Wszystko wskazuje na to, że w najbliższych miesiącach doczekamy się wytyczenia kilku nowych buspasów w Krakowie. Ucieszyć powinni się podróżujący tak z południa, z północy jak i ze wschodu Krakowa.
Pierwszy buspas ma powstać na ciągu Wielicka – Kamieńskiego. Przypomnijmy, że mówiło się o nim już od 2013. Taki pas funkcjonuje tam obecnie, jednak oficjalnie został wyznaczony jako tymczasowy, w związku z budową estakady kolejowej nad Powstańców Wielkopolskich i korkami na południu miasta które ta powodowała. W ciągu najbliższych tygodni ma jednak zostać przemianowany na stały. Będzie on jednokierunkowy, zaczynając się w rejonach przystanku „Wlotowa” i prowadząc do Bonarki. Zmienią się też zasady jego działania. Obecnie jest całodzienny, jednak mogą po nim poruszać się również auta w których jest przynajmniej trzech pasażerów. Po zmianach nie będzie on już dostępny dla samochodów, jednak w zamian będzie funkcjonował tylko w godzinach porannego szczytu, prawdopodobnie do godz. 11. Później będzie się zamieniał w regularny pas dostępny dla każdego użytkownika. Buspas będzie również prowadził dołem, przez skrzyżowanie w rejonach przystanku „Bonarka”. Oznacza to, że kierowcy aut będą musieli tam skręcić w lewo (w kierunku galerii), przez co stracą możliwość omijania korka na górze „na skróty”.
Kolejna nowość to pas na Pilotów. O nim również mówi się już od kilku lat, teraz jednak sprawa jest coraz bliższa realizacji. Pas ma być wytyczony w kierunku wschodnim. Początkowo miał kończyć się na r. Młyńskim, jednak Radni Dzielnicowi słusznie zauważyli, że autobusy i tak utkną potem w korku na dalszej trasie – na Młyńskiej oraz Lublańskiej. Dlatego urzędnicy postanowili pociągnąć pas dalej i dosięgnie on aż ronda Barei, czyli będzie wyznaczony na odcinku Pilotów – Młyńska – rondo Barei.
Buspas ma zostać również wytyczony na ciągu wzdłuż Armii Krajowej. Będzie on prawdopodobnie tymczasowy, na czas prac prowadzonych przez kolejarzy na północy miasta.
Komentarz kraboka: Propozycje mają sens. Kamieńskiego korkuje się głównie rano i w stronę ronda Matecznego, zatem buspas planowany przez ZIKiT będzie strzałem w dziesiątkę. Na Pilotów korek rzeczywiście ciągnie się aż do ronda Barei, kursuje tędy kilkanaście linii autobusowych i wszystkie łapią olbrzymie opóźnienia. Korzyści z takiego pasa, wydłużonego o dodatkowy odcinek, odczują zatem pasażerowie z wielu rejonów miasta. Nie tylko ci jeżdżący przez Pilotów, bo obecnie autobusy są na tyle do tyłu, że nieraz nie zdążają nawet na swój odjazd z pętli w przeciwnym kierunku i przez to na całej trasie są spóźnione. Podoba mi się również pomysł z Armii Krajowej – na razie tymczasowo jednak kto wie, może i tamten buspas zostanie na stałe?
Jacek Mosakowski
#1 by kry5ia on 7 marca, 2017 - 10:52 am
..Buspas będzie również prowadził dołem, przez skrzyżowanie w rejonach przystanku „Bonarka”. Oznacza to, że kierowcy aut będą musieli tam skręcić w lewo (w kierunku galerii), przez co stracą możliwość omijania korka na górze „na skróty”..
OK. Pozostanie jeszcze droga dojazdowa do stacji i ogródków działkowych która tez „drobne cwaniaczki” jadą by wykołować tych czekających cierpliwie.
A jakie jeszcze pomysły kierowców sprawią by autobus od pomnika do Matecznego nie jechał pół godziny czas pokaże …
#2 by Aleksandra Marecka on 7 marca, 2017 - 10:58 am
Buspas ok ale jakby ktoś jeszcze zrobił porządek z wprowadzonym od poniedziałku pomieszaniem tras linii autobusowych to byłoby świetnie. Zmiana dobrego na gorsze to zasłużona premia kogoś wyżej.
#3 by Piotr on 7 marca, 2017 - 11:01 am
Po otwarciu S7 ma być wyznaczony buspas na Nowohuckiej do skrzyżowania ze Stoczniowców.
Informacja prasowa nie precyzowała tylko odkąd by się zaczynał.
A buspas na Kamieńskiego mógłby być również od 14-17.
#4 by Zbigniew on 7 marca, 2017 - 12:27 pm
Słusznie! BUS-pasy są konieczne. Na Pilotów naprawdę trzeba i właśnie w tym kierunku (myślę, że powodem korków jest Rondo Barei, a konkretnie sygnalizacja, dająca długie czerwone a krótkie zielone). Przede wszystkim, na ulicy Pilotów powinno się coś zrobić z sygnalizacją świetlną, gdyż przy obecnej autobusy hamują i ruszają co krok, gdyż „przed nosem” tracą zielone światła a przystanek jest wepchnięty pomiędzy dwie sygnalizacje, co potęguje liczbę zatrzymań (światła – przystanek – światła). Przydałoby się przejście podziemne. Tak, jak się patrzy, to pomiędzy godziną 16-tą a 18-tą korek ciągnie się od Ronda Barei aż do wiaduktu rozgraniczającego ulicę Pilotów od Olszyny. W przeciwnym kierunku sytuacja jest lepsza, więc BUS-pas nie jest konieczny (ale trzeba coś zrobić z sygnalizacjami).
#5 by Piotr on 7 marca, 2017 - 12:54 pm
Zbigniew.
Od lat zaśmiesasz internet swoimi wypocinami wychwalającymi szybkie autobusy i namawiające do podporządkowania im całego świata.
Jesteś bezrobotny i stąd pewnie czas binternecidywać na kompie i spamować w internecie.
Zrób prawo jazdy i zostań kierowcą w MPK. Nawet jeśli uda ci się przepracować rok to po tym czasie spadnie ci na głowę kubeł zimnej wody i zrozumiesz, że przez lata pisałem nieralne postulaty.
Mnie kilka lat pracy w komunikacji zmieniło podejście to wielu rzeczy.
#6 by Piotr on 7 marca, 2017 - 12:54 pm
By przesiadywać na kompie.
#7 by AzMoDaN on 7 marca, 2017 - 1:06 pm
Wszystko fajnie, tylko szkoda że usuwają możliwość poruszania się samochodami z 3+ na pokładzie tym buspasem. Takich ludzi jest na tyle mało że to nie utrudnia ruchu, a mocno zachęca do wspólnej jazdy w tym samym kierunku – bo będzie szybciej niż stanie w korku. Dzięki temu choć częściowo można zmniejszyć korki.
#8 by kaszmir on 8 marca, 2017 - 1:08 am
Właśnie sam zastanawiam się jaki jest powód. Być może było zbyt dużo nadużyć ze strony kierowców którzy nie mieli trzech osób w aucie?
#9 by AzMoDaN on 8 marca, 2017 - 7:45 am
Kilka razy widziałem tam haltowanie przez policję z prawego pasa – idealne miejsce na robienie statystyk 😛
#10 by Piotr on 7 marca, 2017 - 2:17 pm
a co z sunącymi bus pasem wieśniakami którzy w d… mają przepsiy …….
#11 by Lukas on 7 marca, 2017 - 3:13 pm
A kiedy umożliwienie skrętu w lewo z pasa do jazdy prosto z czarnowiejskiej w aleje w kierunku kleparza?
#12 by Dominik Piekarczyk on 7 marca, 2017 - 3:16 pm
Brakuje tylko bus-pasa na Opolskiej, od Alei 29 Listopada dokąd się da, czyli tam gdzie Opolska ma 3 pasy ruchy, najmniej kosztowny pas, wystarczy znaki postawić, oczywiście po 2. stronach.
#13 by Rak Kontent on 7 marca, 2017 - 4:49 pm
Mało co nie zwieksza tak atrakcyjnosci kom. autobusowej jak bus pasy.
Mało co nie okresla tak jasno stosunku miasta do komunikacji jak wytyczanie bus pasów.
Mało co nie psuje efektu bus pasów, jak wpuszczanie na nie chochlików w stylu „wiecej niz 3 osoby w aucie”
Reszta kierowców to widzi i mysli, ze wszystkim wolno
Przeciez kierowcy nie widzą, ile osob siedzi w danym aucie
Policja tez bardzo rzadko daje mandaty za jazde bus pasami…
#14 by Konik Krakusek on 8 marca, 2017 - 1:36 pm
„Przeciez kierowcy nie widzą, ile osob siedzi w danym aucie” ??? To ślepi dostają teraz prawo jazdy? Ja za każdym razem jadąc rano do pracy z łatwośćią odróżniam cwaniakujących od legalnie wykorzystujących ten pas – chyba że taki, jak pisał @Piotr „wieśniak który w d… ma przepisy …….”, łamie też ograniczenie i gna 90-100 km/h, wtedy trudno zobaczyć czy sam czy z ćwierćtuzinem kolegów 😉
#15 by tramwajarz on 7 marca, 2017 - 5:55 pm
Czyli na Kamieńskiego skracają buspas zamiast jeszcze wyznaczyć od wiaduktu kolejowego do R. Matecznego. I jeszcze tylko w szczycie porannym. Zwycięstwo (bez)radnego Wójtowicza.
Co z buspasem dla 503 na wiadukcie przy Bonarce?
Buspas na Pilotów miał być w obie strony.
Buspas na Powstańców Śląskich zostanie zlikwidowany?
Buspas na Armii Krajowej będzie dwukierunkowy?
Brak buspasów to więcej brygad MPK – większe niepotrzebne koszty lub fikcyjne rozkłady.
Nawet takie zerowe inwestycje jak wyznaczenie buspasów trwa latami. Cóż zacofane kierownictwo Krakowa.
Policja ma stałe źródło dochodu na tych tymczasowych buspasach PKP.
#16 by kaszmir on 8 marca, 2017 - 1:10 am
Korek na Kamieńskiego w kier. r. Matecznego jest tylko rano. Popołudniu buspas zatem nie jest tak potrzebny.
Na Armii Krajowej ma być w jedną stronę, jadąc w kier. wiaduktów.
#17 by Konik Krakusek on 9 marca, 2017 - 1:55 am
Jak skracają na Kamieńskiego, skoro się będzie zaczynał na Wielickiej już od Wlotowej? Do samego ronda A.Matecznego nie mógłby być, bo dochodzi łącznica z Powstańców Śl. i Zamoyskiego.
#18 by Ktoś on 7 marca, 2017 - 6:00 pm
Kiedy buspas na Nowohuckiej?
#19 by jiameiert on 7 marca, 2017 - 6:39 pm
Buspas na Kamieńskiego w obydwu kierunkach. Jest jeszcze inna kwestia. Pomimo młodego wieku nie sądziłem źe doczekam budowy szkielotora i szpitala uj-tu w Prokocimiu. I jak ma wyglądać dojazd do tego ostatniego? Zwłaszcza karetek w godzinach szczytu. Buspas jest jedynym rozwiązaniem. To samo tyczy sie Wielickiej.
#20 by Sylwia on 7 marca, 2017 - 9:57 pm
Gratuluje inteligencji !!! Zróbmy buspasy w całym Krakowie po co jeździć samochodami!! Tylko, niektórzy muszą do pracy jechać samochodem a wy zakorkujcie jeszcze bardziej Krakow zamiast szukać rozwiązań
#21 by kaszmir on 8 marca, 2017 - 1:11 am
Dzięki buspasom jest szansa, że część (zaznaczam: część, nie wszyscy) kierowców przesiądzie się do komunikacji miejskiej i korki niekoniecznie będą większe.
#22 by Konik Krakusek on 8 marca, 2017 - 1:40 pm
@Sylwia też tak myślałem, jak Ty, sam jestem w takiej sytuacji, że choćby cały Kraków obuspasowali, nie dam rady korzystać z KM. Ale @Kaszmir to dobrze wytłumaczył. Żebyż też jeszcze wszystkie planowane obwodnice i drogi radialne były ukończone…
#23 by Tomek on 8 marca, 2017 - 1:22 am
Według mnie w szczególności na Kamieńskiego zasada 3 osób powinna być utrzymana, tych pojazdów jest na tyle mało, że w żaden sposób nie zakłócą ruchu autobusów a będą promować lepsze nawyki wśród tych, którzy i tak się nie przesiądą do komunikacji jak np. rodzice z najmniejszymi dzieciakami.
#24 by Konik Krakusek on 8 marca, 2017 - 1:43 pm
Ta zasada powinna być na większości buspasów (wyłączyłbym ciąg ATW i 29.11 do czasu przebudowy tej ostatniej. Gdyby się Policja przez miesiąc przyłożyła solidnie do kontrolowania buspasów, pozytywne nawyki miałyby szansę się zakorzenić 🙂