Dziś znów artykuł o rzeczy wydawać by się mogło błahej, lecz mogącej przydać się pasażerom podróżującym nocą z Borku Fałęckiego, Swoszowic czy Świątnik Górnych. Chodzi o koordynację linii „915” (Łagiewniki – Świątnik Urząd Miasta i Gminy) z „608” (Pod Fortem – Czyżyny Dworzec). Obecnie działa ona w jedną stronę, jadąc z centrum – dzięki czemu mieszkańcy wracający np. z okolic Rynku mogą wsiąść w „608”, podjechać do Łagiewnik gdzie następnie mają ok. pięć minut by przesiąść się na „915” i kontynuować podróż do miejsca docelowego. Niestety synchronizacja ta działa tylko w jedną stronę, bo już „915” wracające ze Świątnik pojawia się w Łagiewnikach ledwie minutę przed odjazdem „608”. Tym samym ktoś chcący np. wrócić z domówki w Swoszowicach jest skazany na transport indywidualny, bo trudno planować przesiadkę mając na nią minutę, i to jeszcze z przejściem sporego węzła przesiadkowego.
Dlatego zaproponowałem ZIKiT poprawienie tej koordynacji. Sprawa nie jest jednak banalna, bo „915” z racji okrężnej trasy nie ma postoju na pętli w Świątnikach, tym samym nie można jego odjazdów tak po prostu przesunąć o parę minut wcześniej. Podobnie „608”, które jest skoordynowane z innymi nocnymi przy Dworcu Głównym, przez co musi z Łagiewnik odjechać mniej więcej o ustalonej godzinie.
Dlatego poszukałem innych możliwości poprawy synchronizacji obu autobusów, podając konkretne pomysły na rozwiązanie sprawy. Oto pismo, jakie wysłałem do ZIKiT:
Dzień dobry,
Chciałbym prosić o polepszenie koordynacji linii 915 (kurs powrotny ze Świątnik) z linią 608 (jadąc z Pod Fortem do centrum) na przystanku „Łagiewniki”. Obecnie 915 dojeżdża do Łagiewnik o 2:34, a 608 odjeżdża ledwie minutę później, o 2:35. Dla pasażerów to za mało czasu by się przesiąść tym bardziej, że muszą przejść z pętli autobusowej na przystanek za skrzyżowaniem oraz uwzględnić ewentualne spóźnienia.
Zdaję sobie sprawę, że w nocy najważniejsza jest koordynacja linii jadąc od centrum w kierunku obrzeży miasta. Jednak i ta w drugą stronę, tak jak postulowana przeze mnie powyżej, może się przydać, bo zawsze znajdą się pasażerowie którzy np. wracają od kogoś z domu albo z innych powodów chcą dostać się do centrum. Świetnie skoordynowali Państwo np. 612 (wracające z Tyńca) z pozostałymi nocnymi pod Centrum Kongresowym czy 637 (wracające z Górki Narodowej) z liniami 69/669 na Krowodrzy Górce. Tu, dla 915, chciałbym prosić o to samo.
Domyślam się, że bezpośrednie przesunięcie odjazdów 915 nie wchodzi w grę z racji iż linia robi pętlę wokół Świątnik i tym samym są rejony które odwiedza tylko jadąc do Świątnik albo tylko w drodze powrotnej. Dlatego w zamian postuluję niewielkie skrócenie czasów przejazdów bo z tego co wiem linia – podobnie jak wiele innych aglomeracyjnych pod wieczór – notuje nadspieszenia. Poniżej podaję propozycje miejsc gdzie w mojej opinii można by skrócić przejazd – oczywiście są to tylko propozycje, do Państwa oceny jako specjalistów pozostawiam czy mogłyby się znaleźć jeszcze lepsze punkty do korekty.
- Odcinek „Borek Fałęcki” -> „Góra Borkowska”. Obecnie dwie minuty – dla porównania, ostatni kurs linii 215 potrzebuje na pokonanie go tylko jednej minuty mimo, iż z tych dwóch linii to 915 jest cały czas na drodze głównej podczas gdy 215 musi jeszcze wyjechać z pętli i włączyć się w Zakopiańską. Dlatego czas przejazdu 915 nie powinien być dłuższy niż 215 i tym samym postuluję skrócenie go do jednej minuty.
- Odcinek „Świątniki Krakowska” -> „Świątniki Centrum”. Obecnie trzy minuty – dla porównania, ostatni kurs linii 215 potrzebuje tylko dwóch minut i do takiego czasu postuluję właśnie skrócenie przejazdu 915.
- Odcinek „Borek Fałęcki” -> „Łagiewniki”. Obecnie cztery minuty (powołując się na stronę jakdojade). Tymczasem wg mnie kurs niepotrzebnie robi wjazd aż na pętlę autobusową, skoro potem i tak zjeżdża do zajezdni. W zamian, mógłby kończyć trasę na którymś z przystanków przelotowych „Łagiewniki”, w idealnym przypadku tym, na którym zatrzymuje się 608 jadące do centrum (czyli na ul. Wadowickiej). Dzięki temu skróciłby się czas przejazdu, a do tego przesiadający się pasażerowie mieliby znacznie krótszy dystans (albo nawet w ogóle nie musieliby nic przechodzić).
- Proponuję również przesunięcie odjazdów samego 608 w stronę centrum o minutę (czyli z Pod Fortem z 0:19, 1:19 itd. na 0:20, 1:20 etc.) Uzasadniam to tym, że obecnie linia dojeżdża do Starego Kleparza – a tym samym i Dworca Głównego – minutę przed pozostałymi nocnymi (przy Starym Kleparzu jest o 23:52, 0:52 itd. podczas gdy wszystkie pozostałe linie odjeżdżają o 23:53, 0:53 etc.) Sam jako regularny pasażer 608 potwierdzam, że zazwyczaj podjeżdża ona pod Dworzec od strony Basztowej jako pierwsza, przed pozostałymi. Dlatego przesunięcie odjazdów wszystkich kursów 608 na odcinku „Pod Fortem” -> „Dworzec Główny” o minutę nie wpłynęłoby na warunki przesiadki pod Dworcem Głównym, za to ułatwiło ją z 915 w Łagiewnikach.
Każda z powyższych zmian może wydawać się symboliczna, jednak wprowadzenie ich wszystkich (albo chociaż większości) sprawiłoby, że przesiadka z 915 na 608 w Łagiewnikach stałaby się wreszcie możliwa, bo zamiast minuty byłoby na nią ok. czterech-pięciu. Zyskaliby na tym wszyscy pasażerowie – ze Świątnik, ze Swoszowic a także z Borku Fałęckiego.
Proszę o pozytywne rozpatrzenie mojej prośby. Pozdrawiam,
Teraz czekam na odpowiedź Zarządu. O dalszym przebiegu sprawy będę informować na bieżąco.
Jacek Mosakowski
#1 by misiek on 3 Maj, 2017 - 3:18 pm
Na przyszłość mogliby pomyśleć o tramwaju nocnym do Borku
#2 by Krakow.. on 5 Maj, 2017 - 6:09 pm
Dlaczego w Krakowie tak oszczędza się na liniach nocnych? Fakt, wszystkie linie tworzą doskonały dojazd do wielu miejsc, ale mam wrażenie, że w przypadku niektórych linii 1 albo 2 kursy w ciągu całej nocy to bardzo mało i dołożenie kolejnego nie spowodowałoby chyba bankructwa.
#3 by kaszmir on 8 Maj, 2017 - 8:44 pm
No, na szczęście coś się poprawia na plus. Choćby niedawne uruchomienie „612”, o które Dzielnica walczyła od lat: https://krabok.wordpress.com/2017/01/06/naprawiamy-nocne-612/