„110” do Ruszczy!

O tę zmianę mieszkańcy walczyli od wielu lat: już niebawem autobusy przejadą przez tunel łączący Wadów z Ruszczą. Do tej pory urzędnicy nie chcieli się zgodzić na regularne kursowanie komunikacji miejskiej przez ten ciąg ze względu na wymiary wspomnianego tunelu, który jest długi (łącznie, z dzielącą go drogą technologiczną, mierzy ok. 370 m), za to wąski, przez co przejazd samochodów musi odbywać się tam wahadłowo, na przemian z obu kierunków, a kierowcy muszą uważać by nie wjechać na „czołówkę”. Dlatego mieszkańcy walczyli o zamontowanie sygnalizacji świetlnej która by sterowała ruchem i tym samym umożliwiła bezpieczny przejazd autobusów.

Tunel łączący Wadów z Ruszczą.

I wreszcie się udało – ZIKiT uruchomił światła w zeszłym tygodniu, 25 stycznia 2017. Obecnie trwa ich kalibracja i testowanie, a jednocześnie – zgodnie z zapowiedziami – ruszyły przymiarki do skierowania tą trasą autobusu. Pojedzie nią linia „110”, której kursy wariantowe dotychczas kończyły tuż przed tunelem (pętla „Wadów Tunel”) i które będą wydłużone do Ruszczy. Zmiana ma nastąpić w drugiej połowie lutego, a zatem jeszcze w tym miesiącu. (Podziękowania dla Stowarzyszenia Przyjaciół Wadowa za uzyskane informacje!) Niestety urzędnicy trzymają sprawę w tajemnicy i na tę chwilę nie udało mi się dowiedzieć, czy w związku z wytyczeniem nowej trasy planowane są jakieś korekty częstotliwości odjazdów.

Mam też nadzieję, że przy okazji uda się dodać trochę kursów, a także uporządkować rozkład całego „110”. Niestety obecnie linia ta nie jest skoordynowana nawet sama z sobą (!) Np. rano kursy z al. Przyjaźni jadą w odstępie ledwo 4 minut, a następne „110” jest dopiero za… blisko 40 minut. W drugą stronę nie jest lepiej – zdarza się, że dwa autobusy mają odjazd w przeciągu kilku-kilkunastu minut, a potem następny kurs jest za ponad pół godziny.

Kursy rano: 5:32, 5:36, a potem dopiero 6:13 (klik powiększa).

Warto wspomnieć, że wydłużone „110” nie będzie pierwszym autobusem kursującym przez tunel. Na przełomie lat 2010/2011 jeździła tu linia „417” – jednak wykonywała ona tylko parę kursów dziennie i tylko w weekendy, do tego obsługiwana była busem. Przetrwała pół roku, a potem została zlikwidowana – więcej o niej możecie poczytać tutaj.

Wychodzi też na to, że luty będzie obfitował w zmiany autobusowe. Ma być uruchomionych kilka nowych linii („116” do Skotnik, „455” do Swoszowic i „475” do Sidziny), inne mają zmienić trasy (m.in. „107”, które pojedzie do Zajezdni Wola Duchacka). Teraz do tej listy możemy dodać „110”. A wiele wskazuje na to, że to wciąż nie koniec nowości.

PS. Powołując się na wpis Radnego Dzielnicy XVII Andrzeja Michalczyka, autobus do Ruszczy ma dostać nowy numer, „160”.

Jacek Mosakowski

Reklama

, , , , , , , ,

  1. #1 by las on 3 lutego, 2017 - 6:29 pm

    To skoordynowanie samej ze sobą leży też np. w przypadku linii 103 – rano z Lesiska kursy są o 6:25, 7:20, 7:30 (!), 8:05, 8:35. Może zwrócilibyście uwagę zikitowi?

    • #2 by kaszmir on 3 lutego, 2017 - 6:59 pm

      Z tego co pamiętam, na „103” to jest specjalnie – rano był olbrzymi tłok i dodali pojedynczy kurs w odstępie 10 minut by odciążyć ten drugi.

      • #3 by las on 3 lutego, 2017 - 8:25 pm

        Dodali czy przesunęli kurs który powinien być po 30 minutach od tego z 6:25? Dziwne, że w szczycie normalnie kursuje co 30 min., a tutaj taka dziura i dwa kursy w odstępie 10 minut

      • #4 by kaszmir on 3 lutego, 2017 - 9:27 pm

        Dodali, jeszcze gdy kursował na tej trasie „193”, wtedy jako kurs wariantowy z „Na Załęczu” do Czyżyn:
        https://krabok.wordpress.com/2015/05/14/193-do-podzialu/
        (pod koniec artykułu). Potem ten kurs przejęło nowe „103”, które zastąpiło na tym odcinku linię „193”.

      • #5 by las on 3 lutego, 2017 - 9:34 pm

        Na załączonym obrazku, 20 minut przed tym dodatkowym kursem jest normalny kurs, którego obecnie nie ma – dlatego jest dziura w porannym kursowaniu 103 :/

  2. #6 by Krakowianin on 3 lutego, 2017 - 8:49 pm

    Skoordynowanie samej ze sobą? Linia 249 z przystanku Salwator odjeżdża o godzinie 3:22 3:24 3:46 i 3:57. Odstępu 2 minut między kursami to nawet w Warszawie żadna linia nie ma 😉

    • #7 by kaszmir on 3 lutego, 2017 - 9:28 pm

      Faktycznie 😮 To nawet lepiej niż „110”!

      • #8 by gs on 3 lutego, 2017 - 10:25 pm

        To jest chyba „rozstawianie” pod inne linie.
        3:24 jedzie do Czułówek Kapliczka i najprawdopodobniej wraca jako 269 o 3:57. Gdyby jechała od razu jako 269, to by kierowca z Salwatora musiał wyjechać dwadzieścia minut wcześniej i jechać dłuższą (=droższą) trasą.
        3:46 dojeżdża tylko do Nowej Wsi Szlacheckiej (o 4:17), gdzie robi nawrotkę i wraca o 4:22 do Krakowa.

        Nie wiem tylko, w co się „przebiera” 3:22, bo raczej nie wraca jako 249. W Czernichowie jest bowiem o 4:09, a pierwszy powrotny kurs jest o 4:50. I raczej to 3:57 go wykonuje (przyjeżdża 4:44).

      • #9 by kaszmir on 4 lutego, 2017 - 12:06 am

        To by się zgadzało. Poranny kurs „249” do Czułówka Kapliczki dociera tam 3 minuty przed pierwszym odjazdem „269”.

        Ten „249” o 3:22 wg mnie przebiera się w „259” w Czernichowie. Dociera tam o 4:09, a o 4:10 ma odjazd pierwszy kurs „259”, więc idealnie się zgadza. Tylko czemu nie jedzie on z Krakowa jako „259”? Byłoby ciut szybciej i nie dochodziłoby do takiego dublowania dwóch kursów w „249” w odstępie dwóch minut. Czyżby potrzebne było jakieś poranne połączenie między Kaszowem, Przeginią Duchowną i Czernichowem?

      • #10 by gs on 4 lutego, 2017 - 12:05 pm

        Raczej po prostu osoby z odcinka od Wsi Szlacheckiej do Czernichowa jadą do Krakowa przez Czernichów 249+259. Bez tego pierwsze połączenie do Krakowa mieliby dopiero godzinę później – a o tej porze raczej ten kierunek się liczy.
        Gdyby zaś zrobić „normalny” kurs 259 do Czernichowa i „normalny” kurs 249 do Czernichowa (bez skracania do Wsi Szlacheckiej), to ten drugi chcąc dojechać na Salwator o tej porze, jak zawracający musiałby wyjechać z Czernichowa o 4:07. Żeby zdążyć i mieć standardowe 5 minut na pętli kurs 249 z Salwatora musiałby być o 3:15. Możliwe więc, że dzięki takiemu „przebieraniu” daje się lepiej ułożyć grafiki pracy kierowców.

        Jeszcze ciekawsze „łączenie” było kilka lat temu na 145. Godzina 23:00 kurs oznaczony „C – kurs wykonuje aut. linii 225; na przystanku: Swoszowice Sklep przesiadka na aut. linii 145 do Golkowic”.
        Za 145 przebierał się ostatni kurs 155. Łącznie zlikwidowano chyba wraz z likwidacją pętli pod uzdrowiskiem.

      • #11 by kaszmir on 4 lutego, 2017 - 7:24 pm

        Co do „249/259” – to ma sens, faktycznie 🙂 To by też wyjaśniało czemu linia nie ma nawet pięciu minut postoju w Czernichowie, tylko od razu wraca jako „259”.

        A ze „145/225” – pamiętam! Trochę żałuję że się z tego wycofano, był to interesujący patent jak zwiększyć ilość kursów przy mniejszych środkach.

  3. #12 by mouset on 4 lutego, 2017 - 9:09 pm

    Jest dokładnie tak jak wydedukowaliście 249->259, 249->269 i 249->249 🙂 zresztą wykonują je brygady linii 259 i 269, a oblot Czernichowa i powrót jako 259 jest sprawdzonym na 239 czy 260 rozwiązaniem, aby po minucie z końcowego przystanku ruszyć inną drogą do Krakowa. Od dwóch lat usiłujemy to sfotografować, ale często warunki nie sprzyjają. Kurs 225/145 ze 155 zlikwidowano nie tylko z powodu pętli (chyba nieco wcześniej niż zmiana na 155), ale też dlatego, że kierowcy służyli za przewodników, aby wyjaśnić jak dojechać.

    • #13 by kaszmir on 10 lutego, 2017 - 2:15 pm

      Dzięki, człowiek całe życie dowiaduje się nowych rzeczy 🙂

      Co do „145/225” – z tego co pamiętam „155” nie miało z tym nic wspólnego, ten kurs był wykonywany jako bodajże „225”, a w rozkładzie „145” była adnotacja by pojechać „dwusetką” i przesiąść się w Swoszowicach.

  4. #14 by mouset on 5 marca, 2017 - 9:10 pm

    Ano miało Kaszmirze wspólnego wiele ze 155, bo autosanik na 155-01 po dojechaniu do jeszcze wtedy pętli przy Uzdrowisku ubierał tablice 145, albo zapodawał Golkowice na wyświetlacz i oczekiwał na 225. Ot, urok podmian

  1. „122” i „422” przez Tomex – o krok bliżej | krabok
  2. Nowa linia „140” i inne zmiany na Krowodrzy i Azorach | krabok
  3. Autobusowa rewolucja marcowa | krabok
  4. Autobusowa rewolucja marcowa – komentarz cz. 2 | krabok
  5. Autobusowa rewolucja marcowa na wstecznym | krabok
  6. Dziwne, nietypowe i zagadkowe rozkłady – cz. I | krabok
  7. Top 11 linii z niewykorzystanym potencjałem | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: