„110” do Ruszczy!

O tę zmianę mieszkańcy walczyli od wielu lat: już niebawem autobusy przejadą przez tunel łączący Wadów z Ruszczą. Do tej pory urzędnicy nie chcieli się zgodzić na regularne kursowanie komunikacji miejskiej przez ten ciąg ze względu na wymiary wspomnianego tunelu, który jest długi (łącznie, z dzielącą go drogą technologiczną, mierzy ok. 370 m), za to wąski, przez co przejazd samochodów musi odbywać się tam wahadłowo, na przemian z obu kierunków, a kierowcy muszą uważać by nie wjechać na „czołówkę”. Dlatego mieszkańcy walczyli o zamontowanie sygnalizacji świetlnej która by sterowała ruchem i tym samym umożliwiła bezpieczny przejazd autobusów.

Tunel łączący Wadów z Ruszczą.

I wreszcie się udało – ZIKiT uruchomił światła w zeszłym tygodniu, 25 stycznia 2017. Obecnie trwa ich kalibracja i testowanie, a jednocześnie – zgodnie z zapowiedziami – ruszyły przymiarki do skierowania tą trasą autobusu. Pojedzie nią linia „110”, której kursy wariantowe dotychczas kończyły tuż przed tunelem (pętla „Wadów Tunel”) i które będą wydłużone do Ruszczy. Zmiana ma nastąpić w drugiej połowie lutego, a zatem jeszcze w tym miesiącu. (Podziękowania dla Stowarzyszenia Przyjaciół Wadowa za uzyskane informacje!) Niestety urzędnicy trzymają sprawę w tajemnicy i na tę chwilę nie udało mi się dowiedzieć, czy w związku z wytyczeniem nowej trasy planowane są jakieś korekty częstotliwości odjazdów.

Mam też nadzieję, że przy okazji uda się dodać trochę kursów, a także uporządkować rozkład całego „110”. Niestety obecnie linia ta nie jest skoordynowana nawet sama z sobą (!) Np. rano kursy z al. Przyjaźni jadą w odstępie ledwo 4 minut, a następne „110” jest dopiero za… blisko 40 minut. W drugą stronę nie jest lepiej – zdarza się, że dwa autobusy mają odjazd w przeciągu kilku-kilkunastu minut, a potem następny kurs jest za ponad pół godziny.

Kursy rano: 5:32, 5:36, a potem dopiero 6:13 (klik powiększa).

Warto wspomnieć, że wydłużone „110” nie będzie pierwszym autobusem kursującym przez tunel. Na przełomie lat 2010/2011 jeździła tu linia „417” – jednak wykonywała ona tylko parę kursów dziennie i tylko w weekendy, do tego obsługiwana była busem. Przetrwała pół roku, a potem została zlikwidowana – więcej o niej możecie poczytać tutaj.

Wychodzi też na to, że luty będzie obfitował w zmiany autobusowe. Ma być uruchomionych kilka nowych linii („116” do Skotnik, „455” do Swoszowic i „475” do Sidziny), inne mają zmienić trasy (m.in. „107”, które pojedzie do Zajezdni Wola Duchacka). Teraz do tej listy możemy dodać „110”. A wiele wskazuje na to, że to wciąż nie koniec nowości.

PS. Powołując się na wpis Radnego Dzielnicy XVII Andrzeja Michalczyka, autobus do Ruszczy ma dostać nowy numer, „160”.

Jacek Mosakowski

, , , , , , , ,

  1. #1 by las on 3 lutego, 2017 - 6:29 pm

    To skoordynowanie samej ze sobą leży też np. w przypadku linii 103 – rano z Lesiska kursy są o 6:25, 7:20, 7:30 (!), 8:05, 8:35. Może zwrócilibyście uwagę zikitowi?

    • #2 by kaszmir on 3 lutego, 2017 - 6:59 pm

      Z tego co pamiętam, na „103” to jest specjalnie – rano był olbrzymi tłok i dodali pojedynczy kurs w odstępie 10 minut by odciążyć ten drugi.

      • #3 by las on 3 lutego, 2017 - 8:25 pm

        Dodali czy przesunęli kurs który powinien być po 30 minutach od tego z 6:25? Dziwne, że w szczycie normalnie kursuje co 30 min., a tutaj taka dziura i dwa kursy w odstępie 10 minut

      • #4 by kaszmir on 3 lutego, 2017 - 9:27 pm

        Dodali, jeszcze gdy kursował na tej trasie „193”, wtedy jako kurs wariantowy z „Na Załęczu” do Czyżyn:
        https://krabok.wordpress.com/2015/05/14/193-do-podzialu/
        (pod koniec artykułu). Potem ten kurs przejęło nowe „103”, które zastąpiło na tym odcinku linię „193”.

      • #5 by las on 3 lutego, 2017 - 9:34 pm

        Na załączonym obrazku, 20 minut przed tym dodatkowym kursem jest normalny kurs, którego obecnie nie ma – dlatego jest dziura w porannym kursowaniu 103 :/

  2. #6 by Krakowianin on 3 lutego, 2017 - 8:49 pm

    Skoordynowanie samej ze sobą? Linia 249 z przystanku Salwator odjeżdża o godzinie 3:22 3:24 3:46 i 3:57. Odstępu 2 minut między kursami to nawet w Warszawie żadna linia nie ma 😉

    • #7 by kaszmir on 3 lutego, 2017 - 9:28 pm

      Faktycznie 😮 To nawet lepiej niż „110”!

      • #8 by gs on 3 lutego, 2017 - 10:25 pm

        To jest chyba „rozstawianie” pod inne linie.
        3:24 jedzie do Czułówek Kapliczka i najprawdopodobniej wraca jako 269 o 3:57. Gdyby jechała od razu jako 269, to by kierowca z Salwatora musiał wyjechać dwadzieścia minut wcześniej i jechać dłuższą (=droższą) trasą.
        3:46 dojeżdża tylko do Nowej Wsi Szlacheckiej (o 4:17), gdzie robi nawrotkę i wraca o 4:22 do Krakowa.

        Nie wiem tylko, w co się „przebiera” 3:22, bo raczej nie wraca jako 249. W Czernichowie jest bowiem o 4:09, a pierwszy powrotny kurs jest o 4:50. I raczej to 3:57 go wykonuje (przyjeżdża 4:44).

      • #9 by kaszmir on 4 lutego, 2017 - 12:06 am

        To by się zgadzało. Poranny kurs „249” do Czułówka Kapliczki dociera tam 3 minuty przed pierwszym odjazdem „269”.

        Ten „249” o 3:22 wg mnie przebiera się w „259” w Czernichowie. Dociera tam o 4:09, a o 4:10 ma odjazd pierwszy kurs „259”, więc idealnie się zgadza. Tylko czemu nie jedzie on z Krakowa jako „259”? Byłoby ciut szybciej i nie dochodziłoby do takiego dublowania dwóch kursów w „249” w odstępie dwóch minut. Czyżby potrzebne było jakieś poranne połączenie między Kaszowem, Przeginią Duchowną i Czernichowem?

      • #10 by gs on 4 lutego, 2017 - 12:05 pm

        Raczej po prostu osoby z odcinka od Wsi Szlacheckiej do Czernichowa jadą do Krakowa przez Czernichów 249+259. Bez tego pierwsze połączenie do Krakowa mieliby dopiero godzinę później – a o tej porze raczej ten kierunek się liczy.
        Gdyby zaś zrobić „normalny” kurs 259 do Czernichowa i „normalny” kurs 249 do Czernichowa (bez skracania do Wsi Szlacheckiej), to ten drugi chcąc dojechać na Salwator o tej porze, jak zawracający musiałby wyjechać z Czernichowa o 4:07. Żeby zdążyć i mieć standardowe 5 minut na pętli kurs 249 z Salwatora musiałby być o 3:15. Możliwe więc, że dzięki takiemu „przebieraniu” daje się lepiej ułożyć grafiki pracy kierowców.

        Jeszcze ciekawsze „łączenie” było kilka lat temu na 145. Godzina 23:00 kurs oznaczony „C – kurs wykonuje aut. linii 225; na przystanku: Swoszowice Sklep przesiadka na aut. linii 145 do Golkowic”.
        Za 145 przebierał się ostatni kurs 155. Łącznie zlikwidowano chyba wraz z likwidacją pętli pod uzdrowiskiem.

      • #11 by kaszmir on 4 lutego, 2017 - 7:24 pm

        Co do „249/259” – to ma sens, faktycznie 🙂 To by też wyjaśniało czemu linia nie ma nawet pięciu minut postoju w Czernichowie, tylko od razu wraca jako „259”.

        A ze „145/225” – pamiętam! Trochę żałuję że się z tego wycofano, był to interesujący patent jak zwiększyć ilość kursów przy mniejszych środkach.

  3. #12 by mouset on 4 lutego, 2017 - 9:09 pm

    Jest dokładnie tak jak wydedukowaliście 249->259, 249->269 i 249->249 🙂 zresztą wykonują je brygady linii 259 i 269, a oblot Czernichowa i powrót jako 259 jest sprawdzonym na 239 czy 260 rozwiązaniem, aby po minucie z końcowego przystanku ruszyć inną drogą do Krakowa. Od dwóch lat usiłujemy to sfotografować, ale często warunki nie sprzyjają. Kurs 225/145 ze 155 zlikwidowano nie tylko z powodu pętli (chyba nieco wcześniej niż zmiana na 155), ale też dlatego, że kierowcy służyli za przewodników, aby wyjaśnić jak dojechać.

    • #13 by kaszmir on 10 lutego, 2017 - 2:15 pm

      Dzięki, człowiek całe życie dowiaduje się nowych rzeczy 🙂

      Co do „145/225” – z tego co pamiętam „155” nie miało z tym nic wspólnego, ten kurs był wykonywany jako bodajże „225”, a w rozkładzie „145” była adnotacja by pojechać „dwusetką” i przesiąść się w Swoszowicach.

  4. #14 by mouset on 5 marca, 2017 - 9:10 pm

    Ano miało Kaszmirze wspólnego wiele ze 155, bo autosanik na 155-01 po dojechaniu do jeszcze wtedy pętli przy Uzdrowisku ubierał tablice 145, albo zapodawał Golkowice na wyświetlacz i oczekiwał na 225. Ot, urok podmian

  1. „122” i „422” przez Tomex – o krok bliżej | krabok
  2. Nowa linia „140” i inne zmiany na Krowodrzy i Azorach | krabok
  3. Autobusowa rewolucja marcowa | krabok
  4. Autobusowa rewolucja marcowa – komentarz cz. 2 | krabok
  5. Autobusowa rewolucja marcowa na wstecznym | krabok
  6. Dziwne, nietypowe i zagadkowe rozkłady – cz. I | krabok
  7. Top 11 linii z niewykorzystanym potencjałem | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: