„115” do TAURON Areny? Powrót „537”?

Szykują się korekty na linii „115” (Witkowice – Dworzec Główny Wschód). I choć jeszcze nie podjęto decyzji, jaki dokładnie przyjmą kształt, to nie ma wątpliwości, że coś się zmieni. ZIKiT wysłał pismo do Rady Dzielnicy IV w którym informuje, że na prośbę MPK na „115” będą musiały być skierowane mniejsze autobusy. Ponieważ linia jeździ zatłoczona jest spore ryzyko, że po zamianie nie wszyscy pasażerowie się pomieszczą. Dlatego urzędnicy proponują dwa rozwiązania: albo przyspieszenie linii tak by omijała część przystanków, albo… całkowitą zmianę trasy i tym samym wygaszenie popytu.

Kolor niebieski: obecna trasa „115”. Kolor czerwony: wariant ze zmianą przebiegu linii na południowym odcinku, zaproponowany przez ZIKiT.

Oto wspomniane pismo:

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie informuje, że w związku z wnioskami Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego S.A. w Krakowie, dotyczącym zagrożeniem bezpieczeństwa ruchu drogowego, konieczne jest skierowanie autobusów o długości 8,5 m do obsługi linii 115. Obecnie linię tę obsługują autobusy o standardowej długości, czyli 12 m. Sytuacja ta wynika z faktu kursowania przedmiotowej linii przez ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej, na której znajdują się dwa przeciwne zakręty o kącie około 90 stopni. Szczególnie pokonanie zakrętu położonego bliżej al. 29 Listopada stwarza zagrożenie zarówno dla pasażerów autobusów, jak i innych uczestników ruchu. Z jednej strony autobus w niekorzystnej sytuacji musi wjechać na chodnik, natomiast z drugiej strony może zahaczyć lusterkiem o drewniany słup. Z tego względu, operator linii 115, czyli MPK S.A. w Krakowie oczekuje decyzji o zamianie taboru kursującego na tej linii na mniejszy.
Z uwagi na kursowanie linii 115 przez aleję 29 Listopada, skierowanie do jej obsługi mniejszych pojazdów będzie wiązało się z permanentnym ich przepełnieniem na przedmiotowym ciągu komunikacyjny. W związku z tym tutejszy Zarząd proponuje dwa rozwiązania:

  • przywrócenie linii 115 funkcji linii przyspieszonej z ograniczoną liczbą przystanków w ciągu al. 29 Listopada (na tym ciągu pozostałyby tylko przystanki „Kuźnicy Kołłątajowskiej” i „Opolska Estakada”) bez zmiany trasy;
  • zmianę trasy linii 115 na następującą: Witkowice – Opolska Estakada bez zmian, następnie ul. Lublańską, Młyńską, Pilotów, Ułanów – TAURON Arena Kraków Wieczysta (powrót ul. Meissnera).

W szczególności zwracamy się o rozważenie drugiej propozycji. Przypominamy, że rejon ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej zyskał w ubiegłym roku połączenie linią 503 do centrum Krakowa, charakteryzujące się bardzo dobrą ofertą komunikacyjną. Jednocześnie, linia 115 zachowałaby swoją ważną funkcję dowozu dzieci do szkoły w Witkowicach, dodatkowo rozpoczynając obsługę zupełnie nowej relacji, o którą w przeszłości wnioskowali mieszkańcy, również Dzielnicy IV Prądnik Biały.
Biorąc powyższe pod uwagę, zwracamy się do Państwa z pilną opinię w przedmiotowej sprawie ze względu na charaktery stanowiska wyrażonego przez MPK S.A. w Krakowie.

Komentarz kraboka: Pomysł zmiany trasy „115” jest tak zły, że aż nie wierzę że zaproponowała go obecna ekipa ZIKiT, w mojej opinii znana raczej z dobrych projektów. „Sto piętnastka” to niesamowicie popularna linia, łącząca Witkowice oraz rejony Kuźnicy Kołłątajowskiej ze ścisłym centrum. W obecnej postaci funkcjonuje od kilku lat, i co chwila jej rozkład jest wzmacniany (m.in. październik 2014styczeń 2016), zresztą sami mieszkańcy regularnie wysuwają postulaty o dodanie jej kursów (kwiecień 2015grudzień 2015). Takie autobusy jak „115” powinno się wg mnie promować i polepszać ofertę by zachęcić tym więcej pasażerów, a nie uśmiercać bo okazały się zbyt dobre!

Tak, Dzielnica IV postulowała uruchomienie autobusu w kierunku wschodnim, przez Olszę II. Jednak jako nową trasę, a nie zamiast istniejącego i popularnego „115”. A że teraz trzeba skierować krótsze autobusy i linia może być przeciążona? Tym lepiej – jest pretekst by usiąść przy stole i rozważyć zwiększenie jej częstotliwości. Zresztą mamy maj, praktyka dowodzi że w porach największego tłoku ilość pasażerów będzie w najbliższych miesiącach maleć (maturzyści już nie chodzą na zajęcia rano, część osób przesiada się na rowery, później nadejdzie czerwiec i część studentów skończy zajęcia, a potem są wakacje). Może zatem sprawa nie jest aż tak pilna? Może dałoby się odczekać ze zmianą taboru do lipca, a przynajmniej czerwca? Byle do wakacji. A po nich – ZIKiT zapowiedział marszrutyzację układu linii, po której autobusy mają jeździć co 7,5 oraz co 15 minut. Obecnie „115” kursuje co 20 w szczycie (3 kursy/h) i co 60 poza (1 kurs/h) – wspomniana reforma byłaby zatem idealną okazją, by np. puścić je odpowiednio co 15/30 minut (4/2 kursy/h). Więcej kursów rozładowałoby tłok, a przy okazji wpisywało się w założenia marszrutyzacji.

Nie przekonuje mnie też argument ZIKiT o „503”, bo linia ta – choć świetna i porządnie wzmocniona kilka miesięcy temu – nie obsługuje ani Witkowic, ani sporej części ulicy Kuźnicy Kołłątajowskiej. Zresztą tego jak bardzo zły jest pomysł zmiany marszruty „115”, dowodzi głosowanie rozpoczęte wśród mieszkańców. Na tę chwilę, trwa ono ledwie od dwóch godzin jednak już 60 osób zagłosowało za przyspieszeniem linii. Tymczasem za nową trasą są ledwie… cztery osoby.

Mi również zdecydowanie bardziej podoba się pomysł przyspieszenia trasy. Przypomnijmy, że obecne „115” na początku kursowało właśnie jako linia przyspieszona, „537”. Losy „pięćsetki” były początkowo bardzo niepewne, jednak cieszyła się olbrzymią popularnością i została utrzymana na stałe. Po różnych perypetiach, w drugiej połowie 2013 zdecydowano się jednak zamienić ją na regularną, wtedy też dostała stary-nowy numer „115”. Przyznam, że nigdy do końca nie zaakceptowałem tej zmiany, czego przejawem był nawet późniejszy artykuł o wymieraniu „pięćsetek”. „537” wg mnie było bardzo dobrze, bo dzięki przyspieszeniu zapewniało sprawny dojazd do centrum, do tego było przeznaczone przede wszystkim dla tych, dla których miało ono być – mieszkańców północy miasta. Ci na al. 29 Listopada mają szereg innych, często kursujących linii do dyspozycji i takie „115” nie robi tam wielkiej różnicy.

Dlatego o ile zaproponowana zmiana trasy jest wg mnie bardzo nieprzemyślana, tak przyspieszenie byłoby świetną wiadomością. I taka też jest moja propozycja: na razie po prostu zamienić linię w „537”, zwlekając przy okazji ze zmianami jak najdłużej się da, a po wakacjach wzmocnić całą trasę tak by autobusy kursowały co 15/30 minut (szczyt / międzyszczyt). Wszystko by się pięknie ułożyło: mielibyśmy mniejszy tłok, taka częstotliwość wpisywałaby się w założenia reformy, a przy okazji bylibyśmy po raz kolejny (po niedawnych wzmocnieniach „503” oraz uruchomieniu „511”) świadkami odżywania linii przyspieszonych. Czego i sobie, i Wam drodzy Czytelnicy życzę.

Jacek Mosakowski

Reklamy

, , , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by Wojciech on Maj 3, 2017 - 8:23 pm

    Kategorycznie i z całą stanowczością nie zgadzam się na zmiany na linii „115” – oto dlaczego:
    1. Linia „115” jako jedyna zapewnia połączenie Dworzec Główny Wschód – północ miasta oraz jest jedyną linią na ulicy Wita Stworza. W przypadku przetrasowania przez Lublańską to połączenie zniknie, a wspomniana ulica pozostanie bez obsługi (dodam, że Wita Stwosza korkuje się o wiele rzadziej niż wiadukt przebiegający nad nią).
    2. Zamiana „115” w przyspieszone „537” odbije się na mieszkańcach Prądnika Czerwonego, którzy korzystają z przystanku Aleja 29 Listopada, jako alternatywa dla „105” jeśli akurat mają się dostać na wschodnią stronę dworca, a nie na zachodnią. Brak „115” może jeszcze bardziej nabić już i tak przepełnione „105”, zwłaszcza w szczycie.
    3. Jakiś czas temu pisałeś o Wieczystej, że 3 linie nigdy tam nie były planowe (przy okazji wyrzucenia stamtąd „193”) – czyżby potoki pasażerskie się na tyle zmieniły, że potrzebna będzie ta trzecia linia, na dodatek kursująca na północ miasta?
    4. Już tak zupełnie na marginesie (nie wiem, nie byłem, stąd moje pytanie) – czy nie można dostosować infrastruktury wokół ulicy, by mógł się zmieścić tam 12-metrowy autobus? Czy znów krakowskie „niedasie” znów dochodzi do głosu?

    • #2 by gs on Maj 4, 2017 - 7:25 am

      Ad.1. 100% racji co do korkowania. Sam jak jeździłem z 29 Listopada na #50 jak jechało #115 i #105/#129 to wybierałem to pierwsze. Ale … jeździło na tyle nieregularnie (częstotliwość+opóźnienia), że rzadko mi się zdarzało nim jechać.
      Ad.4. Bez znacznej przebudowy raczej marne szanse. A z przebudową jest tak, że wszyscy by chcieli, ale nie przez ich działkę. http://krakow.naszemiasto.pl/artykul/krakow-absurdalny-plan-zikit-u-mieszkancy-sa-oburzeni,4070405,artgal,t,id,tm.html

    • #3 by kaszmir on Maj 4, 2017 - 9:04 pm

      Ad 2. Ten przystanek można dodać. Ważne, by linia omijała część na głównym odcinku al. 29 Listopada, między Cmentarzem Rakowickim a estakadą.

      Ad 3. Nie, tu raczej chodzi o to że jest to najbliższa sensowna pętla w tę stronę do której można by było skierować „115” – tak by linia zapewniła połączenie w kier. Olszy, a przy okazji zaoferowała jakąś sensowną przesiadkę (tramwaje na al. Jana Pawła II). Choć dalej uważam cały pomysł za nietrafiony.

  2. #4 by Rak Kontent on Maj 3, 2017 - 8:33 pm

    Hahaha aż oczy puchną – linia tak popularna, że… zmienimy trasę na mniej popularną by mniej ludzi jeździło. Wraca stare?

  3. #5 by Wojciech on Maj 3, 2017 - 8:38 pm

    (jeszcze jeden punkt)
    5. Przy zmianie trasy Dworzec Główny Wschód traci trzecią (!!!) linię w ostatnim czasie (po „154” i „292”). Co z tego, że dodali „192”, skoro nie dojeżdża na lotnisko (rozkład „208” to śmiech na sali) i w dodatku kursuje w ograniczonych godzinach w weekendy?

  4. #6 by tenjeden on Maj 4, 2017 - 9:03 pm

    k..wa. Tylko w zikicie – zmieńmy trasę lini bo za dużo ludzi nią jeżdzi. to 139 dawno powinno iść do likwidacji :/

  5. #7 by tramwajarz on Maj 5, 2017 - 7:20 pm

    Przeniesienie słupa, ruch wahadłowy i sygnalizacja to powinien ZIKIT zrobić.
    Ma Majchrowski fachowców do wygaszania popytu i demontażu komunikacji autobusowej.

    Rządy deweloperów, UM Krakowa za PO-PSL-SLD nie potrafi wykonać szkieletu drogowego do obsługi autobusów MPK…

  6. #8 by Przemysław z Mistrzejowic on Maj 8, 2017 - 3:24 pm

    Mam pytanie: czy na tej ulicy coś się ostatnio zmieniło? Autobusy jeżdżą na Witkowice od kilkudziesięciu lat. Były krótkie Ikarusy, były Jelcze i nigdy nie słyszałem, by były jakie problemy.
    Pozdrawiam.

    • #9 by kaszmir on Maj 8, 2017 - 8:43 pm

      Ikarusy miały lepszą zwrotność. Współcześnie raczej nie jeździły tam na stałe 12-metrowce – właśnie aż do niedawna.

      • #10 by Przemysław z Mistrzejowic on Maj 9, 2017 - 6:29 am

        OK, dzięki.

      • #11 by Konik Krakusek on Maj 11, 2017 - 11:41 am

        Było zostawić kilka ikarów dla 115 i Kuźnicy K. 😉 🙂

    • #12 by gs on Maj 10, 2017 - 8:25 am

      Tylko że problemem nie są Witkowice, tylko Kuźnicy Kołłątajowskiej. 115 jeździło owszem, od dawna do Witkowic – ale przez Mackiewicza.

  7. #13 by Szymon on Maj 9, 2017 - 1:05 pm

    A może tak „115” puścić przez Siewną? Ominie te „nieszczęsne zakręty” ziKITu i Witkowice dalej będzie miało bezpośrednie połączenie z dworcem.

    • #14 by kaszmir on Maj 9, 2017 - 7:45 pm

      Były kiedyś takie pomysły, jednak nie spotkały się z akceptacją większości mieszkańców. Ta linia jest bardzo ważna dla pasażerów z Kuźnicy Kołłątajowskiej https://krabok.wordpress.com/2013/10/26/co-tak-naprawde-oznacza-decyzja-w-sprawie-115/

      • #15 by Szymon on Maj 15, 2017 - 11:09 am

        Ale lepiej żeby jeździła przez ul. Bociana do Dworca Głównego Wschód niż do TAURON Areny Kraków Wieczysta. Dlaczego Witkowice mają obrywać? Kuźnica dostała często kursujące 503 dublująca się na trasie 115.

  8. #16 by Adelina on Maj 15, 2017 - 8:15 am

    wiecznie korekty, tylko, żeby były korzystne to by było dobrze

    • #17 by Konik Krakusek on Maj 16, 2017 - 4:55 am

      Jeśli są potrzebne, to ok, choćby co tydzień (no, może trochę przesadziłem…). Jak zaspakajają potrzeby i wnioski mieszkańców tym bardziej, ale takim wydumanym za biurkiem urzędnika mówimy stanowcze NIE!!!

  1. Wakacje 2017 – zmiany tras autobusów | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: