W najbliższą niedzielę, 23 kwietnia 2017, przypada po raz kolejny święto Miłosierdzia Bożego. I jak zwykle, czeka nas w związku z tym szereg wzmocnień komunikacji miejskiej w rejonie łagiewnickiego Sanktuarium. Większość zmian jest powtórzona z zeszłego roku, jednak jest też kilka nowości. Poniżej podaję szczegółową organizację linii na ten dzień, jednocześnie zaznaczając co się zmieniło względem 2016.
Tramwaje:
- linia „8” (Borek Fałęcki – Bronowice Małe) będzie kursować częściej – co 10 minut,
- linia „19” przez większość dnia będzie kursować jako „49” na trasie wydłużonej do Krowodrzy Górki (Borek Fałęcki – jak linia „19” – Dworzec Towarowy – Krowodrza Górka), dodatkowo też pojedzie częściej – co 10 minut,
- uruchomiona zostanie dodatkowa linia „42” kursująca co 10 minut na trasie Borek Fałęcki – Kapelanka – jak linia „52” – Os. Piastów; „42” wykonana dodatkowe kółko również w noc z sob/ndz celem do- i odwiezienia uczestników nocnego czuwania w Sanktuarium (odjazd z os. Piastów: 23:06, powrotny odjazd z Borku Fałęckiego: 1:45),
- tymczasowo nieczynny będzie przystanek „Łagiewniki ZUS„.
Autobusy:
- linia „104” (Łagiewniki – Centrum Jana Pawła II) będzie kursować częściej – co 10 minut,
- linia „133” (Łagiewniki – Bieżanów Potrzask) pojedzie po zmienionej trasie: Łagiewniki – Fredry – Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia – Witosa – i dalej bez zmian do Bieżanowa Potrzasku, na zmienionym odcinku zatrzyma się na dodatkowym przystanku „Millana NŻ” (jak dla linii „104”),
- linie „174” (Kombinat – Os. Kurdwanów) i „178” (Mistrzejowice – Pod Fortem) będą kursować wg sobotniego rozkładu jazdy, czyli częściej – co 20 zamiast co 30 minut,
- uruchomiona zostanie dodatkowa linia „433” kursująca co 10 minut na trasie Centrum Jana Pawła II – Totus Tuus – Witosa – Piaski Nowe.
Komentarz kraboka: Układ tras z 2016 się całkiem dobrze sprawdził, więc w tegorocznym większość zmian po prostu powtórzono. W tramwajach jedyną nowością jest powrót „49”. Linia ta była uruchamiana w miejsce „19-tki” co rok, aż do 2015 włącznie. Potem, po otwarciu estakady Lipska – Wielicka, „dziewiętnastka” pojechała przez tunel pod Dworcem Głównym i nie wiedzieć czemu w 2016 zrezygnowano z wydłużenia jej do Krowodrzy Górki na czas tytułowego święta. Teraz ten pomysł powrócił i bardzo dobrze – niewielkim kosztem ułatwiamy dojazd do Sanktuarium sporej grupie pasażerów z północy miasta – tym, którzy mieszkają na terenie Krowodrzy, albo się tam przesiadają z dowozowych linii autobusowych.
Zmiany w układzie autobusów to z kolei pokłosie wzmocnień komunikacji miejskiej wprowadzonych w październiku 2016. W poprzednie święto Miłosierdzia Bożego „433” kursowało na dłuższej trasie Łagiewniki – Centrum Jana Pawła II – Piaski Nowe, teraz połowę tej marszruty obsługuje „104” (powstałe ze skrócenia dawnego „504”), więc zdecydowano się wyrzucić wspomnianą „czterysetkę” z Łagiewnik, w zamian wzmacniając „sto czwórkę” do takiej częstotliwości, jaką miało „433”. Jak dla mnie – w porządku. Inna sprawa, że po skróceniu „433” będzie pokrywać się ze „133” tylko symbolicznie, i w mniejszym stopniu niż choćby ze „135” czy „224”. Może zatem bardziej by pasował do niej numer „435”? To jednak sprawy zdecydowanie mniej istotne.
Jacek Mosakowski
#1 by Konik Krakusek on 26 kwietnia, 2017 - 7:29 am
„433”Mimo, a może właśnie z powodu, skrócenia trasy b. dobrze obłożone. Sporo znajomych z PN chwaliło MPK (!) za uruchomienie tej linii. (Mało kto z nich wie, że to ZIKiT organizuje KM…)