6 lutego, 2017 - 8:46 pm
Łączenie 107 ze 169 byłoby bez sensu. Stabilność i pewność dojazdu do Soboniowic o charakterze w zasadzie podmiejskim zależałaby od stopnia zakorkowania drugiego końca Krakowa.
A moim zdaniem linie autobusowe powinny mieć różny charakter, bez łączenia ich w jedną trasę. Dowozowe/podmiejskie (jak 107, 135, 155 czy wszystkie kończące w Borku, ale i np. 133) oraz tranzytowe (np. 174, 173, 139, 169, 50x). Dowozowe/podmiejskie jeżdżąc rzadziej muszą mieć stabilny i pewny rozkład. Tranzytowe – no cóż, długie trasy głównymi ciągami powodują, że korków nie unikną.
#8 by ObSeRvAtOr on 2 lutego, 2017 - 10:07 am
Pomysł super rozkład powinien być połączony z 214, ciekawi mnie gdzie będzie końcowy przystanek na zajezdni
#9 by Zbigniew on 3 lutego, 2017 - 8:38 am
Linia 107 w dni powszednie w godzinach szczytu co 20 minut, bp 30 minut bardzo mało rozwiązuje
problem
#10 by Podrózny on 3 lutego, 2017 - 5:45 pm
A moze linia 107 do pętli Grabówki ? dalej marząc :)- do Wieliczki przez Grabówki ?Wiele osób jezdzi do uzdrowiska Swoszowice od strony Wieliczki,wystarczy przesiadka na 214 .
#11 by kaszmir on 21 lutego, 2017 - 3:09 pm
Do Grabówek by się przydała 🙂 Dałoby to też szansę na lepszą koordynację z linią „214”.